دوران بارداری

ریزش مو زنان | علل و راه های درمان خانگی

ریزش مو زنان : علل ریزش مو خانمها در بارداری و زایمان چیست ؟ چگونه ریزش مو در زنان را کنترل کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، ریزش مو در خانم ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ریزش مو بعد از زایمان تا کی ادامه دارد

راه های درمان ریزش مو بعد از زایمان ، ریزش مو زنان

 

 

ریزش مو بعد از زایمان، علل و راهکار

در طول بارداری تغییرات هورمونی در بدن مادر موجب می شود فاز استراحت موها طولانی تر شود و بنابراین ریزش مو از حالت عادی کمتر می شود. حتی ممکن است موها به طور محسوس ضخیم تر هم شوند. حدود دو هفته بعد از زایمان سطح هور مون ها در بدن به وضعیت ثابت بر می گردد و بنابر این موها شروع به ریزش می کنند.

 

در حالت عادی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تار مو در هر روز از دست می رود اما بعد از زایمان این مقدار به روزانه ۵۰۰ تار مو هم می رسد. در مقابل این ریزش ها فقط باید صبور بود چون روشی برای پیشگیری وجود ندارد اما کمتر کردن تعداد دفعات شامپو کردن موها یا  کمتر سشوار کشیدن آنها ممکن است کمی سرعت ریزش را کم کند.

 

در طول شش ماه دوم بعد از زایمان معمولا ضخامت موها به انداره قبل از زایمان بر می گردد اما فرم و بافت آنها ممکن است هیچوقت دقیقا مانند قبل نشود یعنی ممکن است موجی تر یا صاف تر،خشک تر یا چرب تر شوند که همگی احتمالا مربوط به تغغیرات هورمونی است که در بدن مادر رخ داده است.

 

چنانچه بعد از این مدت هنوز ریزش موهایتان کم نشد با متخصص پوست و مو مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه ای از فقر آهن باشد که اتفاقا بعد از زایمان چندان نا شایع هم نیست.

 

ریزش مو پس از زایمان، کی تموم میشه؟

همراه با بسیاری دیگر از تغییرات بدنی در مرحله بارداری و زایمان، بسیاری از زنان تجربه آنچه که به نام ریزش مو پس از زایمان شناخته می شود را دارند.  این یک شگفتی برای بسیاری از مادران است که از دست دادن موهای خود در حالی که مراقبت از نوزاد جدید در چند ماه اول می باشد، شاهد آن هستند. با این حال، آن کاملا طبیعی است. یک توضیح علمی کاملا منطقی پشت آن وجود دارد.

 

چرا زنان تجربه ریزش مو بعد از زایمان را دارند؟

در دوران بارداری افزایش سطح استروژن (هورمون بارداری) موجب ریزش موی کمتر می شود. در واقع، در طول دوران بارداری، شما ممکن است دریابید که شما موهایی ضخیم تر و با شمایلی لوکس تر می باشد. این می تواند بعدها پیامد وحشتناکی برای شما داشته باشد.

 

هنگامی که زایمان میکنید و سطح استروژن به حد نرمال بر می گردد، فولیکول های مو به آنچه که مرحله استراحت نام دارد باز می گردند. در این مرحله، ریزش رشته های مو به طور منظم، امری کاملا طبیعی است.  باز هم، این مرحله از ریزش مو کاملا طبیعی است و بیش از شش ماه معمولا طول نمی کشد.  با این حال، آن باعث به وحشت و استرس افتادن بسیاری از زنان می شود.

 

درمان ریزش مو پس از زایمان

اگر شما به تغذیه با شیر مادر به کودک خود اقدام می کنید، توصیه می شود که شما مکمل های دوران بارداری خود را ادامه دهید. شما باید با دکتر خود برای مقدار دوز مصرفی مشورت کنید. ویتامین B ،E ،C، روی و مواد معدنی موادی هستند که بدن شما نیاز به آن برای جلوگیری از ریزش مو دارد.

 

مصرف قرص های روغن ماهی

اگر شما واقعا نگران ریزش مو پس از زایمان هستید، شما می توانید از برخی از مکمل های تقویت کننده اضافی برای مو استفاده کنید. روغن ماهی یک مکمل طبیعی است که کمک می کند تا افزایش قدرت در موهای شما صورت گرفته و دارای منافع بسیار دیگری برای بدن شما می باشد. روغن ماهی در دوران بارداری ایمن است و عملکردهای خوبی در سایر قسمت های بدن مانند داشتم ناخن های قوی و پوست درخشان  را تضمین می کند. (توجه داشته باشید: قبل از مصرف هر نوع مکمل، لطفا همیشه با دکتر خود مشورت کنید.)

 

چه مواد غذایی باید بیشتر بخورید؟

پس از زایمان، آن واقعا مهم است که یک رژیم غذایی سالم  داشته باشید، به طوری که شما مقدار زیادی از مواد انرژی را به نوزاد جدید خود منتقل کنید. رژیم غذایی شما همچنین موجب کاهش تاثیر ریزش مو پس از زایمان می شود. غنی سازی رژیم غذایی خود با سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و حجیم کردن غذا با عدس یک شروع خوبی است.

لیستی از مواد غذایی برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما در جهت کمک به تقویت ریشه شل مو

 

– میوه و دانه های خشک: یک مادر جدید بدون در نظر گرفتن مسئله ریزش مو باید میوه های خشک و غلاتی مثل بذر کتان، دانه شنبلیله و دانه های کنجد را مصرف کند. اینها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که مورد نیاز برای یک مادر تازه زایمان کرده برای بهبود یافتن سریع پس از تولد نوزادمی باشد، و نیز به تغذیه شیر مادر مغذی به نوزاد و البته برای مو سلامت و پوست بسیار مفید هستند.

 

– حبوبات، نخود

– سبزیجات برگ سبز

– جوانه

– خوری، دوغ، ماست یونانی

– غلات و آجیل

– ماهی قزل آلا، تخم مرغ

این غذاها امن و سالم برای تغذیه با شیر مادر مادران هستند.

 

آروماتراپی

یکی از امن ترین راه حل های درمان ریزش مو برای مادران، روش جدید آروماتراپی است. با استفاده از ترکیبی از روغن های زیر ضروری است تا موهای خود را ماساژ دهید.

– روغن اسطوخودوس (لوندر)

– آویشن

– روغن رزماری

– روغن چوب سدر

مطمئن شوید که مواد ترکیبی فوق به صورت کاملا همگن پخش شده باشد.  همیشه روغن های ضروری خالص را با دیگر روغن های پایه مخلوط کنید.

 

پک موی طبیعی و خانگی ساز از دانه های شنبلیله

شنبلیله یک برکت و رحمت برای مادران جدید است.  مصرف آن به صورت خوراکی به شما کمک خواهد کرد تا تولید شیر بیشتری داشته باشید و استفاده از آن به موهای شما کمک خواهد کرد که ریشه های قوی خود را حفظ کند.  در اینجا روش استفاده از آن را بر روی مو توضیح داده ایم:

 

ماساژ آبی دانه های شنبلیله

– دانه شنبلیله را در طول شب در آب خیس کنید.

– آب آن را گرفته و دانه های شنبلیله را بر روی پوست خود بمالید.

– آن را به مدت یک الی دو ساعت بر روی پوست خود رها کنید.

– موهای خود را با آب ولرم بشورید.

اگر مراحل فوق را برای شما در چند آزمایش کارایی داشت، سپس سعی کنید تا با استفاده از خمیر دانه شنبلیله خیس بر روی پوست سر خود از آن استفاده کنید. استفاده از آب برای اولین بار به شما کمک می کند تا یک ایده دیگر را به کار گیرید، اگر پوست شما به آن حساسیت داشته باشد.

 

دانه شنبلیله + روغن

اگر شما به اندازه کافی زمان برای انجام مراحل بالا ندارید، به سادگی می توانید از حالت پودر بوداده دانه ها  برای روغن پایه خود استفاده کرده و آن را به مدت ۱ الی ۲ ساعت بر روی پوست و موی خود استفاده کنید.

 

 

درمان ریزش مو در دوران شیردهی

درمان گیاهی ریزش مو در دوران شیردهی

 

 

ماسک سفیده تخم مرغ + روغن زیتون

۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک تخم مرغ را اضافه کنید. آن  را خوب مخلوط کرده و بر روی پوست سر خود اعمال کنید.

آن را برای ۳۰-۴۰ دقیقه به حال خود رها کنید.

موهای خود را با آب ولرم شستشو دهید.

 

استفاده از شامپوهای گیاهی ضخیم کننده و کاندیشنر

برای آماده سازی موهای خود از مورد نازک شدن مو و از دست دادن بالقوه آن، شما می توانید شروع به استفاده از شامپو ضخیم کننده خاص و سیستم های تهویه مطبوع نمایید، در حالی که شما حامله هستید.  ترجیحا استفاده از شامپو های گیاهی برای زنان باردار و زنان شیرده توصیه می شود که به دور از مواد شیمیایی هستند. شامپو گیاهی کمک خواهد کرد حجم موها، قدرت و ضخامت خود را بازیابند. همه این مواد از تاثیر پایین آمدن سطح استروژن در حال تغییر در بدن شما تا حد بالایی می کاهد. توجه داشته باشید که این به طور کامل ممکن نیست سبب جلوگیری از ریزش مو و نازک شدن آن پس از زایمان شما شود.  این فقط یک راه خوب برای بهبود مقاومت و انعطاف پذیری موهای شما است.

 

با موهای خود آرام برخورد کنید

در نظر گرفتن برخی مراقبت های بیشتر و ملایم با موهای خود پس از زایمان موجب کاهش تاثیر ریزش مو پس از زایمان می شود. این ایده خوبی است که به طور کلی به خودتان پس از زایمان چند دقیقه اضافی را برای برخی مراقبت های از خودتان اختصاص دهید. این کار را با شانه زدن های آرام در این دوران ادامه دهید. در واقع، شما می خواهید برای جلوگیری از عدم گیرکردن برس در موهای شما به استفاده از فشار بیش از حد رو بیاورید که این کار موجب شکننده شدن ریشه مو می شود.

 

همچنین، استفاده از شانه های با دندان گسترده را به جای استفاده از برس ضخیم ارجحیت دهید. این کار موجب نرمتر شدن موهای شکننده شما می شود. در نهایت، بهتر است موهای خود را هنگامی که مرطوب است برس نکنید.  صبر کنید تا آنها خوب خشک شوند، و ترجیحا به طور طبیعی خشک شده باشند.

 

دادن مدل موی ساده به موها

یک راه بسیار ساده و موثر برای کاهش مقاومت و فشار شما بر روی موهای خود قرار دادن موهایتان در فرم و مدل بسیار ساده است. واقعا از کشیدن مو خود را به حالت تنگ دم اسبی رو به بالا و یا اقسام مشابه خودداری نمایید. این موجب شکنندگی موهای شما و افزایش مقدار ریزش مو می شود.

 

کارهایی که باید از انجام آنها اجتناب کرد

اجتناب از اتو مو و خشک کن

حرارت مصنوعی برای موهای خود تحت هر شرایطی بسیار بد است، چه رسد به زمانی که سطح استروژن در بدن شما به یک حد بحرانی رسیده است.  در صورت امکان، فقط به استفاده از سشوار و مو صاف خود را با آهن داغ اقدام نمایید. این از هر گونه آسیب های غیر ضروری جلوگیری خواهد کرد .

 

اسپری های حجم دهنده و یا موسه

استفاده از اسپری های حجم دهنده مو و یا موسه ممکن است ظاهر مو را خشن کرده و در حالت روزانه به آن وضعیتی شکننده ببخشد.

مراقب موهای ریزش کرده خود در اطراف محل قرارگیری نوزاد خود باشید شما همچنانکه تجربه بیشتر و بیشتری درباره رشته های در حال ریزش از موهای خود بدست می آورید، آن واقعا مهم است که آنها را از اطراف فضای زندگی نوزاد تازه متولد شده خود دور کنید.  به عنوان مثال، اگر شما نوزاد خود را در تخت خود قرار دادید، برخی از رشته های مو ممکن است بیفتند و در نزدیکی نوزاد قرار گیرند. این می تواند یک خطر خفگی برای نوزاد ایجاد کند.

 

مواردی گزارش شده از قرارگرفتن رشته های مو در اطراف انگشتان دست و پا، مچ دست کودک ، و حتی آلت تناسلی وجود دارد. یک رشته مو به تنهایی می تواند بسیاری از آسیب ها را به کودک وارد کند.  بنابراین، لازم است تا فضای اطراف منطقه خواب و بازی کودک مورد مراقبت های جدی قرار گیرد و از ریزش مو آگاه بود.

 

چه مدت ریزش مو پس از زایمان انتظار می رود؟

مهم ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که این چرخه ریزش مو دائمی نیست.  چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تنها به حداقل رساندن ریزش مو پس از زایمان می باشد و از رشد قابل توجه آن جلوگیری کنید. با این حال، پس از حدود ۱۲ هفته، سطح استروژن شما متعادل خواهد شد و موها حالت سابق خود را باز خواهد یافت و  به آن ضخامت مورد انتظار باز می گردد. بنابراین، چیزی که شما نباید در طول چندماه پس از زایمان از دیدن آن دچار وحشت نشوید، حضور تعداد رشته های موی بسیار در برس شخصی شما می باشد.

 

فراموش نکنید

با دیگر مسایل دیگری که شما در طی چند ماه اول مادرشدن با آن روبرو می شوید، مدیریت ریزش مو می تواند شوک بزرگی به شما وارد کند. این می تواند در بسیاری از زنان به یک کاهش اعتماد به نفس و دیگر مسائل عاطفی در ظاهرشان منجر شود. مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ چیز غیر طبیعی در مورد ریزش مو وجود ندارد، و این چرخه پس از مدتی به حالت عادی خود باز خواهد گشت. در این میان، شما می توانید در بالا از راه حل های تلاش برای مدیریت ریزش مو پس از بارداری استفاده کنید. ما سعی کردیم به طرح راهنمایی مفیدی که شما بتوانید آن را در رژیم زیبایی خود برای القای کاهش اثرات ریزش مو پس از زایمان به کار ببرید، اهتمام ورزیدیم.

 

ریزش مو در دوران شیردهی نی نی سایت

ریزش مو بعد از زایمان

 

ریزش مو زنان | علل و راه های درمان خانگی

 

منبع: مشاوره زنان و مامایی آی زنان / نی نی بان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا