پوست و مو

علل ریزش مو | عوامل غیر طبیعی ریزش مو

علل ریزش مو : عوامل غیر طبیعی ریزش مو چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، عوامل طبیعی و غیر طبیعی ریزش موهای سر در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ریزش مو مردان

دارو ریزش مو ، علل ریزش مو

 

 

عوامل غیرطبیعی ریزش مو ها را بشناسید

علل غیرطبیعی ریزش موها (عوامل داخلی)

 

الف) علل داخلی

مشروبات
بیماریها
داروهای شیمیایی
اعتیاد

 

فصل دوم

علل غیر طبیعی ریزش موهای سر

 

تعریف اجمالی و ارائه وجوه مشخص شده این علل :

بحثی که در این مقاله گشوده ایم، به تشریح علل ریزش موهای سر توسط عوامل غیر طبیعی اختصاص دارد. این عوامل را تا حدود زیادی، خود انسان می آفریند، و بدین جهت آنها را می توان عوامل مصنوعی نیز نامید. زیرا آنچه را که آدمی به نحوی باعث پیدایش آن می گردد و حاصل عمل اوست، مصنوع انسان تلقی می شود.

 

موضوعات مختلف این قسمت را نیز برای تسهیل شناخت ریشه ی آنها، به شیوه ی متداول تقسیم بندی نموده ایم، تا وظیفه ای را که برعهده گرفته ایم، تا حد امکان بتوانیم به نحو شایسته ای اداء نمائیم.

 

مطالب این مقاله از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل یافته، که نمودار ترسیمی آنها به شرح ذیل خواهد بود :

علل غیرطبیعی (مصنوعی) ریزش موهای سر

 

الف) عوامل داخلی

مشروبات
بیماریها
داروهای شیمیایی
اعتیاد

 

ب) عوامل خارجی

داروهای آرایشی
اشعه ایکس

اشعه گاما
پوششهای سر

شوک های وارد شونده
پاک کننده ها

کندن موها
تیغ انداختن به موها

هوای آلوده و محیط زیست نا سالم
اثرات وسایل آرایشی و بهداشتی

نسبت های عوامل ریزش مو
بستن ها
صدای ناهنجار، ممتد و ناگهانی

 

 

علت ریزش مو در جوانان

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

 

 

۱. تلوژِن اِفلوویوم

تلوژن افلوویوم پدیده‌ای است که بعد از بارداری، جراحی‌های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که روزانه موقع حمام، سشوار کردن و شانه زدن، تعداد زیادی مو از دست بدهید. این پدیده می‌تواند از عوارض جانبی مصرف داروهای ضدافسردگی، بتابلوکرها یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی باشد. در مدت ابتلا به تلوژن افلوویوم، مو سریع‌تر از حد طبیعی از فاز «رشد» به فاز «استراحت» حرکت می‌کند و بعد از آن وارد فاز «ریزش» می‌شود.

 

نشانه‌ها: خانم‌ها معمولا ۳ تا ۶ هفته بعد از گذراندن یک حادثه‌ی پردغدغه، تلوژن افلوویوم را تجربه می‌کنند و در شدیدترین حالت ممکن است به اندازه‌ی یک مشت مو از دست بدهند.

روش تشخیص: آزمایش خاصی برای تشخیص این پدیده وجود ندارد، اما احتمالا پزشک‌تان سؤالاتی درمورد اتفاق‌های اخیر زندگی‌تان می‌پرسد و به برجستگی‌های به شکل باتوم روی پیاز موهایتان توجه می‌کند. این برجستگی‌ها نشان می‌دهند که موی شما چرخه‌ی کامل رشد را طی کرده، اما به‌خاطر استرس، این چرخه، سرعت زیادی داشته است.

 

کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: در موارد خاص مثل بارداری یا عمل جراحی باید صبر کنید تا دوره‌ی ریزش تمام شود. اگر ریزش به‌خاطر داروهایتان است با پزشک‌تان صحبت کنید تا دُز دارو را پایین بیاورد یا دارویتان را عوض کند. اگر هم علت ریزش مو استرس باشد، باید نگرانی‌هایتان را کم کنید.

 

۲. ریزش موی ارثی

آلوپسی آندوژنتیک یا همان ریزش موی ارثی، مهم‌ترین دلیل ریزش مو است. این ژن را ممکن است از طرف خانواده‌ی مادری یا پدری به ارث ببرید و اگر هردوی آنها ریزش مو داشته باشند، احتمال اینکه شما هم این پدیده را تجربه کنید بیشتر می‌شود.

 

علایم: دکتر پاملا جاکوبوویچ (Pamela Jakubowicz)، متخصص پوست، می‌گوید که موهای جلوی سرِ زنانی که ریزش موی ارثی دارند، نازک می‌شود. این مشکل بسیار آرام پیشرفت می‌کند و ممکن است حتی در سن ۲۰ سالگی هم شروع شود. اگر مادرتان این مشکل را داشته باشد بیشتر در معرض آسیب هستید. در برخی موارد این ریزش ممکن است گسترش یابد و کل پوست سرتان را در بر بگیرد.

 

کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: اگر محلول ماینوکسیدیل (روگین) را روزی دوبار روی سرتان بمالید، می‌توانید سرعت ریزش موهایتان را کم کنید. این دارو برای مردان و زنان مناسب است اما زنان باید از یک محلول ضعیف‌تر استفاده کنند تا دچار عوارض جانبی آن نشوند. خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی هم نباید از این محلول استفاده کنند. فیناستراید هم که یک داروی خوراکی است، می‌تواند یک راه‌حل خوب برای آقایان باشد

 

۳. کم‌کاری تیروئید

میلیون‌ها نفر، که اغلب‌شان خانم‌ها هستند، مشکل تیروئید دارند. تیروئید هورمونی است که متابولیسم، ضربان قلب و مزاج را کنترل می‌کند و وقتی ترشح این هورمون در بدن‌تان خیلی کم باشد شما به بیماری هیپوتیروئید یا کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوید. برعکس، اگر بدن‌تان مقدار زیادی تیروئید ترشح کند به بیماری هایپرتیروئید یا پرکاری تیروئید مبتلا می‌شوید.

 

هورمون تیروئید بر همه‌چیز تأثیر می‌گذارد از سرعت متابولیسم پایه، سرعتی که بدن‌تان اکسیژن و انرژی را برای عملکردش مصرف می‌کند تا رشد مو، پوست و ناخن. اگر میزان ترشح این هورمون کم یا زیاد باشد در عملکرد بدن‌تان تغییراتی رخ می‌دهد.

 

نشانه‌ها: کم‌کاری تیروئید نشانه‌های زیادی دارد مثل: چاقی مزمن و بی‌دلیل، خستگی، یبوست، افسردگی و دشواری تمرکز. به‌علاوه پوست، مو و ناخن آسیب‌پذیرتر می‌شوند و به‌سادگی می‌شکنند. دکتر تئودور سی. فریدمن (Theodore C. Friedman)، مدیر قسمت غدد درون‌ریز، متابولیسم و داروهای مولکولی دانشگاه چارلز درو (Charles Drew) و یکی از نویسنده‌های کتاب «راهنمای کامل بیماری‌های تیروئیدی»، می‌گوید که این بیماری در خانم‌ها رایج‌تر است. حدود ۵ درصد مردم آمریکا این مشکل را دارند اما آمار زنان مبتلا به این بیماری ۱۰ برابر است.

 

کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث کاهش وزن بی‌دلیل، تپش قلب، عصبانیت، کج‌خلقی، اسهال، پوست مرطوب، ضعف عضلات و ظاهر مبهوت چشم‌ها شود و اگر سرعت متابولیسم زیاد شود ریزش مو را هم تجربه خواهید کرد. به‌طور کلی آمارها نشان می‌دهند کم‌کاری تیروئید کم‌تر از پرکاری تیروئید مشاهده می‌شود.

 

روش آزمایش: غده‌ی هیپوفیز، تیروئید را تحریک می‌کند تا هورمون تیروئید ترشح کند. ‌آزمایش خون میزان هورمون تیروئیدِ در گردش را اندازه می‌گیرد. سطح بالای هورمون نشان‌دهنده‌ی پُرکاری تیروئید و سطح پایین آن هم نشان‌دهنده‌ی کم‌کاری تیروئید است.

 

کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: پزشک‌تان ممکن است داروهای کنترل‌کننده‌ی هورمون تیروئید را تجویز کند تا سطح آن به حد طبیعی برگردد. ممکن است برای تشخیص دُز مناسب، تست تی‌اس‌اچ هم انجام بدهید

 

 

شامپو برای جلوگیری از ریزش مو

علل ریزش مو و راه های درمان

 

علل ریزش مو | عوامل غیر طبیعی ریزش مو

 

منبع: مه شو / چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا