دوران بارداری

سقط جنین | عوامل موثر بر آن ، مراقبت های لازم بعد از آن و پرسش های متداول درباره سقط

سقط جنین : بعد از سقط جنین چه باید کرد ؟ چگونه از سقط جنین جلوگیری کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، مراقبت های لازم بعد از سقط جنین در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 استراحت بعد از سقط جنین

تقویت رحم ، سقط جنین

 

 

بعد از سقط جنین، چیکار کنیم؟

معمولاً خونریزی سقط جنین چند روز است، اما ممکن است تا ۲ هفته هم به طول بی‌انجامد. ممکن است تا ۲ هفته خونریزی خفیف یا درد شکمی داشته باشید. می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید اما استفاده از تامپون در این دوره ممنوع است و برای درد می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید…

 

شایع‌‌ترین حالت خونریزی در دوران بارداری سقط جنین است. سقط جنین یعنی‌ خاتمه بارداری در هر زمان تا قبل از هفته ۲۴ بارداری. سقط جنین بعد از هفته ۲۴ بارداری را جنین مرده به دنیا آمده می‌‌نامند. از هر ۱۰ سقط جنین، ۸ سقط قبل از هفته ۱۳ بارداری اتفاق می‌‌افتد.

 

یکی‌ از علامت‌­های معمول سقط داشتن خونریزی و دردهای زیرشکمی هستند. ممکن است مقداری بافت دفع کنید که بیشتر شبیه به لخته‌ خون هستند. بیشتر مواقع این خونریزی‌‌ها به تدریج از بین می‌روند که البته زمان و شدت از بین رفتن آن برای افراد مختلف متفاوت است.

 

معمولاً خونریزی سقط جنین چند روز است، اما ممکن است تا ۲ هفته هم به طول بی‌انجامد.

ممکن است تا ۲ هفته خونریزی خفیف یا درد شکمی داشته باشید. می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید اما استفاده از تامپون در این دوره ممنوع است و برای درد می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید.

 

اگر در حال سقط جنین هستید، خونریزی و درد شکمی کمی قبل از گذراندن مرحله‌ی «محصول لقاح» (یعنی تشکیل جفت جنین و بافت جنینی یا نطفه‌ای که متمایل به خاکستری است و لخته‌های خون دارد) بدتر می‌شود.

 

اگر می‌توانید، این بافت را در ظرفی تمیز نگه دارید چون ممکن است مراقب شما برای بررسی و آزمایشات جهت یافتن علت سقط جنین شما به آن احتیاج داشته باشد. در هر حال، شاید بخواهد در این مرحله شما را دوباره معاینه کند پس با او تماس بگیرید و بگویید چه اتفاقی افتاده است.

 

بعضی‌ مواقع ممکن است متوجه سقط جنین خود نشوید. رشد جنین شما متوقف می‌شود، اما در رحم باقی‌ می­‌ماند. ممکن است هیچ درد و خونریزی نداشته باشید و بعضی‌ از علائم بارداری مانند حالت تهوع و یا تورم و درد سینه‌ها هم از بین بروند. در این نوع سقط، تا زمان سونوگرافی متوجه نخواهید شد که رشد جنین متوقف شده و بارداری خاتمه یافته است.

 

بعضی‌ از خانم­‌ها ممکن است مقدار کمی‌ خونریزی بدون درد و یا کمی‌ درد داشته باشند و بعد از آن بارداری به صورت نرمال ادامه پیدا ‌کند که به این حالت تهدید به سقط گفته می‌شود.

 

در هنگام سقط، دردهای شدیدی در زیر شکم خود احساس می‌‌کنید. اما اگر دردهای شما خیلی‌ شدید بود و یا فقط در یک سمت از شکم درد داشتید، ممکن است از علائم حاملگی خارج از رحم باشد. حاملگی خارج از رحم، بارداری است که جنین خارج از رحم قرار گرفته است. ممکن است مقداری خونریزی داشته باشید که رنگ آن تیره‌تر یا سیاه باشد. پاره شدن حاملگی خارج از رحم امکان به خطر انداختن زندگی‌ مادر را دارد و باید به صورت اورژانس مورد جراحی قرار بگیرد.

 

در ۱۲ هفته اول بارداری، خونریزی کم خیلی‌ شایع است. این خونریزی‌‌ها همیشه به این معنا نیست که جنین شما در معرض سقط است. اغلب این خونریزی‌ها پایان می‌‌پذیرد و جنین به رشد خود ادامه خواهد داد. در این مواقع اگر بارداری ادامه پیدا کند، هیچ صدمه­‌ای‌ به جنین نخواهد زد.

 

یکی‌ از عوامل کمتر شایع، خونریزی به علت حاملگی خارج رحم است. در این حالت حاملگی در خارج از رحم اتفاق می‌‌افتد، که از هر ۱۰۰ حاملگی برای ۱ نفر رخ می­‌دهد.

 

مادران باردار برای جلوگیری از سقط چه مواردی را باید رعایت کنند؟

مادران باید تمام آزمایش‌های گفته شده را انجام دهند. (اگر قبلا سقط داشته‌اند) استراحت کنند و فعالیت‌های بدنی خود را کمتر کنند. از رفت و آمد در محیط‌های آلوده و همچنین مهدکودک‌ها خودداری کنند. از افراد سرماخورده دوری کنند و مصرف قرص اسید فولیک ۵ میلی‌گرم و آسپرین بچه با صلاحدید پزشک‌شان می‌تواند به پیشگیری از سقط کمک کند.

 

بعد از سقط چه باید کرد؟

بعد از سقط باید به دنبال علت آن باشیم. انجام آزمایش اسپرم برای همسر ممکن است ناهنجاری اسپرم باشد که منجر به سقط شده است. در مادر هم مشکلات انعقادی، سیستم ایمنی و در نهایت مشکل رحم مادر ممکن است علت آن باشد. لازم است عکس رنگی از رحم مادر گرفته شود تا شکل رحم مادر مشخص شود. (معمولا این آزمایش‌ها بعد از ۲ یا ۳ بار سقط انجام می‌شود.) برحسب جواب آزمایش درمان لازم انجام می‌شود. لازم به ذکر است در حدود کمتر از ۱۰ درصد موارد نمی‌توان به علت واقعی سقط پی برد.

 

چه مدت بعد از سقط می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

اگر سقط اتفاقی بوده باشد بعد از ۳ ماه می‌توان برای بارداری مجدد اقدام کرد که باید روزهای مناسبی را برای نزدیکی در نظر گرفت. این روزها روزهای تخمک‌گذاری است که اسپرم تازه است معمولا ۱۴ روز قبل از عادت ماهانه (روز ۱۲ تا ۱۸) اگر نزدیکی یک روز در میان انجام شود، احتمال این‌که جنین سالم تشکیل شود، زیاد است.

 

 

بعد از سقط جنین چه باید بخوریم

نزدیکی بعد از سقط جنین

 

 

مراقبت های بعد از سقط جنین، پرسش و پاسخ

بعد از سقط جنین چه می‌شود؟

به مدت یک یا چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه قاعدگی دارید و ۱ تا ۲ هفته خونریزی خواهید داشت.

 

آیا خونریزی و درد بعد از سقط شدید است؟

در صورتی که سقط پزشکی در مرکز پزشکی و توسط متخصص انجام شده باشد جای هیچگونه نگرانی نیست. کافی است از نوار بهداشتی استفاده کنید و برای تسکین دردتان هم ایبوپروفن یا استامینوفن بخورید.

 

احساس ضعف و سرگیجه بعد از سقط طبیعی است؟

تا حدی بله اما اگر خونریزی شما شدید است و احساس ضعف، سرگیجه یا منگی می‌کنید، ممکن است دچار شوک شوید. در چنین شرایطی با اورژانس تماس بگیرید.

 

یک بار سقط کردن یعنی اینکه باز هم سقط جنین خواهید داشت؟

خیر. یک مورد سقط جنین، نشانه‌ وجود مشکلی در شما یا همسرتان تلقی نمی‌شود اما بعد از دو سقط جنین متوالی به ویژه اگر دارای سن بالای ۳۵ سال یا شرایط خاص پزشکی باشید، پزشک آزمایشات ژنتیکی و خونی مخصوص برای شما تجویز خواهد کرد.

 

انجام چه کارهایی بعد از سقط ممنوع است؟

همیشه توصیه می‌شود از آمیزش زناشویی، شنا کردن، دوش گرفتن و استفاده از داروهای واژنی به مدت حداقل ۱ تا ۲ هفته پرهیز کنید. این توصیه‌ها بدین علت است که که خونریزی شما بند بیاید.

 

در چه صورت بعد از سقط باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به خونریزی شدید و غیرقابل کنترل دچار شدید، یکی از نشانه‌های عفونت را داشتید یا احساس درد شدید کردبد باید بلافاصله به پزشکتان مراجعه کنید.

 

آیا سقط در ماه‌های آخر بارداری نیاز به پیگیری‌های تخصصی دارد؟

بله. در شرایط بخصوص مثلا وقتی که در سه ماهه‌ دوم سقط کنید یا به دلیل ضعف گردن رحم، زایمان زودرس در اوایل سه ماهه سوم داشته باشید، احتمالا بعد از یک سقط شما را به متخصص زایمان پرخطر ارجاع می‌دهند تا شرایط حاملگی شما به دقت بررسی شود. خانم‌ها باید بدانند اگر جنین کاملا از رحم مادر خارج شده باشد و یا جنین قلب نداشته باشد، نیاز به کورتاژ دارد اما اگر خانمی دوبار پشت سر هم سابقه سقط داشته باشد، باید از نظر ژنتیکی و خونی مورد بررسی قرار گیرد چرا که این آزمایش‌ها علل دقیق سقط‌های او را مشخص می‌کند.

 

آیا استرس مادر می‌تواند موجب سقط جنین شود؟

بله استرس روحی شدید می‌تواند باعث سقط جنین شود. البته در این میان یادتان باشد سه ماهه اول، دوم و سوم هر کدام خصوصیات مهم و خاص خود را دارد و هر مرحله دارای عوامل خاص برای مادر و جنین است که می‌تواند تهدید کننده سلامت هر دو باشد. مادرانی که برای بار اول سقط جنین داشته‌اند، زمانی که برای بار دوم باردار می‌شوند معمولا استرس شدید از سقط دوباره دارند درحالی که همین استرس عامل مهمی برای سقط جنین محسوب می‌شود. پس به جای استرس‌ها و نگرانی‌های بی‌مورد خودتان را برای بارداری مجدد آماده کنید و با انرژی مثبت دوران حاملگی را طی کنید.

 

مهمترین دلایل سقط چنین شامل چه مواردی است؟

از جمله عوامل موثر در سقط جنین می‌توان به مشکلات ژنتیکی، بیماری‌های مزمن مانند دیابت کنترل نشده، اختلالات وراثتی در انعقاد خون، نقص‌های خود ایمنی مشخص (مانند سندروم آنتی فسفولیپید یا لوپوس)، داشتن ناهنجاری‌های مشخص رحمی یا گردن رحم ضعیف، سرخجه و بیماری‌های عفونی اشاره کرد. در واقع بیشتر سقط‌‌هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین است و ربطی هم به ژنتیک والدین ندارد. پس به پزشکتان اعتماد کنید تا به کمک توصیه‌های پزشکی لذت مادر و پدر شدن را بچشید.

 

چه مدت بعد از سقط جنین می‌توان باردار شد؟

بهتر است کمی صبر کنید. چه خودبه‌خود سقط کرده باشید و چه بافت را برداشته باشید، طی ۴ تا ۶ هفته بعد دوباره پریود خواهید شد و بعد از یک ریکاوری بدنی مثلا بعد از سه ماه تا شش ماه (بسته به شرایط جسمی و روانی) می‌توانید برای بارداری اقدام کنید.

 

آنتی بیوتیک بعد از سقط

مراقبت بعد از سقط

 

سقط جنین | عوامل موثر بر آن ، مراقبت های لازم بعد از آن و پرسش های متداول درباره سقط

 

منبع: نی نی نما / نی نی سایت / نی نی بان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا