آموزش آشپزی

مربای گل محمدی

دستور پخت مربای گل محمدی

 

امروز با آموزش طرز تهیه ی مربای خوشمزه ی گل محمدی اومدیم ، که امیدوارم این مربا رو در منزل تهیه کنید و لذت ببرید ، مربای گل محمدی یکی از مرباهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی ست ، که به علت طعم خوب و ظاهر زیبایی که دارد مناسب برای مهمانی ها و مجالس نیز می باشد، مربای گل محمدی درست کردنش آسونه و زمان زیادی نمیخواد، فقط باید فوت وفن هایی رو بلد باشید تا بتونید ، این مربای خوشمزه رو به بهترین حالت ممکن درست کنید، بریم تا داشته باشیم مربای گل محمدی خوشمزه رو

طرز تهیه مربا گل محمدی قرمز

 

مواد لازم

شکر دو کیلو
آب یک و نیم لیتر
گلبرگ تازه ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
جوهر لیمو ۱ قاشق چای خوری
گلاب ۱ لیوان

طرز تهیه مربای گل محمدی

شکر و آب را جوشانده تا قوام بیاید،
(با کفیر چوبی هم بزنید) کفهای روی شربت را زود زود بردارید.
(یک قاشق فلزی را در یخچال بگذارید تا سرد شود , برای تست کردن قوام شربت کمی از آن را روی قاشق سرد بچکانید اگر خیلی روان نبود قوام شربت کافیست )

جوهر لیمو و گلاب را اضافه کنید و سه دقیقه دیگر بجوشانید.
حالا شربت را از یک پارچه تمیز رد کنید تا کف های روی شربت و گرد و غبار داخل شربت در پارچه باقی بماند تا مربا خوشرنگ شود.
قابلمه را شسته و شربت را دوباره به قابلمه منتقل کنید و گلبرگ را اضافه کرده زیر گاز زیاد باشد و صبر کنید تا دوباره شربت به جوش آید (اما با کفگیر چوبی گلبرگها را زیر و رو کنید تا تمام گلبرگ ها بپزد) کمی صبر کنید تا چند جوش بزند
(مواظب باشید رنگ مربا تغییر نکند و تیره نشود)
زیر گاز را خاموش کرده و یک دمکنی روی در ظرف گذاشته (تا مربا دم بکشد) زمان بدید تا ظرف کاملا خنک شود.(تا خنک نشدن کامل در قابلمه را باز نکنید)
در این مدت برگها کاملا شهد و شربت را جذب کرده و سنگین شده و شربت هم غلیظ میشود.
بعد از خنک شدن مربا را هم زده و به یک ظرف تمیز در دار منتقل کرده و در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم

مربای گل وقتی جویده میشود کمی زیر دندان جرق جرق میکند که کاملا طبیعی است. اما اگر این حالت را دوست ندارید کمی گلبرگها را از قبل بجوشانید و آب آن را دور بزیزید و بعد گلبرگهای نرم شده را به شربت قوام آمده اضافه کنید. این کار برای گلبرگهایی هم که ممکن است کمی تلخی داشته باشند مفید است. البته کمی هم از عطر و رنگ و خواص گلبرگ ها با آب جوشانده شده دور ریخته میشود.

این گل از گیاهان ملین است. بنابراین در خوردن این مربا زیاده روی نکنید . یکی دوقاشق غذاخوری در روز کافیست تا هم از خواص آن استفاده کنید هم اثر مسهل آن کنترل شود.
این مربا اثر آرامبخشی دارد و برای کسانی که خواب خوبی ندارند، شفاست.
اگر دوست دارید گلبرگهای بیشتری داخل مربا باشه همه دویست گرم گل را اضافه کنید. اما اگر دوست دارید مرباتون شل تر باشه همون صد و پنجاه گرم کافیه.

طرز تهیه مربا گل محمدی تازه

مربا گل سرخ

مواد لازم برای۱ نفر

گل محمدی (گلبرگ شده) ۱ لیوان
شکر ۳ لیوان
آب ۱/۲ لیوان
گلاب ۱/۲ لیوان
آبلیمو ۱/۲ قاشق چای خوری

طرز تهیه

۱- ابتدا گلبرگ های گل را از مواد اضافی پاک کرده و آن را دانه دانه بشویید و داخل آبکش قرار دهید.

۲- گلبرگ ها را داخل تابه ای بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و چند دقیقه تفت دهید تا کمی ترد شود سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود ، پس از خنک شدن با دست گل ها را کمی ریز کنید.

۳- آب و گلاب را مخلوط کرده و روی حرات قرار دهید تا جوش بیایند.گلبرگ ها را داخل کاسه ای بریزید و یک لیوان آبجوش اضافه کنید و مخلوط کنید سپس روی کاسه را با بشقابی بپوشانید و کناری قرار دهید تا عطر گل آزاد شود.

۴- شکر را با ۱ لیوان آب جوش مخلوط با گلاب و آبلیمو مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید ، قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا مخلوط آب و گلاب و شکر بجوشد و غلیظ شود.

۵- پس از اینکه شیره غلیظ شد گلبرگ ها را اضافه کنید و ۵ دقیقه اجازه دهید داخل شیره بجوشند.

۶- سپس از روی حرارت بردارید و روی آن را بپوشانید تا خنک شود ، پس از سرد شدن مربا را داخل شیشه تمیز بریزید ( دقت کنید که گلبرگ ها بیش از ۵ دقیقه نجوشند تا مربا تلخ نشود ).

سایر نکات

حتما قبل از مصرف گلاب آن را بچشید و اگر تلخ بود از آن استفاده نکنید.

برای اینکه بفهمید غلظت شیره مناسب است یا نه باید مقداری از شیره را با قاشق بردارید و داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود سپس چک کنید ، اگر شیر غلظتی مانند عسل داشت یعنی آماده است.شیره داغ به خوبی غلظت را نشان نمیدهد.

حتما برای تهیه این مربا از گلبرگ های گلی که رنگ صورتی دارند استفاده کنید چون گلبرگ های رز قرمز تلخ و مسهل هستند.

برای آنکه رنگ مربا قرمز و زیبا شود به آن چند قطره رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید.

طرز تهیه مربای گل

روش اول: آب نیم ولرم را روی گل سرخ خشک ریخته و همان لحظه آب آن را خالی کنید.
سپس یک کاسه آب بریزید و با شعله کم گل را بپزید. ۲/۵ الی ۳ کاسه شکر ریخته و با شعله خیلی کم گذاشته تا قوام آید. در آخرین جوش مربا که قوام آمد آب یک لیمو ترش را گرفته و اضافه کرده و زیر شعله را خاموش و دم کنی بگذارید تا فردای همان روز بماند.
اصلا از رنگ استفاده نکنید چون تلخ می شود، گل محمدی بعد از دم کشیدن گل، به مربا رنگ می دهد.

روش دوم: گل های خشک را درون تابه و بسیار کم تفت دهید و مابقی کارها را مانند دستور قبل انجام دهید. در هنگام پختن گل ها اگر تمایل داشته باشید می توانید گردوهای خرد شده هم اضافه کنید.

دو نکته مهم برای جلوگیری از تلخ شدن مربا گل محمدی

برای جلوگیری از تلخ شدن مربا گل محمدی این است که از گل های صورتی روشن استفاده کنید تا مربای تان تلخ نشود.
در هنگام تفت دادن گل های خشک بسیار باید دقت کنید که زمان تفت دادن بسیار کم باشد. اگر حتی یکی از برگ ها بسوزد تمام مربا را می تواند تلخ کند. در حقیقت تفت دادن در حدا گرم شدن گلها باشد نه بیشتر.

طرز تهیه مربا گل محمدی مرحله به مرحیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا