بهداشت و سلامت

مضرات هندزفری برای گوش | آسیب هایی که هدفون ها به گوشتان می زند

مضرات هندزفری برای گوش :استفاده طولانی مدت از هندزفری ها میتواند منجر به آسیب های ناشنوایی و جدی برای گوش شود. در اینجا با مقاله درباره بهداشت و سلامت گوش ها و همچنین آسیب هایی که هندزفری ها به گوش میرسانند در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

روش صحیح استفاده از هندزفری

هدفون بهتر است یا هندزفری, مضرات هندزفری برای گوش

 

 

نوشته های مشابه

 

آسیب های وحشتناکی که هدفون ها به گوشتان می زند

یک متخصص گوش حلق و بینی از آسیب های ناشی از استفاده از هدفون و صداهای بلند به گوش خبر داد.

محمد مهدی سالم، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی درباره آسیب های ناشی از هدفون به گوش گفت: هدفون یک تکنولوژی رایج است و نمی توان همه را از آن منع کرد، اما بایستی بطور صحیح از آن استفاده شود.

وی افزود: به طور کلی هدفون ها داخل یا روی گوش قرار می گیرند، معمولا افراد از این وسایل برای گوش دادن موسیقی و جدا کردن خود از محیط اطراف استفاده می کنند تا یک فضای شخصی را در هنگام راه رفتن در خیابان، مترو و اماکن شلوغ برای خود به وجود بیاورند.

در محیط های پر سر و صدا از هدفون استفاده نکنید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد:فرد برای فراهم کردن این فضا و جدا شدن از محیط پر سر وصدای اطراف، باید صدا را تا حدی بالا ببرد که فرد چیزی غیر از صدای هدفون را نشنود و این خطرناک است، به خصوص در استفاده مداوم، به دلیل برخورد مستقیم صدا به گوش می تواند آزاردهنده باشد.

وی با اشاره به سطح ایمن صوت برای گوش گفت: اگر سلول های شنوایی زیر این سطح قرار بگیرند، طبیعتا آسیب کمتری خواهند دید.

این متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد: برای کسانی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند، حداکثر سطح مجاز بلندی صدای محیط هشتاد دسی بل در بازه‌ زمانی روزی هشت ساعت است.

وی افزود: هر فرد باید تخمینی از زمان کار با هدفون داشته باشد و بر اساس آن میزان صدا مناسب هدفون برای گوش را تنظیم کند، بر فرض اگر فرد از یک ساعت بیشتر کار می کند، شدت بلندی صدا باید کمتر از شصت درصد باشد.

وی با اشاره به کیفیت ساخت پایین هدفون ها گفت: این خود مزید برعلت می شود تا گوش آسیب ببیند، نوع هدفون ها مهم اند و کیفیت نباید پایین باشد.

سالم با اشاره به دو خصوصیت اصلی هدفون مناسب گفت: از خصوصیات هدفون خوب این است که باید توان تولید دقیق شدت صوت روی آن درج شده باشد، دوم اینکه باید توان حذف صدای محیط را داشته باشد.

مشکلات شنوایی با استفاده طولانی از هدفون

عضو هیئت علمی دانشگاه ایران هدفون‌هایی را مناسب در محیط های پر سر و صدا دانست که روی گوش قرار می گیرند و سر و صدای محیط را حذف می کنند، افزود: این اعتقاد وجود دارد اگر شما می خواهید شصت دقیقه از هدفون استفاده کنید، میزان بلندی صدا هم باید شست درصد توان هدفون باشد، هرقدر که زمان استفاده طولانی تر باشد صدای هدفون باید پایین تر بیاید تا این میزان آسیب زنندگی کمتر باشد.

فواید هندزفری

مضرات امواج هندزفری بلوتوث

 

 

سالم درباره‌ی انواع آسیب های استفاده از هدفون به گوش بیان کرد: کسی که مدام از هدفون استفاده می کند علاوه بر کاهش قدرت شنوایی دچار آسیب های دیگر گوش چون شنیدن صدای سوت هم ممکن است بشود، تشخیص ندادن صداهای مختلف در محیط های پر سر و صدا نیز از دیگر عواقب استفاده از هدفون ها به شکل نادرست است.

وی آسیب سلول های داخلی گوش را برگشت ناپذیر دانست و گفت: داخل گوش سلول هایی به نام “سلول های مویی” در حلزون شنوایی قرار دارند و وقتی این سلول ها آسیب ببیند و از بین بروند، امکان بازسازی و بهبود آنها وجود ندارد، بنابراین در استفاده از هدفون افراد بایستی مراقب باشند، سطح صدا را بالا نبرند و از قانون ۶۰،۶۰ تبعیت کنند تا احتمال آسیب کمتر شود.

 

آسیب‌های هندزفری به گوش را بشناسید

 مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آسیب‌های استفاده از هندزفری، گفت: ممکن است فرد در گوش خود صدای زنگ یک یا دو طرفه احساس کند و پس از این مرحله به تدریج احساس کند که دچار کم‌شنوایی‌ شده است .

 در خصوص اینکه چه علائمی باید فرد را نگران کند که گوشش از طریق استفاده از هندزفری آسیب دیده است، عنوان کرد: اولین علامت در فرد ممکن است کم‌شنوایی نبوده و فرد فقط در گوش خود صدای زنگ یک یا دو طرفه احساس کند و پس از این مرحله فرد به تدریج احساس می‌کند که شنوایی‌ آن کم شده است. در صورتی که این کم شنوایی خیلی شدید شود، ممکن است مشکلاتی مانند سرگیجه و سردرد ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه آسیب استفاده از هندزفری به سن فرد بستگی دارد، تصریح کرد: افراد زیر ۱۷ سال حساس‌تر بوده و گوش آنان نسبت به صدا آسیب‌پذیرتر است. همچنین در افراد بالای ۴۰ سال نیز که به تدریج پیرگوش می‌شوند این آسیب‌ها بیشتر است.

شریفیان تصریح کرد: متاسفانه در جوامع امروزی استفاده از هندزفری، تلفن همراه و موزیک‌های بلند در مراسم و خودروی شخصی شایع شده است که شدت‌ این صداها گاهی فراتر از طاقت گوش یعنی بیش از ۹۰ یا حتی ۱۰۰ دسی‌بل است.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه صداهای عادی مانند صحبت کردن، حدود ۶۰ دسی‌بل و قابل تحمل برای گوش است، اظهار کرد: هندزفری باید با شدت متعارف کمتر از ۸۰ دسی‌بل و حداکثر مدت زمان استفاده ۴۵ دقیقه باشد و بیشتر از آن مجاز نیست، اگر در طول روز و غیرمداوم استفاده شود، باید کمتر از هفت ساعت استفاده شود.

شریفیان با بیان اینکه گوش برای خود مکانیزم دفاعی دارد که از آن در مقابل صداهای بلند حفاظت می‌کند، اظهار کرد: همچنین یک‌سری مکانیزم‌های دفاعی در گوش وجود دارد که با انقباض عضلات کوچکی که در آن است و کاهش میزان شدت صوتی که به حلزون می‌رسد، می‌تواند تا حدودی از بروز آسیب‌ها جلوگیری کند. اما وقتی شدت صوت از حدی بالاتر برود مکانیزم‌های دفاعی خیلی کارآمد نخواهند بود و ممکن است به دو شکل موجب آسیب گوش شود.

وی در خصوص دو نوع آسیب رسیدن به گوش، عنوان کرد: در صورتی که یک صوت با یک شدت صدای انفجاری به گوش برسد که معمولا صداهایی بالاتر از حدود ۱۰۰ دسی‌بل بوده، ممکن است منجر به تخریب عصب شنوایی شود.

وی با بیان اینکه نوع دیگر آسیب به گوش به طور مزمن است، افزود: به عنوان مثال اگر فرد به طور مزمن در معرض صداهای بلند قرار گیرد، مانند کسانی که در کارخانه‌های ریسندگی و صنعتی کار می‌کنند یا کسانی که به طور مداوم از هندزفری استفاده می‌کنند که در این صورت اگر شدت صوت از ۸۰ دسی‌بل بالاتر باشد و فرد به طور مزمن در معرض این صداها قرار گیرد، دچار آسیب در ناحیه گوش می‌شود.

مدیرگروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: آسیب نوع مزمن مانند شکل اول حاد نیست، یعنی فرد ممکن است در وهله‌ اول متوجه آن نشود، اما به مرور اثرات خودش را می‌گذارد؛ مثلا در یک بازه زمانی شش ماهه،‌ یک ساله و حتی دو ساله فرد احساس می‌کند که دچار کم‌شنوایی شده است.

وی با توجه به اینکه دسی‌بل یک واحد لگاریتمی است و هر یک دسی‌بل معادل یک انرژی است که به پرده‌ گوش وارد و بعد به گوش منتقل می‌شود، افزود: با افزایش شدت صوت حتی به مقدار ناچیز، سطح انرژی که به گوش می‌رسد و موجب صدمه به عصب شنوایی و حلزون شنوایی می‌شود به مراتب بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنیم و هرچه بالاتر برود درصد انرژی شدیدتر و درجه‌ تخریب آن روی سیستم عصبی و حسی گوش بیشتر خواهد شد. صداهایی که ما در معرض آن هستیم مانند صحبت کردن و صداهای عادی که با آن سر و کار داریم، معمولا شدتی زیر ۸۰ دسی‌بل دارند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: جوانان ما باید شدیدا به این موضوع آگاهی و دانش داشته باشند که صداهای بلند همیشه طوری نیست که به طور ناگهانی اثر خودش را بگذارد و فرد متوجه افت شنوایی شود و متاسفانه بیشتر وقت‌ها به تدریج اثر خودش را خواهند گذاشت؛ به طوری که برای فرد محسوس نیست و وقتی متوجه می‌شود که به طور مثال دچار حدود ۳۰ دسی‌بل افت شنوایی شده است.

شریفیان ادامه داد: این افت شنوایی می‌تواند در زندگی روزمره فرد تاثیر سوء بگذارد، در روابط و کار وی نیز نتایج منفی داشته باشد و حتی موجب معلولیت شود؛ بنابراین بیشترین صوتی که به فرد می‌تواند برسد حداکثر ۸۰ دسی‌بل است و بیشتر از آن سبب آسیب به گوش می‌شود.

وی عنوان کرد: به جوانان توصیه می‌کنیم که مواظب سلامتی خود باشند، زیرا یکی از مشکلاتی که در جامعه با آن مواجه هستیم، آلودگی صوتی است که نه تنها موجب مشکلات سیستم شنوایی می‌شود، بلکه مشکلاتی در سیستم عصبی انسان‌ها مانند کج‌خلقی، حساسیت و کم طاقتی را بر جای می‌گذارد، از لحاظ روحی و روانی نیز دچار آسیب می‌شوند و حتی مشکلات گوارشی و عصبی ایجاد می‌کند، خیلی از مشکلات دیگر مربوط به آلودگی صوتی در محیط‌های صنعتی روز به روز بیشتر می‌شود. بنابراین افراد باید مواظب سلامتی خود باشند.

 

 معایب و مضرات هندزفری بلوتوث

آسیب های هندزفری

مضرات هندزفری برای گوش | آسیب هایی که هدفون ها به گوشتان می زند

منبع : ایسنا / سلامت نیوز / باشگاه خبرنگاران جوان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا