بهداشت و سلامت

ایمنی درمانی سرطان | نکاتی درباره ایمنی درمانی سرطان

ایمنی درمانی سرطان : ایمنی درمانی سرطان یعنی چه ؟ بعد از درمان سرطان چه باید کرد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، نکاتی درباره ایمنی درمانی سرطان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ایمنی درمانی در ایران

ایمنی درمانی چیست ، ایمنی درمانی سرطان

 

 

ایمنی درمانی سرطان چیست؟

ایمنی درمانی روشی است که در آن از بخش هایی از دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با بیماری هایی مانند سرطان استفاده می شود.

ایمنی درمانی در چند دهه گذشته به جزء مهمی از درمان برخی از انواع سرطان بدل شده است. دانشمندان اکنون در حال تحقیق درباره انواع جدیدتر ایمنی درمانی هستند و نتایج این تحقیقات بر چگونگی درمان سرطان در سال های آینده تأثیر خواهد گذاشت.

 

شیوه های متفاوتی برای ایمنی درمانی سرطان وجود دارد. برخی از آن ها دستگاه ایمنی بدن را به طورکلی تقویت می کنند. برخی دیگر دستگاه ایمنی را طوری تعلیم می دهند که به طور اختصاصی به سلول های سرطانی حمله کنند.

 

ایمنی درمانی در برخی از انواع سرطان بهتر از سایر انواع آن عمل می کند. در برخی از انواع سرطان از ایمنی درمانی به تنهایی و در برخی دیگر از سرطان ها از این روش به همراه سایر انواع درمان استفاده می شود.

 

انواع ایمنی درمانی سرطان

انواع اصلی ایمنی درمانی مورد استفاده برای درمان سرطان شامل این موارد می شوند:

۱- پادتن های تک دودمانی (آنتی بادی های مونوکلونال): این مواد گونه های ساخته شده در آزمایشگاه پروتئین های دستگاه ایمنی هستند. پادتن های تک دودمانی در درمان سرطان بسیار سودمند هستند، زیرا برای حمله به بخش بسیار ویژه ای از سلول سرطانی طراحی شده اند.

 

دستگاه ایمنی همیشه در شناسایی سلول های سرطانی کارآمد نیست. پادتن های تک دودمانی با اتصال به سلول های سرطانی باعث آشکار شدن بیشتر آن ها برای دستگاه ایمنی می شوند و به این ترتیب توانایی این دستگاه در مبارزه با سرطان را تقویت می کنند.

 

مولکول برخی از این پادتن ها طوری طراحی می شوند که به داروهای شیمی درمانی یا مواد رادیواکتیو ضد سرطان بچسبند. پادتن متصل به دارو یا مواد رادیواکتیو در عین حال به طور اختصاصی به سلول های سرطانی می چسبد و به این ترتیب، تأثیر دارو یا ماده رادیواکتیو در نابودی سلول های سرطانی افزایش می یابد.

 

این مولکول ها برای درمان انواع متفاوتی از سرطان به کار رفته اند و پژوهشگران در حال بررسی استفاده از آن ها برای درمان انواع بیشتری از سرطان ها هستند.

۲- مهارکننده ایست ایمنی (checkpoint inhibitors): دستگاه ایمنی ما دارای مجموعه ای از ترمزها یا «ایست دهنده ها» است که مانع می شوند واکنش ایمنی سلول های سالم را بکشد. گاهی سلول های سرطانی از این توانایی «ترمز کردن» پاسخ ایمنی سوء استفاده می کنند و با استتار خودشان به‌صورت سلول‌های طبیعی از دفاع بدن می گریزند. این داروها با مهار کردن این ترمزها به شناسایی و حمله مؤثرتر به سلول های سرطانی یاری می رسانند.

 

۳- واکسن های سرطان: واکسن ها موادی هستند که آن ها را وارد بدن می کنند تا پاسخ ایمنی بر ضد برخی بیماری ها برانگیخته شود. گرچه معمولاً فکر می کنیم که واکسن ها را به افراد سالم می دهند تا به پیشگیری از عفونت کمک شود، اما می توان از برخی از واکسن ها برای کمک به پیشگیری یا درمان سرطان استفاده کرد. واکسن های سرطان را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

 

واکسن های پیشگیری: واکسن های پیشگیری سرطان با واکسن های سنتی شباهت بیشتری دارند. در این نوع واکسن موادی به نام پادگُن (آنتی ژن) وارد بدن می شوند که دستگاه ایمنی را تحریک می کنند. نمونه شاخص چنین واکسن هایی واکسن بر ضد «ویروس پاپیلوم انسانی» (HPV) است. برخی از سویه های این ویروس نقش اصلی در ایجاد سرطان های دهانه رحم، مقعد و انواع دیگر سرطان را دارند. تزریق واکسن ضد HPV با جلوگیری از ابتلا به این انواع ویروس از این سرطان ها هم پیشگیری می‌کند.

 

واکسن های درمانی: واکسن های درمانی به سلول های T (یکی از انواع سلول های دفاعی بدن) کمک می کنند تا سلول سرطانی معینی را شناسایی و نابود کنند. واکسن های درمانی همچنین ممکن است برای افزایش میزان پادتن ها یا آنتی بادی ها (که مهاجمین را نابود می کنند) طراحی شوند.

 

۴- ایمنی درمانی با سلول های T مهندسی شده: این شیوه برای تقویت سلول های T که یکی از سلول های کلیدی در دستگاه ایمنی هستند، به کار می رود. در این شیوه سلول های T را که برای حمله به تومور سرطانی وارد آن شده اند، از بدن خارج می کنند و انواعی از آن ها بیشترین توانایی مهار رشد سرطان را دارند، شناسایی می کنند. هنگامی که این زیرگروه سلول های T شناسایی شدند، با مهندسی ژنتیکی ژن هایی را وارد آن ها می کنند که باعث قوی‌تر شدن آن ها می شوند. بعد این سلول های تقویت شده را وارد بدن می‌کنند.

 

 

درمان قطعی سرطان

ایمونوتراپی

 

 

۵- ایمنی درمانی های غیراختصاصی: این درمان ها دستگاه ایمنی را به شیوه ای کلی تقویت می کنند.

 

ایمنی درمانی در سرطان

در نشست سالانه پیشرفتهای علمی آمریکا، خبردستاورد جدیدی در درمان سرطان منتشر شد که می تواند دنیای بیماران سرطانی را عوض کند. در این روش که بر پایه ایمنی درمانی است، از سیستم ایمنی بدن فرد بیمار برای مبارزه باسلولهای سرطانی کمک گرفته می شود. در حال حاضر متخصصان از روشهای مرسومی چون جراحی، پرتو درمانی و… برای مهار سرطان کمک می گیرند وایمنی درمانی به دلیل خطراتی که داشته کمتر مورد استفاده قرار گرفته ولی محققان مرکز تحقیقات فرد هاچینسون به روشهای کنترل شده تری دست یافتند که این خطرات را کم می کند.

 

روش های رایج کدامند؟

روشهای رایج در درمان سرطان که پزشکان براساس نوع سرطان، میزان گستردگی و شرایط بیمار پیش می گیرند، جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی هستند.

جراحی: جراحی یک روش سریع برای حذف تومورهای سرطانی از داخل بدن بیمار است. این روش برای تورموهایی به کار میرود که گسترش پیدا نکردند یا در اصطلاح پزشکی متاستاز نداده اند.

 

جراحی یک روش تضمین شده برای حذف سلولهای سرطانی نیست و در صورت لزوم، پزشکان بخش هایی از لنف سالم را هم برمی دارند تا از عدم سرایت سرطان مطمئن شوند. گاهی به جای جراحی از پرتوهای لیزر استفاده می کنند یعنی با استفاده از پرتوهای قوی لیزر، تورمور سرطانی را می سوزانند که در سرطانهایی مانند رحم و پوست پرکاربردتر است.

 

پرتودرمانی: در روش پرتودرمانی با استفاده از اشعه ایکس یا گاما، امواجی تولید می شود که اسیب های ژنتیکی به تومورهای سرطانی وارد می کند و در نهایت، این جریان به مرگ سلولهای سرطانی منجر می شود. در این روش، سلولهای سالم هم اسیب می بینند اما در زمان کوتاهی بازسازی می شوند. روش پرتودرمانی عوارضی مانند بی اشتهایی، ریزش مو در محل پرتودرمانی، تغییراتی در پوست و… را به همراه دارد. گاهی پزشکان از ترکیب روش جراحی و پرتودرمانی استفاده می کنند تا مطمئن شوند سلولهای سرطانی میکروسکوپی هم از بین رفته اند. شدت پرتودرمانی و تعداد دفعات ان به نوع سرطان و وضعیت بیمار بستگی دارد.

 

شیمی درمانی: شیمی درمانی یعنی استفاده از داروهای ضدسرطان قوی که عموما برای سرطانهای پیشرفته تجویز می شوند. ۵۰ نوع داروی ضد سرطان وجود دارند که پزشکان از ترکیب داروها استفاده می کنند. این داروها از طریق سرم وارد خون میشوند و به گونه ای به سلولهای سرطانی آسیب میزنند که دیگر توانایی ساخت DNA ندارند. شیمی درمانی عوارضی چون طاسی، خونریزی، عفونت و… را همراه دارد.

 

هورمون درمانی: رشد بعضی سرطان ها بستگی به ترشح نوعی هورمون در بدن دارد مثل سرطان سینه در خانمها. درمورد چنین سرطان هایی از هورمون درمانی استفاده می شود که در واقع از ترشح هورمونی که باعث رشد سرطان می شود، جلوگیری می کند مثلا برای زنان مبتلا به سرطان سینه داروهای ضداستروژنی تجویز میشود.

 

تحقیقات جدید چه می گوید؟

پژوهش های مرکز تحقیقات فردهاچینسون روی بیمارانی امتحان شده که سایر روشهای درمانی سرطان روی آنها انجام شده، به نتیجه نرسیده اند و پزشکان از انها قطع امید کرده اند. در این تحقیق، ۳۵نفر که مبتلا به لوسمی حاد لنفوئیدی در مرحله بسیار پیشرفته بودند، به روش ایمنی درمانی تحت مداوا قرار گرفتند. لوسمی حاد لنفوئیدی نوعی سرطان خون است که سلول های لنفاوی را مورد تهاجم قرار می دهد اما از این تعداد، ۹۴ درصد مبتلایان بهبود پیدا کردند. ۴۰ نفر دیگر از بیماران حاضر در این پژوهش، مبتلا به لنفوم غیر هاجکین، نوعی سرطان در سلولهای سفید خون بودند که روش جدید درمان روی ۸۰درصد بیماران موثر بوده و برای یک سال ونیم بیماری آنها را در وضعیت خاموش فرو برده است. به گفته دکتر استنلی ریدل، سرپرست این تحقیقات، دستاوردهای به دست آمده در درمان سرطان بی سابقه بوده و دریچه جدیدی را به روی درمان این بیماری باز می کند.

 

توفان سایتوکین چیست؟

در روش ایمنی درمانی خطر تجمع سلول های دفاعی بدن وجود دارد که اصطلاحا به آن توفان سایتوکین گفته می شود؛ به همین دلیل تا امروز روش پررنگی در درمان سرطان نبوده و فقط برای بیمارانی به کار رفته که سایر روشهای درمانی کمکی به درمان بیماری آنها نکرده اما تحقیقات دکتر ریدل و همکارانش به روشهای متعادل تری در ایمنی درمانی دست یافته است. دکتر ریدل می گوید: «این روش هم مانند سایر روشهای درمانی مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی به همه بیماران سرطانی کمک نخواهد کرد اما به نظر من، در آینده روش اصلی درمان سرطان خواهد بود.»

 

ایمنی درمانی چه می کند؟

ایمنی درمانی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا خودش وارد جنگ برای نابودی تومورهای سرطانی شود. سلول هاى سرطانی این توانایی را دارند که خودشان را از دید سیستم ایمنی بدن دور نگه دارند و در سکوت و خاموشی سلولهای سالم بدن را هدف قرار دهند. ایمنی درمانی قدرت دید فراتری به سیستم ایمنی بدن می دهد تا حتی سلولهای سرطانی از دید او پنهان نمانند. روش کار به این شکل است که سلولهای T را از بدن بیمار خارج می کنند.

 

سلولهای T نوعی گلبول سفید هستند که مهم ترین ابزار بدن برای مبارزه با بیماریهای عفونی و سرطان محسوب می شوند. بعد از خارج کردن این سلولها، مهندسان ژنتیک وارد کار می شوند و با تغییری در سلول های Tو اضافه کردن آنتی ژن مصنوعی، این سلول ها را مجهز به راداری می کنند تا قدرت پیدا کردن سلولهای سرطانی را داشته باشد. سلولهای سرطانی حاوی نوع خاصی پروتئین هستند که این رادار قدرت شناسایی أن رأ دارد. گلبولهای سفید مجهز شده، دوباره وارد بدن میشوند تابه جنگ سلول هاى سرطانی بروند.

 

 

درمان سرطان

ایمنی درمانی

 

ایمنی درمانی سرطان | نکاتی درباره ایمنی درمانی سرطان

 

 

منبع : hamshahrionline.ir / لحظه نما / بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا