مد و لباس

کرست چیست و چه تفاوتی با سوتین دارد؟

کرست لباسی است که بالاتنه را می پوشاند ولی نسبت به نیم تنه بلندتر است. این لباس معمولا با شورت بکلس به عنوان لباس خواب پوشیده می شود و به علت جمع کردن نواحی پهلو و شکم، برای پوشیدن زیر لباس های مجلسی هم مناسب است. کرست و سوتین پوشاکی زنانه محسوب می شوند که از گذشته تاکنون با تغییرات بسیاری مواجه بوده ‌اند و به مرور زمان به سوتین معروف شدند.

نوع دوخت، شکل ظاهری و کاربرد سوتین و کرست با هم تفاوت ‌هایی دارند که می توان به مقدار پارچه، میزان پوشش و… اشاره کرد. امروزه لباس ‌هایی همچون ست شورت و نیم تنه، کراپ های ورزشی و… جای این لباس ‌های قدیمی را در سبد خرید بانوان گرفته اند.

سوتین چیست؟

امروزه سوتین و نیم تنه ‌ها لباس های ضروری زنانه محسوب می شوند که در انواع مختلفی به تولید می رسند. به‌ عنوان مثال، سوتین راحتی، سوتین ورزشی، ست نیم تنه و شورتک مجلسی، نیم تنه اسپرت و… که در موقعیت ‌های گوناگون مثل ورزش کردن، استراحت در منزل، حضور در مجالس و… مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

سوتین ‌ها کاربردهای گوناگونی دارند. برخی از آن‌ ها سینه‌ ها را خوش ‌فرم ‌تر و برجسته‌ تر نشان می دهند و برخی دیگر نیز در کوچک و جمع ‌تر کردن سینه ‌ها موثر هستند. سوتین و نیم تنه ‌ها در انواع گوناگون با جنس ‌هایی همچون دانتل، توری، کشی، پارچه ‌ای، ساتن، کبریتی و… وجود دارند که نوع کش، نحوه بسته شدن و… هم در این محصولات متفاوت است.

کرست چیست؟

کرست نوعی لباس زیر زنانه است که وظیفه پوشش دادن بالاتنه را دارد. این لباس علاوه ‌بر سینه‌ ها قسمت‌ های پایین تر مثل کمر و شکم و حتی باسن را نیز می ‌پوشاند. با استفاده از این نوع لباس، بدن شما خوش فرم ‌تر به نظر می ‌رسد.

تاریخچه استفاده از کرست

کرست کلمه با ریشه فرانسوی است که بیشترین استفاده را در عصرهای ویکتوریا و برنز داشت. این لباس با قدمت بسیاری که دارد تنها برای بانوان نیست! بلکه به منظور اهداف درمانی برای نردان نیز تولید می شود که در گرم نگه داشتن ناحیه شکم و کمرکار برد دارد.

استفاده از این محصولات، رواج بسیاری داشت تا اینکه سوتین‌ ها وارد بازار شدند. از آن ‌جایی که کرست ‌ها پوشانندگی بالاتری داشتند، علی ‌رغم ایجاد بدنی خوش فرم ‌تر، باعث ایجاد فشار بدنی و گرمای زیاد می ‌شدند. با گذشت زمان و افزایش حضور زنان در جامعه، استفاده همیشگی از کرست سخت شد و انواع سوتین بین خانم ‌ها رواج یافت‌.

معرفی انواع مدل های کرست

کرست ها نوعی لباس زنانه برای لاغری محسوب می شوند که در طول زمان در اثر استفاده مداوم باعث بروز بیماری های داخلی می گردد. انواع گوناگون این لباس شامل موارد زیر می شود:

کرستنوعی پوشش است که علاوه‌ بر سینه، شکم تا باسن را هم می‌ پوشاند. بنابراین با پوشیدن کرسلت، شکم و باسن خوش ‌فرم ‌تری خواهید داشت.
کرست زیرسینه یا زیربستمعمولا برای میان تنه، کمر، شکم و گاهی باسن است که سینه ‌ها را پوشش نمی ‌دهد و تنها برای خوش ‌فرم شدن میان ‌تنه استفاده می ‌شود.
کرست اوربستکرست اوربست از سینه‌ ها و زیر بغل شروع می شود و تا بالای باسن ادامه دارد که به لیفت سینه ‌ها و باریک‌ تر به ‌نظر رسیدن دور کمر کمک می‌ کند.
کرست اندامیلباسی است که سینه ‌ها، پشت شانه و شکم را می ‌پوشاند.
کرست لانگاین لباس از سینه تا پایین باسن ادامه دارد و برای افرادی که می ‌خواهند بدن آن ‌ها صاف ‌تر و زیباتر به ‌نظر برسد، مناسب است.
کرست زیر زنانهاین نوع از کرست، دارای ظاهری تزئین شده با تور و ابریشم است که برای بانوان بسیار زیبا و جذاب می باشد.
کرست میان‌ تنهکرست میان ‌تنه برای افراد قد بلند جذاب است و از وسط سینه ‌ها تا باسن را به ‌طور کامل می‌ پوشاند. این نوع لباس، سینه ‌ها را لیفت نمی ‌کند، اما آن ‌ها را حمایت می ‌کند.
کرست سینچراین لباس در بین سایر کرست ‌ها پوشانندگی کم ‌تری دارد و از پشت و جلو تا بالای کمر و از کنار‌ه ‌ها کوتاه ‌تر است.
کرست واسپیاین محصول جزو زیباترین کرست‌ هایی است که برای زیر لباس ‌های مجلسی مناسب می باشد و چیزی بین کرست زیربست و سینچر است.

مزایای استفاده از سوتین و کرست

اکنون که متوجه شدید کرست چیست و چه کاربردی دارد، خوب است که با برخی مزایای استفاده از کرست و سوتین آشنا شوید. سینه های بانوان دارای وزن های متفاوتی است که درصورت عدم استفاده از سوتین یا کرست، سینه ها تحت تاثیر نیروی جاذبه قرار می گیرند به سمت پایین کشیده می شوند.

بنابراین عدم استفاده از سوتین یا کرست باعث شکل نامناسب سینه ‌ها و افتادگی پوست و شل شدن آن‌ ها می شود. همچنین در طول زمان وزن سینه ها به کتف و شانه ‌ها فشار وارد کرده و علائمی مانند درد گردن و شانه ‌ها، یا قوز کمر را به‌ وجود بیاورد.

این درحالی است که استفاده از یک سوتین مناسب، می ‌تواند تاثیر پیشگیری کننده ‌ای بر این تغییرات داشته باشد. اگر خانم‌ ها از سن نوجوانی از سوتین مناسب استفاده کنند و به ورزش و رژیم غذایی خود اهمیت بدهند، سینه‌ هایی خوش ‌فرم ‌تری خواهند داشت.

آشنایی با تفاوت سوتین و کرست

سوتین و کرست هر دو، نوعی لباس زیر برای بانوان محسوب می ‌شوند. اما تفاوت ‌های زیادی با هم دارند و به یک معنی نیستند. شاید در گذشته واژه کرست بیشتر برای سوتین استفاده می شد؛ اما این موضوع به‌ معنای نام قدیمی سوتین های امروزی نیست.

کرست‌ ها نوعی لباس زیر هستند که از نظر مقدار پارچه مورد استفاده با سوتین متفاوت ‌اند. کرست بالای سینه ‌ها تا قسمت پایین را می ‌پوشاند و گاها تا کمر می ‌رسد؛ حتی گاهی ممکن است قسمت باسن هم پوشانده شود. در حالی که کاپ سوتین فقط برای پوشاندن قسمت خاصی از سینه ‌ها مناسب است. حتی در برخی موارد، یک سوتین چیزی کمتر از نصف سینه را می‌ پوشاند.

کرست و سوتین چه کاربردهایی دارند؟

پیش از اینکه سوتین ‌ها وارد بازار شوند، کرست به ‌‌عنوان لباسی برای افزایش زیبایی فرم بدن استفاده می ‌شد. این نوع لباس به ‌خصوص در زنان اشرافی و ثروتمند که لباس ‌های خاص بر تن داشتند و در طول روز مجبور به فعالیت زیاد نبودند، استفاده می ‌شد.

کرست علاوه ‌بر زنان، برای مردان هم تولید می ‌شد. کرست مردانه برای پوشش شکم و کمر مناسب بود و با هدف کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی کمر و ستون و فقرات استفاده می ‌شد. اما سوتین ‌ها تنها وظیفه لیفت و خوش ‌فرم کردن سینه را دارند و روی اصلاح بدن موثر نیستند.

نکات مهم برای پوشیدن سوتین و کرست مناسب

  • یکی از مهمترین نکات در این نوع از لباس ها، انتخاب سایز مناسب است. سوتین‌ هایی که سایز بزرگ دارند و گشاد هستند، ممکن است باعث ایجاد فرم نامناسب در سینه ‌ها شوند.
  • سوتین‌ های تنگ هم مشکلات گوناگونی همچون سنگینی قفسه سینه و اختلال خواب را به ‌دنبال دارند. به‌ همین علت باید در انتخاب سایز درست بسیار دقت کرد.
  • معمولا توصیه می ‌شود که هنگام خواب از سوتین استفاده نکنید یا اینکه از پوشیدن سوتین ‌های فنردار و جک‌ دار بپرهیزید.
  • بهترین گزینه برای زمان خواب، معمولا سوتین‌ های نخی و راحتی هستند.

حرف آخر

کرست چیست؟ نوعی لباس زنانه برای جمع کردن پهلو و شکم است که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. این لباس در میزان پوشانندگی، کاربرد و مدل با سوتین تفاوت دارد، اما گاها با این لباس زنانه اشتباه گرفته می شود. سوتین‌ های امروزی انواع مختلفی از نظر جنس، مدل، بسته شدن و… دارند که تنها قسمتی از سینه را می ‌پوشانند و پارچه زیادی نیاز ندارند. درحالی که کرست ‌ها از بالای سینه شروع می شوند و علاوه‌ بر سینه ‌ها، قسمتی از تنه را هم می ‌پوشانند‌. این دو لباس براساس کیفیت و جنس قیمت ‌متفاوتی دارند و توجه به سایز و کیفیت مناسب پارچه هنگام خرید، در سلامت پوست و نواحی حساس بدن تاثیر فراوان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا