زیبایی و تناسب اندام

سونا برای لاغری | تاثیر سونا برای لاغری و کاهش وزن

سونا برای لاغری : آیا سونا برای لاغری موثر است ؟ سونا چه تاثیری بر کاهش وزن میگذارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره زیبایی و تناسب اندام ، تاثیرات سونا بر کاهش وزن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کالری سونا

تاثیر سونا بر چربی سوزی ، سونا برای لاغری

 

 

سونا لاغر می‌کند؟

یک کارشناس تغذیه معتقد است، سونا تاثیری در لاغری واقعی افراد نداشته و تنها چیزی که افراد در سونا از دست می دهند آب بدن است.

 

بابایی با اشاره به استفاده برخی افراد از سونا جهت لاغری، گفت: سونا روش علمی برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود و استفاده بیش از حد از آن می تواند عوارض و عواقب خطرناکی برای فرد به دنبال داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: به طور متوسط ۵۵ تا ۶۵ درصد بدن افراد بالغ را آب تشکیل می‌دهد که این میزان آب در بدن کودکان بیشتر است و با رفتن به محیط گرم و افزایش تعریق بدن به طور طبیعی آب بدن کم می‌شود.

 

بابایی تصریح کرد: در سونا فرد با قرارگیری در محیط گرم و افزایش تعریق بدن آنچه از دست می‌دهد آب است، نه چربی.

 

وی افزود: با از دست رفتن آب بدن، وزن بدن تا حد دو تا سه کیلو و یا شاید هم بیشتر کم می‌شود (بسته به میزان مدت ماندگاری در محیط گرم دارد)، اما آنچه از دست می‌رود تنها آب بدن است و چربی های بدن دست نخورده باقی می‌مانند.

 

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: چربی طی پروسه سوخت و ساز در بدن از بین می رود و برای افزایش سوخت و ساز هم باید فعالیت بدنی داشت.

وی افزود: با افزایش فعالیت بدنی سوخت و ساز بدن افزایش یافته و حرارت بدن بالا می‌رود و این امر افزایش تعریق بدن را رقم می‌زند، اما باید توجه داشت تعریق ناشی از فعالیت در نتیجه سوختن چربی است و با تعریق در سونا که ناشی از دست رفتن آب بدن است، بسیار متفاوت است.

 

بابایی به خطرات کم آبی بدن در پی افزایش تعریق در سونا اشاره کرد و افزود: یکی از عوارض مهم کم آبی کاهش حجم خون است که می‌تواند خروجی خون از قلب را کاهش دهد. همچنین کم آبی می‌تواند منجر به افزایش غلظت خون شود که عوارض خاص خود را دارد.

 

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: یکی از عوارض افزایش تعریق بدن افزایش دفع پتاسیم و سدیم است که از دست رفتن این دو منجر به اختلال در تعادل آب و الکترولیت بدن شده و این امر افت فشار خون را رقم می زند که بسیار خطرناک است و درنهایت منجر به غش کردن فرد می شود.

 

بابایی تصریح کرد: با توجه به این عوارض توصیه می شود افراد از سونا در حد تعادل استفاده کنند و بدانند زیاد ماندن در سونا تنها عایدی که دارد کم آبی بدن با عوارض بسیار آن است.

 

سونا: آیا در کاهش وزن معجزه می کند

مدت طولانی است که در اسکاندیناوی، سونا به عنوان یک راه برای معاشرت و همچنین برای بسیاری از فواید سلامتی خود استفاده می شود در حالی که در ایالات متحده کاملاً همانند آنجا محبوب نیست شما هنوز هم می توانید در بسیاری از سالن های ورزشی، سونا و مراکز اجتماعی را پیدا کنید.

 

سونا یک راه خوب برای استراحت و عرق کردن خوب است اما آیا واقعاً می تواند به شما در از دست دادن وزن کمک کند؟ پاسخ کوتاه به مقدار متوسط است. هنوز هم لازم است تا محققان در مورد چگونگی تاثیر گرمای سونا یاد بگیرند.

سونا چگونه عمل می کند؟

سونا مانند یک اتاق است که با درجه حرارت بین ۱۵۰ و ۱۹۵ درجه فارنهایت گرم می شود سونای فنلاندی به سبک خشک در نظر گرفته می شود در حالی که سونای سبک ترکیه مقدار زیادی از بخار است

 

رایج ترین انواع سونا عبارتند از:

سوزاندن چوب: برای گرم کردن سنگ سونا از سوزادن چوب استفاده می شود در این درجه حرارت بالا می باشد و رطوبت کم است.
سونا الکتریکی: برای گرم کردن اتاق از بخاری برقی نصب شده بر روی زمین یا دیوار استفاده می شود درجه حرارت بالا و رطوبت کم می باشد.

 

 

مضرات سونا

کاهش وزن با سونا

 

اتاق بخار: شما ممکن است همچنین این را به عنوان خانه های حمام ترکی بدانید درجه حرارت پایین و رطوبت بالا است در ۱۰۰ درصد
مادون قرمز: از امواج نور برای حرارت بدن بدون گرم شدن اتاق استفاده می شود مزایای آن بیشتر شبیه به سونا مرسوم است.
وقتی که درجه حرارت و رطوبت در حال تغییر است سونا به طور کلی به همان روشی که بدن شما واکنش نشان می دهد کار می کند.

خطرات ناشی از کم شدن آب بدن در اثر سونا

گرمای شدید باعث می شود بدن شما عرق و عرق شما سبب از دست دادن مایعات می شود هنگامی که شما بیشتر از دریافتی مایع از دست بدهید آب بدن شما از دست می رود و این خطر برای بودن در یک سونا خشک وجود دارد با توجه به دانشکده پزشکی هاروارد، فرد به طور متوسط در حدود یک پاینت ( نیم کوارت ) از مایعات بدن را در طول یک مدت زمان کوتاه در سونا از دست می دهد با این حال، اگر شما به اندازه کافی قبل، در طول و بعد از سونا آب بنوشید مایعات از دست رفته شما در اثر تعریق جایگزین می شود.

نشانه های کم آب شدن بدن

کم آبی شدید یک اورژانس پزشکی است توجه به بدن شما و مقدار زیادی مایعات در صورت استفاده از سونا مهم است.
علائم خفیف تا متوسط کم آب شدن بدن عبارتند:

خشکی در دهان.

تشنگی شدید.
سردرد.
احساس سرگیجه یا سبکی سر.
عادی نبودن ادرار.

افراد مسن و افراد مبتلا به بیماریهای مزمن مانند دیابت، بیماری های کلیوی و نارسایی قلبی و یا کسانی که حامله هستند در معرض خطر بالاتری از تبدیل شدن به کم آبی می باشد.

سونا و سلامت قلب

سطح حرارت بالا در سونا سبب باز شدن عروق خونی شما حرکت خون به سطح نزدیک تر پوست می شود هنگامی که رگ های خونی گسترش یابد سبب بهبود گردش خون می شود و فشار خون پایین تر می شود برخی از مطالعات اخیر ارتباط بین استفاده از سونا به طور منظم و بهبود سلامت قلب را پیدا کرده اند.

با این حال، افرادی که مسائل قلبی مانند ضربان قلب نامنظم یا حمله قلبی اخیر دارند معمولاً باید از سونا اجتناب کنند افراد مبتلا به فشارخون بالا می تواند از سونا استفاده کنند اما انجمن قلب آمریکا (AHA) حرکت بین درجه حرارت شدید سرد و گرم را هشدار می دهد زیرا می تواند فشارخون خود را بالا ببرد همچنین، کسانی که داروهای قلبی مصرف می کنند باید قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنند.

آیا عرق کردن می تواند وزن شما را کاهش دهد؟

از دست دادن وزن با سونا در اثر وزن آبی است که شما از دست می دهید و با شروع دوباره آشامیدنی بر می گردد درجه حرارت بالا باعث افزایش ضربان قلب شما با روشی مشابه به ورزش کردن می شود. اما، این افزایش تنها کالری سوزی کمی بیشتر از نشستن در حالت استراحت است. سونا ممکن است به کالری سوزی اضافی کمک کند اما جلسات تعریق به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیست. و این یک ابزار موثر برای کاهش وزن واقعی نیست.

نکته: مطالعات از فنلاند، ژاپن، آلمان مزایای سلامتی استفاده از سونا را به طور منظم پیدا کرده اند. برای افراد بالغ سالم، نشستن در سونا در دمای ۱۹۰ فارینهایت ایمن در نظر گرفته شده است. اگر حامله هستید و یا یک بیماری مزمن دارید قبل از سونا با دکتر خود مشورت کنید.

 

سونا خشک خانگی

فواید سونا برای بدن

 

سونا برای لاغری | تاثیر سونا برای لاغری و کاهش وزن

 

منبع: ایسنا / بیتوته / foodregime.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا