زیبایی و تناسب اندام

زیبایی پاها | راه کارهای خانگی و موثر حفظ زیبایی پا

زیبایی پاها : چگونه پاهایی زیبا و سلامت داشته باشیم ؟ چگونه از پا و ظاهر آن مراقبت کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره زیبایی و تناسب اندام ، راه کارهای خانگی زیبایی پاها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

رسیدگی به کف پا

چگونه پوست پا را صاف کنیم ، زیبایی پاها

 

 

نکاتی مهم در حفظ زیبایی و تقویت پا

پاها را حداقل روزی یک بار بشویید و خوب خشک کنید. هر روز جوراب تازه بپوشید و در صورت امکان یک کفش را دور روز پشت سرهم نپوشید. اگر پایتان عرق می کند، بویژه در تابستان که هوا گرم است و تعریق بیشتر می شود، می توانید از پودر مخصوص عرق پا که مانع عرق ریزی زیاد می گردد استفاده کنید؛ به این ترتیب که هر روز پس از شستن و خشک کردن پاها و پیش از پوشیدن جورابها، پاها و داخل کفش را پودر مخصوص پا بزنید. این پودر را به شکل زیر تهیه کنید:

 

۲۵ گرم ریشه زنبق به صورت پودر، ۷۵ گرم اکسید روی، ۵۰ گرم پودر تالک و کمی زاج سفید را باهم مخلوط کنید و پس از شستن و خشک کردن پاها از آن استفاده نمایید. پاهای خشک یا ترک دار را با روغن بچه مالش دهید. ناخنهای پا را نیز باید بطور مرتب کوتاه نگه داشت تا از خطرات ناشی از بلند بودن و برگشت آنها به داخل انگشتان که به ایجاد زخم و عفونت منجر می شود جلوگیری به عمل آید. هر روز پیش از خارج شدن از رختخواب پاها را ورزش دهید؛ به این شکل که ابتدا زانوها را خم کنید، سپس پنجه پا را خم نمایید، پس از آن پاها راست کنید و بالا ببرید، بعد به روی شکم بخوابید و پاها را به طرف پشت و پهلوها حرکت دهید.

 

برای نیرو بخشیدن به پاها می توانید هر روز این تمرین را هم انجام دهید :

روی پنجه پا بایستید و تا آنجا که ممکن است خود را بالا بکشید. بعد به آرامی کف پاها را روی زمین بگذارید و باز حرکت را تکرار کنید. این تمرین را روزی ده بار تکرار کنید و بتدریج افزایش دهید. پس از مدتی در خواهید یافت که پایتان نیرومندتر شده است و دیرتر خسته می شود. پس از تمرین اگر وقت داشته باشید می توانید پاها را روغن بادام یا روغن زیتون و یا کرم ماساژ دهید.

 

برای تقویت و موزون سازی پاها از حرکتهای ورزشی زیر کمک بگیرید :

به آرامی رو پنجه پاها بلند شوید، سپس به آرامی به حالت اول باز گردید.

 

چند سنگریزه را با انگشتان پا بردارید.

 

تا آنجا که می توانید شنا کنید.

 

برای رفع خستگی پا بهترین راه این است که به مدت ده دقیقه دراز بکشید و پاها را روی صندلی بگذارید، به طوری که پاها بالاتر از سر قرار گیرند. در این فاصله به آرامی پاها را ماساژ دهید. برای ماساژ پاها، دستها را از روی پنجه پا به طرف زانو حرکت دهید؛ این کار به گردش خون کمک می کند و خستگی پاها را از بین می برد. راه بهتر برای رفع خستگی پاها این است که پاها را چند بار بطور متناوب در آب سرد و گرم قرار دهید و در پایان کار با آب سرد بشویید. آب لیموترش و سرکه هم در رفع خستگی پاها اثر خوبی دارند. برای استفاده از آب لیموترش و یا سرکه، مقداری آب لیموترش و سرکه را در آب بریزید و پاها را در آن قرار دهید.

 

پینه و میخچه که باعث آزار عده زیادی می شود بطور معمول در انگشتان پا به وجود می آید و دلیلش پوشیدن کفش تنگ و نامناسب و راه رفتن زیاد است. برای پیشگیری از بروز میخچه پا کفشهای راحت و مناسب توصیه می شود و نیز شستن مرتب پاها و خشک کردن آنها و سپش استفاده از روغن زیتون یا لانولین و یا هرکرم نرم کننده پوست که می تواند از بروز میخچه پیشگیری کند.

 

در صورت بروز میخچه (نمو غیرعادی و مخروطی شکل لایه شاخی اپیدرم است که رأس آن در عمق و قاعده اش در سطح پوست قرار دارد) و ضخیم و خشن شدن پوست می توانید با روغن زیتون یا لانولین ان را ماساژ دهید تا نسوج مرده بتدریج نرم شده، به راحتی از پوست جدا گردد. در مورد پاشنه پاها هم می توانید از همین روش استفاده کنید و قسمتهای خشن پوست پا را با روغن زیتون یا لانولین ماساژ دهید تا زبری پاشنه پاها از بین برود. شست و شوی پاها با جوشانده بومادران و نمک نیز در رفع میخچه موثر است پس از شست وشو، پاها را با روغن زیتون یا روغن بادام و لیموترش به طریق زیر چرب کنید :

 

لیموترش را نصف کنید و پس از آنکه مقداری از آب آن را گرفتید، مقداری روغن زیتون یا روغن بادام درون آن بریزید و بگذارید از شب تا صبح بماند، سپس با روغن درون لیموترش میخچه پاها و نسوج اطراف آن را چرب کنید.

 

هرچه لازم است درباره زیبایی پاهای‌تان بدانید

پاهای شما از پرکارترین اندام‌های بدن هستند. شما با این پاها هر روز مسافت زیادی راه می‌روید و این در حالی است که زمانی را که باید به سلامت و زیبایی پا اختصاص دهید، اغلب نادیده می‌گیرید. مهم نیست در چه فصلی از سال هستید مهم این است که همیشه باید به سلامت پا و ناخن‌ها اهمیت دهید. با گذشت سال‌ها خشکی، پینه و تغییر رنگ ناخن‌های پا افزایش پیدا می‌کند. اما راه‌حل‌های ساده‌ای برای جوان نگه‌داشتن پاها وجود دارد. برای این کار شما نیاز به راهنمایی برای انواع مشکلات پا و راه‌های رفع آنها دارید. در اینجا برخی از کارهایی که برای زیبایی و سلامت پاهای‌تان باید به آنها توجه کنید را مرور می‌کنیم.

 

موهای زائد را از بین ببرید

اگر مویی روی پاهای‌تان روییده است آن را اصلاح کنید. موهای زائد نیز می‌توانند ظاهر پاهای‌تان را زشت کنند.

 

چه کار کنید:موی روی پا را به هیچ عنوان با تیغ نزنید چون علاوه بر زیاد شدن مو و احتمال بروز خش‌های ناشی از تیغ زدن روی پوست، باعث ضخیم شدن پوست روی پا می‌شود. پس بهتر است از اپیلیدی یا اپیلاسیون استفاده کنید. برای این کار حتی می‌توانید به لیزر فکر کنید.

 

عادات بهداشتی درستی داشته باشید

یکی از قسمت‌های بدن که رعایت بهداشت روزانه آن اهمیت زیادی دارد‌، پاست. بنابراین باید هر روز شسته شود. حتی اگر هر روز دوش نگیرید، شستن پا باید بخشی از برنامه شبانه شما هنگام ورود به خانه باشد.

 

چه کار کنید:پاها عرق می‌کند و اگر صندل بپوشید ممکن است گرد و خاک روی آن بنشیند، بنابراین باید با آب گرم و صابون همه پا ازجمله انگشتان را خوب بشویید و بعد از آن با یک حوله خشک کنید. اگر صندل می‌پوشید به تمیزی ناخن‌های پای‌تان هم توجه کنید و دست‌کم هر ۲ روز یکبار بهداشت آنها را کنترل کنید. سه کیسه چای را در سه فنجان آب جوش بخیسانید سپس با نصف سطل آب سرد مخلوط کنید و پاهای خود را در آن بخیسانید  تا از شر بوی بد پاها هم خلاص شوید.

 

 

ماسک پا

برای نرمی کف پا

 

 

کف پاها را براق کنید

اگر دنبال این هستید که پاهای‌تان را صاف و براق ببینید، باید یک سوهان خوب بخرید. این سوهان باید مانند رنده پنیر برای پا عمل کند و تمام ورقه‌هایی که کف پا ایجاد شده را از بین ببرد. سعی کنید پوست‌های کلفت را با این سوهان از بین ببرید.

 

چه کار کنید:از سوهان‌های کف پا برای لایه‌برداری استفاده کنید و بعد از آن پوست‌تان را مرطوب کنید. از کرمی استفاده کنید که پوست را خیلی زود ترمیم می‌کند. می‌توانید دو قاشق غذاخوری آبلیمو را با سه قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین نیز ترکیب کنید. مخلوط به‌دست آمده را به پاهای‌تان بمالید و بگذارید نیم ساعت روی پاهای‌تان بماند. این کار باعث روشن شدن پوست پا می‌شود.

 

خشک نگذارید

تعداد بسیار کم غدد چربی پوست، پا را مستعد خشکی می‌کند. افزایش سن و حجم کم سلول‌ها این مشکل را بدتر می‌کند.

 

چه کار کنید: آبرسانی روزانه را فراموش نکنید. نرمی پوست پا را با استفاده از کرم بلافاصله بعد از حمام -درحالی‌که پوست هنوز مرطوب است- به آن بازگردانید. فرمول کرم پا با لوسیون بدن متفاوت است و به پوست ضخیم کف پا نفوذ می‌کند. اگر از کرم استفاده می‌کنید بین انگشتان‌تان را خشک کنید چون جمع شدن رطوبت در آن قسمت باعث رشد باکتری‌ها می‌شود.

 

مراقب ناخن شست‌پا باشید

برخلاف دیگر ناخن‌های پا که با افزایش سن نازک می‌شوند، ناخن شست پا سخت‌تر و ضخیم‌تر می‌شود و می‌تواند در پوشیدن کفش مشکلاتی ایجاد کند.

 

چه کار کنید: بهترین کار این است که شب‌ها ناخن شست پا را وازلین بزنید تا نرم‌تر شود. برای جلوگیری از رفتن ناخن به داخل گوشت پا بهتر است ناخن‌تان را به صورت مربعی بگیرید و بعد با سوهان ناخن، گوشه‌های آن را مرتب کنید.

 

حواس‌تان به پینه باشد

این امکان وجود دارد که بین مناطق ضخیم و سخت‌شده پوست پا فشار و اصطکاک ایجاد شود که البته ژنتیک در بروز آن بسیار موثر است. ایجاد پوست اضافه هم در طول زمان و اتصال آن به ناخن می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

 

چه کار کنید: از یک سوهان یا سنگ پا برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست در حمام استفاده کنید. اگر دیدید لایه شاخی پوست هم رشد زیادی کرده هر دو هفته یک بار پا را در روغن و آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید تا پوست آن نرم شود.

 

نگذارید ناخن زرد شود

استفاده از لاک‌های تیره می‌تواند باعث زرد شدن ناخن شود.

 

چه کار کنید: از سوهان‌های مکعبی که برای تمیز کردن روی ناخن هستند استفاده کنید. می‌توانید از لاک‌های روشن هم استفاده کنید تا این تغییر رنگ از بین برود. استفاده از محصولات حاوی اسید سیتریک مانند لیمو نیز می‌تواند باعث از بین رفتن زردی ناخن شود. زردی مداوم ناخن می‌تواند نشانه‌ای از بروز اختلال در سلامت شما باشد.

 

 

مراقبت از پوست پا

زیبایی پوست پا

 

زیبایی پاها | راه کارهای خانگی و موثر حفظ زیبایی پا

 

منبع : مجله سیب سبز/ برترین ها / مه شو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا