پوست و مو

درمان خشکی پوست | علل و راه های درمان خانگی

درمان خشکی پوست : چگونه خشکی پوست صورت و بدن را درمان کنیم ؟ راهکارهای رفع خشکی پوست چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، رفع خشکی پوست بدن و صورت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تحقیق در مورد سلامت پوست

تحقیق در مورد پوست و مو ، درمان خشکی پوست

 

 

تمامی نکاتی که باید درمان خشکی پوست بدانید

 خشکی پوست

خشکی پوست یکی از مشکلات رایج ایجاد شده در فصل های سرد سال است که می توان با تغییرات برنامه غذایی و استفاده از چند ماسک طبیعی آن را برطرف کرد.

 

علل اصلی خشکی پوست چیست؟

تغیرات آب و هوا به خصوص در فصول پاییز و زمستان

گرفتن حمام داغ

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب

اختلالات تیروئید

کمبود آب بدن

همانطور که می دانید در فصول سرد به دلیل تغییرات در برنامه ی غذایی پوست به نوعی دچار کم آبی می شود که با رعایت نکاتی همچون مصرف به اندازه آب و شستشوی مرتب صورت تا حدی می توان از این مشکل جلوگیری کرد.

 

برای رفع خشکی پوست چه کنیم؟

درمان خشکی پوست با مراقبت روزانه از پوست البته به صورت صحیح و کامل دقانه شروع می شود. روزانه ۲ مرتبه صبح و عصر پوست خود را تمییز و مرطوب کنید .

رطوبت پوست خود را با استفاده از مرطوب کننده های طبیعی و گیاهی افزایش دهید مثل روغنهای بدون رنگ ماهی یا کوسه و هم چنین گلیسیرین .

 

از ضد آفتابها با SPF مناسب و مرطوب کننده استفاده کنید بخصوص موقع بیرون رفتن از خانه .  .

هر روز کپسول یا مایع روغن ماهی که شامل اسیدهای چرب ضروری و یا روغن دانه کتان هستند استعمال کنید. زیرا روغن ماهی پوست را نرم و انعطاف پذیر می کند . میزان استفاده از آن در هر روز ۲ قاشق سوپخوری می باشد.

 

در وطل روز ۵ تا ۱۰ بار و یا حداقل با هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیهای تازه استفاده کنید. استفاده از میوه هایی مثل موز و پرتقال برای درمان خشکی پوست بسیار مناسب است

 

چند ماسک عالی برای درمان خشکی صورت:

ماسک اسفناج:

چند برگ از اسفناج را در یک ظرف شیر بخیسانید و به مدت ۵ دقیقه با شعله ملایم حرارت دهید. له شده اسفناج ها را به روی پوست بمالید و پوستی کاملا لطیف داشته باشید.

 

ماسک سیب زمینی:

برای تهیه این ماسک کافیست سیب زمینی آب پز شده را با مقداری شیر مخلوط کرده و به حالت خمیری شکل درآورید و به روی پوست بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.

 

چند ماده غذایی مفید برای درمان خشکی پوست صورت:

روغن زیتون از آن دسته از روغن هایی است که استفاده از آن مانع خروج رطوبت از سطح پوست شده از پیشرفت خشکی پوست جلوگیری می کند.

کمبود پروتئین ها ، ویتامین C، کمبود روی، ویتامین A، و کمبود ویتامین B6 ، E ، B1 موجب ایجاد خشکی پوست می شود.

همچنین مصرف جوانه گندم و سبوس برنج و نخود فرنگی نیز موجب تامین ویتامین B1 برای نرمی پوست فوق العاده است.

 

 

درباره پوست

درباره پوست صورت

 

 

خارش زمستانی

افرادی که در مناطق سرد و خشک زندگی می کنند با مشکل خشکی و خارش پوست در زمستان آشنا هستند. خشکی پوست ناشی از کمبود آب موجود در پوست می باشد. با توجه به نکات زیر می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید:

 

قراردادن ناحیه مورد نظر در آب ولرم: بسیاری از کتب و مجلات برای حفظ رطوبت پوست توصیه می کنند که روزانه ، حداقل ۷ یا ۸ لیوان آب بنوشید ولی این مسئله صحت ندارد. بهترین راه نفوذ آب به درون پوست ، قرار دادن ناحیه مورد نظر به مدت ۱۵ دقیقه در آب ولرم و همچنین خودداری کردن از استحمام مکرر و روزانه است.

 

پوستتان را چرب نگه دارید: بعد از هر استحمام از مرطوب کننده های پوست استفاده کنید چرا که این مرطوب کننده ها، چربی طبیعی پوست را که بر اثر استحمام از بین رفته است جبران می کنند و از آنجایی که چربی طبیعی پوست برای جلوگیری از تبخیر آب پوست ضروری است ، مرطوب کننده ها سبب حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن می شوند. زمان مصرف مرطوب کننده ها بلافاصله بعد از استحمام و خشک کردن بدن با حوله می باشد.

 

هیچ مرطوب کننده ای نمی تواند با وازلین و پارافین برابر کند ، چرا که آن ها هم ارزان هستند و هم بسیار موثر ؛ از روغن آفتاب گردان و روغن بادام نیز در صورت عدم حساسیت پوستی می توام استفاده کرد. این روغن ها موثر ، مطمئن و نرم کننده هستند. در ضمن ارزان قیمت بوده و برای مبارزه با خشکی و خارش پوست در زمستان ، بسیار مناسب هستند. از صابون گلیسیرین استفاده کنید ( اغلب صابون ها دارای مواد قلیایی هستند که این مواد قلیایی برای پوست های خشک ، تحریک کننده است).

 

با شروع فصل سرما ، مشکل خشک شدن پوست که تحت تاثیر هوای این فصل به وجود می آید شایع می شود. خشکی دست یکی از مشکلات پوستی آزار دهنده است که در صورتی که به آن رسیدگی نشود می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

 

به همین دلیل در این فصل مشتریان کرم های بهداشتی زیاده شده و اغلب این کرم ها را در کیف خود می گذارند تا بتوانند در هنگام خشک شدن پوست که به کرار در طول روز اتفاق می افتد از آن استفاده کنند. به گفته کارشناسان ، خشکی و سردی هوا ، وزش باد و گرم و خشک بودن هوای اتاق های خانه به دلیل استفاده از وسایل حرارتی ، باعث افزایش تبخیر آب از پوست می شوند.

 

همچنین صابون ها و پاک کننده ها باعث کاهش قدرت نگهداری آب توسط پوست شده و آن را خشک می کنند. در نتیجه این عوامل باعث خشک شدن هر چه بیشتر پوست شده و نیاز پوست را به کرم های مرطوب کننده دو چندان می کنند.

 

کرم های مرطوب کننده از خشک و سخت شدن پوست جلوگیری می کنند. در واقع هنگامی که پوست خشک می شود لایه شاخی روی پوست ترک خورده و پوسته پوسته می شود و کرم های مرطوب کننده و نرم کننده این خشکی را درمان می کنند. کرم های مرطوب کننده با کیفیت به آسانی جذب پوست می شوند و اثر چربی روی پوست باقی نمی گذارند. چرب شدن بیش از حد پوست از جمله مشکلاتی است که برخی به این دلیل از استفاده کردن کرم ها خودداری می کنند.

 

امروزه انواع کرم ها با کاربردهای مختلف در بازار وجود دارند. برای مثال انواع کرم های ویتامینه یا تغذیه کننده پوست که تبلیغات زیادی در مورد آن ها می شود اما باید توجه داشت که بیش از هرچیز باید کارایی اصلی کرم که حفظ لطافت و نرمی پوست است را مد نظر قرار داد.

 

هرچند کرم های خارجی با قیمت بیشتر و کیفیت بالاتر عرضه می شوند اما برخی محصولات با کیفیت داخلی هم هستند که با محصولات خارجی رقابت کرده و در عین حال قیمت پایین تری دارند. به هر ترتیب در هنگام خرید کرم های بهداشتی چه داخلی و چه خارجی برچسب تایید وزارت بهداشت توجه داشته باشید تا اجناس تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته خریداری نکنید.

 

درمان خشکی پوست صورت با طب سنتی

درمان خشکی پوست

 

درمان خشکی پوست | علل و راه های درمان خانگی

 

منبع : نمناک /مه شو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا