دوران بارداری

زایمان به روش لاماز | زایمان به شیوه لاماز چگونه است؟

زایمان به روش لاماز : لاماز چیست ؟ زایمان به روش لاماز چگونه است ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری و زایمان ، زایمان به شیوه لاماز و مراقبت های آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

نحوه زور زدن در زایمان طبیعی

تکنیک های تنفسی در زایمان فیزیولوژیک ، زایمان به روش لاماز

 

 

زایمان به روش لاماز، چیست؟

یکی از لحظات مهم و شیرین در زندگی هر زنی، دوران بارداری  مادر شدن است که البته بسیار پر مسئولیت است ولی با ارزش است.می توان گفت این مرحله از زندگی یک از مراحل مهم در چرخه زندگی بیشتر زنان است. البته اغلب به دلیل ایجاد تغییرات عمده جسمی و روانی در خانم ها باعث ایجاد احساسات مبهم و غیر قابل انتظاری می شود که همواره اضطراب همراه مادر است.

 

در صورتی که مادر در دوران بارداری بتواند اضطراب خود را مدیریت کند، این اختلال ها نه تنها باعث بروز اختلال خوب و بیماری هایی مانند سردرد عصبی و فشار خون بالا و دیگر ناراحتی های قلبی و عروقی می شود، بلکه در سطوح بالاتر این استرس های می توانند باعث تحریک سیستم عصبی اتونوم شوند، عضلات صاف شریان ها را منقبض کنند و جریان و اکسیژن رسانی به رحم را نیز کاهش دهند که تمام اینها در نهایت می توانند باعث غیر طبیعی شدن ضربان قلب جنین و همچنین احتمال زایمان زودرس شوند.

 

استرس و اضطراب

این که هر خانمی در دوران بارداری، زایمان و بچه دار شدن دچار استرس و اضطراب شود طبیعی است، به ویژه اگر اولین بار باشد که بخواهد تجربه مادر شدن را داشته باشد و شناختی ا این دوران نداشته باشد. در این هنگام هورمون هایی مانند کورتیزول، کاتکولامین ها، اپی نفرین و بتا اندروفین ها که در پاسخ به اضطراب ترشح می شوند با اثرگذاری بر عضلات صاف رحم و کاهش قدرت انقباضی آن و کارایی اش در روند زایمان منجر به طولانی شدن زایمان طبیعی و افایش درد در زن باردار می شوند.

 

پزشکان برای پیشگیری از وقوع این فرآیند و جلوگیری از ایجاد عوارض مربوط به زایمان طبیعی معمولا توصیه می کنند مادرف فرزند خود را از راه جراحی سزارین به دنیا بیاورد، در حالی که همین عمل جراحی نیز برای مادر و کودک اسیب های بیشتری نسبت به زایمان طبیعی خواهد داشت.

 

روش لاماز برای زایمان

مطالعات حاکی از آن است مداخلات روان شناختی پا به پای مداخلات پزشکی برای آمادگی زایمان دارای اهمیت هستند. این نتایج نشان می دهند به جز نرمش های دوران بارداری، آگاهی پیدا کردن در مورد مراحل و شرایط زایمان، یاد گرفتن روش های کنترل درد و انرژی در طول زایمان می تواند با کاهش اضطراب و درد زایمان، سلامت مادر و نوزاد را تامین کند.

 

امروزه یکی از فراگیرترین روش های روان شناختی در آمادگی برای زایمان «روش لاماز» است. این روش سال هاست در سراسر دنیا به عنوان یکی از بهترین کمک های روانشناختی به خانم های باردار برای سازگاری با دوران بارداری، زایمان و دوران پس از زایمان شناخته شده است. این تکنیک که معمولا زیر نظر روان شناس سلامت، از ابتدای ماه هشتم بارداری آغاز می شود دارای ۵ مولفه اطلاعات، فنون تنفس، آرمیدگی شرطی شده، فنون شناختی و حمایت اجتماعی است.

 

اطلاعات

با توجه به اینکه اطلاعات (به خصوص درباره آنچه تجربه خواهد شد و چگونگی احساس آن) برای بالا بردن احساس کنترل فرد در موقعیت های پزشکی حیاتی و ضروری است، در مرحله اول روش لاماز، درباره رشد جنین و شرایط واقعی دردهای زایمان به مادر اطلاعات داده می شود.

 

فنون تنفسی

در طول آموزش لاماز، مادر یاد می گیرد در خلال مراحل مختلف زایمان به صورتی مطلوب و درست تنفس کند تا رسیدن اکسیژن و دی اکسید کربن کافی را به خود و چنین تضمین کند. تنفس درست، معمولا رسیدن اکسیژن به عضلات را آسان و در نهایت از گرفتگی عضله و درد و همچنین استرس جلوگیری می کند. تنفس های مخصوص این روش ۳ ریتم آرام، متغیر و با الگوی خاص دارد.

 

تنفس آهسته و آرام طی مرحله اول انقباضات و دردهای زایمانی که اغلب به آرامی شروع می شوند، شدت می یابند و سپس فروکش می کنند، تنفس با ریتم متغیر به علت فاز فعال زایمان که در آن انقباضات طولانی تر و از نظر فاصله زمانی نزدیک تر هستند، انجام می گیرد. به علاوه اینکه طی مرحله زایمانی که دهانه رحم به طور کامل باز شده و بچه برای خروج از رحم آماده است، نوع تنفس به این دلیل که شدت انقباضات بیشتر شده و فواصل آن بسیار کوتاهتر است باید سریع، سطحی و سبک انجام شود.

 

آرمیدگی شرطی شده

زنانی که با روش لاماز آموزش می بینند یاد می گیرند عضلات بدن خود را با انجام تمرینات منظم به طور آگاهانه، هنگام انقباضات رحم شل کنند. برای انجام آرمیدگی از زنان خواسته می شود در وضعیت راحتی بخوابند و در دو نوبت جداگانه با شل کردن عضلاتشان به آرام سازی عصبی عضلات خود بپردازند. معمولا در نوبت اول، اندام های مختلف بدن به صورت مقطعی منقبض و منبسط می شوند و در مرحله دوم در حالی که یک عضله منقبض است، سایر اعضا باید شل نگه داشته شوند. این کار باعث می شود واکنش خود را در برابر انقباضات کنترل کنند.

 

فنون شناختی

در این مرحله خانم های باردار یاد می گیرند رویدادهای زایمان را از لحاظ شناختی بازسازی کنند مثلا اینکه انقباضات رحم را حملات دردناک تفسیر نکنند و آنها را نیروی مثبتی بدانند که باعث خروج نوزاد از رحم می شود.

 

حمایت اجتماعی

روش لاماز بر حمایت اجتماعی خانم های باردار از سوی همسر یا یکی از اعضای خانواده تاکید دارد. وظیفه این افراد آن است که بر انجام فنون در خانه نظارت و به خانم باردار خاطرنشان کنند در همه احوال آرامش داشته باشد و به او در خصوص ادامه کار اطمینان و اعتماد به نفس می دهند. ذکر این نکته لازم است که ساختار بدنی زن، اندازه نوزاد و مشکلات زایمان از عوامل مهمی هستند که در میزان دردناک بودن این تجربه نقش تعیین کننده و بسزایی دارند،

 

ولی هدف روش لاماز این است که تا حد امکان این درد را تسکین دهد و زایمان را آسان تر و قابل کنترل تر کند. شواهد بالینی نشان می دهند روش های آمادگی زایمان، با برخی نتایج مثبت تجربه زایمان رابطه دارد. زنانی که از این روش ها استفاده می کنند، نگرش های مادرانه مثبت تری دارند و تجربه زایمانی مثبت تری گزارش می دهند. به علاوه اینکه زنان دارای آمادگی برای کنترل درد به داروهای کمتری نیاز دارند، تحمل درد در آنها بسیار بالا می رود و همه اینها در نهایت باعث کاهش مشکلات زایمان خواهد شد.

 

زایمان طبیعی آسان به روش لاماز

لاماز یکی از روش هایی است که در سراسر دنیا برای کمک به زنان باردار به کار گرفته می شود. در این روش با ارائه گروهی از تمرین های تنفسی به زنان باردار در جهت سازش با درد زایمان کمک می شود. در واقع این روش به عنوان یکی از بهترین روش ها برای  تطبیق با دوران بارداری و زایمان و همچنین دوران پس از زایمان شناخته شده است.

 

روش لاماز چیست؟

روش لاماز سال‌ها است که در سرتاسر دنیا به عنوان یکی از بهترین کمک‌ها به زنان باردار، برای تطبیق با دوران بارداری و زایمان و همچنین دوران پس از زایمان شناخته شده است. این روش شامل گروهی از تمرینات تنفسی خاص بوده که به زنان کمک می‌کند تا بتوانند به خوبی با دردهای زایمان همراهی و سازش داشته باشند.

 

اصول لاماز

اصل اول: آگاهی و آموزش باعث غلبه بر ترس میشود

 

لاماز طبیعت و شرایط واقعی دردهای زایمان را به زوجین می‌آموزد. آنها می‌آموزند که تکنیک‌های سبک‌سازی بدن چه بوده و در هنگام دردهای زایمان چگونه باید عمل کنند. تکنیک‌های شل‌سازی بدن تنها روشی هستند که با استفاده از آنها می‌توان دردها و انقباضات عضلانی را بی‌اثر ساخت.

 

اصل دوم: منحرف کردن فکر مادر باردار از دردهای زایمانی

زمانی که فرد روی یک چیز خاص تمرکز کند همانند نحوه تنفس یا نگاه بر یک نقطه، انتقال سیگنال‌های درد از محل ایجاد درد مسدود می‌شود. لاماز یک تکنیک عملی است و تحت نظارت یک مدرس، یاد گرفته می‌شود. کلاس‌های آن معمولاً از ابتدای ماه هشتم بارداری آغاز می‌شود و یادگیری آن نیاز به تمرین و توجه دارد.

 

 تکنیک‌ های تنفسی در لاماز

تنفس‌ های مخصوص لاماز دارای ۳ ریتم و حالت است:

 

تنفس آرام

تنفس متغیر

تنفس با الگوی خاص

 

 

روش درست زایمان طبیعی

تکنیک تنفس در زایمان

 

 

۱- تنفس آهسته و آرام طی مرحله اول دردهای زایمانی

انقباضات و دردهای زایمانی اغلب همانند یک موج توصیف می‌شوند زیرا آنها به آرامی شروع می‌شوند، شدت می‌یابند، به اوج می‌رسند و سپس فروکش می‌کنند. قبل از شروع تنفس آهسته و آرام باید روی یک نقطه خاص مانند یک عکس، منظره‌ای زیبا و یا تصویر یک کودک تمرکز کنید و برای شروع، یک دم و بازدم عمیقی انجام داده و طی دقایق انقباض رحمی به آرامی و با عمق بیشتر نفس بکشید و نفس را از راه بینی وارد بدن ساخته و از راه دهان خارج سازید. ماساژ ملایم شکم و کمر توسط همراهان بسیار موثر است. تنفس باید آرام باشد بنابراین بین دو بار تنفس یک فاصله زمانی بدهید تا بتوانید زودتر به وضعیت شل و سبک‌سازی بدن برسید. با این ریتم تنفس، در هر دقیقه ۶ تا ۹ بار دم و بازدم خواهید داشت.

 

۲- تنفس با ریتم متغیر، جهت فاز فعال زایمان

به دنبال پیشرفت زایمان، انقباضات طولانی‌تر و نزدیک‌تر (کوتاه‌تر از نظر فاصله زمانی) می‌شوند. تنفس مورد نظر در طول این نوع انقباضات یک تنفس متغیر بوده که در اصل یک تنفس سطحی و تند شونده است. با شروع انقباض یک نفس عمیق کشیده و آن را بیرون بدهید. با افزایش انقباض و درد، دم و بازدم از راه دهان انجام شود و وقتی که انقباض به اوج خود رسید دهان را باز کنید، سر را به عقب خم کرده و زبان را در زیر دندان‌های فک فوقانی قرار دهید و در همین حالت به سرعت و به‌طور سطحی نفس بکشید. با کاهش میزان انقباض، دوباره تنفس عمیق سینه‌ای را انجام دهید.

 

۳- تنفس خاص

طی مرحله زایمانی، دهانه رحم به‌طور کامل باز شده و بچه برای خروج از رحم آماده است. شدت انقباضات بیشتر شده و فواصل آن بسیار کوتاه‌تر است. نوع تنفس در این مرحله سریع، سطحی و سبک است و باید طی انقباض، نفس را با فشار از راه دهان بیرون بدهید. در آخرین مرحله زایمان باید تنها طی انقباضات تلاش کنید و زور بزنید و بعد از پایان انقباض استراحت کنید.

 

تکنیک‌های شل‌سازی عصبی – عضلانی بدن:

کلیه این تمرینات باید روزانه دو نوبت انجام شود. بهتر است نوبت دوم عصرها باشد و همراه همسر خود این تکنیک‌ها را انجام دهید. در یک وضعیت راحت بخوابید و گودی‌های بدن را توسط یک بالش پر کنید.

 

برای نوبت اول، اندام‌های مختلف بدن، کف پا، ساق پا، ران، باسن، دست‌ها، بازوها، شانه‌ها و صورت را به صورت بخش‌بخش، منقبض و منبسط کنید.

 

در نوبت دوم، عضلات یک عضو منقبض و بقیه اعضا شل نگاه داشته شوند مثلاً بازوی چپ را منقبض و در همین حالت، بازوی راست و هر دوپا را شل نگه دارید.

 

بهتر است بدانید اگر در طول دردهای زایمانی هیچ مشکلی برای شما ایجاد نشود، لاماز می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید با تجربه درد کمتر، یک زایمان طبیعی داشته باشید و اگر هم زایمان آنچنان که شما امیدوار بودید پیشرفتی نکرد باز هم لاماز کمک‌تان کرده است که با کلیه مشکلات موجود در زمان زایمان و نحوه مقابله با آنان از قبل آشنا شوید.

 

مزایای استفاده از روش زایمان طبیعی لاماز

  1. روش زایمان طبیعی لاماز، از زایمان طبیعی نوزادان پشتیبانی کرده و به استفاده از داروها تکیه نمی کند. امروزه کلاس های زایمان طبیعی لاماز شامل مشاوره روانی مادران باردار هم می باشد که به زنان حامله برای درک بهتر فرایند تولد نوزادشان کمک کرده و از بروز استرس غیر ضروری در آن ها به هنگام آغاز درد زایمان جلوگیری به عمل خواهد آورد.

 

  1. استفاده از این روش کمک می کند تا زنان باردار از عهده اضطراب و ترس مربوط به زایمان طبیعی برآیند.

 

  1. آموزش روش های زایمان طبیعی لاماز شامل حال شریک زندگی زنان حامله هم به منظور حمایت عاطفی از همسر باردارشان در هنگام زایمان طبیعی می شود. به یاد داشته باشید که افزایش حمایت از زنان باردار توسط همسرشان، به انجام بهتر روند کار زایمان طبیعی کمک فراوانی خواهد کرد.

 

معایب زایمان طبیعی به روش لاماز

  1. به یاد داشته باشید حتی زمانی که کلاس های زایمان طبیعی لاماز را انتخاب می کنید و سعی دارید خود را به بهترین سطح آموزش درمورد زایمان فرزند خود برسانید، ممکن است حتی این آموزش ها هم برای از بین بردن درد زایمان کافی نباشد، چون درد ناشی از زایمان طبیعی بخشی جدایی ناپذیر از این فرایند محسوب می شود.

 

  1. ممکن است اثرات استفاده از روش زایمان طبیعی لاماز برای از بین بردن درد در شما مادر باردار حداقل باشد، اما طرفداران استفاده از این روش ادعا می کنندکه مزایای روانی و فیزیولوژیکی این روش غیرقابل چشم پوشی است.

 

  1. استفاده از روش زایمان طبیعی لاماز نیاز به صبر زیاد و انجام عمل دقیق دارد، که ممکن است برای همه زنان باردار امکان پذیر نباشد.

 

  1. همچنین، چون حضور در این کلاس های زایمان طبیعی لاماز پرهزینه است، به همین دلیل هر کسی توانایی پرداخت آن را ندارد.

 

کاهش درد زایمان با تنفس

زایمان آسان

 

زایمان به روش لاماز | زایمان به شیوه لاماز چگونه است؟

 

منبع: مجله تفریحی تاپ ناز / دکترسلام / نی نی بان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا