دوران بارداری

اثر خوردن شکلات در بارداری بر جنین چیست ؟

خوردن شکلات در بارداری: فواید شکلات در دوران بارداری چیست ؟ عوارض مصرف بیش از حد شکلات در دوران بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره مصرف بیش از حد شکلات در بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 خوردن شکلات صبحانه در بارداری

تاثیر شکلات تلخ بر جنین , خوردن شکلات در بارداری

 

 

 

اثر خوردن شکلات در بارداری بر جنین

شکلات از جمله تنقلاتی است که همه خوردن آن را دوست دارند، حتی بیمارانی که محدودیت های غذایی دارند نمی توانند از خوردن آن دست بکشند، حتی اگر مجبور شوند کمتر از قبل شکلات بخورند.از جمله زنان. اما آیا خوردن آن در دوران بارداری خطری به همراه دارد؟ این پرسش مهمی است که ذهن بسیاری از زنان باردار در سراسر جهان را به خود مشغول کرده است.

محققان موسسه پزشکی مادر ،جنین SMFM واقع در واشنگتن با انجام مطالعه ای به ارزیابی تاثیر شکلات حاوی مقدار بالای فلاوانول پرداختند. آنها ۱۲۹ زن باردار بین هفته ۱۱ و ۱۷ بارداری را به طور تصادفی به دو گروه برای مصرف شکلات با فلاوانول بالا و شکلات با فلاوانول پایین تقسیم نمودند.

در مجموع روزانه ۳۰ گرم شکلات به مدت ۱۲ هفته توسط این زنان مصرف شد و وضعیت آنها تا زمان زایمان تحت نظر بود. در این مدت مشکلات ناشی از بارداری، فشار خون بالا مربوط به بارداری، وزن جنین، و وزن هنگام تولد نوزاد هم ارزیابی شد.

نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در زمینه مشکلات ناشی از بارداری، فشار خون بالا مربوط به بارداری، وزن جفت، و وزن هنگام تولد نوزاد در بین دو گروه وجود نداشت. شاخص داپلر عروق رحمی هم در هر دو گروه بهبود قابل توجهی یافته بود.

به گفته «امانوئل بوجالد»، یکی از محققین این پژوهش، این مطالعه نشان می دهد که شکلات تاثیر مثبتی بر جفت و رشد جنین دارد و تاثیرات آن صرفاً به خاطر میزان فلاوانول موجود در آن نیست.

از این رو محققان در پایان این مطالعه، زنان باردار را به مصرف شکلات تشویق می نمایند.

همچنین زن بارداری که در دوران بارداری شکلات مصرف می کنند، نوزادانشان در مقایسه با مادران بارداری که از ترس چاقی شکلات استفاده نمی کنند، کودکانی خندان، خوشبین و با نشاط به دنیا آورده و شکلات در سلامت کودکان تاثیر مثبتی گذاشته است.

شکلات بویژه شکلات سیاه که از دانه های کاکائو درست شده باشد ماده ای شیمیایی دارد که مزاج را خوب می کند و این حالت به جنین نیز منتقل می شود. بنابراین مادران بارداری که به تنش و افسردگی دچارند، بهتر است برای سلامت فرزندانشان شکلات بخورند.

 

چرا حتما باید در دوران بارداری شکلات بخورید؟

با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه لاوال کبک در کانادا، خوردن شکلات در دوران بارداری زنان نه تنها روند رشد جنین داخل رحم مادر را افزایش می دهد، بلکه مصرف منظم شکلات تلخ (در مقادیر کم) از سه ماهه اول دوران بارداری می تواند عملکرد جفت را هم در بدن مادران حامله بهبود بخشد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، شما مادران را با دلایل خوردن شکلات در دوران بارداری خود آشنا کرده و مقدار مناسب مصرف آن را مشخص می کنیم، تا بتوانید دوران بارداری خود را با سلامت کامل پشت سر بگذارید.

 

آیا خوردن شکلات در دوران بارداری امن است؟

تاکنون، نتایج مطالعات متعددی نشان داده است که خوردن شکلات در دوران بارداری زنان منافع زیادی برای خود مادر و جنین داخل رحم او دارد. با این حال، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند مادرانی که در دوران بارداری خود شکلات می خورند، باید میزان کافئین مصرفی روزانه خود را تا ۲۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند، چون خود شکلات حاوی کافئین بوده و می تواند با عملکرد مناسب بدن زنان در دوران بارداری تداخل پیدا کند. همچنین، فراموش نکنید که این ماده غذایی بر انتقال دهنده های عصبی (پیام-رسان های شیمیایی که سیگنال ها را در بدن زنان باردار حمل می کنند) تاثیر گذاشته و ممکن است احتمال مبتلا شدن فرد مصرف کننده را به دیابت دوران بارداری و افزایش بیش از حد وزن بالا ببرد. بنابراین، به خاطر داشته باشید که این ماده غذایی نیز مانند سایر مواد غذایی باید در در حد اعتدال مصرف گردد!

دکتر امانوئل، پزشک متخصص زنان و زایمان در دانشگاه لاوال کبک می گوید: “مشاهدات من نشان می دهد که مصرف منظم و کم شکلات تلخ در سه ماهه اول از دوران بارداری مادرانی که سطح فلاوانول بدن آن ها بالا نیست، می تواند باعث بهبود عملکرد جفت شود.”

 

چرا زنان باید در دوران بارداری خود شکلات بخورند؟

کارشناسان متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند که زنان باردار در کل دوران بارداری خود شکلات را در اندازه مناسب و متعادل مصرف کنند، چون فلاوانول موجود در کاکائو (که بخش عمده ای از یک شکلات را تشکیل می دهد) برای حفظ سلامت زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار مفید می باشد. البته، فراموش نکنید که هر چه شکلات تیره تر و تلخ تر باشد، فلاوانول موجود در آن بیشتر خواهد بود. در ادامه این مقاله، تعدادی از مزایای خوردن شکلات در دوران بارداری زنان بیان شده است، که مهم ترین این موارد عبارتند از:

 

خوردن شکلات تیره تسکین دهنده بیماری پره اکلامپسی در بدن زنان باردار:

همانطور که می دانید بیماری پره اکلامپسی یکی از علل بروز زایمان زودرس در بیشتر زنان باردار است. در واقع، می توان ادعا کرد که با بالا رفتن سطح فشار خون و پروتئین در ادرار زنان باردار، احتمال بروز بیماری پره اکلامپسی هم در بدن این افراد بالا می رود. همچنین، یادتان باشد هنگامی که فشار خون زن حامله ای افزایش می یابد، منجر به بروز تشنج در بدن او شده و ممکن است باعث لخته شدن خون در رگ های او و آسیب رسیدن به کبدش شود. طبق نتایج مطالعات انجام شده در سالنامه اپیدمیولوژی، از آن جایی که کاکائو محتوای تئوبرومین است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری به زنان کمک می کند تا از برخی از بیماری ها را در بدن خود از بین ببرند. علاوه بر این موارد، محققان دانشگاه ییل دریافتند که خوردن شکلات در دوران بارداری زنان خطر بروز بیماری پره اکلامپسی را در بدن این افراد، تقریبا تا حدود ۷۰ درصد کاهش می دهد. بنابراین، نتیجه می گیریم که خوردن شکلات تیره، پنج وعده در هفته، از مبتلا شدن زنان باردار به بیماری پره اکلامپسی، به خصوص در سه ماهه سوم از دوران بارداری جلوگیری خواهد کرد.

 

تنظیم فشار خون مادران باردار با خوردن شکلات:

وجود تئوبرومین در کاکائو به زنان حامله کمک می کند تا فشار خون خود را تنظیم کنند. در واقع، می توان ادعا کرد که مصرف شکلات در دوران بارداری زنان باعث می شود که رگ های خونی این افراد گشادتر شود.

 

شکلات حاوی آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن زنان باردار است:

به دلیل این که انواع مختلف شکلات ها سرشار از فلاونوئیدها هستند، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد عمل می کنند. در واقع، وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در این ماده غذایی به زنان حامله کمک می کند تا سطح ایمنی بدن خود و فرزندشان را تا حد زیادی بالا برده و در مبارزه با برخی از سرطان ها موفق شوند.

 

جلوگیری از بروز بیماری های قلبی در بدن زنان باردار با خوردن شکلات:

آنتی اکسیدان موجود در شکلات های تیره نقش برجسته ای در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی در بدن زنان باردار ایفا می کنند، در واقع، این ماده غذایی با پشتیبانی از سیستم قلبی و عروقی زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد، باعث سلامت قلب آن ها خواهد شد. البته، فراموش نکنید که شکلات هرچه تیره تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و برای سلامت قلب زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد هم بسیار مفیدتر خواهد بود.

 

کاهش استرس زنان باردار با خوردن شکلات:

خوردن شکلات های تیره برای افزایش روحیه زنان باردار بسیار مفید بوده و با بالا بردن سطح اندروفین و سروتونین در مغز این افراد، باعث بروز شادی در آن ها می شود. جالب است بدانید که یافته های منتشر شده از مطالعات تحقیقاتی در پژوهش پروتئوم ادعا می کند که خوردن ۱٫۴ اونس شکلات تیره هر روز و به مدت دو هفته، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این، فلاوانول موجود در شکلات علائم خستگی را در بدن زنان باردار کاهش داده و استرس این افراد را به درجه بسیار پایینی می رساند.

 

 

 

پودر کاکائو در بارداری

خوردن کیک کاکائویی در بارداری

 

 

 

تولد نوزادان شادتر با خوردن شکلات در طی دوران بارداری:

یافته های پژوهشی دانشمند در مجلات علمی مختلف نشان می دهد نوزادان زنانی که در دوران بارداری خود شکلات تیره را بیشتر از سایر مادران مصرف می کنند، در هنگام تولد شاد و سر زنده تر هستند. جالب است بدانید که این محققان در حین انجام تحقیقات خود بر روی مادرانی که نوزادان شش ماهه داشتند، به صورت تصادفی دریافتند اغلب مادرانی که در دوران بارداری از شکلات را به صورت منظم استفاده می کردند، نوزادان شادی را به دنیا آورده اند. با این حال، علت دقیق این موضوع هنوز شناخته نشده، باقی مانده است، چون محققان نمی توانند ثابت کنند که ممکن است شکلات از طریق جفت وارد خون مادران باردار و یا شیر مادران شیرده شده و باعث شاد شدن نوزادن این افراد شود. اما، با افزایش میزان شکلات مصرفی در رژیم غذایی مادران حامله، بچه های این افراد خوشحال تر می شوند.

یکی دیگر از یافته های جالب محققان در طی انجام مطالعه این بود که کودک مادرانی که شکلات تیره را در دوران بارداری به طور مرتب مصرف می کردند، از آسیب استرس های بدن مادر محافظت می شود. در واقع، مادرانی که هرگز شکلات مصرف نمی کنند، سطح استرس بالاتری را در دوران بارداری خود تجربه می کنند، که نوزادان این افراد هم کودکانی بسیار ترسو خواهند شد. در مقابل، مادرانی که میزان خوردن شکلات خود را در دوران بارداری بالا می برند، سطح استرس خون خود را پایین آورده و نوزادان آرامی را خواهند داشت.

 

تنظیم سطح کلسترول بدن زنان باردار با خوردن شکلات:

شکلات تیره حاوی قند و چربی کمتری است. همچنین، مصرف این نوع شکلات ها به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها در بالا رفتن سطح کلسترول خوب و کاهش اکسیداسیون کلسترول بد بدن زنان باردار موثر بوده و باعث تنظیم سطح قند خون این افراد خواهد شد. علاوه بر این موارد، مصرف این ماده غذایی حالت الاستیکی رگ های خونی زنان باردار را افزایش داده و فرایند جریان خون را در بدن این افراد و جنین داخل رحمشان بهبود می بخشد.

 

شکلات، منبع خوبی از آهن و منیزیم برای زنان باردار:

به عنوان یک خانم باردار به خاطر داشته باشید که مصرف ۱۰۰ گرم شکلات تیره (به صورت روزانه) در طی کل دوران بارداری می تواند در حدود ۶۷٪ از آهن و ۵۸٪ از منیزیم مورد نیاز بدن شما و جنین داخل رحمتان را فراهم کند. همانطور که می دانید وجود آهن در بدن زنان باردار برای حفظ تعداد متعادل هموگلوبین خون این افرادضروری بوده و وجود منیزیم هم به مادران حامله کمک می کند تا سوخت و ساز اسیدهای چرب را در بدنشان بهبود بخشند.

 

چرا زنان باردار نباید شکلات را بیش از حد مصرف کنند؟

شکلات هم مانند سایر مواد غذایی باید در دوران بارداری زنان، در اندازه متعادل و مناسبی مصرف شود، تا معادله کالری ورودی به بدن این افراد با میزان فعالیت های آن ها دارای توازن مناسبی باشد. پس، اگر شما هم به عنوان یک زن جوان و بی تجربه، مقدار زیادی شکلات را در هر روز از دوران بارداری خود مصرف می کنید، باید دلایل زیر را در نظر داشته باشید:

 

خطر میزان کافئین موجود در شکلات برای زنان باردار:

نکته بسیار مهمی که زنان حامله باید در هنگام مصرف بیش از حد شکلات در نظر داشته باشند، متعادل نگه داشتن میزان کافئین وارده به بدن خود و جنین داخل رحمشان است. در واقع، اگر شما به عنوان یک زن حامله، روزانه بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم شکلات مصرف کنید، می تواند منجر به سقط جنین داخل رحمتان شود، زیرا شکلاتی که مصرف می کنید حاوی کافئین فراوانی بوده و اگر با مصرف چای، قهوه و یا دیگر نوشیدنی های دیگر همراه شود، مقدار کافئین دریافتی بدن شما بیش از مقدار توصیه شده خواهد بود. همچنین، لازم است بدانید که هر ۱٫۵ اونس شکلات تیره حاوی ۳۱ میلی گرم کافئین است. حتی میزان کافئین در همان شکلات شیری هم ۱۰ میلی گرم می باشد.

در نهایت، یادتان باشد که اگر میزان کافئین در بدن زنان حامله بیش از یک مقدار خاص شود، منجر به افزایش مشکل سوزش سر دل در این افراد خواهد شد، چون بسیاری از زنان از مشکل سوزش سر دل در تمام دوران حاملگی خود (به علت بروز تغییرات فیزیکی و هورمونی) رنج می برند. به همین دلیل، این افراد باید برای جلوگیری از افزایش چنین مشکلاتی در بدن خود خوردن شکلات را محدود کرده و یا آن را به طور کامل از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنند.

 

وجود چربی و کالری زیاد در انواع شکلات ها و ضرر آن برای مادران باردار:

مصرف بیش از حد شکلات در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش زیاد وزن شما شود، چون با مصرف زیاد انواع شکلات ها میزان چربی و کالری هم در بدن شما افزایش خواهد یافت. همچنین، فراموش نکنید که اگر در طی دوران بارداری خود با اضافه وزن مواجه شوید، این شرایطممکن است باعث بروز مشکل واریس، ابتلا به دیابت بارداری و افزایش فشار خون در بدن شما شود و خطر تولد نوزاد را با روش سزارین را هم به شدت بالا ببرد. در نهایت، یادتان باشد که هر یک اونس شکلات تیره حاوی ۱۵۰ کالری و ۹ گرم چربی است. به طور مشابه، شکلات شیری نیز شامل ۱۵۰ کالری و ۱۲۸ گرم چربی می باشد.

 

افزایش وزن مادر باردار با شکر زیاد موجود در انواع شکلات ها:

قند اضافی که در انواع شکلات ها وجود دارد، می تواند مادران باردار را با خطراتی مانند افزایش وزن، ابتلا به بیماری دیابت دوران بارداری و بروز مشکلات دندانی مواجه کند. یادتان باشد که هر ۱٫۵ اونس شکلات تیره حاوی گرم شکر بوده و ۱٫۵ اونس از شکلات شیری هم حاوی ۲۳ گرم شکر است. با این که اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان، مصرف مقدار مناسبی از شکر را برای زنان باردار امن اعلام کرده اند، اما شما خودتان باید مقدار مناسب خوردن شکلات را در این دوره حساس از زندگی ارزیابی کنید، چون شکلات های مختلف زیادی برای انتخاب شما در دوران بارداری وجود دارد.

 

نکات مهم در مورد خوردن شکلات در دوران بارداری:

شکلات تیره تر را برای مصرف خود در طی دوران بارداری انتخاب کنید:

به دلیل این که شکلات های تیره تر حاوی حدود ۶۰۰ نوع ترکیبات ضروری از جمله فلاونوئیدها، منیزیم، تئوبرومین و آهن هستند، به همین دلیل انتخاب آن ها برای مصرف زنان در دوران بارداری بهترین گزینه خواهد بود. همانطور که می دانید فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان های طبیعی هستند، که روند جذب ویتامین C را در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد افزایش داده و باعث کاهش فشار خون و افزایش عملکرد عروق در بدن زنان حامله خواهند شد.

 

اجتناب از مصرف موس شکلاتی در دوران بارداری:

مصرف موس شکلاتی برای همه زنان در طی دوران باردار توصیه نمی شود، چون مصرف ای دسر خوشمزه برای سلامت جنین داخل رحم این مادران مناسب نیست. در واقع، از آن جایی که این ماده غذایی شامل تخم مرغ خام می باشد، ممکن است خطر مبتلا شدن مادر باردار به بیماریهای مختلف این دوران مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز را افزایش دهد. همچنین، فراموش نکنید که مصرف موس شکلاتی در دوران بارداری زنان خطر انتقال بیماری سالمونلا را به جنین داخل رحم مادران به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

 

انتخاب شکلات هایی با شکر کم، برای خوردن زنان در دوران بارداری:

در نهایت، به شما توصیه می کنیم که به عنوان یک زن حامله شکلات هایی را برای مصرف خود انتخاب کنید که دارای مقدار کمی شیرین کننده و یا شکر سفید تصفیه شده باشد. معمولا شکلات هایی که به شکل آبنبات آلی هستند، حاوی شیرین کننده کمتری بوده و برای مصرف زنان در دوران بارداری مناسب می باشند. همچنین، به عنوان یک خانم باردار شکلات ها و نوشیدنی هایی را برای مصرف خود در طی دوران بارداری انتخاب کنید، که حاوی حدود ۶۵٪ کاکائو باشند، چون شکر این شکلات ها کمتر بوده و به عنوان یک گزینه بهتر برای تغذیه زنان در دوران بارداری در نظر گرفته می شود.

 

 

تاثیر کاکائو بر جنین

تاثیر شکلات در بارداری

اثر خوردن شکلات در بارداری بر جنین چیست ؟

 

منبع: مامانم /مهر/ نمناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا