بهداشت و سلامت

درمان عفونت دندان با استفاده از این معجون معجزه گر

درمان عفونت دندان : چگونه عفونت دندان ها را از بین ببریم ؟ درمان های خانگی برای از بین بردن عفونت دندان چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، درمان عفونت دندان ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 علائم عفونت دندان

درمان عفونت دندان , درمان عفونت دندان

 

از بین بردن سریع عفونت دندان با استفاده از این معجون…

درمان عفونت دندان بهتر است از راه و روش طبیعی باشد تا عوارضی برای بخش های دیگر بدن به خصوص بخش های داخلی بدن نداشته باشد. از قدیم شنیده ایم که موادی مثل سیر و نمک و گیاهان دارویی برای درمان عفونت دندان و آبسه لثه توصیه شده است که روش تهیه معجون های تسکین دهنده ی درد دندان و از بین بردن عفونت دندان را در این بخش برایتان خواهیم گفت.

 

درمان آبسه و عفونت دندان

عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل را حداقل روزی ۳ بار تکرار کنید.

غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی ۲ بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد.

برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید و یا ضماد زنجبیل و نمک را بر روی لثه قرار دهید.

برای درمان سریع آبسه دندان روزی سه حبه سیر را به اندازه ماش خرد کرده و هر حبه را همراه با یک لیوان آب یا آب عسل میل کنند.

برای از بین رفتن عفونت‎ در دهان و دندان می‎توان یک قاشق مربا خوری عسل را با چند قطره سرکه مخلوط کرده و روی لثه‎ و دندان ها مالید.

استفاده از نمک به صورت کشیدن روی لثه و دندان بسیار خوب است، مداومت به این کار مفید است و می تواند کمک کننده باشد, در مورد نمک هم مقالات متعددی بیان شده که فوق العاده است.

تورم لثه را می توان با جوشانده هلیله به صورت مضمضه یا پاشیدن پودر عدس ، گشنیز، مورد، صندل سرخ فوفل ، سماق بهبودی بخشید و یا آب برگ تاجریزی ، بارهنگ ، آب برگ خرفه را در دهان نگهداشته و خارج کنند و یا سماق را نرم کوبیده در گلاب حل کرده مضمضه نمایند اگر ورم بهبودی نیافت می توان تخم ریحان یا تخم مرو یا تخم تمرهندی را سائیده در آب اسپرزه ریخته روی قسمت متورم بمالند.

 

نکاتی در مورد عفونت دندان

در صورتیکه پوسیدگی دندان زیاد باشد به مرور زمان عصب مرکزی دندان درگیر می شود و اگر بیمار تحت درمان عصب کشی قرار نگیرد دندان عفونی می شود و در ناحیه ریشه دندان در داخل استخوان فک کیست Cyct تشکیل می شود در بعضی موارد کیست ایجاد شده به داخل دهان سرباز می نماید و عفونت ایجاد شد خارج می شود و بیمار با آبسه دندانی و عفونت و درد به مطب دندانپزشکی مراجعه می نماید درمان این عارضه در صورتی که کیست کوچک باشد. عصب کشی یا Root canal therapy است و در صورتیکه کیست بزرگ باشد باید با جراحی کوچکی که در مطب انجام میشود کیست ناحیه انتهای ریشه را برداشت.  بدین صورت که بر روی لثه بیمار برشی با تیغ بیستوری  داده می شود و به انتهای ریشه دندان دسترسی ایجاد می شود و با جراحی باز کل ناحیه عفونت خارج می گردد و ناحیه با سرم فیزیولوژی شسته می شود و انتهای ریشه با مواد پرکردگی پر می شود و دوباره لثه بر روی استخوان بخیه زده می شود.

هنگامی که یک دندان درد ضربانی دارد که  بطور مداوم تکرار می شود  وبیمار با این درد در طول شب بیدار می شود، در این موقعیت  احتمال دارد که دندان دچارعفونت و آبسه شده باشد این عفونت می تواند در نواحی انتهای ریشه دندان یا اطراف ریشه پخش شده باشد. عفونت دندان از درگیری پالپ و اعصاب مرکزی دندان سر چشمه می گیرد. به طور کلی در  مرکز دندان کانالی وجود دارد که داخل ان اعصاب ورگ های خونی وجود دارد که به مجموع آنها  پالپ گفته می شود. در صورتی که پوسیدگی پیشرفت نماید و به پالپ دندان نزدیک شود باکتری ها و میکربها به پالپ حمله کرده و تکثیر می یابند. با تکثیر میکروارگانیسمها، عفونت  درداخل حفره پالپ پخش می شود و با انتشار عفونت  در انتهای ریشه عفونت می تواند به بافت های مجاور ریشه و به  استخوان نیز نفوذ می کند.به عبارت دیگر پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن  مینای دندان و ایجاد آسیب به لایه نرم تر بافت زیر دندان یعنی عاج دندان می شود که این پوسیدگی می تواند وارد  مرکز دندان که شامل پالپ دندان است شود که  در اصطلاح گفته میشود  پالپ  دچار التهاب شده است. به این ترتیب پالپ دندان می میرد و دچار عفونت می شود.میکروارگانیسمها ها به ایجاد عفونت در پالپ ادامه می دهند تا اینکه عفونت به بافت های مجاور و هم چنین به  استخوانی که دندان را احاطه می رسد و به این ترتیب عفونت دندان ایجاد می شود

عفونت  مجموعه ای از سلول های سفید مرده خون، بافت های باقیمانده، و میکرو ارگانیسم ها می باشد. منبع ایجاد عفونت دندان با عفونت لثه متفاوت است. عفونت و آبسه دندان یا عفونت پری آپیکال از کانال مرکزی دندان و یا  پالپ دندان سر چشمه می گیرد و در انتهای  ریشه دندان تشکیل می شود. ولی ابسه و عفونت لثه یا پریودنتال با تشکیل یک کیست عفونی خارج از دندان و در کنار ریشه ایجاد می شود. نوع درمان در مورد  عفونت لثه ویا دندان بستگی به منشا ایجاد عفونت دارد.

 

عفونت لثه

عفونت لثه در نتیجه بیماری های لثه و انساج پریودنتال  ایجاد می شود که در اصطلاح به آن التهاب لثه یا پریودنتیت گفته می شود.عوامل زیر شامل عدم بهداشت مناسب ، تحلیل لثه ، تحلیل استخوان ، ایجاد آسیب به لثه حتی اگر قبلا  التهاب لثه وجود نداشته باشد،سیگار کشیدن ، جویدن تنباکو، لق شدن دندان در ادامه بیماریهای مزمن و طولانی لثه  می تواند در ایجاد عفونت لثه نقش داشته باشد. در عفونت لثه اتصال بین دندان‌ها و ساختارهای نگهدارنده اطراف دندان با جمع شدن جرم و پلاک و راه یافتن میکروارگانیسمها  به اطراف دندان از بین می‌رود. چنانچه درمان  بیماریهای لثه  به تعویق بیفتد ، دندان لق می گردد. لق شدن شدید دندان در نهایت منجر به از  دست دادن دندان می‌ شود.

 

 

وارد شدن عفونت دندان به خون

درمان عفونت ریشه دندان

 

 

علائم و نشانه های  عفونت

اگر  بیماری لثه و عفونت به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کند ممکن است صورت ورم نماید.تب بالا و درد شدید که در برابر داروهای مسکن واکنش نشان نمی دهد همچنین  مشکلات تنفسی و بوی بد دهان از علایم و نشانه های  بیمارهای لثه می باشد.دندان پزشک با معاینه می تواند وجود عفونت را   تشخیص دهد. اگر عفونت وجود داشته باشد، دندان یا لثه به هر گونه فشاریا  ضربه  ای حساس می شوند. ایجاد عفونت در دندان باعث می شود لثه دچار تورم یا قرمزی شود. بررسی کلیشه رادیوگرافی  از ناحیه آسیب دیده در ارزیابی  مقدار پخش شدن عفونت کمک می نماید  و هم چنین در انتخاب شیوه  و طرح  درمان  نیز بسیار کمک کننده است . دندان پزشک به سادگی می تواند  با چند سوال از شما وجود عفونت را تشخیص دهد.

 

درمان  عفونت

امکان درمان خود به خودی عفونت دندان حتی اگر کیست عفونت سوراخ شود ویا بترکد و پس از آن درد متوقف شودوجود ندارد. درمان عفونت شامل موارد زیر است:

دهان شویه با آب نمک ولرم: اگر کیست عفونی دندان بترکد، بیمار می تواند با  دهان شویه با آب گرم برای التیام و تمیز کردن دهان تا زمانی که بتواند با دندان پزشک خود ملاقات کنید، استفاده نماید. بعلاوه دندان پزشک دهان شویه با آب نمک گرم را  در حین  درمان عفونت دندان و لثه برای  بیماران  تجویز مینماید.

دارو درمانی: مسکن ها مانند ایبوپروفن و مفنامیک اسید می توانند برای کاهش درد وناراحتی در طول درمان عفونت دندان و لثه کمک کننده باشند. اگر چه این داروها می توانند درد را کاهش دهند، ولی عامل اصلی عفونت را درمان نمی کنند و روش اصلی برای درمان   نیستند .

استفاده از یخ: گذاشتن یخ بر روی سطوح خارجی گونه در ناحیه عفونت می تواند به کاهش درد و التهاب ایجاد شده کمک نماید.

برداشتن  پوسیدگی ها :هدف از درمان در این قسمت شامل خارج کردن مایع عفونی از دندان ، جلوگیری از پخش عفونت، ترمیم و حفظ دندان و پیش گیری از عوارض احتمالی است.

آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ها میکروارگانیسم ها را از بین میبرد  و به بدن کمک می کنند تا ناحیه آسیب دیده را ترمیم کند. دندان پزشک  پس از بررسی رادیولوژی و شرایط کلینیکی بیمار از آنتی بیوتیک  برای از بین بردن عفونت دندان استفاده می کند که معمولاً پنیسیلین برای بیمار تجویز می شود. آنتی بیوتیک ها  در کنترل عفونت موثر هستند . با مصرف آنتی بیوتیک علائم مربوط به عفونت بهبود می یابد. آنتی بیوتیک  معمولاًبرای پنج استفاده  می شود. اگر عفونت در دندان های مجاور، فک و سایر نواحی دهان پخش شود،باید از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از گسترش عفونت استفاده شود.

عصب کشی دندان:برای  حذف عفونت دندان باید  بیمار تحت درمان  عصب کشی قرار گیرد. دراین روش پالپ آسیب دیده برداشته می شود ودر  ادامه تمام کانال های ریشه پر شده و تاج دندان ترمیم  می گردد  و دندان روکش می شود. علیرغم اینکه تصور می شود عصب کشی دندان با ناراحتی و درد همراه است ، ولی باید دانست در  روش های جدید عصب کشی دیگر دردی وجود ندارد. امروزه عصب کشی در یک جلسه ۴۵ دقیقه ای بدون درد  انجام میشود

کشیدن دندان آسیب دیده: اگر امکان ترمیم دندان وجود  نداشته باشد، می بایست  دندان آسیب دیده کشیده شود دندان پزشک با  کشیدن دندان و با استفاده از کورت  تمام بافت آسیب دیده را از فک خارج می نماید. در واقع  کشیدن دندان وبرداشت عفونت و   تمیز کردن ناحیه آسیب دیده به درمان کمک می کند.

عمل جراحی: عفونت های وسیع و بزرگ که   به سطح دهان یا به ناحیه گردن انتشار داشته باشند ممکن است  نیاز به خارج کردن با استفاده از جراحی در شرایط بی هوشی داشته باشد. باید دانست اگر عفونت درمان نشود، یا به هر دلیلی  گسترش یابد، طرح درملن شامل عمل جراحی و پر کردن محل آسیب و نیز نمونه برداری برای تشخیص مشکل است..

در بعضی موارد عفونت های جدی منتشر  شده در ناحیه  دندان و فک و صورت و عوارض ناشی از آن می تواند برایزندگی  تهدید کننده باشد  و به همین علت  ممکن است بیمار  نیازبه مراقبت های اورژانسی و بستری شدن طولانی در بیمارستان را داشته باشد.

عوامل ریسک یا عوامل موثر در ایجاد عفونت دندان شامل موارد زیر است

عدم رعایت مناسب بهداشت دهان: اگر بیمار  دندان های خود را بطور منظم مسواک نمیزند و یا از نخ دندان استفاده نمیکند. احتمال ابتلا به عفونت دندان افزایش پیدا می کند

تغذیه: استفاده از موادی همچون شیرینی، شکر ،شکلات و نوشیدنی های گاز دار و یا غذاهای حاوی نشاسته مثل چیپس، نان سفید، و بیسکوئیت که به دندان چسبیده می شوند.

ضعیف بودن سیستم ایمنی: با وجود برخی بیماری های خاص مثل دیابت، مشکلات غدد درون ریزیا عوارض جانبی دارو هایی همچون استروئید ، کورتیکو استروئید یا شیمی درمانی این مشکل ممکن است ایجاد شود.

علامت اصلی عفونت دندان وجود درد ضربان دار  شدید در دندان  یا لثه آسیب دیده است. این درد به صورت یکباره توسط بیمار احساس می شود و امکان بدتر شدن آن با گذشت زمان از چند ساعت تا چند روز وجود دارد. در برخی مواقع درد به سمت فک پایین، گوش و گردن، در همان سمتی که دندان عفونی  قرار دارد، کشیده می شود. همچنین ممکن است صورت ورم نماید و غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن دردناک شوند. در صورت عدم درمان  ممکن است عفونت دندان به تدریج گسترش پیدا کند و بزرگ شود. از سوی دیگر بوی بد دهان ، وجود مزه بد در دهان ، حساسیت به غذا و نوشیدنی های گرم یا  سرد ، احساس ناراحتی عمومی در بدن،

مشکل در باز کردن دهان ، اختلالات خواب ، مشکل در بلع و تب می تواند سایر علائم ناشی از عفونت باشد.

عفونت دندان و لثه و بوی بد دهان ناشی از عفونت دندان  باید جدی گرفته شود. عفونت دندان در دوران  بارداری ممکن است مخاطره امیز  شود بنابراین می بایست  قبل از دوران بارداری برای بررسی دندانها حتما به دندانپزشک مراجعه شود. درانتها باید گفت  اگر بیمار در اسرع وقت برای درمان عفونت دندان اقدام نماید دندانپزشک می تواند  بعد از برداشت پوسیدگی دندان را با ترمیم و عصب کشی حفظ کند و نیازی به درمان با جراحی نباشد.

 

 

عفونت دندان عصب کشی شده

نکاتی درباره عفونت دندان ها

 

درمان عفونت دندان با استفاده از این معجون معجزه گر

منبع : نمناک / سایت دکتر جمیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا