بهداشت و سلامت

گوش‌درد چیست؟

گوش‌درد معمولا در کودکان اتفاق می‌افتد، اما ممکن است در افراد بزرگسال نیز رخ دهد. گوش‌درد می‌تواند یک یا دو گوش را تحت تاثیر قرار دهد، اما اکثر اوقات در یک گوش است. ممکن است ثابت باشد یا بیاید و برود، و ممکن است درد خفیف، شدید یا سوزاننده باشد.

اگر عفونت گوش دارید، ممکن است تب و فقدان موقت شنوایی رخ دهد. کودکان کم‌سنی که عفونت گوش دارند ممکن است کج‌خلق و ایرادگیر شوند. همچنین ممکن است گوش خود را بکشند یا مالش دهند.

در ادامه علائم و دلایل دیگر، روش‌های درمان و موارد بیشتری را در این رابطه می‌خوانید.

علائم گوش‌درد

گوش‌درد می‌تواند از آسیب یا عفونت گوش ایجاد شود. علائم بزرگسالان شامل موارد زیر هستند:

– درد گوش

– اختلال شنوایی

– بیرون آمدن مایعی از گوش

کودکان معمولا علائم بیشتری از قبیل موارد زیر نشان می‌دهند:

– درد گوش

– شنوایی خفه‌شده یا مشکل در پاسخ‌دهی به صداها

– تب

– احساس پری در گوش

– مشکل خواب

– کشیدن یا فشار دادن گوش

– گریه یا کج‌خلقی بیش از حد معمول

– سردرد

– از دست دادن اشتها

– از دست دادن تعادل

دلایل رایج گوش‌درد کدامند؟

جراحت، عفونت، خارش گوش، یا درد منتقل شده (دردی که از نقطه‌ای دیگر از بدن به یک نقطه خاص منتقل شده است) دلایل گوش‌درد هستند. درد منتقل شده دردی است که در محلی غیر از محل عفونت یا جراحت احساس می‌شود. برای مثال، دردی که در فک یا دندان‌ها ایجاد شده‌است ممکن است در گوش‌ها احساس شود. دلایل گوش‌درد شامل موارد زیر هستند:

عفونت گوش

عفونت گوش دلیل رایج گوش‌درد یا درد گوش است. ممکن است عفونت در گوش بیرونی، میانی یا درونی رخ دهد.

عفونت گوش بیرونی از شنا، پوشیدن سمعک یا هدفون ناشی می‌شود که به پوست درون مجرای گوش آسیب می‌زنند، یا ممکن است از قرار دادن گوش‌پاک‌کن یا انگشت در مجرای گوش ناشی شود.

پوست مجرای گوش که خراش برداشته یا زخم شده است، می‌تواند باعث عفونت شود. آب پوست درون مجرای گوش را نرم می‌کند، که می‌تواند زمینه پرورش باکتری‌ها را ایجاد کند.

عفونت گوش میانی می‌تواند به دلیل عفونت‌هایی رخ دهد که از عفونت مجرای تنفسی برمی‌آیند. تشکیل مایعات در قسمت پشت پرده گوش توسط این عفونت‌ها می‌تواند باکتری‌ها را پرورش دهد.

التهاب لابیرنت ناهنجاری گوش داخلی است که گاها توسط عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌شود.

دلایل رایج دیگر گوش‌درد

– تغییر فشار خون، از جمله هنگام پرواز درون یک هواپیما

– تشکیل جرم گوش

– شیء خارجی درون گوش

– گلودرد

– عفونت سینوسی

– شامپو یا آب گیرکرده درون گوش

– استفاده از گوش پاک‌کن در گوش

– سندرم مفصل گیجگاهی‌فکی (TMJ)

– سوراخ شدن پرده گوش

– آرتروز موثر بر فک

– عفونت دندان

– دندان‌های نهفته

– اگزمای مجرای گوش

– نورالژی عصب سه‌قلو

دلایل گوش‌درد که رواج کمتری دارند

– سندرم مفصل گیجگاهی‌فکی (TMJ)

– سوراخ پرده گوش

– آرتروز موثر بر فک

– عفونت دندان

– دندان نهفته

– اگزمای مجزای گوش

– نورالژی عصب سه‌قلو (درد مزمن عصب صورت)

درمان گوش‌درد در خانه

می‌توانید در خانه چند گام برای کاهش درد گوش بردارید. این گزینه‌ها را برای کاهش درد گوش امتحان کنید:

– یک پارچه سرد روی گوش قرار دهید.

– از خیس کردن گوش پرهیز کنید.

– به صورت قائم بنشینید تا فشار گوش را کم کنید.

– از قطره گوش بدون‌نسخه استفاده کنید.

– از مسکن درد بدون‌نسخه استفاده کنید.

– آدامس بجوید تا فشار را تسکین دهید.

– به کودک غذا بدهید تا در تسکین فشار آنها کمک کند.

درمان پزشکی گوش‌درد

اگر عفونت گوش دارید، پزشک شما آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا قطره گوش تجویز خواهد کرد. در برخی موارد، هردو را تجویز می‌کند.

وقتی علائم شما بهبود پیدا کردند مصرف داروها را قطع نکنید. باید دوره درمان خود را کامل کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته است.

اگر تشکیل چرک منجر به درد گوش شما شود، ممکن است قطره گوش نرم‌کننده چرک برایتان تجویز شود. ممکن است این قطره‌ها باعث شوند که چرک خودبه‌خود بیرون بیاید. همچنین ممکن است پزشک شما چرک را با استفاده از فرآیندی به نام لاواژ گوش شستشو دهد، یا ممکن است از دستگاه ساکشن برای بیرون آوردن چرک استفاده کند.

پزشک شما مستقیما TMJ، عفونت سینوسی، و دلایل دیگر درد گوش را درمان می‌کند تا درد گوش شما بهبود یابد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر شما یا فرزندتان تب دائمی ۴۰ درجه سیلسیوس یا بالاتر دارید، به دنبال مشاوره پزشکی فوری باشید. برای نوزادان، در تب بالاتر از ۳۸ درجه سیلسیوس فورا امداد پزشکی بگیرید.

اگر درد شدیدی دارید که به طور ناگهانی از بین می‌رود، باید به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید. ممکن است این درد علامت پارگی پرده گوش باشد.

همچنین باید علائم دیگر را بررسی کنید. اگر هریک از علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک خود مراجعه کنید:

– درد شدید گوش

– سرگیجه

– سردرد شدید

– تورم اطراف گوش

– افتادگی عضلات صورت

– بیرون آمدن خون یا خلط از گوش

همچنین اگر گوش‌درد بدتر شد یا در بازه ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهبود نیافت باید با پزشک خود ملاقات کنید.

پیشگیری از گوش‌درد

برخی گوش‌دردها قابل پیشگیری هستند. این معیارهای بازدارنده را امتحان کنید:

– از سیگار کشیدن و قرارگیری در معرض دود سیگار بپرهیزید.

– اشیای خارجی را بیرون از گوش نگاه دارید.

– پس از شنا یا حمام گوش‌های خود را خشک کنید.

از محرک‌های آلرژی، از جمله گرد و غبار و گرده گلها دوری کنید.

والدین می‌دانند گوش‌دردهای معمول در کودکان چگونه هستند، اما افراد بزرگسال نیز ممکن است به طور مداوم به درد گوش دچار شوند. لازم نیست حتما عفونت یا هرمشکلی در گوش‌هایتان وجود داشته باشد تا درد گوش داشته باشید.

دلایل رایج درد گوش به شرح زیر هستند:

چرک گوش

گوش شما همیشه چرک تولید می‌کند و آن را از بین می‌برد. وقتی این فرآیند خوب عمل نکند، ماده کثیف و چسبناکی تشکیل شده و سفت می‌شود و بنابراین مجرای گوش شما بسته می‌شود. پزشک شما آن را چرک نهفته می‌نامد. گاهی اوقات موجب درد می‌شود.

از گوش پاک‌کن یا اشیای دیگر برای بیرون آوردن این چرک استفاده نکنید. با این کار فقط چرک را بیشتر به داخل مجرای گوش فشار می‌دهید و احتمال آسیب را بیشتر می‌کنید. ممکن است گوش شما آسیب ببیند، بخوارد، مایع چسبناک بیرون بدهد، یا عفونت کند. حتی ممکن است برای مدتی شنوایی خود را از دست دهید.

می‌توانید در خانه با یک بسته بدون نسخه گوش نسبتا انباشته شده را درمان کنید. یا اگر چرک سفت شده است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند بدون آسیب به پرده گوش چرک را بیرون بیاورد. در مورد چرک گوش بیشتر مطالعه کنید.

فشار هوا

بیشتر اوقات، گوش شما وظیفه خود در متعادل نگه‌داشتن فشار دوطرف پرده گوش به خوبی انجام می‌دهد. حرکت کوچکی که هنگام بلع احساس می‌کنید بخشی از این فرآیند است. اما تغییرات سریع، مانند وقتی که در آسانسور یا هواپیما هستید، می‌تواند این تعادل را به هم زند. ممکن است گوش شما آسیب ببیند، و ممکن است مشکل شنوایی داشته باشید.

به منظور اجتناب از مشکلات درون هواپیما:

– آدامس بجوید، شکلات سفت بخورید، یا خمیازه بکشید و در طول بلندشدن و فرود هواپیما ببلعید.

– زمانی که هواپیما فرود می‌آید بیدار بمانید.

– نفس عمیق بکشید، سوراخ‌های بینی خود را ببندید، سپس به آرامی سعی کنید هوا را بیرون از بینی خود بدمید.

– وقتی سرما خورده‌اید، دچار عفونت سینوسی شده‌اید یا علائم آلرژی دارید، از سفر هوایی و غواصی بپرهیزید.

در مورد فشار هوا و گوش‌های خود بیشتر بیاموزید.

گوش شناگران

اگر گوش شما هنگام کشیدن لاله گوش یا قراردادن شیء کوچکی که آن را ببندد آسیب ببیند، ممکن است عفونت گوش خارجی داشته باشید. این عفونت وقتی به وجود می‌آید که آب گیرافتاده در مجزای گوش شما شروع به پرورش میکروب‌ها کند. گوش شما ممکن است سرخ شود، ورم کند، بخارد، و چرک از آن بیرون بیاید. این عفونت مسری نیست. برای اجتناب از آن، در طول شنا و پس از آن گوش‌های خود را خشک نگاه دارید. احتمالا پزشک شما قطره آنتی‌بیوتیک گوش تجویز کند تا آن را تمیز کند. در مورد گوش شناگران بیشتر بیاموزید.

عفونت گوش میانی

سرماخوردگی، آلرژی، یا عفونت سینوسی می‌تواند لوله‌های درون گوش میانی شما را مسدود کند. وقتی مایعی شکل می‌گیرد و عفونی می‌شود، پزشک آن را التهاب گوش میانی می‌نامد. این التهاب یکی از رایج‌ترین علل درد گوش است. اگر پزشک فکر می‌کند که دلیل درد باکتری است، ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند. اگر اینطور نباشد، ممکن است درمان آلرژی ضداحتقانی با آنتی‌هیستامین و استروئید بینی را توصیه کند. اگر دردتان بهبود نمی‌یابد یا برمی‌گردد حتما به پزشک اطلاع دهید. اگر عفونت گوش میانی درمان نشود می‌تواند پخش شود یا منجر به از دست رفتن شنوایی شود. در مورد روش‌های درمان عفونت گوش بیشتر بیاموزید.

دلایل دیگر

حتی اگر منبع درد جای دیگری از بدن مانند دندان باشد نیز ممکن است درد را در گوش‌های خود احساس کنید. چرا که عصب‌های صورت و گردن شما بسیار نزدیک به گوش داخلی شما قرار دارند. پزشکان این نوع درد را که در ناحیه‌ای شروع می‌شود و در ناحیه‌ای دیگر احساس می‌شود، درد منتقله می‌نامند.

اگر درد گوش شما با گلودرد شدید همراه است، ممکن است عفونتی مانند ورم لوزه یا التهاب گلو رخ دهد. در واقع، درد گوش اغلب علامت بدتری از یکی از این وضعیت‌ها است. در مورد علائم گلودرد بیشتر مطالعه کنید.

آبسه دندان، کرم‌خوردگی دندان، و دندان‌های آسیاب نهفته نیز می‌توانند باعث درد دندان شوند. پزشک شما با ضربه زدن به دندان یا لثه شما برای بررسی احساس درد در آنها می‌تواند بگوید که آیا مقصر دندان‌ها هستند یا خیر. در مورد دندان‌درد بیشتر بیاموزید.

مفصل گیجگاهی‌فکی یا TMJ، مفصل فک شما است که مستقیما زیر گوش‌های شما قرار دارد. ممکن است از ساییدگی دندان‌های خود دچار درد TMJ شوید، یا ممکن است علامت آرتروز باشد. درد گوش یا صورتتان بعد از جویدن، حرف زدن، یا خمیازه کشیدن بوجود می‌آید. برای درمان آن، داروی ضد-درد بدون نسخه مصرف کنید و کمپرس گرم روی فک خود بگذارید. سعی کنید دندان‌ها را به هم نفشارید. ممکن است هنگام خواب محافظ دهان بپوشید. این محافظ به کاهش فشاری که باعث درد گوش می‌شود، کمک می‌کند. خوردن غذاهای نرم نیز کمک می‌کند. در مورد علل درد فک بیشتر بدانید.

برخی دلایل درد گوش مانند تومور یا عفونت‌ها، از جمله سلولیت یا زونا، جدی هستند. اگر درد گوش شدید است، در چند روز درمان خانگی برطرف نمی‌شود، یا همراه با تب بالا یا گلودرد اتفاق می‌افتد، یا جوش تازه‌ای درآمده است، فورا برای درمان آن و جلوگیری از بیماری جدی‌تر به پزشک خود مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا