دوران بارداری

تغذیه در بارداری هفته به هفته و تاثیرات نامطلوب آن بر جنین

تغذیه در بارداری : تغذیه در دوران بارداری باید چگونه باشد ؟ مواد غذایی مفید و مضرر در دوران بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره تغذیه در دوران بارداری و هشدارهای مهم در این باب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

نکاتی در مورد بارداری دوم

نکات بارداری در ماه اول ، تغذیه در بارداری

 

 

نکات جالب درباره تغذیه دوران بارداری

تحقیقات نشان می دهد مصرف بیش از اندازه پروتئین به ویژه گوشت قرمز در مادران باردار عاملی برای بروز طیفی از اخلالات عصبی و اضطراب کودک در آینده است.مصرف فراوان پروتئین و به دنبال آن کاهش مصرف کربوهیدرات ها باعث افزایش هورمون مسبب استرس “کورتیزول” در زنان باردار و متعاقب آن بر روی جنین می شود.استفاده محدود از گوشت قرمز به تمام زنان باردار توصیه می شود و تاثیر کورتیزول بیش از حد موجود در خون مادر، بیشترین تاثیر خود را حدود ۲۰ سال بعد از تولد کودک ایجاد کرده و باعث عصبی شدن فرد می شود.

 

بروز وضعیت خطرناکی موسوم به پره اکلامپسی فشار خون حاملگی در مادران باردار نیز علاوه بر مصرف گوشت قرمز می تواند عاملی برای عصبی شدن فرد باشد.در این دوران آب برای حفظ سلامت سلول های خونی و دریافت آب بافت ها ضروری است. آب در شیر مادر ترکیبی اساسی و اصلی به حساب می آید.

 

  • فواید آب در دوران بارداری

نوشیدن آب مانع از دی هیدراته شدن بدن می شود. دی هیدراته شدن در دوران بارداری باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد، حفظ آب در بدن، حالت تهوع، انقباض عضلات، سرگیجه و‎.‎.‎. می شود.این مشکل در سه ماهه سوم بارداری اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا دی هیدراته شدن در این زمان می تواند انقباضاتی را در پی داشته باشد که منجر به زایمان زودرس شود. رنگ ادرار بهترین راه برای کنترل میزان آب بدن است.

 

ادرار تیره رنگ نیاز بدن به آب بیشتر را نشان می دهد و ادرار بی رنگ نشان از کافی بودن میزان آب دریافتی بدن است.عده ای معتقد هستند نوشیدن آب در فواصل منظم می تواند حالت تهوع صبحگاهی، سوزش معده و سوءهاضمه را کمتر کند و بدن را خصوصاً در هوای گرم و مرطوب، خنک نگه دارد. علاوه بر این بروز عفونت های ادراری که در دوران بارداری بیشتر اتفاق می افتد را مانع می شود و یبوست و هموروئید را نیز کاهش می دهد.

 

  • میزان آب مورد نیاز در دوران بارداری

در دوران بارداری، زنان باردار باید روزانه حدود سه لیتر معادل ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب بنوشند. این میزان به ازای هر ساعت ورزش سبک، یک لیوان افزایش پیدا خواهد کرد و در تابستان به دلیل تعرق بدن یک تا دو لیوان باید به آن اضافه شود.آب میوه می تواند بخشی از نیاز بدن زن باردار را به مایعات تأمین کند، تنها باید به خاطر داشت که مصرف آب میوه با دریافت کالری همراه است. قهوه، نوشابه و چای نیز در تأمین مایعات بدن کمک می کند اما هنگام صرف این مواد باید به نکات زیر توجه داشت:

 

▪ قهوه

اگرچه مصرف محصولات بدون کافئین به زنان باردار توصیه می شود اما در صورت تمایل به نوشیدن قهوه، زنان باردار مجاز هستند، حداکثر روزی یک فنجان کوچک قهوه بنوشند. مصرف زیاد کافئین در این دوران باعث کاهش جریان خون به جفت شده و در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی کافی به جفت نخواهد رسید.اخیر نشان می دهد احتمال سقط در زنانی که در سه ماهه اول بارداری خود روزانه ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف می کنند، تا دو برابر افزایش پیدا می کند. (این میزان معادل نوشیدن دو فنجان کوچک قهوه است)‎.

 

احتمال سقط در زنانی که اصلاً کافئین مصرف نمی کنند ۱۲ درصد، در زنانی که ۱۰۰ میلی گرم در روز کافئین مصرف می کنند ۱۵ درصد و در بین کسانی که ۲۰۰ میلی گرم مصرف روزانه کافئین شان است تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند.

 

▪ نوشابه های کافئین دار

مصرف حداکثر یک فنجان نوشابه کافئین دار در این زمان مجاز است. البته بهتر است از مصرف این نوشیدنی ها خودداری شود.

 

▪ نوشابه های رژیمی

نوشابه های رژیمی عمدتاً حاوی کافئین و شیرین کننده های مصنوعی هستند. مصرف این شیرین کننده ها در حد کم مجاز است، اما مصرف ساخارین در میزان زیاد به دلیل بروز نواقص مادرزادی در کودک مجاز نیست.

 

▪ چای گیاهی

مصرف چای نعنا یا چای بابونه طبیعی در صورتی که مواد خاصی به آنها افزوده نشده باشد، مجاز است، اگر چه عموماً به زنان باردار توصیه می شود، در سه ماهه اول بارداری که کودک در معرض خطر بیشتری قرار دارد از مصرف مواد گیاهی (داروهای گیاهی و.‎.‎.) پرهیز کنند. برخی از مواد گیاهی باعث بروز انقباضات رحمی شده و گاهی زایمان زودرس را به همراه دارند، از این رو باید جهت مصرف مواد گیاهی حتماً با پزشک مشورت کرد.

 

▪ آب میوه

برای تهیه آب میوه باید توجه داشت که میوه را حتماً با آب و مواد ضدعفونی کننده شسته وسپس آب آن گرفته شود زیرا در غیر این صورت مواد شیمیایی و آفت کش های روی میوه می تواند برای مادر و کودک مشکل آفرین شود.

 

▪ شیر و زرده تخم مرغ

مصرف این نوشیدنی در دوران بارداری اصلاً توصیه نمی شود زیرا زرده تخم مرغ خام، می تواند حاوی سالمونلا (salmonella) باشد. سالمونلا نوعی باکتری است که باعث مسمومیت غذایی شده و حتی در برخی موارد کشنده است.این باکتری مستقیماً به کودک آسیب نمی رساند بلکه به دلیل بروز تب بالا، استفراغ، اسهال و کاهش آب بدن (دی هیدراته شدن بدن) ممکن است عوارضی مانند زایمان زودرس یا سقط را به همراه داشته باشد.

 

▪ آب

در صورتی که زن باردار نمی تواند مزه آب را تحمل کند، بهتر است یک برش لیموترش را در لیوان و یا پارچ آب بیندازد تا طعم دار شود. علاوه بر این مخلوط کردن چند قطره آب لیمو ترش تازه با آب برای برطرف ساختن حالت تهوع نیز مفید است.افزودن گشنیز تازه، دانه رازیانه و یا یک دانه هل در آب می تواند آن را طعم دار کند. تکه میو ه های یخ زده مانند پرتقال، لیمو، کیوی، هلو، زردآلو و آلو می توانند به جای یخ مورد استفاده قرار بگیرند.

 

▪ اثر نامطلوب سوءتغذیه د‌ر د‌وران بارد‌اری برروی جنین به شرح زیر خلاصه می‌شود‌:

ـ کمبود‌ انرژی = نوزاد‌ کم وزن

ـ کمبود‌ پروتئین = کاهش اند‌ازه محیط سر نوزاد‌

ـ کمبود‌ اسید‌فولیک = سقط جنین و نقایص لوله عصبی

 

ـ کمبود‌ کلسیم = کاهش تراکم استخوان د‌ر نوزاد‌

ـ کمبود‌ آهن = نوزاد‌ کم وزن و زایمان زود‌رس

ـ کمبود‌ ید‌ = عقب‌ماند‌گی جسمی و ذهنی ( کرتینیسم)

 

ـ کمبود‌ ویتامین D = کاهش تراکم استخوان و نوزاد‌ کم‌وزن

ـ کمبود‌ روی = نقایص عضوی ماد‌رزاد‌ی

 

محققین و متخصصین براین باورند‌ که مشکلات کود‌کان از قبیل وقفه رشد‌ جسمی، ذهنی، اختلال مغزی، بینایی و بیماریهای قلبی و عروق، افزایش فشارخون و غیره د‌ر سنین آیند‌ه آنها با تغذیه مناسب و کافی ماد‌ران د‌ر د‌وران بارد‌اری ارتباط د‌ارد‌. به‌طور کلی رشد‌ و نمو طبیعی جفت، جنین، شیرخوار و کود‌ک و نیز سلامتی ماد‌ران به رژیم غذای آنها د‌ر طول زند‌گی، به‌ویژه د‌ر د‌وران بارد‌اری و شیرد‌هی و تغذیه بعد‌ی کود‌کان بستگی د‌ارد‌.

 

  • نیاز به انرژی

نیاز به انرژی در دوران بارداری بالا می رود. مقدار متوسط افزایش انرژی روزانه در سه ماهه اول بارداری ۱۰۰ کیلوکالری، در سه ماهه دوم حدود ۲۰۰ کیلوکالری و در سه ماهه سوم حدود ۳۰۰ کیلوکالری می باشد. دوران بارداری برای کاهش وزن و شروع رزیم کم کالری مناسب نیست ولی چنانچه افزایش وزن مادر سریع باشد، لازم است با تنظیم رژیم غذایی مناسب بدون لطمه زدن به کیفیت رژیم غذایی اقدام شود.

 

  • نیاز به پروتئین

یک زن غیرباردار روزانه به یک گرم پروتئین به ازا هر کیلوگرم وزن بدن خود نیاز دارد. مقدار متوسط افزایش نیاز به پروتئین ها در اولین ماه بارداری ۹ گرم است که در سومین ماه بارداری به ۹ گرم در هفته تغییر می یابد و در ماه ششم به ازا هر سه روز ۹ گرم و در آخرین ماه بارداری به ازا هر روز ۹ گرم پروتئین اضافی موردنیاز است.بهتر است دو سوم پروتئین دریافتی از منشا حیوانی و بقیه از منشا گیاهی باشد.بهترین منابع تامین پروتئین، گوشت قرمز بدون چربی، گوشت مرغ بدون چربی، گوشت ماهی، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، نان و غلات هستند.

 

  • نیاز به کربوهیدرات

برای جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری قندهای ساده به ویژه ساکارز یا قند معمولی نباید بیش از ۱۰% انرژی غذایی تامین کنند. بنابراین نبایستی بیش از ۵۰ گرم (معادل ۱۰ حبه قند) روزانه مصرف شود. از ساکارز در تهیه شیرینی ها، نوشابه ها، کمپوت ها، بستنی و تمام غذاهای شیرین استفاده می شود.مصرف قندهای پیچیده از قبیل نشاسته موجود در غلات و حبوبات که هضم و جذب طولانی دارند نقش کمتری در ایجاد چاقی دارند. این مواد شکم را برای مدت طولانی پر کرده و گرسنگی را کاهش می دهد و از افراط در غذا خوردن جلوگیری می کند.

 

  • نیاز به چربی ها

نیاز به مصرف چربی در بارداری افزایش می یابد. نوع چربی (حیوانی یا گیاهی، اشباع یا غیر اشباع) انرژی یکسانی را برای بدن تامین می کنند از چربی های حیوانی به جز چربی ماهی حتی الامکان احتراز شود و چربی های گیاهی به صورت مایع و در حد نیاز مصرف گردد.

 

  • نیاز به عناصر معدنی
  • کلسیم

 

نیاز به دریافت کلسیم در دوران بارداری ۵۰ درصد افزایش می یابد (۱۲۰۰ میلی گرم در روز)اگر مصرف لبنیات، سبزی و میوه کافی باشد این نیاز تامین می شود.توجه : مصرف نان های تخمیر نشده به علت وجود اسید فیتیک جذب کلسیم را کاهش می دهد.

 

اسید فولیک

پژوهش های گذشته نشان داده اند که مصرف قرص های تقویتی حاوی اسید فولیک که نوعی از ویتامین های گروه ب است در دوران بارداری و قبل از آن، در کاهش موارد بروز برخی ناهنجاری ها در جنین تأثیر دارداخیراً پژوهشگران این موضوع را مجدداً در چین مورد بررسی قرار داده اند آنها به زنان دو منطقه شمالی و جنوبی چین که به ترتیب میزان بروز ناهنجاری های جنینی در آنجا زیاد و کم بود توصیه کردند تا از هنگام معاینات پیش از ازدواج تا ماه سوم اولین حاملگی خود روزانه یک قرص حاوی ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک به تنهایی مصرف کنند.

 

پس از بررسی فرزندان بیش از ۱۳۰ هزار زن که قبل و حین بارداری قرص ها را مصرف کرده بودند با فرزندان بیش از ۱۱۷۰۰۰ زن که چنین قرص هایی را مصرف نکرده بودند نتیجه گیری کردند که مصرف قرص های اسید فولیک به طور قابل توجهی هم در مناطق شمالی و هم در مناطق جنوبی موجب کاهش بروز جنین های دچار ناهنجاری شده بود.لازم به ذکر است اگر مادران کشور ما در دوران بارداری به مراکز بهداشتی _ درمانی مراجعهٔ منظم داشته باشند و تحت مراقبت قرار گیرند مکمل های غذایی و توصیه های مناسب به آنان ارائه میگردد.

 

 

نکاتی در مورد قبل از بارداری

نکات مهم برای باردار شدن

 

 

نکات بسیار مهم تغذیه در دوران بارداری

هشدار به خانم های باردار ، اسید فولیک، آهن، کلسیم و روی برای زنان باردار ، چگونه از یبوست در بارداری جلوگیری کنیم ؟ ، چگونه از تهوع در بارداری جلوگیری کنیم ؟ ، رژیم گرفتن در دوران بارداری ، چگونه به تناسب اندام قبل از بارداری خود برسند ؟

 

مادران باردار حتما جملاتی مثل تو الان باید به اندازه دو نفر غذا بخوری … بخاطر بچه هم که شده باید بیشتر غذا بخوری حتی اگه میل نداری … را در دوران بارداری از اطرافیان بارها و بارها شنیده اند .

 

مشکل اینجاست که بسیاری از خانم های باردار واقعاً نمی‌‌دانند توصیه‌هایی این چنینی که از طرف خانواده ، اقوام  ، دوست و آشنا بر سرشان فرود می آید ، چقدر درست است و چقدر نادرست؟ شما درباره این توصیه‌ها چه فکر می‌کنید؟

 

براستی این قبیل اظهار نظرها ریشه علمی دارند یا خیر ؟ پاسخ این سؤالات را ، باید از متخصصان علم تغذیه شنید و گوش کرد .

 

متخصصان علم تغذیه می‌گویند یک زن باردار در طول دوران بارداری‌ اش باید به اندازه دو نفر مواد مغذی دریافت کند، اما آن‌ها تأکید می‌کنند که این توصیه لزوماً به معنای زیاد غذا خوردن نیست.

 

جنین در شکم مادر، تمام مواد مغذی مورد نیازش را از مادر و از طریق بند ناف دریافت می‌کند. با این حساب، اگر مادر دچار فقر انواع ویتامین، کمبود مواد معدنی و کمبود هر ماده مغذی دیگری باشد، جنین او نیز از همان کمبودها رنج خواهد برد.

 

گذشته از نیازهای جنین ، اگر مادر در طول دوران بارداری تغذیه درستی نداشته باشد، خودش بعد از زایمان به مشکلاتی از قبیل فقر آهن، کلسیم و… دچار می‌شود. متأسفانه این مسأله بین زنان ایرانی نیز شیوع زیادی دارد. آشنایی با اصول تغذیه در دوران بارداری می‌تواند از بروز مشکلاتی از این قبیل پیشگیری کند.

 

متخصصان علم تغذیه می‌گویند یک خانم جوان که در شرایط عادی، روزانه تقریباً ۲۱۰۰ کالری مصرف می‌کند؛ وقتی باردار می‌شود، روزانه به ۲۵۰۰ کالری (یعنی ۴۰۰ کالری بیشتر از همیشه) نیاز خواهد داشت. نیاز این زن در دوران شیردهی نیز به ۳۰۰۰ کالری در روز (یعنی ۹۰۰ کالری بیشتر از همیشه) خواهد رسید.

 

هشدار به خانم های باردار

هشدار به خانم های باردار یک برنامه غذایی درست، تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود: لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، اسیدهای چرب، کربوهیدرات (قند) و … زنان باردار باید به اندازه لازم از تمام این غذاها در سبد غذایی‌شان بهره ببرند؛

 

مشروط بر این‌‌که: حدود ۱۰ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از پروتئین‌ها دریافت شود (و پروتئین‌ها اصولاً در گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و سویا یافت می‌شوند). حدود ۳۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از اسیدهای چرب دریافت شود (و اسیدهای چرب اصولاً در کره، روغن، لبنیات و آجیل یافت می‌شوند).

 

حدود ۵۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از کربوهیدرات‌ها یا قندها دریافت شود (و کربوهیدرات‌ها اصولاً در نان، برنج، سیب‌زمینی، ذرت و ماکارونی یافت می‌شوند).

 

متخصصین علم تغذیه می‌گویند اگرچه در دوران بارداری نباید از غذاهای آماده (فست‌فود) و دسرهای شیرین و امثالهم به عنوان پایه اصلی یک وعده غذایی استفاده کرد، ولی هیچ لزومی ندارد که خودتان را از خوردن غذاهایی که دوست دارید، صرفاً به خاطر باردار بودن، محروم کنید.

 

می‌توانید شربت انواع میوه‌ها را بخورید و حتی خوردن یک تکه کوچک از کیک یا شیرینی مورد علاقه‌تان هیچ ضرری برای شما یا فرزندتان نخواهد داشت. اما فراموش نکنید که همواره بهتر است میوه‌ها (به ویژه سیب، موز، هلو و زردآلو) و کمپوت میوه‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

 

اسید فولیک، آهن، کلسیم و روی برای زنان باردار

آن‌چه شما خواهید خواست اسید فولیک، آهن، کلسیم و روی. تمام زنان باردار به این ۴ مورد نیاز دارند. اما چقدر و چگونه ؟  در قالب غذا یا مکمل ؟ کارشناسان تغذیه پاسخ می‌دهند:

 

اسید فولیک اسید فولیک یا همان ویتامین B9 در سه ماهه اول بارداری (و حتی از ۲ ماه قبل از شروع بارداری) مورد نیاز است. این ویتامین در تشکیل و تکامل سیستم عصبی جنین نقش مهمی دارد. کمبود اسید فولیک در نخستین ماه‌های بارداری ممکن است به بیماری اسپینا بیفیدا منجر شود.

 

این بیماری به دنبال عدم تکامل رشد مغز، نخاع و پرده مننژ بروز می‌کند و منجر به فلج شدن نوزاد می‌شود. این ویتامین همچنین می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی مانند لب‌شکری جلوگیری کند. منابع مناسب اسید فولیک عبارتند از: جو، میوه‌ها و سبزیجات تازه، آب پرتقال، عدس، نخود و برنج.

 

اما سوای مصرف این مواد غذایی، استفاده از مکمل اسید فولیک (روزانه ۴۰۰ میکروگرم) از ۲ ماه قبل از بارداری و تا انتهای ۳ ماهه اول بارداری توصیه می‌شود.

 

البته این مقدار فقط برای خانم‌هایی با شرایط عادی توصیه می‌شود و در شرایط غیر عادی حتماً نیاز است که با پزشک در مورد میزان مصرف این مکمل مشورت شود. آهن آهن، خون مورد نیاز برای ارسال مواد غذایی به جفت را فراهم می‌کند و یک خانم باردار در طول بارداری بیشتر از زمان عادی به آهن نیاز دارد.

 

منابع خوب آهن عبارتند از: سبزیجات سبز (مانند کلم بروکلی و اسفناج)، توت‌فرنگی، پسته و نان. ویتامین C جذب آهن را بالا می‌برد و به همین خاطر توصیه می‌شود همراه یا بلافاصله بعد از خوردن غذاهای حاوی آهن، ویتامین C (آبلیمو، پرتقال، گوجه‌سبز یا …) نیز مصرف شود.

 

اما کافئین، تئین و کلسیم باعث کاهش جذب آهن می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف چای، قهوه، ماست و شیر همراه با غذاهای حاوی آهن و حداقل تا ۱ ساعت بعد از صرف این غذاها پرهیز شود.

 

متخصصان علم تغذیه به زنان حامله توصیه می‌کنند که از هفته بیستم بارداری، روزانه یک قرص مکمل آهن بخورند. البته اگر خانمی تغذیه خوبی داشته باشد و در آزمایش‌هایش نیز کم‌خونی دیده نشود، ضرورتی برای مصرف قرص آهن ندارد اما چنین موردی به ندرت پیش می‌آید. در ضمن توجه داشته باشید که مصرف قرص آهن ممکن است با بروز عارضه یبوست همرا باشد.

 

کلسیم و روی مصرف تمام مواد معدنی و به ویژه مصرف موادی مانند کلسیم و روی برای رشد جنین ضرورت دارند. اگرچه روی و کلسیم در مواد غذایی مختلف یافت می‌شوند اما در صورت نیاز به مصرف مکمل آن‌ها باید با پزشک مشورت شود.

 

خانم‌های بارداری که تحت درمان دارویی هستند (مثلاً خانم‌هایی که دیابت یا کم‌خونی دارند) و خانم‌هایی که سابقه زایمان نوزادی با کمبود وزن را دارند، حتماً باید برای مصرف انواع مکمل‌ها و مقدار آن‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

 

در ضمن باید به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این مکمل‌ها نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است برای کودک بسیار مضر هم باشد، پس باید در مصرف آن‌ها حد اعتدال را رعایت کرد.

 

هر ۴ ساعت یک‌بار غذا بخورید در طول بارداری، زیاد اتفاق می‌افتد که شما خودتان گرسنه نیستید اما کودکتان گرسنه است. به همین دلیل توصیه می‌شود برنامه مشخصی برای غذا خوردن داشته باشید و صرفاً به احساس گرسنگی خودتان تکیه نکنید.

 

بهتر است هر ۴ ساعت یک‌بار غذا بخورید؛ حتی اگر حالت تهوع دارید یا بی‌اشتها هستید یا سوء هاضمه دارید یا … هر روز باید بین ۵ تا ۶ وعده غذا بخورید، هر چقدر هم که این وعده‌ها مختصر باشد، اهمیتی ندارد و بسیار بهتر از آن است که روزانه ۳ وعده غذا بخورید، آن هم با اشتهای زیاد و مفصل و بی‌برنامه.

 

جنین شما برای رشد، به مصرف وعده‌های غذایی منظم و متداوم نیاز دارد. نباید‌های تغذیه در بارداری در طول بارداری از مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین A (مانند دل و جگر) پرهیز کنید، زیرا افراط در مصرف این ویتامین با خطر آسیب‌های جنینی همراه است. از مصرف الکل جداً بپرهیزید.

 

مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف الکل در دوران بارداری منجر به بروز ناهنجاری‌های جسمی، ناتوانی‌های ذهنی و مشکلات روانی در کودک می‌شود. خوردن محصولات کافئین‌دار را هم محدود کنید.

 

تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از ۴ فنجان چای در طول روز ممکن است در برخی موارد منجر به سقط جنین یا تولد نوزادی با وزن کم و حتی مرده‌زایی شود. کافئین اصولاً در چای، نوشابه‌ها و شکلات یافت می‌شود. می‌توانید جوشانده‌های بدون کافئین را جایگزین کنید‌.

 

به جای این نوشیدنی‌ها بهتر است شیر، آب‌میوه‌های طبیعی و حتی خود آب به همراه چند قطره آبلیمو را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید. در ضمن یادتان باشد که از مصرف شیر و پنیرهای غیر پاستوریزه نیز پرهیز کنید، چراکه احتمال بروز بیماری‌های واگیردار متعاقب مصرف آن‌ها وجود دارد.

 

 چگونه از یبوست در بارداری جلوگیری کنیم ؟

بیماری یبوست یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که متعاقب تغییرات هورمونی (مخصوصاً افزایش پروژسترون) اتفاق می‌افتد. ضمن این‌که متناسب با رشد جنین، رحم روی روده‌ها فشار می‌آورد و مسیر عبور غذا را تنگ می‌کند.

 

مصرف قرص‌های آهن نیز مزید بر علت می‌شود و یبوست را در زنان باردار تشدید می‌کند. پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه‌های آسانی برای مقابله با این وضعیت دارند: تا می‌توانید، فیبر بخورید: میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات و آلو. زیاد آب بخورید.

 

مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود. نوشیدن آب‌ آلو نیز بسیار کمک‌کننده است. از ورزش‌های سبک غافل نشوید. با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌توانید حرکات روده را افزایش و یبوست را کاهش دهید.

 

اگر بعد از به کار بستن این توصیه‌ها مشکلتان رفع نشد، می‌توانید با تجویز پزشکتان از دارو استفاده کنید. هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، زیرا مصرف داروها در دوران بارداری، بسیار حساس و خطرناک است.

 

چگونه از تهوع در بارداری جلوگیری کنیم ؟

تهوع یکی از مشکلاتی است که ممکن است خانم‌های باردار را شدیداً یا به طور خفیف آزار دهد. اما این‌جا هم می‌شود به کمک تغذیه مناسب با این مشکل مبارزه کرد: غذاهای کم‌چرب بخورید و از خوردن غذاهای سرخ‌کرده پرهیز کنید. کنار رختخواب مقداری نان خشک بگذارید و قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری از آن را مصرف کنید. گرسنه نمانید.

 

خیلی از خانم‌ها اگر معده‌شان را با خوراکی‌های سبک پر کنند، می‌توانند تا حدی از بروز حالت تهوع جلوگیری کنند. تهوع موجب کاهش حجم مایعات بدن می‌شود. توصیه می‌شود برای جبران آن به اندازه کافی مایعات بنوشید.

 

رژیم گرفتن در دوران بارداری ، قدغن!

رژیم گرفتن خانم‌ها در دوران بارداری برای سلامت جنینی‌ که در حال رشد است، خطر دارد. بسیاری از رژیم‌های لاغری باعث فقیر شدن بدن از نظر آهن، اسید فولیک و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌شود.

 

یادتان باشد که اضافه‌وزن یکی از بارزترین نشانه‌های سلامت در دوران بارداری است. خانم‌هایی که در دوران بارداری تغذیه خوب و مناسبی دارند و به مقدار لازم وزن می‌گیرند، نوزادهای سالمی به دنیا می‌آورند.

 

بنابراین نگران چاق شدنتان نباشید. به تدریج وزن اضافه کنید به طور معمول ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه‌وزن در طول دوران بارداری طبیعی است.

 

این وزن باید در طول ۹ ماه بارداری طی ۳ دوره اضافه شود: از شروع بارداری تا هفته دوازدهم، بین ۱ تا ۲ کیلوگرم اضافه‌وزن، طبیعی است.

 

از هفته ۱۲ تا ۲۸ بارداری، به طور متوسط باید هر هفته بین ۳۰ تا ۴۰۰ گرم به وزن خانم باردار اضافه شود. از هفته ۲۸ تا ۴۰ بارداری، به طور متوسط هــر ماه بین ۱ تــا ۳ کیلوگرم اضافه‌وزن طبیعی است.

 

چگونه به تناسب اندام قبل از بارداری خود برسند ؟

تناسب اندام بعد از بارداری مسأله‌ای که برای بسیاری از خانم‌ها مهم است این است که چگونه به تناسب اندام قبل از بارداری خود برسند؟

 

واقعیت این است که قسمت اعظم کاهش وزن مادر باید در زمان زایمان (حدود ۵/۵ کیلوگرم) و در دو هفته اول بعد از زایمان (حدود ۴ کیلوگرم) اتفاق بیفتد. مابقی اضافه‌وزن نیز که حدود ۵/۲ کیلوگرم است، باید از هفته دوم تا ۶ ماه بعد از زایمان کاهش یابد. البته مادرانی که قبلاً زایمان داشته‌اند، مقداری از افزایش وزن زمان بارداری خود را حفظ خواهند کرد.

 

دانستنی دوران بارداری

تغذیه در بارداری

 

تغذیه در بارداری هفته به هفته و تاثیرات نامطلوب آن بر جنین

 

 

منبع : koodakaneh.com / مهکام/ دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا