دوران بارداری

عوارض زایمان سزارین | فواید و عوارض سزارین برای بدن

عوارض زایمان سزارین : تاثیرات و عوارض زایمان سزارین برای بدن چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، تاثیرات منفی زایمان سزارین برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کاهش عوارض سزارین

عوارض سزارین و زایمان طبیعی ، عوارض زایمان سزارین

 

 

عوارض زایمان سزارین، چیزهایی که باید بدانید

جراحی سزارین مثل همه ی جراحی های دیگه بسیار جدی و شدت جراحت در اون شدید هست. خیلی از مادران بعلت اینکه طی زایمان سزارین بیهوش هستند و دردی تحمل نمیکنن به سراغ این روش میرن اما این تفکر اشتباه برای اونها منجر به آسیب های جدی میشه. در ادامه با بررسی اثرات سوء زایمان سزارین راجع به ضررها و عوارض این نوع زایمان بیشتر توضیح میدم.

 

درد شدید در هفته های ابتدایی بعد از زایمان سزارین

یکی از اصلی ترین عوارض زایمان سزارین درد در محل بخیه ها و زیرشکم هست که احتمالا در هفته های ابتدایی بعد از عمل برای مادر دردسر سازه. در صورتی که درد زایمان طبیعی گذرا و کوتاه مدته در سزارین بعلت شکاف نسبتا بزرگ در ناحیه شکم مادر بسختی قادر به انجام کارهای روزانه و نگهداری از نوزاد هست و روزهای ابتدایی رو باید به کمک داروهای مسکن و دیگران سپری کنه. معمولا از هر ده زن یک نفر تا ماه ها بعد از زایمان سزارین دچار درد و ناراحتی های شکمیست.

 

خونریزی حین عمل جراحی سزارین

حجم خونی که در حین زایمان سزارین از مادر دفع میشه فوق العاده بیشتر از زایمان طبیعی هست تا جایی که در بعضی موارد افت میزان خون سلامت مادر رو بخطر میندازه و مادر حین عمل جراحی به تزریق خون احتیاج پیدا میکنه.

 

زایمان سزارین و خطر عفونت برای مادر

از بین هز دوازده زن یک نفر دچار عفونت های بعد از زایمان سزارین میشه. این نوع عفونتها از بدترین عوارض زایمان سزارین محسوب میشه که شامل سه نوع عفونت به شرح زیر است:

– عفونت در قسمت بخیه ها که همراه با قرمزی و ترشحات، خارش و سوزش هست که گاهی اوقات منجر به باز شدن بخیه ها میشه که در کسانی که دارای اضافه وزن و دیابت باشند بیشتر شدیدتر است.

 

– عفونت رحم که با خونریزی شدید، نامنظم و ترشحات بدبو یا تب بعد از زایمان همراه است.

– عفونت مجاری ادراری بعلت اتصال سوند برای تخلیه مثانه که با علائمی مثل درد در ناحیه شکم و کشاله ران، تب، قرمزی، تورم و عفونت در محل اتصال همراه است.

 

خطر لخته شدن خون با زایمان سزارین

هر عمل جراحی عاملی برای افزایش خطر لخته شدن خون در بدن هست. که بیشتر در پاها و ریه اتفاق میافته. طبق نتایج پزشکی یکی از مهمترین عوامل خطر برای مادر حین و بعد از عمل سزارین لخته شدن خونه که به آمبولی معروفه. اگر بعد از زایمان دچار سرفه، تنگی نفس و درد و تورم در ساق و ماهیچه های پا شدید حتما با پزشک مشورت کنید. معمولا زنان باردار پس از زایمان برای پیشگیری از این خطر باید راه بروند.

 

سزارین و احتمال چسبندگی در اندام های داخلی شکم

عمل سزارین اگر به درستی انجام و مراقبت نشه احتمال داره باعث چسبندگی در رحم، روده و دیواره ی شکم بشه. چسبندگی ممکنه دردناک باشه چون حرکات اندام هارو دچار مشکل میکنه و مشکلاتی برای انسداد روده و باروری مجدد ایجاد میکنه.

 

عوارض بیهوشی طی زایمان سزارین

برای انجام زایمان سزارین هم از روش بیهوشی عمومی و هم از طریق بیحسی موضعی یا اپیدورال نخاعی استفاده میشه. اما هرنوع بیهوشی بخصوص روش عمومی آن برای بدن خطرساز هست. استفاده از روش اپیدورال میتونه سردردهای غیرقابل تحملی برای مادر به همراه داشته باشه همچنین احتمال عدم برگشت مادر در بیهوشی عمومی وجود داره.

با توجه به دلایل علمی ذکر شده در بالا جز در مواردی که مادر منع پزشکی برای زایمان طبیعی دارند باید از انجام سزارین خودداری کرد.

 

عوارض زایمان سزارین، چه چیزهایی است؟

شما مادران باردار حتما” در مورد انجام زایمان فکر کرده اید . در مورد اینکه کدام روش زایمان ( طبیعی یا سزارین ) مناسب تر است؟ کدام یک عوارض کمتری دارند؟ ما در اینجا به طور خلاصه در مورد سزارین و عوارض آن صحبت می کنیم .

 

سزارین

سزارین روشی است که نوزاد از طریق یک برش جراحی که بر روی شکم و رحم مادر داده می شود متولد می گردد . به خاطر اینکه عمل سزارین یک عمل جراحی است در نتیجه می تواند برای مادر عوارض داشته باشد که این عوارض را به سه دسته عوارض جسمی ، روحی و جنینی تقسیم می کنند .

 

عوارض جسمی سزارین

۱- احتمال عفونت رحم بیشتر از یک زایمان طبیعی است که این حالت به علت باز شدن شکم و رحم می باشد .

۲- عفونت های ادراری در سزارین بعلت ضربه و صدمه ایکه به سیستم ادراری در حین عمل وارد می شود بیشتر است .

 

 

عوارض سزارین سوم

عوارض سزارین چهارم

 

 

۳- میزان خونریزی در سزارین تقریبا” دو برابر زایمان طبیعی است .

۴- بعلت از دست رفتن حجم زیاد خون ،‌احتمال نیاز به تزریق خون نیز افزایش دارد که خود تزریق خون می تواند عوارض داشته باشد .

 

۵- خطرات ناشی از بیهوشی نیز وجود دارد .

۶- خطر عفونت محل بخیه ها را نیز باید در نظر داشت .

 

۷- احتمال ایجاد یبوست به علت استفاده از داروهای بیهوشی در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است .

۸- خطر پارگی رحم بعلت باز شدن محل بخیه ها در حاملگی های بعدی وجود دارد .

 

۹- در مادران سزارین شده،احتمال چسبیدن جفت به محل بخیه های رحم در حاملگی های بعدی وجود دارد،در نتیجه خطر برداشتن رحم در مادران سزارینی بیشتر از مادران با زایمان طبیعی است.

 

۱۰-طول مدت بستری در بیمارستان در مادران سزارین شده بیشتر است.در نتیجه از یک طرف احتمال عفونت ها بیشتر میشود و از طرف دیگر از نظر اقتصادی هزینه بیشتری نسبت به زایمان طبیعی دارد.

 

۱۱-در خانمهای سزارین شده،احتمال سزارین های بعدی افزایش می یابد.

۱۲- عوارضی هم ممکن است بعد از گذشت چند هفته ، چند ماه و یا حتی چندسال بعد از سزارین دیده شود.شامل دردهای شکمی بعلت نفخ شکم،انسداد روده بدلیل چسبندگی ناشی از جراحی و باز شدن محل برش جراحی در حاملگی های بعدی.

 

عوارض روحی سزارین:

۱- مادر سزارین شده،احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری دارد که می تواند بعلت داروهای بیهوشی باشد.

۲- اختلالات خلقی مادر مثل:افسردگی،سرزنش خود و احساس گناه در این مادران بیشتر از مادری است که زایمان طبیعی داشته است.

 

۳- مادران سزارین شده ممکن است یک احساس جدایی از دیگران مخصوصا همسر داشته باشند.

۴- احساس شکست و ناامیدی نیز یکی از این عوارض است.

 

۵- این مادران فکر میکنند احساس زنانگی شان کم شده است.

۶- مادران سزارینی احساس می کنند قدرتشان را از دست داده اند و دیگر نمی توانند مثل گذشته کارهایشان را انجام دهند.

 

۷- همچنین احساس ترس از بیهوشی و جراحی نیز وجود دارد.

۸- مادران سزارین شده یک حالت ترس و نگرانی از حاملگی بعدی خود نیز دارد.

 

۹- این مادران نمی توانند یک ارتباط عاطفی مناسب و زودهنگامی با نوزادشان داشته باشند (بعلت حالت بیهوشی و درد زیاد بعد از عمل) بطور کلی میزان مرگ و میر در عمل سزارین بعلت خونریزیها،عفونت ها و یا خیلی از موارد دیگری که ممکن است در حین عمل پیش آید ،۷تا ۸ برابر زایمان طبیعی است.

 

عوارض جنینی سزارین:

۱- داروهای بیهوشی میتواند روی جنین عوارض داشته باشند،چون میدانیم استفاده از هر دارویی می تواند برای جنین مضر باشد.

۲- احتمال مشکلات تنفسی در نوزادانیکه به طریق سزارین متولد شده اند نسبت به نوزادان متولد شده از طریق زایمان طبیعی بیشتر است.

 

۳- احتمال بروز صدمات جنینی مانند شکستگی جمجمه جنین یا سایر استخوانهاو فلج بازو در سزارین هم ممکن است ایجاد شود.

۴- میزان مرگ و میر شیر خواران نیز نسبت به زایمان طبیعی بیشتر است.

 

بنابراین بعلت عوارض زیاد سزارین باید گفت : سزارین تنها در موقعی کاربرد دارد که زایمان طبیعی برای مادر و جنین با خطر همراه باشد در غیر این صورت مادر می تواند یک زایمان کاملا طبیعی و ایمن داشته باشد.

 

معایب سزارین برای مادر

زمان بستری شدن پس از سزارین طولانی تر بوده و بین حدود دو تا چهار روز متغیر است. همچنین عوارض پس از زایمان نیز در عمل سزارین بیشتر است، برای مثال درد در محل برش و سوزش مداوم.

 

به گفته ی دکتر برایانت، از آنجایی که سزارین نوعی جراحی است، میزان از دست رفتن خون و احتمال عفونت پس از آن بیشتر است. روده یا مثانه ممکن است در طول جراحی آسیب ببینند و هم چنین احتمال تشکیل لخته خون وجود دارد.

 

بررسی ها نشان داده، مادرانی که سزارین می شوند، دیرتر توانایی شیردهی پیدا می کنند.

دوران نقاهت پس از سزارین نیز طولانی تر است، زیرا درد و ناراحتی بیشتری در ناحیه شکم وجود داشته و پوست و عصب های ناحیه جراحی شده نیازمند زمان برای بهبودی هستند که شاید حدود دو ماه به طول بیانجامد.

 

بر اساس یک پژوهش فرانسوی، احتمال از دست رفتن مادران حین زایمان سزارین، سه برابر بیشتر از زایمان طبیعی است. رایج ترین علل آن ایجاد لخته های خونی، عفونت و عوارض ناشی از بیهوشی است.

 

به گفته ی دکتر برایانت، در صورتی که یک بار سزارین انجام شود، زایمان های بعدی نیز به احتمال زیاد به همین روش خواهند بود. همچنین پس از سزارین، احتمال بروز مشکلات و عوارض این جراجی در بارداری های های بعدی بیشتر است. یکی از مشکلات پارگی رحم است، که زمانی ایجاد می شود که محل بخیه ها در رحم باز شود. خطر احتمالی دیگر نیز ایجاد مشکلات مربوط به جفت است. با هر سزارین، خطر مشکلات مربوط به جفت افزایش می یابد.

 

 

 عوارض بعد از زایمان سزارین

عوارض زایمان سزارین

 

عوارض زایمان سزارین | فواید و عوارض سزارین برای بدن

 

منبع: دونفره / پارسیان لب / نی نی بان

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا