دوران بارداری

سیگار در بارداری | مضرات و تاثیرات مخرب آن بر جنین

سیگار در بارداری : تاثیرات سیگار بر بارداری و جنین چیست ؟ چرا نباید در دوران بارداری سیگار کشید ؟ در اینجا با مقاله ای درباره اثرات سیگار کشیدن در حاملگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

سیگار کشیدن قبل از بارداری

من تو بارداری سیگار کشیدم ، سیگار در بارداری

 

 

سیگار کشیدن در بارداری، نوزادم نارس به دنیا می آید؟

سیگار کشیدن در تمام دوران‌های زندگی می‌تواند اثر مخربی بر سلامت و وضعیت جسمانی شما داشته باشد، اما سیگار کشیدن در دوران بارداری نه تنها به سلامت شما بلکه به سلامت جنین هم آسیب می‌رساند و خطر به دنیا آمدن نوزادان نارس را افزایش می‌دهد.

 

سیگار کشیدن در دوران بارداری

متاسفانه سیگار کشیدن دردوران بارداری علاوه بر افزایش احتمال ناباروری، خطر سقط جنین را هم افزایش می‌دهد و باعث افزایش ۲۵ درصدی احتمال مرگ کودکان در ماه‌های ابتدایی تولد هم می‌شود. بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت خود و جنین، همین امروز مصرف سیگار را ترک کنید.

 

علاوه بر موارد گفته شده، سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث افزایش احتمال بروز مشکلات زیر هم می‌شود:

– حاملگی خارج از رحم

– انقباض جفت و جدا شدن جنین از جفت

– خونریزی واژینال

– زایمان زودرس

– به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم

 

نوزادانی که مادران آن‌ها در طول دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، به طور معمول وزنی کمتر از سایر نوزدان دارند و از نظر اندازه هم کوچک‌تر هستند. وزن کودک در زمان به دنیا آمدن یکی از علل اصلی بیماری و ناتوانی او در بقیه زندگی است و علاوه بر این نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشیدند، به طور متوسط خیلی کوچکتر از سایر نوزادان هستند. وزن کم هنگام تولد یکی از علل اصلی بیماری و ناتوانی در نوزادان است و همچنین خطر به دنیا آمدن نوزادان مرده را هم افزایش می‌دهد.

 

اگر به محض بروز نشانه‌هایی حاکی از اینکه جنین رشد بسیار کمی دارد و آرام تر از حالت معمول رشد می‌کند سریعا سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر عادت دارید به پشت بخوابید بهتر است خیلی سریع این عادت را ترک کنید و سعی کنید به طرفین خود بخوابید، خوابیدن به کمر باعث افزایش احتمل خفگی جنین و پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین می‌شود.

 

سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث می‌شود که کودک شما در معرض بروز نواقصی مانند شکاف لب و کام یا همان لب شکری شدن قرار گیرد. علاوه بر این، خطر ابتلا به دیابت در نوزدان را هم افزایش می‌دهد و بر رفتارها، هوش و ذهنیت نوزاد هم تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش ضریب هوشی یا بیش فعالی کودک می‌شود.

 

سیگار کشیدن در اوایل بارداری خطرات بیشتری را متوجه سلامت شما و جنین می‌سازد. اگر در نیمه اول بارداری سیگار نکشید احتمال دارد که کودک شما با وزن طبیعی به دنیا بیاید. اما اگر بدون برنامه‌ریزی قبلی باردار شده‌اید و در همان هفته‌های اول متوجه شدید، بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید. هر سیگاری که در دوران بارداری نمی‌کشید نشانه یک پیروزی بزرگ برای شما و جنین است و سلامت آینده هردو نفر شما را تضمین خواهد کرد.

 

در صورتی که دوست دارید سیگار را ترک کنید اما نمی‌توانید، با پزشک یا ماما مخصوص خود مشورت کنید و کمک حرفه‌ای برای ترک سیگار بگیرید. حتی می‌توانید با مراکز مشاوره رایگان تماس گرفته و از آن‌ها برای ترک سیگار کمک بگیرید.

 

عوارض سیگار کشیدن در بارداری

همه ما کم  و بیش با عوارض ناشی از مصرف دخانیات آشنا هستیم و میدانیم که چه خطراتی در اثر آن میتواند به وجود آید و زندگی ما را به خطر بیندازد. اما این خطرات در برخی موارد بسیار شدیدتر میشود و اثرات جبرانناپذیری به بار میآورد مثل زمانی که فرد سیگاری دچار بیماری قلبی و یا آسم باشد و یا اینکه باردار باشد.

 

اثرات زیانبار مصرف دخانیات فقط افراد سیگاری را درگیر نمیکند بلکه آنهایی که در مجاورت این افراد هستند نیز صدمات زیادی میبینند مخصوصا خانمهای باردار. طبق تحقیقات به عمل آمده کودکانی که از این دسته مادران تولید میشوند (مادرانی که در مجاورت افراد سیگاری زندگی میکنند) در ۲ سالگی از مهارتهای رشدی و شناختی کمتری نسبت به کودکانی که اصلا در معرض دود سیگار و دخانیات نبودهاند، برخوردارند بنابراین حتی اگر خودتان سیگار مصرف نمیکنید، سعی کنید در مجاورت افراد سیگاری نیز نباشید.

 

عوارض سیگار کشیدن روی جنین

نوزادانی که در دوران جنینی بیشتر در معرض دود سیگار قرار داشته اند دو برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر مرگ در اثر SID (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) قرار دارند.

معمولا با وزن بسیار کم به دنیا میآیند و به برخی مشکلات و بیماریها دچار هستند.

 

این نوزادان در دوران جنینی تمرینات و حرکات تنفسی را کندتر انجام میدهند و یا اصلا انجام نمیدهند.

بیشتر به آلرژی و آسم دچار میشوند.

 

 

تاثیر دود سیگار بر جنین

کیا تو بارداری سیگار کشیدن

 

 

بیشتر از سایر نوزادان به عفونت گوش میانی دچار میشوند.

ریه آنها عملکرد مساعدی ندارد.

 

بیشتر در معرض بروز بیماریهای قلبی و حتی سرطان هستند.

در مدرسه عملکرد ضعیفتری دارند و دیرتر یاد میگیرند.

 

اگر مادری که شیر میدهد، سیگار بکشد، چه خطراتی برای فرزندش به وجود می آید؟

نیکوتین موجود در سیگار از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد میشود و ایجاد حالت تهوع و استفراغ میکند و حتی تعادل نوزاد را به هنگام خواب به هم میزند. خانمهای سیگاری اغلب نمیتوانند به نوزادان خود به اندازه کافی شیر دهند چرا که حجم شیرشان کاهش مییابد.

 

چـرا برخـی از مادران سیگاری کودکان سالم به دنیا می آورند؟

شاید برخی از این مادران خوش اقبال بوده باشند چرا که احتمال بروز خطرات و مشکلات مربوط به سلامت جنین در چنین شرایطی بسیار افزایش مییابد. ممکن است نوزاد به صورت نارس به دنیا بیاید یعنی زودتر از موعد وقتی که هنوز ریه های او آماده نشده اند و در پی آن برخی مشکلات جدی تنفسی به وجود می آید.

 

نکات مهم

حتما نباید خودتان در دوران بارداری سیگار بکشید که به زندگی فرزندتان در آینده آسیب برسد، مجاورت شما با افراد سیگاری نیز به همان اندازه آسیبرسان است. مجاورت با افراد سیگاری میتواند تا ۱۳ درصد خطر بروز نارساییهای مختلف را در فرزند شما افزایش دهد.

 

تقریبا چهارصد نوع ماده شیمیایی سمی در سیگار وجود دارد. این مواد میتوانند از بدن مادر وارد بدن جنین شوند. سیگار حاوی موادی است که باعث آسیب دیدگی DNA میشوند که بدترین آنها کارسینوژن است.

 

دود سیگار حاوی منوکسید کربن است که باعث مرگ سلولها میشود.

مواد سمی و خطرناک از طریق جریان خون از بدن مادر وارد بدن جنین میشوند و در تمام اجزا و اندامهای او پخش میشوند.

 

چگونه میتوان از مواجهه با دود سیگار و قلیان اجتناب نمود؟

تا جاییکه ممکن است از کسانی که میدانید سیگاری هستند بخواهید زمان آمدن به منزل شما در بیرون از خانه سیگار بکشند حتی از لباس جداگانه استفاده کنند. مثلا اگر پدر خانواده سیگار میکشد وقتی که وارد خانه میشود،

 

لباسش را عوض کند. به سرعت در و پنجره ها را باز کنید تا زودتر دود سیگار خارج شود.

بدون خجالت از همکاران و حتی مدیران خود بخواهید که در مجاورت شما سیگار نکشند.

اگر در محیط کار خود نزدیکترین فرد به شما سیگاری است از مدیر خود بخواهید که جای شما را با او عوض کند.

 

 

کشیدن سیگار در ماه اول بارداری

مضرات سیگار در بارداری

 

 

 

سیگار در بارداری | مضرات و تاثیرات مخرب آن بر جنین

 

منبع: کودکت/ زندگی آنلاین / نی نی بان

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا