بهداشت و سلامت

کفش مناسب | ویژگی های کفش مناسب در هنگام خرید چیست ؟

کفش مناسب : در هنگام خرید کفش مناسب به چه ویژگی هایی باید دقت کنیم ؟ کفش مناسب برای پا درد و کمر درد چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، ویژگی های خرید کفش مناسب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کفش مناسب زنانه

خرید کفش مناسب پیاده روی

 

 

از ویژگی های کفش مناسب چه می دانید؟

 

خرید کفش مناسب

۱) کفش مناسب کفشی است که هنگام پوشیدن طولانی‌ مدت، پا را تحت فشار قرار ندهد.

 

۲) هنگام انتخاب کفش‌ در نظر داشته‌ باشید انگشتان پاهای تان دچار تغییر حالت نشوند و یا کناره‌های پاهای تان تحت فشار ناشی از کفش قرار نگیرند.

 

۳) سعی کنید کفشی را که انتخاب می‌کنید تنها جنبه زیبایی نداشته ‌باشد، بلکه از هر لحاظ مانع آسیب دیدن پای شما در برابر گرما، سرما و ناهمواری‌های زمین باشد.

 

۴) به موقعیت و شرایط خودتان هنگام خرید کفش دقت کنید.

 

۵) در نظر گرفتن بیماری‌هایی مثل دیابت ممکن است انتخاب تان را محدود کند، ولی در نهایت با آگاهی از بیماری و شرایط حاکم بر شما، یک انتخاب صحیح خواهید داشت.

 

۶) در دوران بارداری کفش‌هایی بپوشید که فشار زیادی بر پا و ناحیه پشت شما وارد نکند، مثل کفش‌های راحت و تختی که جنس و بافت نرمی دارند. معمولا در این دوران، بین نیم تا یک نمره، تغییر سایز خواهید داشت که با توجه به این تغییر، باید کفشی مناسب انتخاب کنید.

 

۷) اگر از کمردردهای مکرر رنج می‌برید،‌ حتما با دقت بیشتری کفش‌هایتان را انتخاب کنید و سعی کنید کفش‌های طبی به پا کنید، زیرا این کمردردها گاهی از عواقب پوشیدن کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد هستند.

 

۸) اگر اضافه وزن دارید، پوشیدن کفش‌های تخت و راحت به شما توصیه‌ می‌شود. راه رفتن با کفش‌های پاشنه بلند برای کسانی‌ که اضافه وزن دارند باعث عدم تعادل می‌شود.

 

۹) ‌قبل از خرید کفش حتما چند بار آن را امتحان کنید و مطمئن شوید به پایتان فشار نمی‌آورد.

 

۱۰) ‌بهترین زمان برای خرید کفش، پایان روز است. در طول روز پاهای شما دما، فشار و استرس زیادی را تحمل می کنند و برای انتخابی آگاهانه و شناسایی سایز دقیق و مناسب، وقت مناسب‌تری است.

 

۱۱) ‌هنگام خرید کفش‌ بهتر است جورابی مناسب به پا داشته باشید که بسیار نازک یا بسیار ضخیم نباشد.

 

۱۲) خانم‌هایی که قدی متوسط یا کوتاه همراه با اندامی متوسط و چاق دارند، بهتر است از کفش‌های پاشنه‌داری استفاده کنند که پاشنه‌هایش ضخیم و بلند است.

 

استفاده از این کفش‌ها، باعث زیباتر شدن حرکات و برقراری تعادل بیشتر هنگام راه ‌رفتن می‌شود. ولی استفاده از کفش‌های پاشنه‌دار سوزنی برای این خانم‌ها مناسب نیست.

 

۱۳) ‌بهترین کفش‌ها برای پیاده‌روی، کفش‌هایی هستند که به خوبی پاها را در بر‌گیرند و هنگام پیاده‌روی به عنوان محافظی برای پا عمل کنند. همچنین انعطاف‌پذیر باشند و پا در آن خسته نشود. کفش‌های پیاده‌روی باید بسیار سبک باشند به نحوی که اصلا احساس نکنید کفشی به پا دارید.

 

۱۴) ‌اگر به صورت حرفه‌ای و مداوم پیاده‌روی می‌کنید بهتر است کفش‌های ساق دار را انتخاب کنید که در پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت به ساق پایتان آسیبی نرسد.

 

۱۵) ‌اگر با کفش پاشنه‌دار مشکل دارید بهترین راه حل این است که، آن را به پا کنید و چندین بار در مقابل آینه‌های بزرگ قدم بزنید. یادتان باشد اول بر ‌روی فرش آنها را امتحان کنید و از زوایای مختلف، حرکات و قدم زدن خودتان را در آینه ببینید. با انجام این کار، با تسلط و اطمینان خاطر بیشتری می‌توانید این کفش‌ها را بپوشید.‌

 

چگونه کفش راحت و مناسبی بخریم؟

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که در مغازه از کفشی خوشتان بیاید و آن را بخرید، ولی بعد از آمدن به منزل، از خرید خودتان پشیمان شوید؟ علت پشیمانی شما هم این باشد که بعد از پوشیدن کفش ها، پاهای تان ورم کنند، تاول بزنند و درد زیادی داشته باشند.

 

بنابراین برای این که دچار این مشکل نشوید، توصیه های زیرا را هنگام خرید کفش در نظر داشته باشید:

 

۱- قبل از رفتن به مغازه، تصمیم بگیرید که چه کفشی می خواهید بخرید.

 

۲- جورابی که می خواهید با آن کفش بپوشید، قبل از رفتن به خرید به پا کنید

 

۳- همچنین می توانید جوراب های ضخیم یا نازک تری را هم بردارید تا اگر از کفش دیگری خوشتان آمد با آن بپوشید، مثلا کفش زنانه پاشنه بلند را معمولا با جوراب های ظریف و کفش اسپرت زنانه را با جوراب های نخی می پوشند.

 

۴- ناخن های پای خود را کوتاه کنید یا ناخن های پای تان را در اندازه ای نگه دارید که می خواهید همیشه باشند.

 

۵- حال می توانید برای خرید یک کفش مناسب به بازار بروید و بگردید.

 

 

کفش خوب از کجا بخرم

مشخصات کفش طبی

 

 

۶- کفش دلخواه تان را انتخاب کنید و به مغازه دار بگویید، سه شماره مختلف از کفش انتخابی را برایتان بیاورد؛ یکی شماره پای خودتان، یکی بالاتر و یکی پایین تر.

 

۷- جوراب مناسب را بپوشید.

 

۸- هر سه شماره کفش را امتحان کنید؛ به این شکل که هر جفت کفش را که پوشیدید، در داخل مغازه به طور عادی راه بروید. سپس کمی بدوید، همانطور که وقتی عجله دارید به اتوبوس برسید.

 

۹- حداقل مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کفش ها را در پاهای تان نگه دارید و راه بروید.

 

۱۰- کفش ها را درآورید. یکی از کفش ها را بردارید و با دو دست، آن را خم کنید تا ببینید آیا به قدر کافی قابل انعطاف است یا خیر.

 

۱۱- کفی داخل کفش را با انگشتان دست فشار دهید تا ببینید برای کف پای شما مناسب است. همچنین به قوس مناسب آن برای کف پای تان دقت کنید.

 

۱۲- موقع خرید دقت کنید که کفش های راحتی باشند و فشاری بر انگشت شست پای شما وارد نکنند.

 

۱۳- فقط به رنگ و مدل کفش نگاه نکنید و فقط دنبال مُد نباشید، بلکه دقت کنید کفشی که می خرید کاملا راحت و مناسب پای شما باشد، زیرا سلامت پاهای شما به کفش شما نیز بستگی دارد و سلامت پاها بر سلامت کل بدن موثر است.

 

ویژگی های کفش مناسب

یک متخصص طب فیزیکی معتقد است، کفش‌هایی که مچ پا را در کفش محکم نگه می‌دارند در به حداقل رساندن آسیب‌های وارده به پا نقش مهمی دارند.

 

دکتر کامبیز خاموشیان با اشاره به آسیب‌های ناشی از استفاده از کفش‌های نامناسب برای کودکان و دانش آموزان، اظهار کرد: کفش‌های نامناسب می‌توانند موجب آسیب‌های جسمی از جمله آسیب به ستون فقرات و خستگی زودرس شوند.

 

خاموشیان افزود: همچنین کفش‌های نامناسب توانایی و فعالیت کودکان را کاهش می‌دهند و از این طریق به روح و روان کودکان نیز آسیب وارد می‌کنند.

 

وی به ویژگی کفش‌های مناسب اشاره کرد و افزود: افراد برحسب میزان فعالیتی که دارند می‌توانند از کفش‌های ساق کوتاه یا ساق بلند استفاده کنند.

 

این متخصص طب فیزیکی، کفش‌های ساق‌دار و بنددار را بهترین نوع کفش برای افرادی که فعالیت بالایی دارند بخصوص دانش آموزان عنوان کرد و افزود: کفش‌های ساق‌دار و بنددار بدلیل محکم نگه داشتن مچ پا، آسیب‌های وارد به مچ پا را در هنگام فعالیت به حداقل می‌رسانند.

 

وی ارتفاع پاشنه مناسب برای کفش‌ها را ۲ تا ۲.۵ سانتی‌متر دانست و افزود: بهتر است قسمت پنجه و پاشنه کفش نیز یکسره و به هم پیوسته باشد.

 

خاموشیان با اشاره به اینکه کفش‌های نامناسب خستگی پاها را به دنبال دارد، گفت: لازم است کفی کفش در عین مقاوم بودن، نرم و بالشتکی بوده و قوس کف پا را به خوبی بپوشاند.

 

بهترین جنس برای کفش

وی افزود: چرم‌های طبیعی به علت تهویه مناسبی که دارند بهترین جنس برای کفش شناخته می‌شوند.

 

 بهترین زمان خرید کفش

خاموشیان با تاکید بر اینکه کفش‌های خریداری شده باید تا نیم شماره از سایز پا بزرگ‌تر باشند، خاطرنشان کرد: بهترین زمان خرید کفش در ساعات عصر است؛ چرا که در این زمان پاها بر اثر فعالیت روزانه معمولا تا نیم شماره بزرگ‌تر از ساعات دیگر روز هستند.

 

شکل ظاهری کفش

وی در ادامه با بیان اینکه شکل ظاهری کفش بر راحتی پاها در کفش تاثیرگذار است، گفت: بهتر است قبل از خرید کفش، وجود اختلاف سایز در پاها، شکل انگشتان پا و قوس طبیعی کف پا بررسی شود.

 

وی با اشاره به اینکه تظاهرات بعضی از ناهنجاری‌های لگنی در پا مشاهده می‌شود، تصریح کرد: بعضی از مشکلات از قبیل پاهای پرانتزی و انحراف ستون مهره‌ها روی شکل پا تاثیر می گذارند. از این جهت به منظور خرید کفش مناسب، پاها بخصوص در کودکان و دانش آموزان باید توسط یک متخصص طب فیزیکی معاینه شوند.

 

خاموشیان استفاده از کفش‌های مناسب را بهترین عامل در حفاظت فیزیکی از ستون مهره‌ها و مفاصل پا دانست و توصیه کرد: کفش‌های نامناسب، تغییر شکل پا، انحراف شست پا و انحراف ستون مهره‌ها را به دنبال دارند که با پوشیدن کفش‌های مناسب می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

 

 

کفش مناسب برای خار پاشنه

خرید کفش مناسب

 

کفش مناسب | ویژگی های کفش مناسب در هنگام خرید چیست ؟

 

منبع  : سلامتی / تبیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا