مد و لباس

الیاف مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

الیاف به عنوان مواد اولیه در صنعت نساجی به کار می رود و در زندگی روزمره کاربردهای فراوانی دارد؛ از جمله در تهیه پوشاک، فرش، ساخت کالاهای ورزشی مثل چوب گلف، قایق سازی، صنعت هوافضا، چمن مصنوعی و… از الیاف استفاده می شود.الیاف انواع متعددی دارد؛ مثل الیاف های مصنوعی، الیاف های طبیعی، الیاف پلیمری و… که هریک از آن ها در ساخت اشیا و لوازم متفاوتی به کار می روند. در این مقاله قصد داریم راجع به الیاف مصنوعی و کاربردهای آن صحبت کنیم.پیش از هر چیز خوب است با تقسیم بندی الیاف مصنوعی آشنا شویم. الیاف مصنوعی دو گونه” بازیافته” و” ترکیبی” دارد. در الیاف های بازیافته مقداری الیاف طبیعی نیز به کار می رود اما برای ساخت الیاف های شیمیایی همانطور که از نامشان پیداست، از مواد شیمیایی استفاده می شود.

الیاف مصنوعی چیست؟ معرفی انواع الیاف | ویکی پلاست

به طور کلی الیاف های مصنوعی در مصاریف زیر به کار گرفته می شوند:

  1. ساخت فیلتر ها با کاربردهای گوناگون
  2. تهیه لحاف و تشک و بالشت
  3. تهیه کفپوش اتومبیل ها
  4. دوخت عروسک
  5. ساخت موکت و فرش های مصنوعی
  6. تهیه اسکاج ظرفشویی
  7. ساخت عایق های حرارتی و عایق های ضد رطوبت
  8. و…

الیاف مصنوعی چیست؟

الیاف مصنوعی یکی از مواد اولیه در صنعت نساجی است که به شیوه مصنوعی و به کمک ابزارها و روش های ویژه ای تولید می شود. این نوع الیاف ها به طور معمول در طبیعت وجود ندارند و به دست بشر ساخته می شوند. ویسکوز، نایلون، ریون، اکریلیک، پلی استر و پلی اتیلن از انواع الیاف های مصنوعی هستند.

ویسکوز ریشه طبیعی دارد و در تولید آن از مواد طبیعی همچون تفاله نیشکر و خمیر کاغذ استفاده می شود. این نوع الیاف نرم و لطیف است و آن را برای تولید پارچه های مخصوص لباس زیر و شلوار به کار می برند.

پلی استر به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد، امروزه در ساخت محصولات گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استر بادوام، نرم، سبک و ضد آلرژی است و به هیچ وجه بو نمی گیرد.

الیاف اکریلیک از قیمت مناسبی برخوردار است و رنگ پذیری خوبی نیز دارد. این نوع الیاف معمولا برای تولید پوست های مصنوعی به کار برده می شود.

به همین ترتیب هر دسته از الیاف ها با توجه به ویژگی ها و خصوصیاتی که دارند در ساخت محصولات متفاوتی به کار برده می شوند و در حقیقت می توان گفت بخش عظیمی از وسایل اطراف ما، از الیاف های مصنوعی ساخته شده اند.

انواع الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی

الیاف های طبیعی از موادی ساخته می شوند که در طبیعت وجود دارد و در تولید آن ها ازهیچ گونه مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نشده است. این الیاف نسبت به الیاف های مصنوعی از استحکام و دوام کمتری برخوردار می باشد اما به دلیل اینکه حساسیت ایجاد نمی کند، طرفداران خودش را دارد.

شناخت الیاف طبیعی | پارس دوک

الیاف های طبیعی سه نوع هستند:

  1. الیاف های حیوانی مثل پشم، ابریشم و کشمیر
  2. الیاف های معدنی مثل شیشه و فلزی
  3. الیاف های گیاهی مثل کتان و پنبه

الیاف های مصنوعی همانطور که در قبل هم اشاره شد، به دو دسته ی” بازیافته” و” ترکیبی” تقسیم می شوند. برای تولید الیاف های بازیافته از چوب و گیاهان مختلف بهره برده می شود و الیاف های ترکیبی نیز فقط از مواد شیمیایی به دست می آیند. با توجه به رشد سریع جمعیت، بشر به این واقعیت پی برده است که الیاف های موجود در طبیعت پاسخگوی نیازهای همه ساکنین کره زمین نخواهند بود؛ بنابراین صنعتگران دست به ابداع روش های جدیدی زده اند تا الیاف های مصنوعی را در کارگاه ها و با مواد مصنوعی تولید و عرضه نمایند.

با این حال الیاف طبیعی از مزایایی برخوردار است که قابل چشم پوشی نیستند؛ از جمله اینکه الیاف طبیعی تجزیه پذیر است و به طبیعت آسیب نمی زند درحالی که برای ساخت الیاف های مصنوعی ناچار هستیم از مواد شیمیایی استفاده کنیم که برای محیط زیست مضر هستند. همچنین الیاف طبیعی قدرت جذب مایعات بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی دارد و در نهایت، الیاف های طبیعی بر خلاف الیاف های مصنوعی سبب ایجاد حساسیت و آلرژی نمی شوند.

در کشور ما شرکت ها و تولیدی های بسیاری وجود دارند که انواع مختلف الیاف های مصنوعی و طبیعی را تولید و عرضه می کنند. بسیاری از صاحبان کارگاه های نساجی، طراحان لباس، خیاط ها و پارچه فروشان برای خرید الیاف های مرغوب با تور قشم لحظه آخری به این جزیره در جنوب ایران سفر می کنند؛ چرا که شرکت های تولید الیاف در قشم فراوان هستند و انتخاب های متعدد و به صرفه ای را پیش روی شما می گذارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا