آموزش آشپزی

طرز تهیه انواع خورش هویج

روش پخت انواع خورشت هویج

خورشت هویج یکی از غذاهای مجلسی و اصیل تبریز می باشد این خورشت همراه با آلو بخارا ، هگاها با گوشت و گاهی با مرغ پخته میشود ، که ظاهر و رنگ و لعاب بسیار زیبایی هم دارد .برخلاف تصور عموم ، که فکر میکنند با هویج طعم شیرینی دارد ، این خورشت طعم ترش، گاهی ملس داره ، بریم تا با طرز تهیه ی این خورش آشنا شیم . طرز تهیه ی کلم پلو شیرازی را هم بخوانید

روش درست کردن خورش هویج

طرز تهیه خورش هویج و لپه

طرز تهیه

به این صورت درست کردم،پیازهای مکعبیم رو با کمی روغن تفت دادم،زردچوبه،فلفل قرمز،کاری و یک قاشق زعفران غلیظ شده رو به گوشت های مکعبیم اضافه کردم و گذاشتم تفت بخورن،دو قاشق رب هم زدم و خوب گذاشتم با موادم تفت بخوره،کمی پودر لیمو و یک چوب دارچین و نمک هم زدم با یک قاشق دیگه زعفران و دو لیوان آب جوشیده گذاشتم قل قل کنان بپزه.

هویج رو خلالی خورد کردم و با یک قاشق زعفران تفت دادم و به خورش اضافه کردم…
لپه رو جداگانه پختم و چند بار آبش رو عوض کردم و در اواخر پخت کمی نمک و زعفران و یک قاشق گلاب اضافه کردم و به مخلوط گوشت و هویجم افزودم و تمام.

آب خورش رو داخل ظرف سرو نریختم که خلالهای سیبزمینی نرم نشن.

من با روش پخت خودم درست کردم و لپه ریختم،در دستور اصلیش لپه نیست میتونید بسته به ذائقه تون اضافه یا کم کنید

میتونیدخلالهای هویج رو باریکتر کنید…
پ.ن.دلستر لیمویی رو با کمی آب پرتقال و یک قاشق آب لیموی تازه قاطی کنید،ببینید چقده خوشمزه میشه

به برنجم اصلا روغن نزدم،فقط یک قاشق اونم برای ته دیگ که نسوزه.

فوت و فن خورش هویج

طرز تهیه خورشت هویج اردبیل

مواد لازم 

هویج خلال شده: ۵۰۰ گرم
گوشت: ۳۵۰ گرم
پیاز: ۱ تا ۲ عدد
نمک، فلفل و ادویه جات: به مقدار لازم رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری روغن برای سرخ کردن آب: ۱ پیمانه

طرز تهیه خورش هویج مجلسی

مرحله ۱ – پیاز را خرد کنید. گوشت ها را نیز به تکه های نسبتا درشت درآورید. خلال های هویج را در روغن سرخ کنید تا طلائی شوند.

مرحله ۲ – در قابلمه کمی روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید، پیاز و گوشت را افزوده و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود، سپس آب را افزوده و اجازه دهید تا گوشت ها با حرارت کم پخته شوند.

مرحله ۳ – بعد از پخت گوشت، رب گوجه فرنگی، خلال هویج، ادویه دلخواه، نمک و فلفل را به آن افزوده و با مقداری آب یا آب گوشت اجازه دهید خورش جا افتد. سپس در ظرف دلخواه ریخته و همراه با برنج سرو نمائید. نکات در صورت تمایل ۱ یا ۲ عدد گوجه متوسط را حلقه ای خرد کرده، سرخ کنید و کنارش بچینید.


طرز تهیه خورش هویج با آلو :

مواد لازم

گوشت (گوسفند یا گوساله ) : ۲۵۰ گرم
آلو خورشتی : ۱ لیوان
هویج : ۴عدد متوسط
پیاز : ۲عدد
آبغوره : ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
نمک ؛ فلفل ؛ زردچوبه ؛ گل محمدی ؛ زیره و زعفران دم کرده : به میزان لازم

طرز تهیه خورشت هویج :

ابتدا یکی از پیازها رو ریز خرد کرده و کمی در روغن تفت میدیم ؛ گوشت خرد شده رو هم اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم تا رنگش کمی عوض بشه ؛ فلفل ، زردچوبه و حدود ۴ لیوان آب رو اضافه میکنیم و صبر میکنیم تا گوشت کاملاً بپزه

پیاز بعدی رو ریز خرد کرده و تفت میدیم ؛ هویج خلالی شده رو هم به پیاز اضافه کرده و تفت میدیم تا هویج نرم بشه ؛ بعد گوشت های پخته رو اضافه میکنیم ؛ در نهایت آلوها رو هم در ظرف میریزیم بعد رب گوجه فرنگی رو به همراه ادویه ها و زعفرون تفت میدیم و ۱ لیوان آب اضافه کرده و این سس رو هم به بقیه مواد اضافه میکنیم و اجازه میدیم همه مواد خوب بپزن و خورشت غلیظ بشه ؛ در آخر آبغوره رو اضافه میکنیم و بعد از ۱۵ دقیقه غذا رو سرو میکنیم.

روش پخت خورش هویج و زرشک پلو آذربایجان شرقی :

از غذاهای اصیل و خوشمزه تبریز

ابتدا مرغ برش خورده را شسته و بذارین توی صافی کمی روش نمک بپاشین و بذارین آب اضافیش بره و بعد توی مقداری روغن دوطرفشو سرخ کنید، مرغها رو از روغن جدا کنید و یه پیاز نگینی خرد شده رو به روغن اضافه کنید و اجازه بدین طلایی بشه ، یک قاشق رب گوجه اضافه کنید و تو روغن حسابی تفت بدین تا رنگش باز بشه، پودر فلفل و زردچوبه هم بریزین وقتی تفت خورد یک لیوان آب بریزین و احازه بدین بجوشه

ابتدا مرغ برش خورده را شسته و بذارین توی صافی کمی روش نمک بپاشین و بذارین آب اضافیش بره و بعد توی مقداری روغن دوطرفشو سرخ کنید، مرغها رو از روغن جدا کنید و یه پیاز نگینی خرد شده رو به روغن اضافه کنید و اجازه بدین طلایی بشه ، یک قاشق رب گوجه اضافه کنید و تو روغن حسابی تفت بدین تا رنگش باز بشه، پودر فلفل و زردچوبه هم بریزین وقتی تفت خورد یک لیوان آب بریزین و احازه بدین بجوشه و مرغ سرخ شده رو به سس درحال جوش اضافه کنید

هویج رو خلالی یا رشته ای خرد کنید (من با دندونه ریز رنده کردم) و توی مقداری کره سرخ کنید و به خورش اضافه کنید و بذارین روحرارت ملایم تا جابیفته و درانتها نصف استکان زعفران دم شده و کمی هم آبغوره بریزین و نمک رو هم اندازه کنید و ده دقیقه دیگه بذارین روحرارت ملایم بمونه تا آماده بشه.

خورش هویج با مرغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا