روان

افسردگی در مردان | افسردگی بعد از پدر شدن در آقایان

افسردگی در مردان : علل افسردگی در مردان بعد از پدر شدن چیست ؟ چرا مردان بعد از زایمان افسردگی میگیرند ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان در آقایان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

با افسردگی مردان چه کنیم

روانشناسی مردان افسرده ، افسردگی در مردان

 

 

افسردگی پدران پس از زایمان، علت چیست؟

شنیدن این موضوع که خانمی بعد از زایمان دچار افسردگی شده عجیب نیست اما در رابطه با آقایان چطور! تعجب نکنید، این موضوع حقیقت دارد. آمار نشان می‌دهد حدود ۴ درصد از مردان نیز بعد از زایمان همسرشان دچار افسردگی می‌شوند. وظایف جدید، از دست دادن توجه کامل همسر به خود و پدر شدن مسائل آسانی نیستند که بتوان به سادگی با آن‌ها کنار آمد.

 

افسردگی پدرانه چیست؟

معمولا آقایانی که بعد از زایمان همسر و ورود او به خانه همراه نوزاد کوچکش دچار افسردگی می‌شوند، رفتارشان با قبل متفاوت است. در این مردان استرس نامعمولی وجود دارد که باعث می‌شود با کوچک‌ترین مسئله از کوره دربروند و عصبانی شوند. البته افسردگی پدرانه همیشه خود را این‌گونه بروز نمی‌دهد.

 

برخی پدرها در این دوران به خصوص اگر تا پیش از آن اهل بگو و بخند و شوخی بوده‌اند، کمی‌ آرام‌تر می‌شوند. به جای خنده‌های از ته دل تنها لبخندی روی لبان‌شان نقش می‌بندد و ساکت‌ترند. حتی ممکن است اشتهای‌شان را از دست بدهند و احساس خستگی و بی‌خوابی کنند. دلیل افسردگی پدرانه نداشتن اعتماد به ‌نفس و تلقین ناتوانی در نگهداری از فرزند است. به عبارت دیگر مردان مبتلا به این حالت هنوز نمی‌توانند بپذیرند پدر شده‌اند و تعهد پدرانه داشتن در قبال فرزند را نمی‌پذیرند. گروهی از آقایان حتی جرات دست زدن به فرزند را هم ندارند. آن‌ها نمی‌توانند باور ‌کنند چه اتفاقی افتاده و چون احساس می‌کنند این فرزند را دوست ندارند دائم احساس گناه دارند و خود را مقصر می‌دانند و این موضوع خود باعث تشدید افسردگی آن‌ها می‌شود.

 

چرا برخی پدرها افسرده می‌شوند؟

این موضوع طبیعی است. برخلاف مادر، پدر در طول بارداری همسر نمی‌تواند تغییرات را حس کند. تولد فرزند برای آن‌ها به ناگاه اتفاق می‌افتد و دچار شوک احساسی قوی می‌شوند. پدرشدن به معنی تغییر است. مردها با تولد فرزند به این نتیجه می‌رسند که مسئول موجودی از گوشت و خون خود هستند و باید امنیت او را تامین کنند. بنابراین شروع می‌کنند به استفاده از جملات بایددار و خود را تحت فشار می‌گذارند تا بهترین باشند اما به هر حال انسان جایزالخطاست. اشتباهات و سرزنش اطرافیان باعث می‌شود احساس بی‌فایدگی کنند. از سوی دیگر متوجه این مسئله می‌شوند که همسرشان همانند قبل به آن‌ها توجه ندارد و بیشتر توجهش به نوزاد است. این مسائل در کنار هم چرخه معیوبی می‌سازد که در نهایت سبب افسردگی پدرها می‌شود.

 

چگونه خود را از شر افسردگی پدرانه رها کنیم؟

در درجه اول بهترین راه‌حل، گفت‌وگوست. با همسر، خانواده، دوستان و پزشک‌تان درباره مسئله‌ای که دارید صحبت کنید. مطمئن باشید بسیاری از مشکلات با حرف‌زدن برطرف می‌شود. راه‌حل دوم نگهداری از فرزند است. اگر احساس می‌کنید این کار از شما برنمی‌آید، آرام‌آرام از کارهای کوچک شروع کنید. می‌توانید شیر او را آماده کنید و به مادرش بدهید تا به نوزاد بدهد. می‌توانید پوشک او را بیاورید تا مادر نوزاد را تمیز کند یا حتی همراه با همسرتان او را به حمام ببرید. به مرور زمان انجام این کارهای کوچک باعث افزایش حس پدرانه در شما می‌شود و زمانی می‌رسد که حس می‌کنید به اندازه مادر برای فرزندتان اهمیت دارید.

 

نکته آخر این‌که اگر اهل بازی یا تماشای فوتبال با دوستان‌تان هستید بعد از فارغ‌شدن همسرتان این کارها را ترک نکنید. زمانی را به سرگرمی‌های خود اختصاص دهید و عادات قبل از پدرشدن‌تان را تا حدی حفظ کنید.

 

افسردگی پدران پس از زایمان همسرانشان

اگرچه افسردگی پس از زایمان در تازه‌مادرها به خوبی شناخته شده و کاملاً شرح داده شده است، اما لازم است بدانید که برخی از پدرها نیز قبل یا بعد از تولد نوزاد خود افسرده می‌شوند. این افسردگی، بیشتر از آن چیزی است که به‌طورکلی در دیگر مردان بالغ دیده می‌شود، و گاهی ممکن است یک نگرانی قابل توجه باشد. در این مطلب می‌توانید با افسردگی پدران پس از تولد نوزاد، علائم احتمالی آن و کمک به بهبود این افسردگی آشنا شوید.

 

 

راههای درمان افسردگی در مردان

درمان افسردگی در مردان میانسال

 

 

افسردگی در پدران

افسردگی در پدران، معمولاً در سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد به اوج خود می‌رسد. کمبود خواب می‌تواند یک عامل مؤثر در ایجاد افسردگی پس از زایمان در پدران باشد. چند ماه اول ممکن است مملو از شادی آوردن نوزاد به خانه باشد و پس از چند ماه ممکن است همه چیز به ‌نوعی کمی سخت شود. بسیاری از مردان بدون این که با مشکل خاصی مواجه شوند، آن را تحمل می‌کنند و از آن می‌گذرند، اما برخی دیگر ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند. این که چرا پدرها افسرده می‌شوند کاملاً شناخته شده نیست، اما یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است که وقت آن رسیده تا برای کشف دلایل احتمالی این عارضه در پدران به دنبال تحقیقات بزرگ‌تری باشند.

 

علائم افسردگی پدران

علائم افسردگی پدران شامل غمگینی، بی‌تفاوتی، مشکلات خواب و داشتن انرژی پایین است. دیگر علائم ممکن است شامل تحریک‌پذیری، کناره‌گیری و مشارکت نکردن در امور خانه و خانواده باشد. بر اساس یک مطالعه، میزان افسردگی در میان پدران سه تا شش ماه پس از تولد کودک به اوج خود می‌رسد. این مطالعه همین‌طور نشان داد افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان می‌تواند ارثی باشد. همچنین ارتباطی بین افسردگی در میان مادرها و پدرها مشاهده شد. یعنی این امکان وجود دارد که ابتدا مادر به افسردگی مبتلا شود یا ابتدا پدر دچار این عارضه شود و بعد دیگری دچار آن شود. همچنین ممکن است افسردگی ناشی از خلق‌وخوی کودک یا سلامت او باشد. تمرکز پژوهش‌ها روی دلایل هورمونی نیز صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد.

 

افسردگی پدران نیز مانند افسردگی تازه‌مادران، می‌تواند اثرات منفی روی کودکان داشته باشد. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که پدران آنها در طول دورۀ قبل از تولد و بعد از زایمان افسرده بوده‌اند، مشکلات عاطفی و رفتاری دارند و وقتی پدران در دوران شیرخواری کودکشان افسرده هستند، فرزندان تا سن دو سالگی، دایرۀ لغات کوچک‌تری دارند. پس بهتر است افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان در پدران را به رسمیت بشناسید و اگر نگران این هستید که علت این حالت در پدر نوزاد چیست، به دنبال ارزیابی توسط یک متخصص باشید.

 

کمک به بهبود افسردگی در پدران

آنچه از همه مهم‌تر خواهد بود، این است که شوهر شما به طور مناسب درمان شود و شما پشتیبان و همراه او باشید. حمایت شما در بهبود او بسیار حیاتی است، پس هر زمان که همسرتان نیاز دارد به او کمک کنید و هرگز او و شرایطش را قضاوت نکنید. شما می‌توانید با متخصص زنان، ماما یا مشاور همسرتان صحبت کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت او به دست بیاورید و شرایط او را بهتر درک کنید.

 

یادتان باشد که دورۀ پس از زایمان برای پدر نوزاد نیز سخت است، بنابراین مطمئن شوید که غیر از خود شما، او نیز خواب مناسبی دارد و به اندازۀ کافی از خود مراقبت می‌کند. وقتی شوهرتان درگیر افسردگی پس از زایمان شما می‌شود، سازگاری و تطبیق با پدر شدن می‌تواند برایش سخت باشد، به ‌ویژه اگر هر دوی شما انتظار داشتید که زندگی شما پس از تولد کودکتان، فقط و فقط زمانی بدون توقف سرشار از شادی و سرخوشی برای خانوادۀ شما باشد.

 

 

 درمان گیاهی افسردگی در مردان

درمان افسردگی در مردان متاهل

 

افسردگی در مردان | افسردگی بعد از پدر شدن در آقایان

 

منبع : نی نی بان / مادرشو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا