آموزش آشپزی

طرز تهیه انواع خورش آلو

طرز تهیه ی خورشت آلو

امروز با آموزش یکی از خورشت های خوشمزه و ملس اومدیم ، این خورشت ، از هملن اسم خورشت شناخته میشه که توش آلو استفاده میشه، همونطور که میدونید پختن این غذا خیلی سخت نیست ، ولی برای خوشمزه و لعاب دار شدنش و چهره ی خوبش نیاز به فوت و فن های خاصی داره که امروز بهتون یاد میدم . دستور پخت کشمش پلو و طرز پخت لازانیا با فر را هم بخوانید

خورش آلو مسما

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

مواد لازم

نوشته های مشابه

گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
اسفناج تازه ۷۰۰ گرم
تره ۳۰۰ گرم
آلو خورشتی ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
سیر ۱ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه خورش آلو اسفناج :

 

گوشت ها را درشت خرد کنید و بهمراه ۱ پیاز ، سیر و چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد ( در زمان پخت گوشت نمک اضافه نکنید ).

داخل ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. ۱ پیاز باقی مانده را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس اسفناج و تره ساطوری شده ( ریز خرد شده ) را اضافه کنید. مجدد چند دقیقه تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

پس از اینکه گوشت نیم پز شد مخلوط اسفناج تفت داده شده ، نمک و فلفل را به ان اضافه نمایید و اجازه دهید خورشت حدود ۳-۲ ساعت با حرارت ملایم جا بیفتد ( به روغن بیفتد ). در دقایق اخر پخت نیز آلوها را اضافه کنید و پس از جا افتادن بهمراه برنج سرو کنید.

نکته ها : آلوها را پیش از اضافه کردن به خورشت نیم ساعت درون آب خیس دهید. میتوانید بجای گوشت از مرغ هم استفاده کنید ( طعم این خورشت با مرغ هم عالی میباشد ) ؛ در صورت تمایل مقداری آبلیمو یا اب نارنج به خورشت اضافه کنید تا طعم ترش‌تری داشته باشید.

خورش آلو با لپه

طرز تهیه خورش قیمه آلو :

مواد لازم 

گوشت خورشتی حدود ۳۰۰ گرم
لپه ۱۲۰ گرم
پیاز ۱ عدد درشت
کره ۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سس پاپریکا ۱ قاشق مرباخوری
لیمو عمانی ۲ عدد
نمک و فلفل و زردچوبه
زعفران آب کرده ۵ قاشق غذاخوری
سیب زمینی سرخ شده برای دورچین
آلو ۲۵۰ گرم

طرز تهیه قیمه آلو :

ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و در قابلمه ای با کره و یک قاشق زعفران آب کرده تفت می دهیم تا کمی طلایی شود.
سپس گوشتهای قیمه شده و زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و آنقدر تفت میدهیم تا گوشتها تغییر رنگ بدهد حالا رب گوجه و سس پاپریکا را اضافه میکنیم و کمی با هم تفت می دهیم تا بوی خامی رب از بین برود بعد چند لیوان آب جوش اضافه میکنیم و شعله را زیاد میکنیم تا خورشت بجوش آید و بعد شعله را کم میکنیم تا ریز ریز جوش بزند و گوشت بپزد و آب آن کم شود.

بهتر است لپه را از دوازده ساعت قبل خیس کنیم و در قابلمه ای دیگر حدود ۵۰ دقیقه لپه را میپزیم در پایان پخت درب ظرف را برداشته و حرارت را زیاد کنید تا آب لپه تبخیر شود و کم شود.
لیمو عمانی ها را در آب داغ ، یک ساعت قرار می دهیم ، و یکی دو ساعت مانده به آماده شدن خورشت ، به آن اضافه میکنیم. (من پوست لیمو عمانی رو کندم و تخم لیمو عمانی رو در آوردم و فقط گوشت داخل لیموعمانی رو به خورشت اضافه کردم)
یک ساعت آخر آلوهای شسته شده و خیس خورده را به قیمه اضافه میکنیم.
نیم ساعت آخر لپه را به گوشت و آلوها اضافه میکنیم تا مزه دار شود.
و در اواخر پخت ،وقتی خورشت لعابدار شد و گوشت پخت نمک و زعفران آب کرده اضافه کنیم.
چند دقیقه بعد شعله را خاموش میکنیم.

حالا سیب زمینی ها را به هر شکلی که دوست داریم سرخ میکنیم تا برای سرو قیمه را تزیین کنیم.

نکات:
پوست و دانه لیموعمانی رو در بیارین چون ممکنه داخل لیمو خراب باشه و خورشتتون و تلخ کنه.
در پانزده دقیقه آخر پخت درب ظرف قیمه را نیمه باز بگذارید تا آرام بجوشد و به روغن بیوفتد.
اگر آب خورشت کم بود نیم پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید.
اگر دوست دارید بجای لیمو عمانی میتوانید از آبلیمو یا گرد لیمو یا آبغوره استفاده کنید.
میتوانید هل و دارچین و کمی گلاب به قیمه اضافه کنید.
میتوانید بجای گوشت از گوشت چرخ کرده یا مرغ یا گوشت بوقلمون یا گوشت شتر استفاده کنید.

خورش آلو مسما

یک کیلو پیاز رو خلالی و بلندو البته نازک برش میدیم تو روغنو زرچوبه خوب سرخش میکنیم وقتی خوب طلایی شد حرارت رو کم میکنیم تا سرخ بشه رنگش تیره میشه ولی نمیسوزه (با حوصله سرخ بشه لطفا)

سینه مرغ با آلو خورشتی و قیصی (به مقدار دلخواه)به پیاز اضافه و خوب تفت میدیم ویک ق غ سر پُر رب گوجه و مقداری زعفرون دم شده و کمی نمک اضافه رو حرارت ملایم تفت میدیم و بعد آب رو به اندازه چهار لیوان اضافه میکنیم

خورشت که به جوش اومد حرارت رو کم میکنیم و هر از گاه به هم میزنیم تا ته نگیره خورشت با ید خوب جا بیفته و بیشتر آب خورشت رو حرارت ملایم کشیده بشه در آخر به اندازه یک ق غ بسته به ذایقه شکر اضافه ویک ق چ گلاب مخلوط و در انتها حرارت رو خاموش میکنیم این خورشت باید با صبر و حوصله پخته بشه و در اینصورت یه خورشت مجلسی و عالی دارین.

مسمای مرغ و آلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا