خواص میوه ها و سبزیجات

علت خشک شدن سرشاخه درخت بادام

خشک شدن سرشاخه­های بادام عارضه­ی رایجی است که در بسیاری از باغات کشور شیوع دارد، در باغات بادام خشک شدن سرشاخه­های جوان بادام که انتظار باردهی را از آنها دارید خسارت زیادی به باردهی بادام وارد می­کنند، بنابراین شاید شما هم دوست داشته باشید دلیل این عارضه را دانسته و آن را درمان کنید، در این خبر نامه ضمن بررسی دو دلیل بسیار مهم خشک شدن سرشاخه­های بادام راه پیشگیری و درمان آن دو دلیل را نیز به شما می‌آموزیم.

آفت سوسک شاخک بلند رزاسه

مهم­ترین دلیل خشک شدن سرشاخه­های بادام به ویژه سر شاخه­های یک ساله خسارت آفتی به نام سوسک شاخک بلند رزاسه است، این آفت که در سال یک نسل تولید می­کند در بهار شاخه­های جوان را شناسایی کرده و در انتهای این شاخه­ها تخم گذاری می­کند، تخم گذاری به صورت تکی در سر هر سر شاخه است.

لاروهای تولید شده به سرعت خود را از کنار جوانه­ی انتهایی وارد بافت داخل شاخه می­شود و شروع به تغذیه از بافت سرشاخه می­کند، اگر بخواهید بدانید این آفت است که در حال خسارت به شاخه­های جوان درخت بادام ما است یا خیر باید به دو نکته­ی بسیار مهم توجه داشته باشید.

نکته­ی اول اینکه این آفت در بهار تنها به سرشاخه­های جوان و امساله خسارت وارد می­کند، نکته­ی دوم اینکه خشک شدن سر شاخه­ها معمولا به صورت سبز خشکیدگی ظاهر می­شود، یعنی اینکه شما ناگهان می­بینید که در باغ سرشاخه­های جوان بدون اینکه زرد شوند خشک شده مانند اینکه شاخه شکسته شده باشد.

برای شناسایی دقیق آفت در باغ شما باید سرشاخه­های خشک شده را جدا کرده و شاخه را از وسط باز کنید در صورتی که شاخه در اثر تغذیه­ی لاروز سوسک شاخک بلند رزاسه خشک شده باشد دالان لاروی را وسط شاخه خواهید دید، در صورتی که این خشک شدگی در اثر خسارت این آفت نباشد این دالان لاروی را نمی­بینید.

جلوگیری از ابتلای درختان به آفت شاخک بلند رزاسه

برای جلوگیری از خسارت آفت سوسک شاخک بلند رزاسه باید توجه ویژه­ای به آبیاری و تغذیه­ی درختان بادام داشته باشید، آبیاری و تغذیه اصولی درختان بادام فشار آوندی را افزایش داده و به لارو آفت اجازه­ی ورود نمی­دهد، به همین دلیل آفت روی درختانی که تغذیه و آبیاری اصولی داشته و فشار آوندی مناسبی داشته باشند تخم گذاری نخواهد کرد.

نکته­ی دوم در جلوگیری از خسارت آفت سوسک شاخک بلند رزاسه این است که باغ خود را با ارقام مقاوم نسبت به این آفت احداث کرده باشید، قیمت نهال مقاوم نسبت به نهال حساس قطعا بالاتر است اما این موضوع نباید شما را از اهمیت احداث باغ با ارقام مقاوم غافل نکند.

فروش نهال بادام مقاوم به آفت سوسک شاخک بلند رزاسه در نهالستان­های پرفروش که خود نهال بادام در ارقام مختلف را تولید می­کنند مانند نهالستان پالیز (paliznahal) انجام می­شود و باغداران می­توانند با مراجعه به این نهالستان­ها نهال مقاوم را با قیمت مناسب تهیه کنند.

درمان درختان مبتلا به آفت سوسک شاخک بلند رزاسه

متاسفانه فاصله زمانی تخم گذاری آفت و ورود آن به شاخه بسیار کوتاه بوده و زمانی که علائم خشک شدن شاخه ها ظاهر می­شود لارو درون شاخه بوده و سم روی آن تاثیری ندارد، بنابراین سم پاشی عملا روی این آفت بی تاثیر است، برای کنترل این آفت تنها باید شاخه­های سبز خشک شده را تا جایی که دالان لاروی را مشاهده نمی­کنید هرس کرده و شاخه­های هرس شده را حتما بسوزانید.

بیماری شانکر تنه و شاخه­های بادام

مورد دیگری که می­تواند سبب سرخشکیدگی شاخه­های بادام شود ابتلا به بیماری شانکر تنه و شاخه­های بادام است، این بیماری باکتریایی در اثر ورود باکتری از طریق زخم روی شاخه و یا تنه ایجاد می­شود، علامت بارز این بیماری ترشح صمغ از شاخه و تنه­ی درخت بادام به ویژه در مناطق گرم و خشک است، ابتلا به این بیماری می­تواند در شاخه­های جوان ایجاد سر خشکیدگی کند.

جلوگیری از ابتلای درختان بادام به بیماری شانکر تنه و و شاخه های بادام

برای جلوگیری از ابتلای درختان به این بیماری مانند آفت سوسک شاخک بلند رزاسه خرید نهال بادام مقاوم و احداث باغ با ارقام مقاوم و همچنین تقویت درختان با آبیاری و کود دهی اصولی در راس برنامه های پیشگیری قرار دارد.

پس از آن جلوگیری از ایجاد زخم روی تنه و شاخه­های درختان بادام در مناطق گرمسیر در اثر آفتابسوختگی با ایجاد پوشش سفید رنگ روی تنه و شاخه های در معرض آفتاب و همچنین سم پاشی با اکسی کلرور مس پس از انجام هرس بسیار ضروری است.

درمان درختان مبتلا به شانکر تنه و شاخه­ی درخت بادام

در صورتی که درختان شما به این بیماری مبتلا شده اند باید در درجه­ی اول به آبیاری و تغذیه­ی آن توجه داشته باشید، در صورتی که تا به حال به آبیاری مناسب و تغذیه­ی با برنامه­ی درختان خود اهمیت نمی­دادید این کار را بر مبنای انجام آزمایش از خاک و برگ و با دریافت مشاوره از متخصصان ماهر انجام دهید.

شاخه­های خشک شده را هرس کرده و بسوزانید، ترشحات خارج شده از محل زخم را تمیز کرده و محل را با باکتری کش مناسب بپوشانید و پانسمان کنید تا برخورد آب با این ناحیه باعث انتشار بیماری در باغ نشود، سم پاشی بهاره به ویژه پس از بارندگی در باغات مبتلا نیز به کنترل بیماری کمک خواهد کرد.

کلام آخر

همانطور که دیدید دو دلیل مهم برای ایجاد سرخشکیدگی در درختان بادام وجود دارد، اما در بین این دو دلیل خسارت سوسک شاخک بلند رزاسه در باغات بسیار رایج­تر و مشهودتر است و پیشگیری از ابتلا به این دو عامل با خرید نهال مقاوم اهمیت بسیار ویژه­ای دارد، در عین حال برای جلوگیری از خسارت این دو آفت و بیمارگر با مشاوان گیاهپزشک در تماس بوده و کوچکترین خسارتی را گزارش کنید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا