زیبایی و تناسب اندام

تاثیر بیخوابی بر زیبایی | اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری که خواب کم بر زیبایی میگذارد

تاثیر بیخوابی بر زیبایی : خواب کم چگونه در زیبایی صورت و پوست تاثیر میگذارد ؟ عوارض بیخوابی بر بدن و زیبایی انسان چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره زیبایی و تناسب اندام ، عوارض زیاد بی خوابی بر بدن و صورت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تاثیر دیر خوابیدن بر پوست

 خواب بر ریزش مو ، تاثیر بیخوابی بر زیبایی

 

 

چطور کم خوابی زیبایی شما را به خطر می اندازد

شاید دلیل خوبی برای بی خوابی های شبانه ی خود داشته باشید . مثلا درس خواندن برای یک امتحان مهم و یا مصاحبه ی کاری و در چنین شرایطی سلول های عصبی تلاش می کنند شما را بیدار نگه دارند . شاید هم نوزاد شما ساعت سه صبح گرسنه می شود و شما را با گریه از خواب بیدار می کند .

 

هر دلیلی که برای کمبود خواب خود بیان کنید ، افراد زیادی در دنیا مشابه شما وجود دارند . بسیاری از مردم در سراسر دنیا از بی خوابی و تاثیرات مخرب فیزیکی و روانی آن رنج می برند و این آمار نگران کننده است . البته خوشبختانه نکات مراقبتی زیادی نیز برای کاهش اثرات منفی کمبود خواب در دسترس هستند .

 

چه کسانی کمبود خواب دارند ؟

تعداد افراد با کمبود خواب حتی از تصور شما هم خارج است . تقریبا سی و سه درصد از بزرگسالان فقط در امریکا خواب کافی ندارند .

 

این آمار ها تنها به امریکا ختم نمی شود تحقیقات نشان می دهند به طور متوسط هر بزرگسال در هفته به اندازه ی یک خواب شبانه ی کامل کمبود خواب دارد . همچنین در این تحقیقات آمده مردم انگلیس بیشترین میزان کمبود خواب را در دنیا دارند .

 

خواب کافی یعنی چقدر ؟

سن مهمترین عامل تاثیر گذار بر میزان مناسب خواب محسوب می شود . بین هفت تا نه ساعت خواب خوب و با کیفیت برای کودکان در سن مدرسه کافی به نظر می رسد . اما با شروع دوران بلوغ این میزان افزایش می یابد .

 

اما بزرگسالان بین بیست و چهار تا شصت و چهار نیز به هفت تا نه ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند . البته تمام بزرگسالان مثل هم نیستند ، برای برخی از آنها حتی ده ساعت خواب ضروری است و این در حالی است که برخی دیگر نیاز به تنها شش ساعت خواب مناسب دارند .

 

میزان خواب برای هر فرد به کیفیت خواب و میزان فعالیت فیزیکی در روز نیز بستگی پیدا می کند .

 

اثرات کمبود خواب

وقتی فرد بزرگسالی خوب استراحت نمی کند ، اتفاقاتی بیشتر از یک روزپر از خمیازه و کسلی در بدن می افتد . کمبود خواب می تواند اثرات جدی و مخرب طولانی مدت بر ذهن و جسم انسان داشته باشد . یکی از شناخته شده ترین آنها هم کاهش قدرت حافظه و تاخیر در واکنش به اتفاقات اطراف است . اما کمبود خواب روی زیباییی و چهره ی افراد نیز اثرات منفی می گذارد :

 

تیرگی دور چشم

بهتر است با واضح ترین نشانه ی کمبود خواب در چهره شروع کنیم . همه ی ما می دانیم افراد با چشم های راکن شکل احتمالا شب خوبی نداشته اند . این اتفاق زمانی می افتد که رگ های اطراف چشم متورم می شوند و نتیجه ی مستقیم کمبود خواب بشمار می رود .

 

پف اطراف چشم ها

تیرگی و پف اطراف چشم معمولا با هم همراه می شوند ، اما دقیقا یکسان نیستند . پف اطرف چشم می تواند دلایلی غیر از کمبود خواب، مثل افزایش میزان مایعات در بدن ، نیز داشته باشد .

 

چشمان متورم و قرمز

چشمهای ما ممکن است در اثر کمبود خواب قرمز و اصطلاحا پر از خون شود . این اتفاق هم به دلیل تورم رگ های خونی در ناحیه ی چشم می افتد .

 

ریزش مو

کمبود خواب ترشح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس را در بدن افزایش می دهد و در چنین حالتی مجموعه ای از آثار منفی در بدن مشاهده می شوند . با گذشت زمان ، استرس و خستگی زیاد ریزش مو را افزایش داده و موجب کم پشتی آنها می شوند .

 

آکنه ها

اگر پوست شما از قبل هم مستعد پیدایش آکنه ها بوده ، کمبود خواب این مشکل را به طرز چشمگیری تشدید می نماید . این مورد را نیز می توان نتیجه ی افزایش هورمون استرس دانست .

 

چین و چروک و افتادگی پوست

کم خوابی معمولا با کاهش میزان کلاژن در پوست همراه است که موجب از بین رفتن تدریجی خاصیت ارتجاعی پوست می شود . این یعنی پیدایش چین و چروک ها ، خطوط اخم و پنجه کلاغی روی پوست و افتادگی آن . حتما تا به حال متوجه شده اید که معمولا افراد دچار کم خوابی غمگین و افسرده به نظر می رسد .

 

 

 کم خوابی و جوش صورت

ساعت مناسب خواب

 

 

افزایش وزن

بله ، کمبود خوابی تنها روی پوست و موی شما تاثیر منفی ندارد . تحقیقات نشان می دهند  افرادی که در شبانه روز هشت ساعت کامل می خوابند ، دو برابر افراد با کمبود خواب کالری می سوزانند . زیرا کمبود خواب میزان احساس گرسنگی و در نتیجه پر خوری را در افراد افزایش می دهد .

 

شاید برخی از موارد بالا برای شما عجیب به نظر برسد ، اما اینها تنها گوشه ای از اثرات مخرب کم خوابی بر زیبایی هستند و به همین دلیل پزشکان همواره بر داشتن خواب کافی و با کیفیت تاکید می کنند .

 

بی‌ خوابی و تاثیرات آن بر روی زیبایی

همه‌ی ما از تاثیرات خواب بر روی روند زندگی آگاهیم. به همان اندازه که خواب، شادابی و طراوت در بدن ایجاد می‌کند، بی‌خوابی سبب کسالت، بی‌حوصلگی و عدم تمرکز بر روی کارها می‌شود. علاوه بر این تحقیقات ثابت کرده است که بی‌خوابی می‌تواند عوارض زیادی برای پوست ایجاد کند.

 

ما در این قسمت از زیبامون دات کام به بررسی تاثیرات بی‌خوابی بر روی پوست و زیبایی پرداخته‌ایم با ما همراه باشید.

 

خواب کافی و تنظیم فعالیت‌های داخلی بدن

اگر در طول شبانه‌روز ۶ تا ۸ ساعت خواب کافی نداشته باشید، مطمینا آثار خستگی روی پوست‌تان دیده می‌شود. خواب کافی سبب تنظیم متابولیسم بدن شده و موجب دفع مواد زاید و سمی از عضلات، کبد و پوست می‌شود. هنگام خواب، دستگاه گوارش شما استراحت کرده و حتی سیستم عصبی‌تان تغییراتی می‌کند که نیاز به بازسازی و بازتوانی آن است.

 

خواب کافی و زیبایی پوست

برخی متخصصان معتقدند که حتی پیدایش چروک‌های اطراف چشم نیز با بالش‌های نامناسبی که برخی از ما شب‌ها زیر سرمان می‌گذاریم، مرتبط است. خواب شبانه کافی، ضد استرس است و روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید، شادابی پوست و رفع خستگی عضلات را برای‌تان به ارمغان می آورد.

 

در کوتاه‌مدت چون خواب کافی باعث راحتی عضلات صورت می‌شود، بنابراین آرامش و شادابی و کاهش خطوط صورت را بعد از یک خواب راحت شبانه تجربه می‌کنید و حتی روز بعد پوست خود را شفاف‌تر و جوان‌تر احساس خواهید کرد.

 

بی‌خوابی و عدم تمرکز کافی در طول روز

خواب ناکافی باعث ایجاد بیقراری، عدم تمرکز، خستگی و تحریک‌پذیری می‌شود و علاوه بر آن سرعت پاسخ‌دهی به محرک‌های بیرونی و قدرت هماهنگی شما با محیط و نیز قدرت حفظ و نگهداری اطلاعات‌تان کاهش می‌یابد.

 

بی‌خوابی و بر هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن

در واقع خواب نامرتب و در ساعت‌های نامنظم و نامشخص شبانه‌روز، باعث گسسته‌شدن ساعت‌های بیولوژیک بدن شما شده و تنظیم مجدد آن مدت‌ها زمان خواهد برد. این حالت به ویژه در افرادی اتفاق می‌افتد که از لحاظ شغل مجبور هستند شیفت‌های شبانه داشته یا در شیفت‌های مختلفی از شبانه‌روز سرکار باشند. در این حالت تمام ارگان‌های بدن به نوعی تحت تاثیر قرار گرفته و پوست نیز به عنوان یک عضو تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد و دچار تغییراتی می‌شود.

 

آثار کم‌خوابی در طولانی‌مدت باعث بالا رفتن سطح هورمون‌های استرس به طور مداوم و کاهش سطح ایمنی بدن می‌شود و این دو عامل می‌تواند باعث چین‌وچروک‌های زودرس، شلی پوست، تیرگی دورچشم و فراهم شدن زمینه جهت ایجاد بدخیمی‌های پوست، در نتیجه‌ی کاهش ایمنی بدن شود. بنابراین توصیه می‌شود در ساعات استراحت، صورت خود را کاملا شست‌وشو دهید، آرایش خود را با مواد طبیعی پاک کنید و  بعد بخوابید چون پاکی صورت آرامش بخش است و می تواند زمینه را برای خواب آرام مهیا کند.

 

برای رفع چین‌وچروک ایجاد شده در اثر بی‌خوابی، می‌توانید از کرم‌ و ماسک برطرف‌کننده‌ی چین‌وچروک استفاده کنید. بهترین فرم خوابیدن برای پوست، خوابیدن به پشت است چون در این حالت، هم فرم طبیعی ستون فقرات حفظ می‌شود و هم عامل کششی بر پوست تحمیل نمی‌شود و توصیه می‌شود اگر مشکل یا اختلالی در خواب شبانه‌تان دارید، به بهانه حفظ سلامت و شادابی پوست‌تان هم که شده، در صدد رفع آن برآیید و خودتان را از این نعمت خدادادی محروم نکنید.

 

 

تاثیر کم خوابی بر پوست

تاثیر خواب کم بر زیبایی

 

تاثیر بیخوابی بر زیبایی | اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری که خواب کم بر زیبایی میگذارد

 

 

منبع : مه شو / زیبامون

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا