دوران بارداری

لکه بینی در بارداری | علل و راه های درمانی موثر

لکه بینی در بارداری : علل لکه بینی در بارداری چیست ؟  راه های درمانی موثر بر لکه بینی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، علل و راه های درمان لکه بینی در بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری در سه ماهه دوم

 

 

خونریزی و لکه بینی در بارداری، تفاوت‌ها

شاید وقتی که باردار هستید دیدن خونریزی بدن خیلی دلهره‌آور باشد اما خونریزی و لکه‌بینی همیشه به معنای آن نیست که مشکلی در بارداری شما اتفاق افتاده است. حدود ۲۰ در صد از زنان باردار دچار لکه بینی می‌شوند اما بیشتر آنها یک بارداری سالم و را سپری کرده و بچه آنها هم کاملا سالم به دنیا می‌آید. بنابراین اگر لکه بینی شما  خفیف است نگران نباشید و یک نفس عمیق بکشید!

 

چگونه می‌توان تفاوت خونریزی و لکه بینی را تشخیص داد؟

اگر ترشح خارج شده از بدن یک لکه قهوه‌ای یا صورتی شبیه ترشحات پریود است، لکه بینی و اگر رنگ آن قرمز روشن است خونریزی دارید. نشانه دیگر، حجم خون است، اگر نوار بهداشتی خیس شود احتمالا خونریزی است نه لکه بینی.

 

علت لکه بینی در بارداری چیست؟

لکه بینی خفیف معمولا مشکلی ندارد و به علت های زیر ایجاد می‌شود:

 

در سه ماهه اول بارداری

خونریزی لانه‌گزینی. در اوایل بارداری، لانه‌گزینی رویان در دیواره رحم، برای ۲۰ تا ۳۰ درصد خانم‌ها باعث لکه بینی می‌گردد. این حالت معمولا قبل یا گاهی در حدود زمان پریود، یا حدود ۶ تا ۱۲ روز بعد از لقاح اتفاق می‌افتد. لکه بینی مربوط به لانه‌گزینی از پریود خفیف‌ تر بوده و از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. ضمنا به صورت لکه لکه و صورتی یا قهوای روشن تا متوسط است. خونریزی لانه گزینی یک موضوع کاملا عادی بوده و به معنای وجود اختلال در بارداری نیست.

 

از دست دادن ترشحات موکوسی. در انتهای بارداری موکوس خون رگه رگه می‌تواند نشانه شروع زایمان باشد.

 

سایر زمان‌های بارداری

رابطه جنسی، معاینه داخل لگن یا پاپ اسمیر. در طول بارداری سرویکس خیلی حساس و پر از خون شده و هر عاملی مثل رابطه جنسی یا پاپ اسمیر می‌تواند به آن آسیب زده و موجب کمی خونریزی شود. این نوع  خونریزی خیلی شایع است و هر زمان در بارداری ممکن است اتفاق بیفتد و هرگز به معنای وجود مشکل نیست. اما برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود در صورت مشاهده به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عفونت واژن (مثل عفونت باکتریایی واژن) و سرویکس. در این حالت یا سرویکس آسیب می‌بیند یا متورم و دچار کمی خونریزی می‌شود. وقتی که عفونت درمان می‌شود لکه بینی هم از بین می‌رود.

 

خونریزی یا هماتوم پشت جفت. هماتوم پشت جفت زمانی است که خون در چین‌های جفت (غشای بیرونی جنین که نزدیک جفت قرار دارد) یا بین رحم و جفت جمع شده و باعث لکه بینی خفیف تا شدید می‌گردد. معمولا، این حالت خود بخود از بین می‌رود و موجب اختلال در بارداری نمی‌گردد.

 

علت خونریزی در بارداری چیست؟

بارداری خارج رحمی یا اکتوپیک. بارداری خارج از رحم،‌ نوعی بارداری با پیشرفت کند است که در آن تخمک بارور شده بیرون رحم لانه‌گزینی نموده و نیازمند درمان و توجه فوری است. در این حالت، خونریزی و دردهای شکمی شدید و گزنده وجود دارد و با فشار ناحیه مقعد، درد کتف، سرگیجه، بی‌حالی و شُک همراه می‌شود.

 

بارداری پوچ یا مولار. بارداری پوچ یک حالت نادر است که در هفته‌های لقاح اتفاق می‌افتد و در آن جفت یک کیست است و یا رویان بدقواره است یا اصلا رویانی وجود ندارد. علاوه بر خونریزی واژینال قهوه‌ای تیره تا قرمز روشن،‌ ممکن است حالت تهوع شدید، استفراغ و گرفتگی عضلات هم وجود داشته باشد.

 

سقط جنین. از دست دادن جنین قبل از هفته ۲۰ بارداری، که بیشتر به نقص‌های کروموزومی یا یک سایر نقص‌های ژنتیک رویان مربوط می‌شود اما ممکن است عامل آن هورمونی یا عوامل دیگر نیز باشد. خونریزی واژینال شدید، (احتمالا همراه با لخته و بافت‌های خونی) که شبیه خونریزی پریود است و گاهی همراه با انقباض و درد شدید در وسط و ناحیه پایین شکم یا پشت و یک تغییر ناگهانی و آشکار در علائم بارداری (مثل حساس شدن پستان‌ها و ناخوشی صبحگاهی) بوده از این جهت با تغییر تدریجی علائم بارداری در انتهای سه ماهه اول بارداری متفاوت است.

 

اگر در اوائل بارداری فرزند شما سقط شد، به این معنا نیست که در آینده نمی‌توانید جنین را تا انتهای بارداری در شکم خود حفظ کنید. ضمنا باید بدانید که این اتفاق فقط برای شما نیفتاده است: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد بارداری‌ها به سقط منتهی می‌شود که حدود نیمی از آنها هم به دلیل آنکه سقط خیلی زود اتفاق افتاده اصلا حس نمی‌شود و فرد حتی متوجه نمی‌شود که باردار شده است.

 

انتهای سه ماهه دوم بارداری و سایر زمان‌ها در بارداری

جفت سرراهی. وقتی اتفاق می‌افتد که جفت بخشی یا همه سرویکس را می‌پوشاند. متخصص سونوگرافی معمولا در سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری جفت سر راهی را تشخیص می‌دهد. اما گاهی هم در سه ماهه سوم بارداری و با خونریزی قرمز روشن آشکار می‌شود. معمولا، جفت تا قبل از زایمان از جلوی سرویکس کنار می‌رود، اما اگر خونریزی داشتید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. وقتی که جفت سر راهی با خونریزی همراه می‌شود پزشک در مرحله اول رابطه جنسی را ممنوع می‌کند. او حتما از شما می‌خواهد استرس به خود وارد نکرده و ورزش را کنار بگذارید. سپس به دقت وضعیت سلامت بارداری را زیر نظر می‌گیرد تا به جفت آکرتا یا زایمان زودرس (که در زنان دچار جفت سرراهی بیشتر است) تبدیل نشود.

 

کنده شدن جفت. معمولا در نیمه دوم بارداری و اغلب در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می‌افتد و به معنای جدا شدن زودهنگام جفت از دیواره رحم است. علاوه بر خونریزی خفیف تا شدید، که ممکن است با لخته خون همراه باشد، درد شکم یا گرفتکی عضلات، حساس شدن رحم و درد پشت شکم وجود دارد. اگر کنده شدن ملایم باشد خطر کمتری مادر یا جنین را تهدید می‌کند. در این حالت، وضعیت مادر به دقت تحت کنترل قرار گرفته و پزشک از او می‌خواهد که استرس را از خود دور نماید. اما اگر وضعیت حاد باشد فرد باید در بیمارستان بستری شود. به همین دلیل خیلی اهمیت دارد که بلافاصله به پزشک اطلاع داده شود.

 

زایمان زودرس. زایمانی که بعد از هفته ۲۰ و قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق بیفتد و با سایر علائم زایمان مثل انقباضات منظم (که تشدید شده و تعداد آن به مرور بیشتر می‌شود) و فشار به پشت و فشار غیرمعمول به لگن در زمان تغییر حالت بدن همراه است. اگر حس می‌کنید زایمان زودتر از موعد آن در حال شروع شدن است، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

 

 آیا خونریزی یا لکه بینی بارداری نگران کننده است؟

خونریزی خفیف در بارداری چیز غیر معمولی نیست. بعضی از زنان باردار به طور پیوسته اما نامنظم لکه بینی و بعضی دیگری یک یا ۲ روز یا نهایتا چند هفته خونریزی دارند. خوشبختانه، اغلب خانم‌هایی که لکه‌بینی دارند بدون هیچ مشکلی فرزند خود را در زمان زایمان به دنیا می‌آورند.

 

اما خونریزی شدیدی که نوار بهداشتی را خیس می‌کند همیشه علامتی برای اقدام فوری است. به خصوص اگر در ادامه با گرفتگی عضلات یا درد پایین شکم همراه شود. در این حالت هم باز هم احتمال آنکه بارداری بدون مشکل ادامه پیدا کند وجود دارد. بعضی از زنان، بدون هیچ دلیلی خونریزی شدید دارند و بارداری آنها بدون مشکل سپری می‌شود.

 

 

عفونت و لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری نشانه چیست

 

 

اگر خونریزی یا لکه بینی داشتید چه اقدامی باید انجام دهید؟

اولا اینکه اگر در مورد خونریزی یا لکه بینی نگرانی دارید عاقلانه‌ترین کار مشورت با پزشک است. اما بجز حالتی که خونریزی شدید و خونریزی شبیه پریود مشاهده می‌کنید نیازی به اقدام خارج از ساعات اداری نیست (چون آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون hCG و سونوگرافی و معاینه سرویکس توسط پزشک در ساعات اداری راحت‌تر است). اگر بارداری شما از هفته ششم گذشته باشد در حین سونوگرافی می‌توانید صدای قلب فرزند خود را بشنوید که به شما اطمینان می‌دهد بارداری شما به خوبی ادامه پیدا می‌کند!

 

۱۴ علت لکه‌بینی در بارداری

لکه بینی یا خونریزی در زمان بارداری به خصوص در سه ماهه اول امری عادی است و معمولا هم دلیل خاصی ندارد. اما به دلیل اینکه بعضی مواقع این خونریزی ها شدید است، بنابراین شناخت علت آن و مراجعه به پزشک در حفظ سلامت مادر و جنین ضروری به نظر می رسد.

 

لکه‌بینی بارداری

خونریزی در سه ماهه اول بارداری

حدود ۲۰ درصد از بانوان در سه ماهه اول بارداری و در طول ۱۲ هفته اول، نشانه هایی از لکه بینی مشاهده می کنند که دلایل آن عبارتند از:

 

 

۱- وجود جنین

در طول ۱۲ روز بعد از حاملگی ممکن است که زن باردار لکه های خونی را مشاهده کند و فکر کند که همانند لکه های دوران پریود است و هنوز نداند باردار شده است.

 

این لکه بینی به دلیل جایگزینی جنین اولیه در رحم است و بیشتر از چند روز یا چند ساعت ادامه نخواهد داشت.

 

۲- سقط جنین

بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول ۱۲ هفته اول دوران بارداری، مربوط به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی است.

 

حدود نیمی از بانوان که در این زمان خونریزی داشته اند، نهایتا جنین خود را سقط می کنند، اما این دلیل نمی شود که در هر لکه بینی ناچیزی دچار نگرانی شوند، مخصوصا اگر علائم دیگری نداشته باشند.

 

۳- بارداری خارج از رحم

در بارداری خارج رحمی، جنین در خارج از رحم که در اکثر مواقع لوله رحمی است، رشد می کند. اگر جنین در همین وضعیت به رشد خود ادامه دهد، در نهایت منجر به پاره شدن لوله رحمی می شود که برای مادر بسیار خطرناک می باشد.

 

اگرچه این نوع بارداری خیلی خطرناک است، اما تنها در ۲ درصد بانوان اتفاق می افتد.

 

۴- بارداری مولار

در شرایط بسیار نادری، توده ای در درون رحم به جای جنین شروع به رشد می کند که می تواند سرطانی شده و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد.

 

یکی دیگر از علائم بارداری مولار، حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد.

 

۵- تغییرات گردن رحم

در بارداری، جریان خون به سمت گردن رحم زیاد می شود. در نتیجه داشتن رابطه جنسی با همسر در این دوران و یا آزمایشات رحمی باعث ایجاد لکه بینی می شود. این لکه بینی جای نگرانی ندارد.

 

۶- عفونت

هر گونه عفونت در فضای داخلی رحم یا دستگاه تناسلی و یا عفونت ناشی از روابط جنسی (مثل کلامیدیا، سوزاک و تبخال تناسلی) می تواند باعث بروز لکه بینی یا خونریزی در سه ماهه اول بارداری شود.

 

 خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

خونریزی های غیر عادی در اواخر بارداری را باید جدی گرفت، زیرا احتمال بروز مشکلی در مادر یا جنین وجود دارد. اگر در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری خونریزی مشاهده کردید، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

 

دلایل احتمالی خونریزی در اواخر دوران بارداری عبارتند از:

 

 ۱- جفت سر راهی

این شرایط، زمانی پیش می آید که جفت به سمت پایین متمایل شده و یا جلوی کانال زایمان را می گیرد. البته این اتفاق بسیار نادر است، اما اگر هم رخ دهد، باید سریعا اقدامات مراقبتی انجام گیرد.

 

این نوع خونریزی بدون درد و علامت اتفاق می افتد.

 

۲- جدا شدن جفت

در حدود یک درصد از بارداری ها، زمان قبل یا طی زایمان، جفت از دیواره رحم جدا می شود که برای مادر و جنین خطرناک می باشد. از دیگر علائم جدا شدن جفت، وجود درد در ناحیه زیر شکم و وجود لخته خون در مجرای تناسلی و درد کمر می باشد.

 

۳- پارگی رحم

خونریزی ممکن است به دلیل پاره شدن جای بخیه در سزارین بارداری قبلی اتفاق بیافتد که بسیار خطرناک است و نیاز به عمل سزارین فوری دارد. از دیگر علائم، احساس درد و فشار در ناحیه زیر شکم می باشد.

 

۴- رگ های سر راهی

در مواقع بسیار نادر، افزایش رگ های خونی در بند ناف و جفت در مسیر کانال زایمان، این مسیر را مسدود می کند که برای جنین خطرناک است، زیرا در اثر خونریزی زیاد از جفت و بند ناف ممکن است جنین دچار کمبود اکسیژن شده و خفه شود.

 

از دیگر علائم،ضربان غیر طبیعی قلب جنین و خونریزی شدید است.

 

 ۵- زایمان زودرس

خونریزی در اواخر دوران بارداری شاید دلیل این باشد که جنین شما آماده به دنیا آمدن است.

 

چند روز یا چند هفته قبل از زایمان، توده مخاطی که همراه با لکه می باشد از رحم خارج می شود.

 

اگر این علائم قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق بیافتد، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا در حال زایمان زودرس هستید.

 

از دیگر علائم می توان به تغییرات مجاری تناسلی، فشارهای زیر شکمی و درد در ناحیه زیر کمر اشاره کرد.

 

 ۶- آسیب ناحیه گردنی رحم و مجرای تناسلی

 

۷- پولیپ خونی

 

۸- سرطان

 

اگر در اواخر بارداری دچار خونریزی غیر عادی شدید، چه باید کنید؟

به دلیل اینکه هر گونه خونریزی در درون رحم علامتی از وجود یک مشکل می باشد، بنابراین سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

 

از یک دستمال برای اینکه میزان خونریزی را مشخص کنید، استفاده نمایید.

 

نوع خونریزی (رنگ صورتی، قهوه ای، قرمز و یا اینکه خونتان دارای لخته بوده و یا روان است) را مشخص نمایید.

 

هر گونه بافتی که از بدن خارج شده را به پزشک نشان داده و در طول دوران خونریزی، از نزدیکی با همسر و استفاده از پارچه خودداری کنید.

 

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید:

 

– هر نوع درد یا پیچش در ناحیه زیر شکم

 

– خونریزی چه با درد و چه بی درد

 

– خارج شدن بافت از درون رحم

 

– سرگیجه یا ضعف و غش

 

– تب بالای ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد

 

لکه بینی در ماه دوم بارداری

لکه بینی در حاملگی

لکه بینی در بارداری | علل و راه های درمانی موثر

منبع : seemorgh.com / نی نی تالار / نی نی بان / بیتوته

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا