آموزش آشپزی

طرز تهیه انواع خورش ماست

طرز تهیه ی خورشت ماست

خورشت ماست یکی از غذاها و خورشت های اصفهان هستش که با گوشت بوقلمون یا مرغ پخته میشه ، در اصل این غذا همرا برنج سرو میشه ولی الان به عنوان دسر و پیش غذا این غذا رو سرو میکنند، این غذا از غذا هایی ست که سرد سرو میشود ، این حلیم یا همان خورشت ماست بسیار خوش عطر و طعم میباشد، بریم تا با طرز تهیه ی آن آشنا شیم.طرز پخت کوفته مغزدار را هم بخوانید

خورشت ماست

خورشت ماست به روش اول

مواد لازم

گوشت گردن بدون استخوان ۲۵۰ گرم
ماست چکیده بی نمک ۲٫۵ کیلو
شکر ۱ پیمانه سرخالی
زرده تخم مرغ ۲ عدد
آب ۲ تا ۳ پیمانه
پیاز ۱ عدد
گلاب، زردچوبه، نمک، زعفران ساییده به اندازه کافی
خلال پسته، بادام و زرشک به اندازه کافی (برای تزیین)

طرز تهیه خورشت ماست

گوشت گردن را با پیاز، زردچوبه، نمک و آب کاملاً بپزید. استخوان ها را جدا کرده و گوشت را با گوشت کوب، درون یک ظرف مسی یا تفلون خوب بکوبید تا سفید و یکدست شود (این بخش کار بسیار اهمیت دارد). زرده های تخم مرغ، ماست و شکر را خوب مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید.

مواد را خوب به هم بزنید تا جوش بیایند. هنگامی که مایه جوش آمد، گوشت گردن کوبیده شده را در تابه ریخته و مخلوط ماست، زرده تخم مرغ و شکر را بدان بیفزایید و خوب مخلوط کنید. اگر مراحل را به خوبی انجام دهید،

غذایی به دست می آید که حسابی کش می آید. حالا زعفران آب کرده و در صورت تمایل گلاب را به آن اضافه کنید. خورش ماست به دست آمده را با زرشک، خلال بادام و پسته تزیین نمایید. بهتر است خورش را۲۴ ساعت پیش از سرو کردن تهیه کرده و در یخچال بگذارید تا جا بیفتد.
این خورش سرد سرو می شود.

تاریخچه خورش ماست اصفهان
خورش ماست

مواد لازم

گوشت گردن گوسفند۳۰۰ گرم.
ماست پر چرب۳ پیمانه
شکرنصف لیوان
پیاز۱ عدد
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران۱ قاشق سوپخوری
مغز بادام۱ قاشق سوپخوری
گلاب۱ قاشق سوپخوری
زردچوبه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه خورشت ماست

یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و گوشت گردن گوسفند را به همراه پیاز و مقداری زردچوبه داخلش می ریزیم. چند لیوان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت کاملا بپزد و نرم شود. پس از اینکه گوشت کاملا پخت آنرا از قابلمه خارج می کنیم.

با دقت استخوان های گوشت را خارج می کنیم و گوشت را می کوبیم. به کوبیدن گوشت باید آنقدر ادامه دهیم که گوشت کش بیاید. حالا زرده تخم مرغ را به همراه شکر و ماست در یک قابلمه جداگانه می ریزیم و مواد را به خوبی مخلوط می کنیم.

در این مرحله قابلمه حاوی ماست ، شکر و زرده تخم مرغ را روی حرارت قرار می دهیم و با حرارت بسیار ملایم اجازه می دهیم به جوش بیاید. پس از اینکه ماست به جوش آمد گوشت گردن کوبیده شده را به قابلمه اضافه می کنیم.
خوب مواد را مخلوط می کنیم و پس از آن مقداری نمک را به همراه مغز گردو ، گلاب ، زعفران دم کرده و مغز بادام به قابلمه خورش اضافه می کنیم. بگذارید چند دقیقه خورش جا بیفتد سپس آنرا از روی حرارت برمی داریم و کنار می گذاریم.

پس از اینکه خورش خنک شد آنرا به یخچال منتقل می کنیم و اجازه می دهیم چند ساعت در یخچال بماند تا خوب خنک شود سپس سرو می کنیم. برای تزیین روی خورش ماست می توانیم از مغز بادام و مغز پسته استفاده کنیم. نکته مهم در مورد خورش ماست این است که به صورت سرد سرو می شود.

‌خورش ماست هندی

مواد لازم

۱ عدد مرغ (پاک کرده)
۱ کیلوگرم ماست کیسه ای (آب گرفته)
۲ قاشق سوپخوری پیاز (سرخ کرده)
۲۵۰ گرم گشنیز
۰٫۵ قاشق غذاخوری زیره (نیم کوب شده)
۴ حبه سیر
۱ قاشق چایخوری زعفران ساییده
۱۰۰ گرم روغن
نمک و فلفل : به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ماست

مرغ را بعد از تمیز کردن و شستن،با یک لیوان آب و پیاز سرخ کرده،با حرارت ملایم می‌گذاریم بپزد. گشنیز را تمیز کرده، می‌شوئیم و ریز خرد می‌کنیم. سیر را کوبیده با گشنیز در روغن کمی‌سرخ می‌نمائیم و آن را در ظرف مرغ می‌ریزیم. زیره را اضافه نموده، زعفران را در کمی‌آب جوش حل می‌نماییم .

نصف آن را در مرغ می‌ریزیم. به حد کافی نمک و فلفل به آن اضافه نموده،می‌گذاریم آب آن در حدود ۲ تا ۳ قاشق بماند. مرغ را از ظرف خارج می‌کنیم،کمی‌که سرد شد،آن را قطعه قطعه می‌کنیم و استخوانهای درشت آن را بیرون می‌آوریم. مرغ را دوباره در ظرف می‌ریزیم؛حرارت را کاملا ملایم می‌نماییم؛

ماست را با بقیه زعفران و کمی‌نمک مخلوط کرده، هم می‌زنیم تا کاملا صاف شود و داخل ظرف مرغ می‌ریزیم و هم می‌زنیم. باید دقت کرد بعد از ریختن ماست، خورش نجوشد؛کافی است فقط ماست داغ شود؛در غیر این صورت ماست به علت جوشیدن می‌برد و خورش آب انداخته،به صورت دلخواه در نمی‌آید.

در صورتی که مرغ با مقدار آب ذکر شده پخته نشد، کمی‌آب اضافه می‌نماییم. این خورش را می‌توانیم با گوشت تهیه کنیم؛در این صورت ۵۰۰ گرم گوشت بدون استخوان کافی است. البته گوشت برای پختن به آب بیشتری احتیاج دارد.

طرز تهیه ملاقورمه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا