دوران بارداری

خونریزی بعد زایمان | علل و راه های درمان موثر

خونریزی بعد زایمان : علت خونریزی بعد از زایمان چیست ؟ چرا بعد از زایمان دچار خونریزی شدید میشویم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، درمان خونریزی بعد از زایمان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان گیاهی خونریزی بعد از زایمان

خونریزی بعد از زایمان سزارین چقدر طول میکشد

 

 

خونریزی بعد از زایمان، چه موقع طبیعی است؟

اگر شما زایمان طبیعی یا سزارین داشته باشید، بعد از آن تخلیه و خونریزی خواهید داشت که به آن لوسیا یا زچگی می‌گویند. با این خونریزی رحم شما خون و بافت اضافی را که به رشد بچه کمک می‌کرده، دفع می‌کند. این خونریزی در روزهای اول بعد از تولد بچه طبیعی است اما اگر خونریزی شدید بعد از آن هم ادامه پیدا کرد، لازم است با پزشک تماس بگیرید.

 

چه نوع خونریزی طبیعی است

خون باید قرمز روشن باشد و شما ممکن است در روزهای اول بعد از تولد بچه در آن مقداری لخته ببینید. مقدار آن باید در حدی باشد که در ابتدا یک نواربهداشتی که در بیمارستان به شما می‌دهند را بپوشاند و بعد از آن با نواربهداشتی‌های معمولی قابل مهار باشد. وقتی بچه را به خانه می‌آورید این خونریزی زیاد می‌شود زیرا شما تحرک بیشتری دارید. اگر خونریزی شما را اذیت کرد، سعی کنید زیاد راه نروید و کمی استراحت کنید.

 

همچنین اگر موقع ایستادن خونریزی کردید، طبیعی است. دلیلش این است که واژن شما دوباره دارد شکل خود را پیدا می‌کند. وقتی شما نشسته یا خوابیده هستید خون در محفظه‌ای فنجان مانند جمع می‌شود و وقتی می‌ایستید یا دراز می‌کشید بیرون می‌ریزد.

 

بعد از حدود ۱۰ روز خونریزی باید کم شود. شما ممکن است خونریزی ملایم یا لکه بینی را برای ۶ هفته بعد از زایمان هم مشاهده کنید. یادتان باشد، شما فقط مجاز هستید از نواربهداشتی‌های معمولی استفاده کنید. گذاشتن تامپون ممکن است باعث عفونت شود.

 

در خونریزی شدید بعد از زایمان باید به پزشک مراجعه کنید

خونریزی شدید بعد از به دنیا آمدن نوزاد خونریزی پس از زایمان نامیده می‌شود. ۵ درصد از زنان این خونریزی را تجربه می‌کنند. این خونریزی معمولا در ۲۴ ساعت اول بعد از زایمان اتفاق می‌افتد اما بعضی زنان در طول ۱۲ هفته بعد از تولد نوزاد هم آن را تجربه می‌کنند.

 

خونریزی پس از زایمان مشکلی جدی است. ممکن است باعث افت شدید فشار خون شما شود. اگر فشار بیش از حد پایین بیاید ارگان‌های بدن شما خون کافی دریافت نمی‌کنند و ممکن است شوک اتفاق بیفتد. شوک در اثر افت فشار بسیار خطرناک است. برای همین لازم است که حتما در صورت مشاهده خونریزی بعد از زایمان با پزشک تماس بگیرید.

 

اگر هر کدام از این نشانه‌ها یا علائم را دیدید با اورژانس تماس بگیرید.

 

-خونریزی قرمز رنگ بعد از سه روز بعد از زایمان

-مشاهده‌ لخته‌های بزرگ

-خونریزی که در کمتر از یک ساعت یک نوار بهداشتی معمولی را پر کند و کم یا قطع نشود.

-تاری دید

-احساس سرما

-عرق سرد

-شربان قلب بالا

-ضعف

-تهوع

-احساس غش کردن

 

علت خونریزی بعد از زایمان

موارد مشخصی می‌تواند باعث افزایش احتمال به وجود آمدن خونریزی بعد از زایمان شود. اگر قبلا خونریزی بعد از زایمان داشتید، احتمالا دوباره آن را تجربه می‌کنید. به دلایل نامشخص زنان آسیایی و اسپانیایی بیشتر در معرض خونریزی بعد از زایمان قرار دارند.

 

شایع‌ترین دلیل خونریزی بعد از زایمان چیزی است که به آن ضعف یا نارسایی رحمی می‌گویند. به طور معمول رحم بعد از زایمان انقباض پیدا می‌کند تا خونریزی را در محلی که جفت در آن قرار داشته متوقف کند. شما ممکن است خونریزی بعد از زایمان را تجربه کنید اگر:

 

-دوقلو یا بیشتر به دنیا آورده باشید.

-کودکی بیشتر از ۴ کیلوگرم وزن به دنیا آورده باشید.

-زایمانی طولانی داشته باشید.

-پیش از این زایمان‌های زیادی داشته باشید.

-دلایل دیگری که احتمالا خونریزی پس از زایمان را بالا می‌برند عبارتند از:

-آسیب دیدن رحم، وقتی رحم در طول زایمان پاره می‌شود.

-سزارین. در سزارین احتمال ابتلا به خونریزی بعد از زایمان از زایمان طبیعی بالاتر است.

-پارگی سرویکس یا کانال زایمان در طول زایمان

-بیهوشی عمومی. ممکن است در سزارین لازم شود.

-اکسی توسین یا پیتوسین، دارویی که برای القا زایمان تزریق می‌شود.

-فشار خون بالا و دفع پروتئین در ادرار در طول حاملگی

-چاقی

-مشکلاتی در رابطه با جفت

-درمان خون ریزی بعد از زایمان

 

 

خونریزی بعد از زایمان نی نی سایت

خونریزی طولانی بعد از زایمان

 

 

درمان خونریزی بعد از زایمان چگونه است؟

برای خونریزی بعد از زایمان درمان‌های متفاوتی وجود دارد. پزشک تشخیص می‌دهد کدام روش برای شما بهتر است. ممکن است برای شما یکی از این راه‌ها تجویز شود:

-داروهایی که به جمع شدن رحم کمک می‌کنند.

-ماساژ رحم

-خارج کردن بخش‌هایی از جفت که هنوز در رحم قرار دارند.

-انجام جراحی لاپاراتومی برای پیدا کردن علت خونریزی و متوقف کردن آن

-تزریق خون، برای جبران از دست رفتن خون بدن

-هیستریکتومی یا برداشتن رحم

-انجام عملی برای بستن رگ‌های خونریزی کننده در رحم

استفاده از وسیله‌ای به نام بالون باکری که درون رحم قرار می‌گیرد و برای کاهش خونریزی به آن فشار اضافه می‌کند.

 

خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟

همه مادرها بعد از تولد نوزادشان چه با زایمان طبیعی یا با عمل سزارین خونریزی بعد از زایمان یا لوشیا خواهند داشت. این خونریزی بعد از زایمان در واقع ناشی از تخریب لایه پوششی رحمتان است، خون ممکن است با شدت کم خارج شده و یا مشابه قاعدگی های شدید با شدت بیشتری جریان یابد.

 

با بهبودی رحم و برگشت آن به اندازه طبیعی قبل از بارداری رنگ خون تغییر یافته و روشن تر می شود. در ابتدا میزان خون خارج شده زیاد و قرمز روشن خواهد بود و ممکن است حاوی لخته هایی باشد، این رنگ به تدریج به صورتی سپس به قهوه ای و در نهایت به زرد و سفید تغییر خواهد یافت.

 

ممکن است به مدت۲-۳ هفته یا تا ۶ هفته خونریزی بعد از زایمان داشته باشید. شدت خونریزی به تدریج کمتر خواهد شد.‌ خونریزی بعد از زایمان یا لوشیا قرمز معمولا در چند هفته اول به تدریج کاهش می یابد، هرچند اگر خیلی زود شروع به فعالیت سنگین کنید ممکن است دوباره شروع شود. اگر خونریزی قرمز روشن داشتید نشانه ای است که باید فعالیتتان را کم کنید.

 

آیا باید در موارد خونریزی بعد از زایمان اقدام خاصی انجام داد؟

نه واقعا. فقط نوار بهداشتی به اندازه کافی داشته باشید، دو یا سه بسته ۱۲ تایی از آن باید در دسترس باشد، در حدود شش هفته اول بعد از تولد نوزاد از نوارهای پنبه ای استفاده نکنید چرا که می تواند باعث ورود باکتری ها به رحم تازه بهبود یافته شده و در نتیجه ایجاد عفونت رحم شود.

 

ممکن است در ابتدا نیاز باشد که در هر ساعت یا هر ۲ ساعت نوار بهداشتی را عوض کنید اما در روزها و هفته های بعد این زمان به هر ۳ تا ۴ ساعت تغییر می یابد. همیشه قبل و بعد از عوض کردن نوار بهداشتی دست های تان را خوب بشوئید. همچنین ممکن است بین واژن و مسیر پشتی (پرینه) زخم یا جراحتی داشته باشید، باید برای جلوگیری از ایجاد عفونت این ناحیه از بدن را تمیز نگه دارید، حداقل روزی یکبار حمام کنید یا دوش بگیرید و نوار بهداشتی تان را مرتبا تعویض کنید. بعضی از مادرها علاقه دارند که به آب وان حمام نمک اضافه کنند، اما زخم تان به تنهایی با آب تمیز هم بهبود می یابد و نیازی به این کار نیست.

 

هنگام خونریزی بعد از زایمان چه زمانی باید به پزشک تان مراجعه کنید؟

اگر نشانه های زیر در شما ایجاد شد حتما با ماما یا پزشک تان تماس بگیرید چرا که می تواند نشانه ای از عفونت باشد:

  • خونریزی بعد از زایمان بوی نامطبوعی داشته باشد.
  • تب و لرز شما را بی حال کرده باشد.
  • خونریزی بعد از هفته اول همچنان شدید و به رنگ قرمز روشن باشد.
  • ناحیه پایینی یک سمت یا هر دو سمت شکمتان احساس دردناکی در لمس داشته باشد.

 

گاهی اوقات خونریزی بعد از زایمان بسیار شدیدتر از خونریزی های طبیعی اتفاق می افتد، این حالت خونریزی بعد از زایمان (PPH) نامیده می شود.

PPH در عرض ۲۴ ساعت بعد از زایمان (PPH اولیه) یا در فاصله بین ۲۴ ساعت بعد از زایمان تا ۱۲ هفته بعد از آن (PPH ثانویه)اتفاق می افتد. این نوع از خونریزی بعد از زایمان ممکن است به علت باقی ماندن بخشی از پرده های جنینی یا جفت باشد یا رحم تان بعد از خروج جفت انقباضات کافی را نداشته باشد.

 

در موارد زیر در خونریزی بعد از زایمان با اورژانس تماس بگیرید:

  • خونریزی بعد از زایمان به طور ناگهانی بسیار شدید شده به طوری که در هر ساعت به بیش از یک نوار نیاز باشد.
  • خونریزی دائما به صورت تازه (قرمز روشن) بوده و چهار روز بعد از زایمان با وجود استراحت شدیدتر شود
  • میزان زیادی از لخته های خون را دفع کنید.
  • زمانی که احساس ضعف و گیجی کنید.
  • ضربان قلبتان افزایش یافته یا نامنظم شود.

 

در این مواقع می توانید با آنتی بیوتیک درمان مورد نظر را دریافت کنید یا نیاز به جراحی سبکی برای برداشت باقیمانده جفت داشته باشید. زمانی که درمان مناسب را برای خونریزی بعد از زایمان دریافت کردید، خوب خواهید شد. اما بهبودی کامل به کمی زمان، مراقبت کافی و استراحت نیاز دارد.

 

 

خونریزی بعد از زایمان طبیعی نی نی سایت

خونریزی بعد از زایمان

 

خونریزی بعد زایمان | علل و راه های درمان موثر

 

منبع: نی نی سایت / نی نی بان

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا