روان

رهایی از اضطراب | روش های کاهش استرس و اضطراب

رهایی از اضطراب : چگونه از نگرانی و استرس رها شویم ؟ راه های مقابله با اضطراب و تشویش روانی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان ، روش های خانگی رهایی از استرس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

قرص ضد اضطراب و استرس

چکار کنم اضطراب نداشته باشم ، رهایی از اضطراب

 

 

بهترین روش ها برای رهایی از اضطراب

هنگامی که دچار استرس و اضطراب می شوید به مکانی ساکت و دور از هیاهو بیروید و پلک هایتان را روی هم بگذارید و چند دقیقه از طریق بینی خود اقدام به نفس کشیدن کنید. سعی کنید به آرامی نفس عمیق بکشید یا برعکس این عمل را انجام دهید یعنی سریع و کوتاه نفس بکشید، این عمل به شما کمک می کند تا کمی از اضطراب شما کاسته شود.

 

اضطراب بیش از حد در مورد مسائلی چون پول، کار و روابط می‌تواند اثرات کوتاه مدت مانند سردرد و بی‌خوابی و همچنین اثرات طولانی مدت مانند ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حافظه، داشته باشد. تحقیقات نشان داده حتی به اندازه ۶۰ ثانیه دست کشیدن از یک کار سخت می‌تواند به طور چشمگیری از اضطراب کاسته و بازدهی را افزایش دهد

محققان معتقدند می‌توان با ترفندهای زیر از عوارض اضطراب راحت شد:

 

۱۰ دقیقه مدیتیشن

یکی از بهترین روش ها برای کاهش استرس و  اضطراب استفاده از مدیتیشن است. شما در هر مکانی که باشید می توانید از مدیتیشن استفاده کنید تا برای مدتی از استرس و اضطراب شما کاسته شود.

 

تمرکز روی تنفس

در مواقع اضطراب، در مکانی ساکت نشسته، چشم‌هایتان را ببندید و ۲ تا ۳ دقیقه از طریق بینی‌تان به آرامی ‌نفس بکشید یا برعکس تنفس‌های کوتاه و تند داشته بکشید.

 

تنفس از شکم

با چشمانی بسته، بنشینید و یک دست خود را روی شکم و دست دیگرتان را روی سینه تان بگذارید و از طریق شکم تان نفس بکشید. بدین ترتیب اکسیژن بسیاری وارد شش‌هایتان کرده و آرام می‌شوید.

 

اسانس اسطوخودوس

بیش از ۱۰۰ تحقیق نشان داده است که اسانس اسطوخودوس ویژگی‌های کاهش اضطراب و افسردگی دارد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. بهتر است در مواقع اضطراب، اندکی از این اسانس به مچ دست‌هایتان بمالید.

 

حرکات کششی

۱۰ ثانیه قسمت بالای بدن‌تان را بکشید و همین کشش را در قسمت پایین بدن‌تان انجام دهید. سپس ۱۰ ثانیه سرتان را به سمت راست و ۱۰ ثانیه دیگر به سمت چپ بچرخانید. مابین هر کدام از حرکات چند لحظه بدن تان را شل کنید. پس از یک دقیقه، تاثیر عالی آن را متوجه خواهید شد.

 

مطالعه

در مواقع اضطراب، کتاب مورد علاقه‌تان را که به شما آرامش می‌دهد، مطالعه کنید.

 

 

درمان دلشوره و اضطراب

رهایی از ترس و استرس

 

 

روی یک پا ایستادن

یکی از روانشناسان معتقد است توجه به افکار دیگران بیشتر مواقع موجب اضطراب مان می‌شود. اما با برخی از کارها می‌توانید ذهن‌تان را از افکار عموم رها کرده و یکی از این کارها ایستادن روی یک پا و تنفس‌های عمیق در یک مکان عمومی ‌است. با این کار نه تنها بدن خود را از اضطراب آزاد می‌کنید، بلکه به تدریج یاد می‌گیرید به افکار دیگران چندان اهمیتی ندهید.

 

۱۳ راهکار برای رهایی از اضطراب

پرسش: من همیشه استرس، اضطراب و دلشوره دارم. نمیدونم چکار کنم دارو درمانی هم کردم. خودمو سرگرم کردم ولی برای یک مدت کوتاه جواب میده. هر چیزی میتونه منو بهم بزنه لطفا اگه میشه یه راه حل کاربردی بدین دیگه از این وضع خسته شدم.

 

پاسخ: روحیه و شرایط احساسی و عاطفی برخی از افراد به نوعی است که بسیار مستعد استرس و نگرانی هستند. لذا با مدتی استفاده از دارو و یا مدتی تحت نظر روان شناس بودن مشکلی حل نمی شود بلکه به طور مقطعی بهبود می یابد. راه حل اصلی این است که نقطه ضعف شما شناخته شده و کلا روحیات خود، حساسیتها، عوامل استرس زا برای خود و .. را بشناسید تا بتوانید از این طریق بسیاری از فشارهای روانی را تغییر، خاموش و یا به حداقل رسانید. در زیر بعضی از روشهایی که می ‌توانید برای کاهش فشار مورد استفاده قرار دهید، ذکر می کنم. ولی فراموش نکنید این روشها باید همواره آویزه گوش شما باشد و به طور کلی سعی کنید که دایما عوامل استرس زا را به چالش بکشید:

 

  1. از واکنشهای خود نسبت به فشار آگاهی کسب کنید. ببینید وقتی عصبی و مضطرب می شوید چه حالاتی سراغ تان می آید سپس سعی در کنترل آنها داشته باشید.

 

  1. خودگویی‌ های مثبت خود را افزایش دهید و دایما افکار و گفتار منفی را در ذهن تان مرور نکنید.

 

  1. برتوانایی ‌ها و تکالیف کامل شده خود تمرکز کنید و کمتر به نقاط ضعف تان توجه کنید.

 

  1. از رقابت غیر ضروری بپرهیزید. افراد مضطرب تا جایی که امکان دارد باید سعی کنند زندگی آرامی برای خود طراحی کنند.

 

  1. محدودیتهای خود را شناخته و بپذیرید. بخاطر داشته باشید که هرکسی منحصر به فرد و با دیگران متفاوت است. هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه خود یک عامل ایجاد کنده اضطراب و استرس است.

 

  1. سرگرمی ‌هایی برای خودتان در نظر بگیرید، حالت آرامش خود را حفظ کنید.

 

  1. بطور منظم ورزش کنید. چرا که شما را به تحرک واداشته و ضمنا باعث ترشح اندروفین و بهبود شرایط بدنی و روحی تان می شود.

 

  1. از غذاهای متعادل به صورت روزانه استفاده کنید. مثلا سعی کنید هر شب قبل از خواب یک لیوان ماست ترش و یا یک لیوان شیر گرم بنوشید چون در آرامش بسیار موثر است.

راه حل اصلی این است که نقطه ضعف شما شناخته شده و کلا روحیات خود، حساسیتها، عوامل استرس زا برای خود و .. را بشناسید تا بتوانید از این طریق بسیاری از فشارهای روانی را تغییر، خاموش و یا به حداقل رسانید.

 

  1. درباره نگرانی‌ ها و مشکلات خود با دوستانی که مورد اعتمادتان هستند، صحبت کنید.

 

  1. وقت خود را بصورت خردمندانه مورد استفاده قراردهید. یعنی برنامه ریزی دقیق داشته باشید. برنامه ریزی خود یک عامل مهم کاهش تنش است. ضمنا چگونگی برنامه ریزی وقت خود را ارزیابی کنید.

 

  1. برای آینده طرح داشته باشید و از طفره‌ روی و به تعویق انداختن آن خودداری کنید. به تعویق انداختن کارها باعث انباشته شدن کارها و سپس ایجاد حس تنش و استرس می شود.

 

  1. فراغت های کوتاه و مکرر برای خود در نظر بگیرید. شما باید برنامه ای منظم برای گردش و تفریح و حتی مسافرتهای کوتاه مدت داشته باشید تا هر چند وقت تجدید روحیه کنید.

 

  1. از روشهای آرامش بخش استفاده کنید. به عنوان مثال به هنگام احساس تنش برای چند دقیقه دم و بازدم آرام (و عمیق ) را تمرین کنید.

 

درمان قطعی اضطراب

رهایی از اضطراب

 

رهایی از اضطراب | روش های کاهش استرس و اضطراب

 

منبع:تبیان/ بیتوته / دکترسلام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا