آموزش آشپزی

طرز تهیه انواع مربای به

دستور پخت مربای به

به یکی از میوه های خوشمزه ست که اگه مربا بشه که دیگه خیلی خوشمزه تز میشه ، امروز با آموزش طرز تهیه ی مربای به اومدیم ، یکی از مرباهای خوشمزه و خوشرنگ که درست کردن مربا خیلی آسونه ، فقط نکات کلیدی داره تا مربا یه مربای خوش رنگ لعاب بشه ، اگه تو درست کردن مربای به با ما همراه باشین ، میتونین مربای خونگی خوشمزه درست کنین .

 طرز تهیه مربای سیب و گلابی را بخوانید

خوشرنگ شدن مربای به

روش اول 

نوشته های مشابه

مواد لازم

بــــه : سه عدد درشت .
شکر : به مقدار لازم .
پودر هل : به دلخواد .
جوهر لیمو : نصف کمتر قاشق مرباخوری .

روش تهیه مربای به خانگی

به میوه ای هست شبیه به سیب اما سفت تر و خشک تر و کمی معطر و بزرگتر . بـــه هایی رو بخرین که زرد و درشت باشن و بوی عطر خوبی داشته باشن .

برای درست کردن مربا , بـــــه رو به چهار قسمت از وسط تقسیم کرده و تخم های وسطش رو کاملا در میاریم . دانه های بــــه رو میتونین کناری بذارین و برای درست کردن بــــه دونه ازش استفاده کنین که برای نرم کردن گلو در زمان گلودرد خیلی موثره .

بعد از پاک کردن بـــه ها , اونها رو یا رنده کنین یا خرد کنین. ولی به هیچ وجه پوستش رو نکنین. حالا بــــه رو توی قابلمه میریزیم و کمی بهش آب اضافه میکنیم . دقت کنید آب نباید روی بــــه رو بگیره و بپوشونه . فقط تا نیمه بــــه ها باید آب بریزید.

پخت مربای بـــــه با شعله بسیار ملایم صورت میگیره و در زمان طولانی برای اینکه باید قرمز بشه . زیر قابلمه رو روشن میکنیم و صبر میکنیم تا آب به جوش بیاد . زمانی که آب جوش اومد , زیر قابلمه رو کم میکنیم و سپس شکر رو اضافه میکنیم .

مقدار شکر رو با چشیدن باید تست کنید . نه اونقدر کم شیرین باشه که مزه نداشته باشه نه اونقدر شیرین باشه که دل رو بزنه . اگه شکر مربای بـــه زیاد باشه , شکرک میزنه . وقتی شکر رو اضافه کردین , در قابلمه رو بذارین و اجازه بدین به با حرارت بسیار ملایم بپزه .

مرتب به بـــــــه ها سر بزنین , اگر آب مربا کم شده بود , کمی آب جوش بهش اضافه کنید ولی نباید آبش زیاد باشه .

چون خود بــــــه آب میندازه . این پروسه پخت و سر زدن به مربا رو اونقدر ادامه بدین تا زمانیکه بــــــــــه به رنگ قرمز در بیاد .

زمانی که مربا به رنگ قرمز در اومد , به آب مربا نگاه میکنیم . باید به صورت دونه های مروارید قل قل بزنه . در این صورت مربای ما آماده هست .

یک تست دیگه برای فهمیدن اینکه مربا آماده هست یا نه , مقداری آب مربا رو توی نعلبکی میریزیم و میذاریم کمی خنک بشه . اگه آب مربا کمی چروک خورد و شل نبود , مربا آماده ست .
وقتی مربا حاضر شد , پیش از اینکه زیرش رو خاموش کنیم , کمی پودر هل ساییده شده و کمی هم جوهر لیمو به مربا اضافه میکنیم و میذاریم پنج تا ده دقیقه دیگه بجوشه .

بهتره از هل سبز استفاده بشه تا هل سیاه چون عطر بیشتری داره .
اضافه کردن جوهر لیمو برای جلوگیری از شکرک زدن

طرز تهیه مربای هویج

روش دوم 

مواد لازم

به خردشده با پوست ۱ کیلو
شکر ۱ کیلو معادل ۵ لیوان دسته دار (هرلیوان ۲۰۰ گرمه)
آب ۷ لیوان دسته دار
هل آسیاب شده ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای به خوش رنگ

قبل از هر چیز اینو یادآور بشم : منظور از یک کیلو به ، خرد شده هست.یعنی بعد از خردشدن بکشید یک کیلو بشه.۷لیوان آب رو درون قابلمه بریزید به خرد شده رو اضافه کنید نیم ساعت بجوشه تا به کمی نرم بشه.فقط کمی !!! نباید له بشه !!! بعد شکر روبریزید .حالا رازش اینه که از ابتدا دم کنی با در روی قابلمه بزارید و شعله رو کم کنید.تا اون رنگ جگری بدست بیاد. در اواسط پخت هل آسیاب شده رو اضافه کنید.

یک ربع آخر نصف قاشق چ جوهر لیمو اضافه کنید تا احیانا شکرک نزنه. بعد از خاموش کردن دم کنی رو بر ندارید بزارید تا آخر خنک شدن روش باشه چون بخار مربا رو جمع میکنه و باز خوشرنگ تر میشه. برای درمان معده درد یکی از بهترین چیز ها همین مربای به هست.

روش سوم

مواد لازم:

به : ۱ کیلوگرم
شکر : ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم
آب : به مقدار لازم
گردو : ۱۰۰ گرم

طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه

ابتدا به را بصورت نگینی در اندازه ۱ تا ۱.۵ سانتیمتر همراه با پوست ریز می کنیم. قابلمه را روی شعله قرار داده شکر را اضافه کرده، آب را تا حدی که روی شکر را بپوشاند می ریزیم هم می زنیم بعد حل شدن شکر و جوش آمدن آب به را اضافه می کنیم درب قابلمه را می گذاریم و شعله را کم می کنیم.
بعد از حدود دو ساعت تا دو ساعت و نیم به تغییر رنگ داده و قرمز می شود. شعله را زیاد کرده هر یک ربع مقداری از آب_مربا را داخل ظرف کوچکی ریخته درون یخچال قرار می دهیم بعد سرد شدن غلظت آن را تست می کنیم. بعد از اینکه مربا غلیظ شد گردوی خرد شده را اضافه کرده بعد از دو دقیقه مربا ی ما آماده هست
⁩نکات :
حسن مربای به این هست که به هیچ افزودنی از قبیل گلاب و پوست_پرتقال … برای رنگ و طعم بهتر نیاز ندارد.
برای پخت مربا به با توجه به مقدار به، سه تا پنج ساعت زمان نیاز هست با کمی حوصله به خرج دادن مربای خوشرنگ و لذیذی خواهید داشت. !!اضافه کردن گردو اختیاری هست.

مربای به مجلسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا