آموزش آشپزی

طرز تهیه انواع خورشت بادمجان

انواع خورش بادمجان

یکی از خورشت های بسیار معروف ایرانی خورشت بادمجان می باشد و این غذا مورد علاقه ی اکثریت هستش .و برخلاف نگاه خیلی ها که بادمجان را گیاهی بی خاصیت می دانند بسیار گیاه فایده داری می باشد.و گاها جایگزین گوشت هم می تواند باشد امروز با طرز تهیه ی خورشت بادمجان آمده ایم و امیدوارم براتون مفید باشه.

طرز تهیه ی میرزا قاسمی و طرز پخت فسنجان را هم بخوانید

 

طرز تهیه ی خورش بادمجان تصویری

طرز تهیه خورش مسما بادمجان:

مواد لازم

۵۰۰ گرم مرغ
۶ عدد بادمجان متوسط
۳ عدد گوجه‌ فرنگی متوسط
یک عدد پیاز متوسط
۶ قاشق غذا خوری روغن کانولا
یک لیوان غوره
دوقاشق رب گوجه
نمک، زردچوبه و زعفران به میزان دلخواه

طرز تهیه خورش مرغ و بادمجان :

۲قاشق غذا خوری روغن درون تابه بریزید. تکه‌های مرغ را در روغن قرار دهید و آن‌ها را خوب سرخ کنید. برای این غذا لازم است که تکه‌های مرغ ابتدا کاملا سرخ شده باشند سپس با کمی آب مغزپخت شود. بعد از اینکه تکه‌های مرغ سرخ شدند آن‌ها را از تابه خارج کنید. پیاز را نگینی خرد کنید، درون تابه ریخته و با روغن تفت دهید. بعد از اینکه پیازها نرم و شفاف شدند، نمک، زردچوبه.

رب گوجه و تکه‌های مرغ را به آن‌ها اضافه کنید. روی موادتان ۲ فنجان آب بریزید. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه به موادتان اجازه دهید روی حرارت ملایم باقی بماند.
بادمجان‌ها را از وسط نصف کنید و آن‌ها را در روغن سرخ کنید. برای جلوگیری از له شدن بادمجان‌هایتان کلاهک بالای آن‌ها را جدا نکنید.
بعد از اینکه تکه‌های مرغ کاملا پخته شدند زعفران دم کرده، گوجه فرنگی، بادمجان و غوره را به آن‌ها اضافه کنید. می‌توانید بادمجان‌ها را در این مرحله اضافه نکنید و زمان سرو روی خورشتتان بچینید.

طرز تهیه خورشت بادمجان شمالی

خورشت بادمجان با مرغ

طرز تهیه

اول به تیکه های مرغ نمک و زردچوبه زدم و توی روغن سرخ کردم، بعد درآوردم و دو تا پیاز متوسط رو خلالی کردم و توش تفت دادم تا طلایی بشه. بعد دو قاشق رب گوجه زدم و گذاشتم رنگشو پس بده، کمی فلفل و پاپریکا هم زدم، دو لیوان اب ریختم و مرغ سرخ شده رو گذاشتم توش با شعله کم بپزه.
بادمجونا رو هم جدا سرخ کردم، نیم ساعت آخر پخت خورش روی مرغها چیدم و کمی سس خورشت رو روش ریختم. دو تا گوجه هم نصف کردم و توش انداختم و گذاشتم باهم بپزه. آخرش هم دو قاشق آبغوره بهش زدم.

نکته : برای تهچین هم مقداری برنج مونده داشتم، تقریبا یک پیمانه بود، تو یه کاسه یه تخم مرغ کوچیک تقریبا، دو قاشق ماست سفت، یک قاشق روغن و زعفرون دم کرده و کمی نمک رو باهم کاملا مخلوط کردم و برنج رو بهش اضافه کردم. موقع دم کردن برنج اول اینو ریختم کف قابلمه ای که کمی روغن ریخته بودم، بعد روشو صاف کردم و بقیه برنج تازه آبکشی شده رو روش ریختم و دم کردم

طرز تهیه خورشت بادمجان با گوشت

مواد لازم

گوشت:۵۰۰ گرم‌
بادمجان:یک و نیم کیلو‌
گوجه ی خوشه ای:به مقدار لازم‌
رب گوجه فرنگی:۳ قاشق غذاخوری‌

غوره:‌‌به اندازه لازم
سیر:۲ حبه‌
پیاز:۲ عدد‌
نمک و فلفل:به مقدار لازم‌

طرز تهیه

ابتدا بادمجان هارا پوست گرفته و از وسط نصف می کنیم.و روی ان نمک می پاشیم و به مدت ۱۲ ساعت داخل صافی قرار می دهیم‌ تا تلخی ان گرفته شود و سپس سرخ می کنیم.
بعد از سپری شدن زمان ۲ عدد پیاز و ۲ حبه سیر را به صورت نگینی خرد کرده و تا حدی که به رنگ عسلی در بیاید تفت می دهیم

و حالا گوشت را اضافه کرده و نمک و فلفل و زرچوبه راهم می ریزیم و گوشت و پیاز را به همراه رب گوجه فرنگی تفت داده و ۲ لیوان اب روی ان ریخته و منتظر می مانیم تا بپزد و بعد از پختن گوشت،بادمجان های سرخ کرده را به ان اضافه می کنیم و در حدی می پزیم تا له نشود و ده دقیقه مانده تا خورش را از روی شعله ی گاز بردارید گوجه و غوره را اضافه کنید‌.

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان  :

مواد لازم

گوشت : ۸۰۰ گرم
لپه : ۱ پیمانه
بادمجان متوسط: ۶ عدد
پیاز بزرگ: ۲ عدد
گوجه فرنگی بزرگ: ۵ عدد
رب گوجه : ۲ قاشق غذاخوری
آب_غوره : ۱/۲ استکان یا ۶ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه : به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت بادمجان ساده:

قبل از طبخ غذا لپه را برای چند ساعت خیس کنید.
بادمجان ها را پوست کنده و بعد برش آغشته به نمک کرده برای دو ساعت کنار بگذارید.
پیاز های نگینی ریز شده را به همراه روغن مایع تفت بدهید تا رنگش طلایی شود. گوشت را اضافه و کامل تفت بدهید لپه را هم ریخته و تفت بدهید.
گوجه فرنگی رنده شده را اضافه کرده شعله را زیاد کرده تا آب آن زود خشک شود.
رب گوجه، فلفل و زردچوبه را ریخته و هم بزنید چهار لیوان آب اضافه کرده بعد جوش آمدن شعله را کم کنید. برای جا افتادن خورشت به سه تا چهار ساعت زمان نیاز هست.
بادمجان ها را توی روغن مایع سرخ کنید.
بعد جا افتادن خورشت آبغوره و نمک را اضافه و هم بزنید در نهایت بادمجان ها را داخل قابلمه قرار دهید ۳۰-۲۰ دقیقه با شعله کم بدون هم زدن صبر کرده خورشت شما آماده هست.
نوش جان
نکات:
می توانید برای کمتر استفاده کردن از روغن، ابتدا بادمجان ها را سرخ کرده بعد با همان روغن، خورشت را بپزید.
آغشته کردن بادمجان ها به نمک باعث می شود که تلخی بادمجان ها گرفته بشه، روغن کمتری موقع سرخ کردن استفاده بشه و در آخر طعم بهتری پیدا می کنه.
بعد از اضافه کردن گوجه فرنگی حتما شعله را زیاد کنید تا خورشت شما رنگ قرمز بهتری پیدا کنه و تیره نشه.
به دلیل وجود نمک داخل رب گوجه و بادمجان ها، موقع ریختن نمک احتیاط کنید.
مقدار آبغوره به ذائقه شما بستگی داره.
خورشت حداقل به سه ساعت زمان نیاز داره تا جا بیفته که آب خورشت غلیظ بشه گوشت ها پخته و به روغن بیفته.
اگر آب خورشت تمام ولی جا نیفتاده بود آب جوش اضافه کنید.
بعد از اضافه کردن بادمجان ها، برای اینکه بافت بادمجان ها از بین نره به هیچ عنوان خورشت را هم نزنید. خورشت بادمجان با گوشت چرخ کرده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا