روان

اضطراب و بی خوابی | عوارض استرس و پریشانی بر سلامتی

اضطراب و بی خوابی : اضطراب و استرس چه عوراضی برای بدن دارد ؟ تاثیر استرس بر خواب افراد چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان ، تاثیرات استرس و اضطراب برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

اضطراب خواب

ترس قبل از خواب ، اضطراب و بی خوابی

 

 

آیا اضطراب می تواند باعث بی خوابی شود؟

بی خوابی یکی از پیامدهای ابتلا به اضطراب است که موجب بروز خستگی، ناامیدی و درماندگی می شود. از بین رفتن بی خوابی باعث بهبود سریع وضعیت روانی بیمار می شود. بی خوابی ناشی از اضطراب ساعت ها بیمار را بیدار نگاه می دارد. وی به موضوعات مختلفی فکر می کند گاهی به سقف خیره می شود یا مدت ها کتاب می خواند اما نمی تواند بخوابد.

 

روش های استاندارد تسهیل خواب در این شرایط مفید واقع نمی شوند و اغلب بیماران برای کنترل اضطراب شان مجبورند مثل روحی که شب ها پرسه می زند، پیاده روی کنند. بعضی از افراد به این دلیل که بی خوابی باعث می شود وقایع تلخی که شب ها اتفاق افتاده اند به خاطر بیاورند از بی خوابی هراسانند. دسته ای دیگر نگرانند که در طی روش هشیار نباشند.

 

زنانی که قربانی آزار و اذیت جسمی شده اند افرادی که اموالشان سرقت گشته یا مورد هر نوع خشونتی واقع شده اند ممکن است هفته ها یا ماه ها پس از بروز واقعه نتوانند شب ها بخوابند. از دست دادن یک رابطه، موقعیت شغلی یا سلامتی نیز می تواند موجب بی خوابی شود. کابوس های ناشی از اضطراب هم مانع یک خواب آرام و راحت هستند. بسیار مهم مهم است که سایر دلایل بروز بی خوابی را نیز در نظر داشت از جمله:

 

افسردگی، شیدایی/ شیدایی خفیف و یا مصرف مواد. هراس در مورد وقایع زندگی موجب بی خوابی بعضی از بیماران می شود و همین بی خوابی سبب می شود که به پزشک مراجعه کنند و خواستار درمان های طبی شوند.

 

خواب بد؛ افسردگی، استرس و اضطراب

آیا شما مشکل خوابیدن دارید؟ آیا شب‌ها در جای خود غلت می‌زنید تا خوابتان بگیرد و آیا بعد از بیدار شدن از خواب باز می‌خواهید به خواب خود ادامه دهید؟ اگر این چنین است پس شما خواب خوبی ندارید.

 

مطابق تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه ملی خواب آمریکا (NSF)، خواب بد نشانه‌ای از افسردگی ،استرس واضطراب است که باید جدی گرفته شود.نظرسنجی های این موسسه نشان می دهد که حدود ۴۴% آمریکایی ها از بی خوابی رنج می برند و این در حالی است که ۲۲% آنها تقریبا هر شب این مشکل را دارند؛ که بدون شک کمبود خواب تاثیر مستقیم روی کیفیت زندگی و میزان بهره وری در کار خواهد داشت.

 

پیتر همس،بنیان گذار و مدیر عامل شرکت Big Health و صاحب سایت برنامه بهبود خواب دیجیتال،Sleepio معتقد است :

 

خواب اساسی ترین نیاز زندگی انسان است که کمبود آن منجر به کسل شدن و بی حوصلگی در طول روز به جای شب می شود. افراد خوش خواب نسبت به کم خواب ها سه برابر تمرکز فکر بهتری داشته و احتمال افسردگی در آنها دو برابر کمتر است.

 

همچنین وی معتقد است که نتیجه کم خوابی تیره و تار شدن روابط اجتماعی ،کاهش بهره‌وری کاری و حتی بروز بیماری‌های مختلف است که ادامه این روند در طولانی مدت صدمات اساسی روحی ،روانی و جسمی را منجر می‌شود.

 

همچنین طبق یافته های بنیاد NSF، فراموشی در کار برای افراد خوش خواب بسیار کم اتفاق می‌افتد و در مقابل پیشرفت و بهره‌وری بسیار مناسبی نیز از خود نشان می‌دهند.

 

در این بخش با آقای همس همراه شده و نشانه های کم خوابی و تاثیرات بد آن روی موفقیت ها و پیشرفت های زندگی را از وی جویا می‌شویم.

 

۱.افت فعالیت و بهره وری سر کار

به گفته هیس، نتایج سال گذشته به دست آمده از کارمندان آمریکایی بد خواب نشان می‌دهد که آنها به طور متوس ۷ تا ۸ روز کاری را از دست داده‌اند و با تحلیل دقیقتر داده‌های به دست آمده از افراد کم خواب مشخص می‌شود که بی خوابی روی ۲۵ ال۰ی ۴۵ درصد کار مفید آنها تاثیر گذاشته است.

 

۲.مریضی ناشی از بد خوابی و تاثیر آن روی فعالیت‌ها

تضعیف سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از نتایج کم خوابی است که در مقابل سرماخوردگی های خفیف نیز افراد را متزلزل می‌کند و افراد بد خواب در مقایسه با افراد خوش خواب هر سال سه روز کاری را به طور کامل از دست می دهند.

 

تحلیل داده ها توسط هیس نشان می‌دهد که افراد با خواب‌ نامناسب به طور متوسط ۳ ساعت کاری در هفته را از دست می‌دهند که این کم فعالیتی‌ها اکثرا در زمان شروع و انتهای کار رخ می‌دهند.

 

همچنین بیماری‌های قلبی ،دیابت نوع دوم و چاقی به دلیل کم خوابی افزایش می‌یابد.

 

 

استرس هنگام بیدار شدن از خواب

درمان استرس خواب

 

 

۳.پیدا شدن عادت های بسیار کوچک و بد

کمبود خواب روی خلق و خوی و برخی عادت‌های کوچک و بد تاثیر جدی می‌گذارد و به نوعی باعث تحریک‌پذیری بیشتر در مقابل اتفاقات بی‌ارزش کوچک می‌شود، که می تواند ما را به هنگام مواجهه با مشکلات کوچک شکست‌پذیر کند. این در حالی است که این گونه تغییرات در محیط کاری می‌تواند به روابط کارمند با مشتریان، همکاران و مدیر عامل تاثیر بسیار بد و تیره‌ای بگذارد.

 

۴.صرف وقت زیاد در فیس بوک و فروشگاه های آنلاین در محیط کار

به گفته هیس ،افزایش بی‌خوابی که باعث کاهش خود کنترلی افراد است منجر به طفره سایبری می‌شود، یعنی کارمندان وقت خود را در سایت‌های اجتماعی همچون فیسبوک و مراکز خرید آنلاین مانند آمازون تلف می‌کنند و در نتیجه وقت و تمرکز کافی روی وظیفه محوله را از دست می‌دهند.

 

۵.کاهش نوآوری های خلاقانه در محیط کاری

کمبود خواب تاثیر بسیار بد روی عملکرد های مفهومی ذهن دارد و باعث کاهش تفکرات خلاقانه و کاهش حافظه کاری در حدود ۳۸درصد می شود، که نتیجه آن بروز خطرات و آسیب های جدی برای مغز است.

 

۶.افزایش تصمیم گیری‌های عجولانه

عادت های بد غذایی با کمبود خواب روز به روز بیشتر می شوند؛ به طوری که توانایی مقابله افراد با پرخوری  کاهش یافته و میل به صرف غذای زیاد افزایش می‌یابد.

 

به نظر لیزا دفازیا کارشناس امور تغذیه ؛ خوردن تنقلات کم انرژی باعث کاهش بهره‌وری و نیز بروز بیماری‌هایی همچون چربی خون و قند بالا می شود.

 

۷.افزایش استرس

شاید همه ما تجربه کرده‌ایم که وقتی استرس زیادی داریم به سختی خوابمان می‌برد. یکی از شایع‌ترین عوامل کم‌خوابی داشتن مشغله ذهنی و استرس زیاد در طول روز است.

 

از منظری دیگر، کم خوابی و استرس رابطه مستقیمی با هم دارند به طوریکه بعد از کم‌خوابی شب به دلیل استرس، در طول روز نیز به دلیل همین کم خوابی استرس زیاد می‌شود.که این عوامل تاثیر بدی در محیط کار و منحرف شدن ذهن فرد دارد.

 

۸.کاهش انرژی

اگر شما در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید و یا اینکه نزدیک صبح زمان بیدار شدن می خواهید به خواب خود ادامه دهید یعنی در طول شب کم خوابی داشته‌اید. واضح است که انرژی کم در طول روز منجر به کاهش بهره‌وری کاری میشود.

 

۹.افزایش اضطراب و افسردگی

تحقیقات روی افراد سالم کم خواب و همچنین بیماران اختلالات مزمن کم خوابی نشان می‌دهد که هر دو گروه مبتلا به افسردگی و اضطراب هستند.

 

طبعا احساس افسردگی روی ماکزیمم کار افراد تاثیر بد خواهدگذاشت، و این گونه بیماری ها باعث می‌شود افراد درگیر خود شده و از محیط کار غافل بمانند.

 

برای جلوگیری از تاثیرات بد کمبود خواب روی موفقیت های زندگی چه باید کرد؟

به عقیده هیس، اگر شخصی خواب خوبی در شب ندارد باید برخی اعمال را در طول روز انجام دهد، چرا که دلیل خواب بد را فعالیت روزانه می داند. وی بر این عقیده است که افراد کم‌خواب در طول روز حدالامکان از نور طبیعی خورشید بهره ببرند، چرا که این کار باعث سرزندگی بیشتر می‌شود و سیگنال‌های مفید به بدن در هنگام خواب می‌رساند. آنچه که مسلم است اجتناب از چرت زدن های روزانه نیز به خواب بهتر و راحت در شب کمک می‌کند.

 

آماده شدن قبل از خواب بسیار مهم است، از جمله این کارها می توان به موارد روبه رو اشاره کرد:باید حدود ۶۰ الی ۹۰ دقیقه قبل خواب خود را به آرامش فکری کامل برسانیم، هیچ گونه کار و فعالیت و مکالمه شدید نداشته باشیم، مسواک زده و لباس‌ها را سر جای خود قرار بدهیم و در نهایت با تنظیم ساعت هشدار، زمانی به تخت خواب برویم که علاوه بر احساس خستگی، احساس خواب آلودگی نیز بکنیم.

 

ساعت خواب هر فرد متفاوت است و نمی توان زمان مشخصی برای این موضوع تعیین کرد. مدت زمان  ۷ یا ۸ ساعت خواب دقیقا نیاز معمولی هر فرد نیست و در واقع خواب کوتاه‌تر و فشرده‌تر پرکیفیت‌ترین خواب است.

 

 

انواع اختلال خواب

استرس و بی خوابی

 

اضطراب و بی خوابی | عوارض استرس و پریشانی بر سلامتی

 

منبع : دکترسلام / برترین ها / زومیت

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا