پوست و مو

منافذ پوست | راه های خانگی بستن منافذ پوست

منافذ پوست : چگونه منافذ باز پوست را ببندیم ؟ درمان های خانگی بستن منافذ باز پوست چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، راه های بستن منافذ پوست صورت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بستن دائم منافذ پوست

بستن منافذ پوست با گلاب

 

 

چطور منافذ باز پوست را کاهش دهید؟

منافذ بخشی حیاتی از پوست ما هستند . اما متاسفانه منافذ باز و بزرگ جلوه ی زیبایی ندارند و درمان آنها گاها با دشواری همراه است . این مشکل بیشتر در افراد با پوست چرب اتفاق می افتد ، اما ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد . وقتی منافذ پوست بیش از حد بزرگ می شوند و پوست را از حالت صاف و نرم خود خارج می کنند چه باید کرد ؟ چند راهکار خانگی دست ساز وجود دارند که مثل دیگر راهکارهای طبیعی بی خطر و موثر می باشند . این نکات از آنچه که فکر می کنید نیز آسانترند .

 

آب سرد

آب سرد و یخ یکی از راههای قدیمی مورد استفاده برای از بین بردن منافذ باز پوست و دیگر مشکلات پوستی می باشد ، تنها به این دلیل که موثر واقع می شود ! دو روش برای استفاده از آب سرد وجود دارد ، اول استفاده از خود یخ است . چند تکه یخ را در یک پارچه ی تمیز بپیچید و ۳ تا ۵ ثانیه روی پوست قرار دهید . چند بار در روز این کار را تکرار کنید . می توانید با شستن صورت با آب سرد نیز نتیجه ای مشابه بگیرید .

 

جوش شیرین

جوش شیرین ماده ی دیگری است که می توانید برای کاهش منافذ باز پوست از آن استفاده کنید . بله ،مواد داخل آشپزخانه به کاهش منافذ باز پوست کمک می کنند . البته ایده ی استفاده از جوش شیرین حمایت علمی دارد . این ماده مثل یک لایه بردار روی پوست عمل می کند و چربی اضافی ، آلودگی و مواد آرایشی را در این منافذ از بین می برد . استفاده از جوش شیرین هم بسیار آسان است . یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و هم بزنید تا خمیری شکل شوند . این ترکیب را روی نقاطی از پوست که منافذ باز دارند بزنید و به مدت سی ثانیه ماساژ دهید . هر سه یا چهار روز یک بار این کار را انجام دهید .

 

سرکه سیب

سرکه سیب را برای منافذ باز پوست بکارگیرید . مشکلی وجود دارد که سرکه سیب نتواند آن را درمان کند ؟ سرکه سیب نه تنها پوست را پاکسازی می کند ، بلکه به عنوان یک تونر ، به کاهش سایز منافذ باز پوست می پردازد . برای استفاده از سرکه سیب ، آن را با میزان برابری از آب رقیق کنید و با یک تکه پنبه به پوست بزنید . بعد از پنج تا ده دقیقه پوست را با آب ولرم بشویید . می توانید این راهکار را هر روز انجام دهید .

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دو صورت منافذ پوست را تحت تاثیر قرار می دهد . اول اینکه منافذ پوست را جمع و کوچک می کند ، و دوم ، روغن درخت چای یک ضد میکروب طبیعی و بسیار قوی است و از تجمع میکروب هایی که به پیدایش جوش می انجامد و منافذ را بزرگ تر می کند ، پیشگیری می نماید . دو یا سه قطره روغن درخت چای را در یک فنجان آب بریزید و خوب هم بزنید . بهتر است ترکیب را به یک بطری اسپری دار منتقل کنید و روزی دو بار روی کل صورت اسپری نمایید .

 

لیمو

مثل روغن درخت چای ، لیمو هم منافذ باز پوست را کوچک می نماید . اثر لیمو در واقع در مدت کوتاهی واضح و قابل مشاهده است و ظاهر آنها را تغییر می دهد . از لیمو همچنین می توانید برای از بین بردن جوش های سر سیاه استفاده کنید . به عنوان یک نکته ی مثبت دیگر باید بگوییم ، لیمو با رایحه ی دلپذیر خود به ایجاد حس مثبت در ذهن و خلق و خوی شما کمک می نماید . آبلیمو را با آب رقیق کنید . اگر پوست حساسی دارید میزان اب باید بیشتر باشد . یک تکه پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و به پوست بزنید . بعد از ده دقیقه پوست را بشویید . استفاده از لیمو به صورت روزانه پیشنهاد می شود .

 

عسل

عسل یکی از مشهورترین مواد برای درمان منافذ باز پوست است . آنتی اکسیدان های موجود در عسل به میزان استحکام پوست می افزاید و از همین طریق منافذ باز پوست را کوچک می کند . و بهتر از همه اینکه استفاده از عسل بسیار ساده است . عسل خام را روی ناحیه ی مورد نظر از پوست بزنید ، ده دقیقه صبر کنید و بعد پوست را با آب ولرم شست و شو دهید . بعد از آب ولرم ، صورت را با آب سرد بشویید . استفاده از عسل هر روز و یا یک روز درمیان پیشنهاد می شود .

 

اسکراب شکر

شاید اشتهای شما به مواد شیرین چندان هم بد نباشد و بتواند سایز منافذ باز پوست را تغییر دهد . شکر یکی از معمول ترین مواد لایه بردار است که به رفع آلودگی از منافذ پوست کمک می کند . می توانید شکر را هم با عسل و هم با آبلیمو ترکیب کنید که قبلا درباره ی فواید آنها صحبت کردیم . قبل از هر چیز ، صورت را با آب نرمال بشویید . یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن بیافزایید . ترکیب را برای مدت سه تا پنج دقیقه به پوست بزنید و به آرامی ماساژ دهید . سپس پوست را با آب گرم بشویید . دو بار در هفته از این اسکراب استفاده کنید .

 

سفیده ی تخم مرغ

شاید خیلی دوست نداشته باشید ، اما ماسک سفیده ی تخم مرغ راهی مناسب برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی، خصوصا منافذ باز پوست ، است . سفیده به سفت شدن و تغذیه ی پوست کمک می کند و منافذ باز پوست را می بندد . برای استفاده ، سفیده ی یک تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری جو دو سر و دو قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید تا خمیری شکل شوند . آن را به پوست بزنید و بعد از ده دقیقه با آب سرد ماسک را از پوست پاک کنید . دو بار استفاده در هفته کافی است .

 

راهکارهایی برای بستن منافذ روی پوست

معمولاً خانم ها نسبت به آقایان به پوستشان توجه بیشتری دارند، خانم ها گاهی ساعتها مقابل آینه تمام قسمتهای پوست خودشان مخصوصاً صورت را بررسی می کنند، بسیاری از خانم ها از باز بودن منافذ پوستشان شکایت دارند و به دنبال راه حل های طبیعی و مطمئن برای بستن این منافذ هستند، راه‌های متعددی برای پیشگیری و درمان منافذ باز صورت وجود دارد که در مطلب پیش روی سعی در معرفی بهترین ها خواهیم داشت. امید است مورد توجه قرار گرفته و ما را از دعای خیر فراموش نکنید.

 

شستشوی پوست : شستشوی مرتب پوست یکی از راهکارهای ابتدایی در جهت پیشگیری و از بین بردن منافذ پوست است، شستشوی مناسب پوست باید با انتخاب شوینده‌های ملایم و متناسب با نوع پوست باشد، برای پوست‌های چرب و مختلط، استفاده از شوینده‌ای که بتواند چربی اضافه سطح پوست را پاک کند، توصیه می‌شود. شستشوی ۲ بار در روز، یک بار صبح و یک بار بعدازظهر یا شب برای پوست‌های چرب مناسب است. افرادی که پوست‌های خشک دارند، باید از شستشوی بیش از حد پرهیز کنند و شوینده‌ای که استفاده می‌کنند، بسیار ملایم و ترجیحا غیرصابونی باشد.

 

بخور : معمولاً یکی از روشهای کاربردی برای درمان و از بین بردن جوشهای سر سیاه و همچنین بستن منافذ پوست استفاده از بخور است که همیشه در دسترس بوده و کارایی لازم را دارد، ابتدا پوست صورت را با آب و صابون و با استفاده از لیف شستشو کرده و در ظرفی که امکان بخور درآن وجود داشته باشد آب را جوش آورده، زمانی که آب جوش آمد، ظرف را از روی اجاق گاز بردارید سپس با استفاده از پوششی برای قرار دادن روی سر ، پوست صورت خود را بخوبی در زمانی بین ۳ تا ۵ دقیقه بخور دهید. در ادامه می توان با استفاده از ماسکهایی که معرفی خواهیم کرد پوششی از ماسک پس از بخور روی صورت قرار داده و تاثیر بخور و استفاده از ماسک را در بسته شدن منافذ به خوبی مشاهده کنید.

 

 

درمان منافذ باز پوست در طب سنتی

بستن منافذ پوست با لیزر

 

 

لیموترش تازه : بی شک بسیاری از خانم ها تجربه استفاده از آب لیموهای آماده و تیره شدن پوست را دارند ، با توجه به ترکیبات آب لیموهای آماده که گاهی توسط افراد سودجو در کارگاه هایی سعی در تولید آب لیموی تقلبی با استفاده از موادی از قبیل اسید سیتریک و آب کاه دارند توصیه می کنم که در صورت تمایل به استفاده از آب لیمو فقط از لیموترش تازه که هیچ جایگزینی هم ندارد استفاده کنید.

 

لیموترش تازه با قابلیت های فراوانی از جمله : ماهیت اسیدی ، وجود مقدار زیاد ویتامین  ث که در بسته شدن منافذ باز پوست نقش مهمی دارند توصیه می شود، به دو صورت می توان از این مائده آسمانی استفاده کرد : ۱-  استفاده از لیموترش تازه به تنهایی   ۲- استفاده از لیمو در ماسک های مختلف   ۱- برای اینکه از لیمو به تنهایی استفاده کنید کافی است پس از طی مراحل بالا یعنی شستشو و بخور یک عدد لیموی تازه را از وسط نصف و به آرامی روی سطح پوست ماساژ و قبل از خشک شدن کامل آن شستشو کنید. ۲- برای تهیه ماسک :  به کمک یک قاشق غذاخوری آب لیمو و ۲ عدد سفیده تخم مرغ، یک ماسک صورت شگفت انگیز تهیه کنید، مواد ذکر شده را با هم مخلوط و بر روی پوست صورت پس از طی مراحل ذکر شده ماسک کرده و پس از گذشت ۱۰ دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو کنید.

 

ماسک نارنج و گلاب : ماسک آب نارنج و گلاب”ماسک ترمیم منافذ پوست” یکی از قدیمی ترین روشهای بستن منافذ پوست است.

 

ماسک جوانه گندم: این ماسک نه تنها تاثیر مثبت در رفع منافذ باز پوست داشته بلکه در روشن و شفاف کردن پوست صورت موثر است . برای تهیه این ماسک نیاز به جوانه گندم یا همان گندم جوانه زده که پس از خشک کردن آن را به صورت پودر در بسیاری عطاری ها ارائه می کنند دارید، ابتدا یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم را با کمی شیر مخلوط کرده ابتدا پوست را با استفاده از لیف و صابون شستشو و مخلوط بدست آمده را روی پوست بصورت حرکت چرخشی ماساژ داده  وس از گذشت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.

 

ماسک جو دو سر : ماسک جو دوسر برای لایه برداری ملایم پوست ، از بین بردن جوشهای سر سیاه ، بستن منافذ باز پوست و برای کنترل چربی اضافی پوست به کار برده می شود، البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که برای پوست های حساس نیز تاثیر دارد. برای تهیه ماسک جو دوسر به پنج قاشق عسل ، پودر جو دوسر دو قاشق غذاخوری ، شیر دو قاشق غذاخوری نیاز دارید ، مواد را باهم مخلوط و به مدت یک ساعت در یخچال نگهداری کنید ، بهتر است ابتدا پوست را شستشو کرد و بخور داد و سپس از این ماسک به صورت حرکت دایره ای ماساژ داد و پس از گذشت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد با آب سرد شستشو کرد. تکرار یک یا دو بار در هفته به صورت منظم.

 

جوش شیرین :جوش شیرین را به عنوان یک عامل لایه بردار ملایم برای از بین چربی اضافی پوست و همچنین پاکسازی محل هایی از منافذ باز پوست که درون آنها گرد و خاک و مواد چرب با هم مخلوط و باعث بسته شدن روزنه های پوست شده اند به کار می بریم، این ماده همچنین در تنظیم ph تعادل حالت قلیایی و اسیدی پوست کمک شایانی می کند، یک چایخوری جوش شیرین را به همراه کمی آب مخلوط کرده و پس از شستشوی پوست با آب و صابون محلول بدست آمده را روی صورت ماساژ داده و پس از ۲ تا ۳ دقیقه پوست را با آب سرد شستشو کنید.

 

استفاده از محلول های قابض یا به اصطلاح تونر : محلول‌های قابض یا تونر (Toner) در بستن و جمع‌کردن منافذ باز پوست نقش مهمی دارند. اگر در راه خروج چربی پوست (سبوم) از طریق لوله‌های مربوطه به سطح پوست انسدادی ایجاد شود، غدد چربی که به ترشح چربی ادامه می‌دهند، باعث تجمع ترشحات در لوله‌ها و گشادشدن آنها و درنتیجه منافذ خروجی می‌شوند. استفاده از محلول‌هایی که چربی‌ها و ترشحات را از داخل منافذ خروجی این غدد پاک‌ کند، می‌تواند به خروج آسان‌تر ترشحات و در نتیجه کوچک‌تر شدن تدریجی منافذ کمک کند.

 

محلول‌های پاک‌کننده‌ «تونر»، انواع مختلف دارند؛ برخی از آنها خیلی ملایم هستند و محتوای الکل آنها بسیار پایین است (۱۰-۰ درصد). این تونرها حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند گلیسیرین نیز هستند که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. به این تونرها شاداب‌کننده پوست هم می‌گویند که در دسترس‌ترین آنها گلاب است. نوع دوم تونرها، تونیک‌های پوستی هستند که مثال شایع آنها آب پرتقال است. از آنجا که این مواد خشک‌کننده هستند بهتر است فقط در نواحی مشکل‌دار مانند پوست با منافذ باز استعمال شوند.

 

طرز تهیه ۲ لوسیون فوق العاده برای بستن منافذ پوست

لوسیون شماره ۱

 

مواد لازم

الکل سفید ۵ قاشق غذاخوری– عرق بادرنجبویه ۵ قاشق غذاخوری– گلاب ۵ قاشق غذاخوری– گلیسرین ۱ قاشق غذاخوری

 

روش مصرف

تمام مواد را با هم مخلوط و در ظرفی ریخته و در جایی دور از نور و خنک نگهداری کنید، ابتدا پوست را بخور داده  و سپس با استفاده از پنبه مقداری از لوسیون را روی پوست ماساژ داده و پس از گذشت ۱۰ دقیقه با آبسرد بشویید. روزانه یکبار

 

لوسیون شماره ۲

 

مواد لازم

آب مقطر ۵ قاشق چایخوری-الکل سفید ۵ قاشق غذاخوری– عرق رازیانه ۵ قاشق غذاخوری– گلاب ۳ قاشق غذاخوری– بوراکس ۱ قاشق مرباخوری

 

روش مصرف

تمام مواد را با هم مخلوط و در ظرفی ریخته و در جایی دور از نور و خنک نگهداری کنید، ابتدا پوست را بخور داده  و سپس با استفاده از پنبه مقداری از لوسیون را روی پوست ماساژ داده و پس از گذشت ۱۰ دقیقه با آبسرد بشویید.روزانه یکبار

 

 

هزینه لیزر منافذ باز پوست

بستن منافذ باز پوست

 

منافذ پوست | راه های خانگی بستن منافذ پوست

 

منبع: تابناک/شفاف/ مه شو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا