دوران بارداری

گردو در بارداری | خواص شگفت انگیز گردو در حاملگی

گردو در بارداری : فواید مصرف گردو در دوران بارداری چیست ؟ تاثیر مصرف گردو بر جنین و مادر چیست؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، خواص جادویی مصرف گردو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خوردن پنیر و گردو در بارداری

خواص عسل در بارداری ، گردو در بارداری

 

 

فواید گردو در بارداری، خواصی که نمی‌دانید!

گردو یک مغز مقوی و پرخاصیت بوده و بسیاری از مردم آن را در وعده‌ها و میان وعده‌های مختلف مصرف می‌کنند.

 

گردو از منابع سرشار ویتامین و فسفر است یکی از مواد غذایی که در گروه مغزها قرار می گیرد. اما آیا جدای از طعم و مزه مطبوع این ماده غذایی به خواص فوق­ العاده آن توجه کرده ­اید؟

 

گردو یک مغز مقوی و پرخاصیت بوده و بسیاری از مردم آن را در وعده‌ها و میان وعده‌های مختلف مصرف می‌کنند.

 

از فایده ها و تاثیرات مفید مصرف گردو برای مادران باردار و جنین آن ها چه میزان اطلاع دارید این دانه روغنی چه تاثیراتی بر جنین می گذارد؟

 

ضریب هوشی جنین هایی که مادران آن ها در دوران بارداری گردو مصرف کرده اند بالاتر است همچنین مادارن آن ها از بیمار یهای روده ای و سوء هاضمه در امان خواهند ماند .

 

گردوی ایرانی یک خشکبار مقوی است و مصرف روزانه یک عدد از آن برای زنان باردار توصیه می شود.

 

بانوان باردار می توانند روزی یک عدد گردو میل کنند، زیرا خوردن این خشکبار مقوی سبب تقویت عمومی بدن مادر شده، ذهن جنین را تقویت می کند و همچنین باعث می شود تا پس از زایمان زیبایی پوست شکم خود را حفظ کنند.

 

بانوان باردار می توانند روزی یک عدد گردو میل کنند

 

گردو خون ساز و تصفیه کننده خون، درمان­ کننده بیماری­های ریوی و مسکن دل پیچه است مربای گردو، ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند، خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و خوردن آن با انجیر و موز مقوی حواس و مغز است . چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند گردو از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند.

 

گردو با داشتن مواد مغذی زیاد غذای بسیار خوبی است ولی مانند هر چیز دیگر نباید در خوردن آن افراط کرد و از پنج عدد در روز بیشتر مصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آوراست. زیاده روی در مصرف گردو ، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصا گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند. کسانی که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند. افراد چاق نیز باید ازآن پرهیز کنند. مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود

 

 

گردو برای زنان باردار، فایده اش را بدانید

در کیک ها، شیرینی ها، کوکی ها، شکلات ها و غیره میتوان از گردو استفاده کرد. بنابراین راه های زیادی برای مصرف آنها وجود دارد. فواید گردو بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که حاوی چربی های ضروری سالم، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین فراوانی می باشد. جدا از این ها، گردو دارای کلسترول آزاد بوده و حاوی مقادیر ناچیزی سدیم و چربی غیر اشباع است. مهمتر از همه، مصرف دوز بسیار کم گردو،  مزایای زیادی را برای ما به همراه  که میتوان به عنوان یک میان وعده سالم، از آن استفاده کرد.  در این مقاله، نگاهی دقیق به فواید گردو برای دوران بارداری، نوزادان و فواید گردو برای افراد دیابتی می اندازیم.

 

نقش و فواید گردو در سلامتی بدن

گردو متعلق به خانواده درخت جوز و بومی شرق آمریکای شمالی می باشد. معمولا در ایران، چین و ایالات متحده در آریزونا و کالیفرنیا رشد می کنند . دانه و میوه گردو در یک پوسته سفت و غیر قابل خوردن محصور شده است. پوسته میوه حاوی هسته ای سخت و دو طرفه است. دو نوع گردو اصلی وجود دارد که عبارتند از:

– گردو سیاه

– گردو انگلیسی

تفاوتی در ارزش تغذیه ای این دو وجود ندارد.

 

فواید گردو از نظر ارزش غذایی

این آجیل از ۱۵ درصد پروتئین و ۶۵ درصد چربی تشکیل شده است. گردو غنی از چربی های غیر اشباع، اسید چرب امگا ۳ و یک اسید چرب امگا ۶ به نام اسید لینولئیک است. علاوه بر این، آنها همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، لوتئین، بتاکاروتن، زاکسانتیین، روی، ویتامین C، ویتامین B6، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، فولات و پانوتنیک اسید هستند. علاوه بر این، گردو پر از آنتی اکسیدان ها از جمله کاتچین، اسید الاجیک، ملاتونین و اسید فیتیک است.

 

مزایای گردو در زمینه بهداشتی و درمانی

مصرف گردو به مدت طولانی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش میدهد. طبق مطالعات بسیاری که انجام گرفته، گردو می تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، چاقی و مرگ و میر را کاهش دهد. جدا از این، خوردن این آجیل همچنین می تواند در ارتقای سلامتی پوست و موی سالم، کاهش وزن کلی، افزایش انرژی و بسیاری موارد دیگر کمک کند.

 

حفاظت از قلب شما

گردو شامل اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع زیادی است که می تواند سطوح تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد و در نتیجه خطر سکته مغزی، بیماری قلبی عروقی و حمله قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می توانند  از بروز حملات قلبی جلوگیری کنند. جدا از این، ویتامین E موجود در گردو از بیماری قلبی عروق کرونر و تشکیل پلاک جلوگیری می کند. بر اساس یک مطالعه، مصرف آجیل می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

 

فواید گردو برای بهبود سلامت استخوان ها

کمبود مس شدید با افزایش احتمال پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان ارتباط دارد. در پوکی استخوان، استخوان ها  متراکم تر و نازک تر می شوند. در نتیجه این عارضه باعث می شود که شکستگی استخوان، آسان تر شود. خوشبختانه گردو غنی از ماده معدنی مس است که نقش حیاتی در حفظ الاستین و کلاژن (دو جزء ساختاری عمده بدن) دارد. علاوه بر این، منگنز موجود در گردو می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان مفید باشد. این ماده معدنی در تشکیل استخوان نقش مهمی ایفا می کند زیرا به جذب کلسیم در استخوان کمک می کند.

 

افزایش و بهبود سلامت مغز

مصرف منظم گردو برای افزایش حافظه و عملکرد مغز مفید است. همانطور که در بالا ذکر شد، گردو، آنتی اکسیدان های فراوانی دارد که در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر موثر هستند. طبق تحقیقاتی که انجام گرفته، گردوها به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری آلزایمر عمل می کنند. همچنین، امگا ۳ موجود در آن، برای افزایش سلامت مغز و حافظه مفید است. فولات، ویتامین E و ملاتونین موجود در این آجیل به تقویت مغز کمک می کند. مصرف کم امگا ۳ با اضطراب و افسردگی همراه است بنابراین می توانید هر روز با خوردن مقداری گردو، از بروز این عوارض جلوگیری کنید.

 

آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در گردو، برای تسکین التهاب و تقویت ایمنی بدن به منظور جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی بسیار موثر هستند. مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۳  انجام شد، نشان داد که مصرف مکمل گردو می تواند رشد سلول های سرطانی پروستات را کاهش دهد.

 

فواید گردو در کمک به کاهش وزن

گردو به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهد. همچنین، منگنز و مس موجود در گردو، با افزایش متابولیسم، به کاهش وزن کمک می کند. به غیر از این، گردو مملو از پروتئین و فیبر است که باعث می شود شما کمتر احساس گرسنگی کنید. طبق گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، این مغزیجات در فعال سازی منطقه خاصی از مغز، که وظیفه اش کنترل بخش اشتها می باشد، نقش دارد.

 

درمان آرتروز و ورم مفاصل التهابی

گردو به علت داشتن مقدار بالای اسیدهای چرب امگا ۳، در مبارزه با التهاب و مبارزه با آرتروز و درد مفاصل نقش عمده ای دارد. علاوه بر این، این آجیل می تواند سطح پروتئین واکنش پذیر C که با التهاب مربوط به بیماری آرتریت در ارتباط است را کاهش دهد.

 

کمک به داشتن یک خواب آرام

ملاتونین موجود در گردو، به عنوان یک تحریک کننده خواب، عمل می کند. ملاتونین هورمونی است که به ایجاد و تنظیم خواب کمک می کند. خوردن آجیل، سبب افزایش مقدار ملاتونین در رگ های خونی می شود و در نتیجه، باعث می شود که کیفیت خواب شما ارتقا یابد.

 

بنابراین، چند گردو را در آب بخیسانید و اگر در داشتن خواب راحت مشکلی دارید، قبل از خواب، بخورید. شما همچنین می توانید از آنها در سالاد یا به عنوان جایگزینی برای غذا، به منظور داشتن یک خواب راحت و آرام، استفاده کنید.

 

ارتقاء سلامت تولید مثل در مردان

گردو برای بهبود سلامت باروری سودمند است. مصرف منظم گردو می تواند به جلوگیری از ناتوانی جنسی و تشویق باروری در مردان کمک کند. همچنین باعث تحریک جنسی و افزایش میل جنسی در مردان می شود. طبق مطالعات انجام شده، مصرف نیم فنجان گردو بطور روزانه، می تواند کیفیت، تحرک، انرژی و مورفولوژی اسپرم را بهبود بخشد.

 

فواید گردو در حذف رادیکال های آزاد

آنتی اکسیدان هایی که در گردو وجود دارند، برای سم زدایی از بدن بسیار مفید هستند. آنها همچنین به حفظ سلول های سالم و بهبود سلول های آسیب دیده، کمک می کنند. به طور خاص، گردوها از آنتی اکسیدان های منحصر به فردی مانند تانین تلی ماگراندین، کوئینین ژاگلون و فلاوونال تشکیل شده اند که به طور قابل توجهی از پیشرفت رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد باعث بروز سرطان و سایر بیماری های جدی در قلب و سایر اندام های داخلی می شوند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی، در برابر حمله ویروس ها و باکتری ها به بدن شما، به مبارزه می پردازد و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. مصرف گردو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، گردو غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند تا سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند. همچنین، آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را تثبیت کنند و از این طریق، از آسیب رساندن به سیستم ایمنی و سایر سلول های بدن جلوگیری  کنند.

 

بهبود متابولیسم بدن

مصرف روزانه گردو می تواند متابولیسم بدن را بهبود بخشد و مزایای بسیاری را برای ما در بر داشته باشد زیرا شامل اسید های چرب ضروری و مواد معدنی مانند منگنز، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سلنیوم و روی است. این مواد معدنی، بخصوص نقش مهمی در فعالیت های متابولیسمی مانند رشد، هضم، تولید اسپرم و سنتز اسید نوکلئیک بازی می کنند.

 

فواید گردو در  رفع استرس و افسردگی

گردو شامل اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر اسیدهای چرب ضروری می باشد و خوردن آن بطور مرتب، برای کمک به افسردگی و استرس مفید است. کمبود امگا ۳ می تواند منجر به تحریک پذیری، بیش فعالی و ایجاد خشم و بداخلاقی در کودکان شود. بنابراین، شما باید گردو را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید تا از بروز این علائم جلوگیری کنید.

 

نقش گردو در زیبایی پوست

ویتامین های گروه B موجود در گردو می توانند با کاهش سطح استرس، شادابی و جوان بودن پوست را حفظ کنند. علاوه بر این، علائم پیری مانند خطوط ظریف، چین و چروک و لکه های پوستی را از بین می برد.

 

قابل ذکر است که که این آجیل، به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، از پیری زودرس جلوگیری می کند. علاوه بر این، شما می توانید با ماساژ مقداری روغن گردوی گرم شده، با پوست خشک مقابله کنید. تا از این طریق مواد مغذی را به پوست خود برسانید و پوستی سالم داشته باشید. به غیر از این موارد، مصرف آجیل باعث از بین رفتن حلقه های سیاه دور چشم و پف زیر چشم می شود.

 

همچنین ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در گردو، همگی باعث ایجاد شفافیت و  مرطوب کنندگی پوست می شوند و از بروز چین و چروک جلوگیری می کنند.

 

 

مصرف گردو در سه ماهه اول بارداری

میزان مصرف گردو در بارداری

 

 

سلامت و زیبایی مو

گردو برای مو بسیار مناسب است زیرا شامل برخی از مواد مغذی نظیر آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین E)، امگا ۳، امگا ۶ و اسیدهای چرب امگا ۹ و پتاسیم و غیره می باشد. این مواد مغذی فولیکول های مو را تقویت می کنند. مصرف گردو به طور مرتب، می تواند مو و پوست سر را تقویت کرده و باعث سلامتی آنها شود. همچنین به کنترل ریزش مو کمک می کند، بنابراین از طاسی سر جلوگیری خواهد کرد. به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی آن، برای درمان شوره سر بسیار عالی بوده و باعث درخشش و استحکام مو می شوند.

 

فایده گردو برای زنان باردار

گردو برای دوران بارداری مفید است، زیرا اسیدهای چرب امگا ۳، مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جنین را تامین می کند.

 

در اینجا برخی از فواید سلامت گردو برای دوران بارداری را ذکر می کنیم:

– پروتئین ها و اسیدهای چرب امگا ۳ که در گردو یافت می شوند، در رشد چشم و مغز نوزاد موثر هستند.

– گردو باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد می شود. بنابراین، شما می توانید سطح لیپید را در طول دوران بارداری خود، حفظ کنید.

 

– مقدار زیاد مس موجود در گردو، می تواند به رشد جنین کمک کند.

– مصرف منظم گردو باعث کاهش التهاب رگ های خونی در دوران بارداری می شود.

 

– به علت وجود پروتئین و فیبر در گردو، با مصرف آن احساس سیری پیدا کرده و از اضافه وزن جلوگیری می کنید.

– خوردن گردو اغلب برای زنانی که مبتلا به افسردگی پس از زایمان می شوند، بسیار مفید است.

 

– گردو برای پایین آوردن سطح ملاتونین عالی است و در ایجاد خواب مفید و راحت در زنان باردار نقش دارد.

– ویتامین E موجود در گردو، از سلول ها و ساختار غشای سلولی محافظت می کند. همچنین به رشد ریه جنین کمک کرده و خطر آسم و دیگر مشکلات تنفسی را کاهش می دهد.

 

– وجود منگنز در گردو، مواد مغذی ضروری برای کمک به رشد استخوان ها و غضروف نوزاد شما را فراهم می کند.

 

فواید بهداشتی و سلامتی گردو برای کودکان

گردو شامل مواد غذایی مختلفی است که به حفظ سلامتی کمک می کند. کودکان می توانند این آجیل را به صورت منظم مصرف کنند.

 

در زیر برخی از مزایای قابل توجه گردو برای کودکان را ذکر می کنیم:

– گردو می تواند با افزایش حافظه و افزایش فعالیت سلول های مغزی، توان مغز کودکان شما را بهبود بخشد.

 

– گردو دارای مواد آنتی اکسیدان قوی است که به رهایی رادیکال های آزاد و مواد سمی بدن شما کمک می کند.

– گردو دارای ویتامین B و منیزیم است که در عملکرد مناسب سیستم عصبی و قلب کودک نقش دارد. این مواد مغذی باعث می شود تا کودک سطح انرژی خود را افزایش دهد.

 

– گردوها چربی های سالمی مانند چربی های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع دارند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در کودک شما کمک می کند.

– گردو در داشتن موهایی درخشان و براق، مفید است. استفاده از روغن گردو برای مو و سر کودکان، باعث می شود موهایی سالم داشته باشند و به رشد آنها نیز کمک می کند.

 

فواید گردو برای افراد دیابتی

همانطور که می دانید، دیابت دو نوع است:

– دیابت نوع اول

– دیابت نوع دوم

 

بدن، در دیابت نوع اول، انسولین تولید نمی کند بنابراین، بدن توانایی خود را برای پاسخگویی به انسولین در دیابت نوع دوم، که به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود، از دست می دهد و به نوبه خود سبب ایجاد سطح بالای قند خون می شود که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، چاقی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد.

 

خوردن گردو می تواند مشکل دیابت را حل کند. بر اساس مقاله ای که در سال ۲۰۰۹، منتشر شد، گردو ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در بزرگسالان را کاهش دهد. در این مقاله از بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم خواسته شد که روزانه تا دو اونس گردو مصرف کنند.

 

پس از هشت هفته، عملکرد اندوتلیال در کسانی که گردو مصرف کرده بودند، بطور قابل توجهی بهبود یافت. گردو مقدار بیشتری  اسید آلفا لینولنیک نسبت به سایر آجیل ها دارد که از ایجاد پلاک در عروق خونی، جلوگیری می کند. همچنین، آرجینین موجود در آجیل، به باز شدن عروق خونی و کنترل فشار خون کمک می کند.

 

مزیت های دیگر گردو

درمان خارش

گردو با داشتن اثرات ضد قارچی با خارش، قارچ ها و انگل ها به مبارزه می پردازد.

تسکین دهنده درد انگشت

اسیدهای چرب امگا ۳ در گردو، به کاهش درد و التهاب کمک می کنند.

درمان آسم

ترکیب گردو و زنجبیل در رفع خاصیت بلغمی به شما کمک می کند و در نتیجه باعث از بین رفتن سرفه های مداوم شده و مجاری هوایی و تنفسی شما را پاک می کند.

فواید گردو در از بین بردن آفتاب سوختگی

گردو سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و B است که باعث درمان آفتاب سوختگی می شود.

باعث شفاف شدن پوست می شود

آنتی اکسیدان های با ارزشی که در آجیل ها  وجود دارند، برای ترمیم سلول های پوستی بسیار مفید هستند، پوست را لایه برداری کرده و زیبایی را به پوست مرده بر می گردانند.

درمان ریزش مو

گردو به علت دارا بودن پروتئین، امگا ۳ و ۶، می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد مجدد موها کمک کند.

درمان گلو درد

گردو می تواند درد و حساسیت گلو  را تسکین دهد.

پوست شما را روشن تر و شفاف تر می کند

گردو می تواند در حفظ پوستی درخشان و سالم به شما کمک کند.

درمان آپنه خواب

گردو به تنظیم ساعت داخلی بدن شما کمک کرده و در نتیجه باعث درمان آپنه خواب می شود

 

اثرات جانبی مصرف گردو

– افرادی که به آجیل آلرژی دارند قبل از مصرف گردو باید با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک شود.

– مصرف بیش از حد گردو باعث افزایش وزن می شود.

– گاهی اوقات، باعث یبوست شده و منجر به نفخ شکمی می شوند.

– گردو سیاه می تواند باعث مدفوع و اسهال شود.

– هنگامی که از گردو برای پوست خود استفاده می کنید، مخصوصا گردو سیاه، گاهی اوقات می تواند باعث خارش شود.

– علاوه بر این، ژاگلین موجود در گردوی سیاه ممکن است منجر به سرطان لب و یا زبان شود.

توصیه می شود که پرستاران و زنان باردار این مغزیجات مقوی و سالم را بخورند اما قبل از مصرف برای آگاهی از دوز مناسب، با پزشک خود مشورت کنند.

در حقیقت، گردو به عنوان مغذی ترین آجیل محسوب می شود پس بهتر است آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

 

 

تاثیر خوردن گردو بر جنین

فواید گردو در بارداری

گردو در بارداری | خواص شگفت انگیز گردو در حاملگی

منبع: دکتر سلام / نی نی بان /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا