آموزش آشپزی

خورش خلال بادام یا پیچاق قیمه آذری

دستور پخت پیچاق قیمه آذری

امروز با آموزش طرز تهیه ی خورش خلال بادام یا پیچاق قیمه آذری ، یکی از غذاهای محلی اومدیم ، این غذا جز غذاهای مجلسی استان اردبیل می باشد … اما خورشت خلال جز خورش های استان کرمانشاه هم میباشد ، پیچاخ در آذری به معنای چاقو می باشد که چون گوشت و بادام ترکیب اصلی این غذا می باشد و گوشت با چاقو به قسمت های مساوی و یک اندازه در این غذا باید باشد ، به این غذا بیچاخ قیمه گفته می شود، امیدوارم این غذای خوشمزه رو در منزل تهیه کنید و لذت ببرید. طرز تهیه ی کلم پلو را هم بخوانید

فیلم طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی

طرز تهیه خورش خلال بادام 

 

مواد لازم

۱۰۰ گرم خلال بادام
۷۰۰ گرم گوشت گوساله
۱ عدد پیاز
۰٫۳۳ فنجان زرشک سیاه
۲ قاشق غذاخوری رب گوجه
۴ عدد لیمو عمانی
نمک و فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه

خلال بادام را چند ساعت قبل در یک ظرف آب خیس میکنیم.گوشت را هم به شکل ریز خرد میکنیم.پیاز ها را هم ریز خرد کرده ودر کمی روغن تفت میدهیم.بعد از چند دقیقه گوشتها را اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت میدهیم.

زعفران آب کرده را به این مخلوط میافزاییم.

سپس سه لیوان آب را به همراه خلال بادام به ظرف افزوده و می گذاریم تا گوشتها و بادام تقریبا بپزند.۱ربع قبل از اتمام پخت زرشکها و رب را با کمی روغن تفت داده و به خورش میافزاییم و همین طور لیمو عمانی.این خورش بومی شهر کرمانشاه است که در مجالس در این شهر مصرف میشود.

طرز تهیه قیمه نثار

 

طرز تهیه یچاق قیمه :

 

مواد لازم برای ۶ نفر

۵۰۰ گرم گوشت قیمه‌ای
۱۵۰ گرم خلال بادام
۲عدد پیاز بزرگ
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم

۲ /۱ ق‌چ سرپر زعفران ساییده شده
۲ق‌س آبغوره
۱ ق‌س رب گوجه‌فرنگی
۲عدد تخم‌مرغ
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورش خلال بادام

ابتدا گوشت را به صورت قیمه‌ای خرد کنید، بشوییدودر سبدی بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.یکی از پیازها را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز خرد شده را اضافه کنید و آن‌قدر حرارت دهید تا طلایی شود. دارچین و زردچوبه را به آن بیفزایید و کمی تفت دهید.

گوشت‌ها را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید تا با پیاز کمی تفت داده شود. زعفران را در مقداری آب جوش حل کنید و همراه یک لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. شعله اجاق‌گاز را کم کرده و تا زمان پخت کامل تکه‌های گوشت، صبر کنید.

حالا پیاز دوم را هم خلالی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. خلال‌های بادام را هم همراه با رب گوجه‌فرنگی در آن تفت دهید.

بعد از اینکه گوشت کاملا پخت، مخلوط خلال بادام، پیاز داغ و رب را به گوشت اضافه کرده و با نمک و آبغوره مزه‌دار کنیدو بگذارید خورش روی حرارت ملایم جا بیفتد.

از این مرحله به بعد ۲ روش وجود دارد:

روش اول این است که تخم‌مرغ‌ها را دانه‌دانه روی خورش بشکنید و کمی هم بزنید، در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها داخل خورش بپزند، سپس خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و سروکنید.

در روش دوم می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را در تابه دیگری به صورت نیمرو درست کنید و پس از کشیدن خورش در ظرف مورد نظر، تخم‌مرغ‌ها را به صورت درسته روی آن قرار دهید. این روش ظاهر رسمی‌تری دارد.

خورش خلال کرمانشاهی

گوشت قرمز ۳۰۰ گرم زرشک سیاه ۱/۲ لیوان پیاز ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده نصف فنجان
خلال بادام درختی ۲۰۰گرم چوب دارچین ۱ تکه کوچک نمک و زردچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه : پیاز را خرد کنید و زردچوبه بزنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و نرم شود سپس گوشت خرد شده را اضافه کنید ، تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
پس از تغییر رنگ گوشت رب گوجه فرنگی را اضافه کنید ، چند دقیقه تفت دهید سپس ۴ لیوان آب بریزید و در قابلمه را ببندید تا با حرارت ملایم گوشت بپزد.

خلال بادام را حدود ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس دهید تا نرم شود سپس ۵ دقیقه داخل زعفران دم کرده خیس دهید ( مقدار کمی زعفران را بسایید و در آب جوش حل کنید و ۱۵ دقیقه روی بخار اب قرار دهید تا دم بکشد و رنگ دهد ). وقتی گوشتمون نیم پز شد لیمو عمانی سوراخ شده و خلال بادام ، زعفران و چوب دارچین را اضافه کنید حرارت را بسیار کم کنید تا خورشتمون پخته و جا بیفته

پس از این مدت زرشک سرخ شده را به خورش اضافه نمائید و ۳۰ دقیقه دیگر با حرارت کم و در باز اجازه دهید خورش کاملا جا بیفتد ، پس از پایان پخت چوب دارچین را خارج کنید و نمک غذا را اندازه کنید سپس در ظرف بریزید و بهمراه برنج سرو نمائید.

نکته ها : برای این خورش بهتر است از گوشت گوسفنداستفاده کنید ، اگر پس از پخت آب خورش زیاد بود کمی حرارت را بالا ببرید تا آب اضافی آن بخار شود.
دلیل استفاده از چوب دارچین بجای پودر دارچین به این علت است که رنگ خورش تیره نشود ؛ در صورت تمایل میتوانید چند عدد لیمو عمانی همراه با اضافه کردن خلال بادام اضافه کنید

طرز تهیه خورش قیمه با خلال بادام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا