زیبایی و تناسب اندام

انواع جراحی لاغری | مراقبت های قبل و بعد از عمل

انواع جراحی لاغری: انواع جراحی های لاغری کدامند ؟ مراقبت ها و عوارض احتمالی جراحی های لاغری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره زیبایی و تناسب اندام ،  جراحی های لاغری و مراقبت های آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

هزینه عمل لاغری

جدیدترین متد جراحی لاغری ، انواع جراحی لاغری

 

انواع جراحی ها برای لاغری

گاهی چاقی مفرط و مرگبار به کمک جراحی درمان می شود. این روش برای کسانی که BMI آنها ۴۰ یا بیشتر است و یا BMI بالای ۳۵ همراه با سایر عوامل خطر دارند توصیه می شود. روش های گوناگون در جراحی در این زمینه به کار می روند تا بتوان میزان جذب و دریافت غذا در لوله گوارش را مهار نمود.

 

پیش از آنکه افراد بسیار چاق برای جراحی برگزیده شوند، باید یک برنامه یک برنامه جامع که شامل محدود بودن کالری، ورزش، تعدیل شیوه زندگی و مشاوره روانی باشد را تجربه کرده باشند، و در صورت ناتوانی در کاهش وزن بدن به اندازه یک سوم مقدار مورد نظر و یا بازگشت مجدد وزن جراحی می شوند. چنین بیمارانی دارای چاقی کشنده بوده و باید تحت جراحی قرار گیرند. پیش از انجام جراحی، بیمار باید به طور گسترده ای از نظر فیزیولوژیک، علائم طبی، مسائل روحی و نیز اعتماد به نفس، افسردگی و غیره مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

برنامه پس از عمل شامل ارزیابی فرد در فواصل منظم از طریق تیم جراحی و تغذیه تایید شده است. به علاوه، حمایت رفتاری و روانی از فرد ضروری خواهد بود. ادامه این برنامه در طول زندگی فرد می تواند شامل مشاوره دائم با پزشک گردد.

 

کوچک کردن معده با جراحی

 

کاهش حجم داخلی معده :

این عمل از طریق گذاشتن بالون داخل معده و یا استفاده از کمر بندهای دور معده انجام می شود. این روش ها باعث باعث می شوند تا حجم غذای مصرف شده در هر وعده کاهش یابد، ولی علت چاقی در بسیاری از افراد چاق حجیم بودن وعده غذا نیست، بلکه به علت مصرف تنفلات کم حجم، بسیار پرکالری و کاملاً بدون ارزش غذایی بوده که اینها بیشتر بصورت ریزه خواری مصرف می شوند و حجم بالایی را اشغال نمی کنند پس اگر فردی که تحت عمل جراحی قرار می گیرد، رفتارهای تغذیه ایی اشتباه خود را اصلاح نکند، این جراحی ها هم کمک چندائی نخواهد کرد و بازگشت سریع وزن کم شده در انتظار او خواهد بود.

 

سیم پیچی آرواره ها :

این روش با بستن آرواره ها خوردن را محدود به نوشیدن از طریق نی می کند، توجه و مراقبت از بیمار از نظر دندانپزشکی در این روش اهمیت فراوان دارد و باید در هنگام مسدود کردن آرواره ها بیمار از نظر بهداشتی تحت نظر باشد. مشاوره نیز باید شامل توصیه های لازم و ارائه مکمل ها و مایعات مفید باشد. بیماران باید از نظر نحوه باز کردن سیم ها و جدا سازی آنها در هنگام نیاز و بروز تهوع آموزش ببینند.

 

این روش بعنوان راهی برای کاهش وزن موثر بوده است؛ هرچند، بدون آموزش و حمایت، وزن بدن به سرعت به میزان اولیه باز می گردد.

 

خارج کردن چربی :

 

۴-۱٫ ابدومینوپلاستی :

که در این روش با تیغ جراحی شکم باز شده و چربی های اضافی خارج می گردند.

 

۴-۲٫ لیپوساکشن

این روش شامل ذوب کردن ذخیره چربی توسط یک سوئد یک تا دو سانتی متری است که از طریق یک لوله با بافت تماس می یابد . موفق ترین عملیات در روی افراد جوان تر صورت می گیرد  این روش برای کاهش وزن صورت نمی گیرد بلکه بیشتر برای زیبایی انجام می شود زیرا تنها ۵/۲ کیلوگرم را می توان در هر بار از میان برد. در پاره ای از موارد، مرگ و میر به علت آمبولی چربی، آلودگی شدید سلولیت ها و خونریزی از عوارض آن بوده اند.

 

انواع روش های لاغری

علم بشر با تمام یافته هایش دریایی از پاسخ های کشف نشده در باب منشا انواع بیماری ها مانند سرطان و یا منشا واکنش های گوناگون و بروز حالات روحی و روانی بدن انسان را در پیش روی خود دارد. هنوز علت چاقی و نحوه توزیع میزان چربیهای اضافه ذخیره شده در بدن انسان که منجر به چاقی موضعی و تجمع سلولهای آن در بدن میشود تا حدود زیادی ناشناخته مانده است.دلایل زیادى وجود دارد که سبب اضافه وزن در فرد مى شود.

 

زمینه ژنتیک و ارثی (مانند افرادی که پدر و مادر چاق دارند و یا یکی از نزدیکانشان دچار چاقی میباشد ، پرخوری (خوردن مواد غذایی بیش از حجم مورد نیاز بدن ، خوردن زیاد شیرینی جات ، مصرف نوشیدنی ها و آب میوه های صنعتی که دارای شکر اضافه میباشند، غذاهای سرخ کردنی ، مصرف زیاد تنقلات غیر مفید ، خواب بیش از حد ، عدم تحرک کافی در طول روز).

 

محاسن و معایب روشهای لاغری بدون جراحی

این روش‌ها نسبت به روش‌های جراحی مزیت‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان گفت بدون درد هستند، تقریبا عوارض چندانی ندارند و عوارض‌شان قابل چشم‌پوشی است و نیز فرد بعد از هر جلسه درمان می‌تواند به کار و زندگی عادی‌اش برگردد. اما ایرادش این است که فرد باید تعداد جلسات زیادی را پشت سر بگذارد و میزان تاثیرش نسبت به جراحی بسیار کمتر است و به همین دلیل افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند، از این روش‌ها جواب خوبی می‌گیرند و این افراد برخلاف افراد چاق، کاندیدای خوبی برای جراحی نیستند. البته در کل بهتر است افرادی که دچار چاقی زیادی هستند، پیش از هر کاری با پزشک خود مشورت کنند.

 

انواع مرسوم روش های لاغری

۱- درمان های دارویی شامل داروهای ادرار آور که باعث می شود حجم زیادی از آب بدن در مدت کوتاهی به صورت ادرار از بدن خارج شود. دراین روش بسته به میزان مصرف ، ممکن است در عرض یک ساعت ، بدن ۲۱ لیتر آب از دست بدهد، بدون اینکه تغییری در مقدار چربی داشته باشد.

 

۲- داروهای ضد اشتها : این نوع داروها باعث کاهش تمایل به غذا خوردن و کاهش موقتی وزن در افراد می شوند. ولی بعد از قطع دارو اشتها به حالت اول برگشته و وزن نیز دوباره افزایش می یابد . از طرفی هم در این روش ، فرد دچار سوء تغذیه و عوراضی چون ریزش مو ، ضعف و افسردگی می گردد. این روش روش مناسبی نخواهد بود.

 

۳- پودر های مکمل غذایی: این پودرها حاوی انواع مواد مغذی و فیبر می باشد که می تواند جایگزین مواد مغذی مورد نیاز بدن باشند. اما درمان مناسبی نخواهد بود زیرا اولا  فرد چاق نمی تواند همیشه از این پودر ها استفاده کند و دوما هزینه سنگینی دارد و فرد پس از مدتی خسته شده و آن را رها می کند.

 

۴- داروهای جدید : که باعث می شود چربی از طریق دستگاه گوارش جذب نشود مانند ( زنیکال ) این روش هم برای درمان مناسب نمی باشد. اولا بیشتر مواد مصرفی در ایران مواد قندی و نشاسته ای می باشد و این دارو تاثیری در عدم جذب آن ها نخواهد داشت. بنابراین تنها با کاهش جذب چربی می توان با چاقی مبارزه کرد.

 

۵- کاهش وزن از طریق انواع محلول های لاغری ، ژل ، کرم ، صابون و …: این شیوه هم تنها منجر به تعریق درمناطقی از بدن شده و در عمل تغییری در مقدار چربی موجود در بدن افراد چاق انجام نمی دهد و بعد از مدت کوتاهی به حالت اول خود بر می گردد.

 

 

هزینه جراحی اسلیو معده

هزینه عمل اسلیو معده در بیمارستان عرفان

 

 

۶- سونا : سونا یکی از روش های شایع برای کاهش وزن در ایران است . گرمای زیاد موجود در سونا باعث افزایش دمای بدن و افزایش تعریق می گردد و در نتیجه در مدتی که فرد در داخل سونا قرار دارد ، مقدار زیادی آب را از راه تعریق از دست داده  و بنابراین وزن زیادی را هم در این مدت از دست می هد. اما این کاهش وزن ، کاهش چربی در بدن نمی باشد . بلکه کاهش وزن به شکل کاذب بوده  و بعد از مدتی با نوشیدن آب به وزن اولیه بر می گردد.

 

۷-  شکم بند های لاغری و پوشش پلاستیکی  : این روش هم با افزایش حرارت به صورت موضعی باعث افزایش تعریق شده و به همین دلیل روش مناسبی نمی باشد.

 

۸- تشک های برقی ( ترمودرمی ) :این روش هم درست مثل روش قبل فقط باعث کاهش آب بدن و کاهش کاذب وزن می شود.

 

۹- دستگاه الکتریکی ( فارادیک ) و یا کمربند های ماهواره ای : این روش جدید تر از روش های دیگر است که دارای پد هایی مانند دستگاه نوار قلب ( تست ورزش ) است که به نقاطی از بدن وصل می شود و عضلات آن ناحیه را وادار به انقباض و فعالیت می کند. ازاین روش کسانی استفاده می کنند که تنبل هستند و حوصله تحرک و فعالیت ندارند. این روش هم درمان مناسبی نخواهد بود زیرا لازمه تاثیر گذاری آن استفاده دائمی بوده  و خسته کننده و پر هزینه است.

 

۱۰- طب سوزنی : این روش از روش های قدیمی است.  در این روش با قرار دادن سوزن هایی در نقاط مختلف بدن  کاهش اشتها در فرد ایجاد  می شود. طب سوزنی برای کاهش و درمان چاقی مناسب نیست  ، زیرا اولا موجب سوء تغذیه شده و از طرف دیگر با برداشتن سوزن اشتهای فرد باز می گردد.

 

۱۱- ماساژ ( ویبراتور یا جی فایو ) : در این روش از طریق دست یا تسمه های لرزاننده ، منطقه مورد نظر بدن را ماساژ می دهند. این روش در رفع سلولیت می تواند موثر باشد اما در کاهش وزن و از بین بردن چربی نمی تواند روش مطمئنی باشد و کاذب و موقتی است.

 

۱۲- آب درمانی : آب درمانی هم یکی از روش های قدیمی است . در این روش بیمار فقط ازآب و مایعات استفاده می کند. در این روش هم به علت این که بیمار برای مدتی از خوردن غذا محروم می شود بعد از پایان دوره ،  به علت محرومیت شدید از غذا اولا مبتلا به اختلالات گوارشی شده و ثانیا حس خوردن غذا در او شدیدا بالا رفته و وزن به حالت اول بر می گردد.

 

۱۳- کاهش وزن از طریق ورزش : ورزش یکی از روش های مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده آل است . کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل است . مثلا برای از دست دادن یک کیلو گرم چربی بدن ، باید ۳۰ ساعت پیاد ه روی کرد که از نظر زمان و امکانات  شاید  برای ما مقدور نباشد.

 

۱۴- کاهش وزن از طریق رژیم غذایی : معمولا افراد برای کاهش وزن از این طریق به شیوه هایی رو می آورند که نه تنها تاثیر مثبتی در کاهش وزن آنها نمی گذارد ، بلکه آنها را دچار سوء تغذیه نیز می کند.

 

۱۵- کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش : این روش بهترین و اصولی ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است. در این روش یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده همراه با ورزش متعادل مانند پیاده روی استفاده می شود.

 

لازم به یاد آوری است که روش های بالا به غیر از مورد ۱۵ ، هر یک دارای محاسن و معایب خاص خود می باشند.

 

انواع روش های لاغری مرسوم

 

۱- جراحی زیبایی شامل لیپوساکشن

لیپو ساکشن از رایج ترین و پرطرفدارترین تکنیک های جراحی در سطح جهان است .  به کمک این تکنیک ، رسوبات چربی انباشته شده توسط جراحان از زیر پوست بیرون کشیده می شوند.

 

مزایای لیپوساکشن :

  1. سریع و موثر

 

  1. حذف چربی از نقاط دشوار

 

  1. دوره استراحت کوتاه

 

۴٫سلامت کلی

 

۵ . بهبود بیماری های چاقی

 

 معایب لیپو ساکشن :

 

۱٫زخم

 

۲٫افتادگی پوست

 

۳٫خطر ابتلا به عفونت

 

  1. خطرات سلامتی دیگر

 

انواع داروهای چربی سوز

معایب این داروها: این داروها که در ماهواره  و شبکه های مجازی هم شدیدا در مورد آن تبلیغ صورت می گیرد ، دارای عوارض و معایبی هستند که شامل اعتیاد افراد به این داروها و  عوارض آن ها بر روی دستگاه گوارش است.

 

استفاده از عمل جراحی ( بای پس معده )

یکی از روش هایی که می توان با آن لاغر شد ، عمل هایی است که از طریق آن معده کوچک می شود. در بین این عمل ها ،  بای پس معده را می توان نام برد که قسمت عمده انبار معده بیمار برداشته شده و حجم آن کاهش پیدا کرده  و بیمار حس لاغری را تجربه می کند. کسانی که دچار عارضه چاقی مثل فشار خون یا کبد چرب هستند از این عمل سود می برند.

 

مزایای این عمل شامل کوچک شدن معده و عدم تغییر در عملکرد معده ، روش جراحی آسان و عذاب آور نبودن آن  به علت بی اشتهایی می باشد.

 

معایب این روش هم شامل عوارض بیهوشی عمومی و جراحی سایر قسمت های بدن و احتمال نشت بخیه است.

 

استفاده از رینگ یا حلقه برای تنگ کردن معده

در این روش یک حلقه سیلیکونی قابل باد شدن از طریق لاپاروسکوپی به دور قسمت زبرین معده قرار داده می شود. این حلقه توسط یک رابط به مخزن متصل شده است. مخزن در زیر پوست شکم قرار داده شده و با تزریق مایع از زیر جلد به داخل مخزن ، باعث حجیم شدن حلقه و تنگ تر کردن قسمت زبرین معده می شود

 

مزایای این روش شامل:

برگشت پذیری – عدم تاثیر گذاری  بر روند بارداری ، محل زخم کوچک  و بازیابی سریع  ، عدم ایجاد برش درمعده و در مقایسه با سایر جراحی های چاقی عوارض بعد از عمل کمتری دارد.

 

عوارض احتمالی این روش هم شامل:

عود چاقی با مصرف شیرینی جات ،  عفونت حلقه ،  لغزش و عدم کارکرد حلقه ،  مشکلات محل مخزن در زیر پوست ، تهوع و استفراغ.

 

استفاده از بالون معده

بالون معده یک روش بدون جراحی و غیر دارویی برای کوچک کردن معده و درمان چاقی به حساب می آید. جراح ، بالون را از طریق دهان وارد می کند و سپس وقتی بالون داخل معده شما قرار گرفت ، آن را با محلول نمک استریل باد می کند. وقتی بالون پر شد به قدری بزرگ می شود که نمی تواند وارد روده شده و آزادنه در معده شما شناور خواهد شد.

 

از جمله مزایای استفاده از بالون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیمار احساس سیری می کند.  بیمار به طور میانگین نسبت به رژیم های غذایی دیگر وزن بیشتری را از دست می دهد.  بیمار نحوه کم کردن وزن خود را یاد می گیرد ،  بیمار از مزایای غیر جراحی و غیر دارویی بودن این روش بهره می برد.

 

خطرات و عوارش استفاده از بالون:

قیمت ، جلسات معاینه زیاد پس از عمل ، انجام آزمایشات گوناگون.

کم کردن میزان کالری ورودی بدن برای کاهش وزن

 

برای افزایش وزن، شما باید بیشتر از مقادیری که می‌سوزانید، کالری دریافت کنید. برعکس، اگر بیشتر از کالری دریافتی، کالری بسوزانید، وزن کم می‌کنید. اما کاهش وزن و لاغری با کم کردن کالری دریافتی، بدون توجه به خوراکی‌هایی که می‌خورید، ادامه‌دار نخواهد بود.

 

در مورد برخی این روش جواب می‌دهد، اما بیشتر افراد در این روش دچار گرسنگی می‌شوند و در آخر رژیم خود را قطع می‌کنند. بنابراین به طور جدی توصیه می‌شود، تغییرات دیگری را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا در یک روند همیشگی و بدون گرسنگی کشیدن، کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

 

 

بای پس روده برای لاغری

جراحی معده

 

انواع جراحی لاغری | مراقبت های قبل و بعد از عمل

 

منبع : ateph.ir/ مه شو

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا