دوران بارداری

مصرف داروهای ضدحساسیت در بارداری چه خطراتی دارد ؟

داروهای ضدحساسیت در بارداری : عوارض داروهای ضد حساسیت چیست ؟ چگونه حساسیت را درمان کنیم؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، درمان حساسیت در دوران بارداری و عوارض داروهای ضد حساسیت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مصرف سیتریزین در بارداری

کهیر حاملگی ,داروهای ضدحساسیت در بارداری

 

 

مصرف داروهای ضدحساسیت در بارداری چه خطراتی دارد ؟

آلرژی در هر شرایطی می تواند سیستم و روند معمول رشد را دچار نقصان کند، حساسیت به ویژه در دوران بارداری که جنین نیازمند شرایط مطلوب برای رشد است از اهمیت بیشتری برخوردار است.اگر خانمی قبل از بارداری سابقه ابتلا به آلرژی را داشته باشد، در طی بارداری ممکن است بدتر شود، یا فرقی نکند و یا بهبود یابد.تنها راه تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری مصرف مواد غذایی مانند آنتی اکسیدان همچون ویتامین Cو E است که موجب تقویت بدن میشود.

 

استفاده از داروی ضد حساسیت در بارداری

در صورتی که این داروهای قدیمی تر خواب آلودگی شدید ایجاد کنند استفاده از لوراتادین و سیتریزین توصیه می شود. استفاده از ضداحتقان ها (دکونژستان ها) ممکن است با مشکلاتی همراه باشد.

ممکن است که آنتی هیستامین ها برای درمان آلرژی فصلی یا دائمی و نیز به عنوان درمان کمکی برای واکنش های آلرژیک نظیر آنافیلاکسی در دوران بارداری مفید باشند.

 

 آیا استفاده از داروهای ضد آلرژی در دوران بارداری مجاز است؟

ممکن است که آنتی هیستامین ها برای درمان علائم چشمی و بینی مربوط به رینیت و کونژنکتیویت آلرژی فصلی یا دائمی خارش کهیر و اگزما و نیز به عنوان درمان کمکی برای واکنش های آلرژیک نظیر آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) در دوران بارداری مفید باشند.

فواید استفاده از این داروها در زمان بارداری به غیر از موارد آنافیلاکسی های تهدید به مرگ بایستی در مقابل خطرهای آن برای جنین سنجیده شود ولی به این دلیل که علائم حاصل از بیماری ممکن است شدیداً روی تغذیه خواب و خلق و خوی مادر تأثیر بگذارند و نیز از آنجا که رینیت کنترل نشده می تواند زمینه را برای بروز سینوزیت مستعد نموده و یا موجب تشدید آسم شود.

ممکن است استفاده از آنتی هیستامین ها در این دوره موثر باشد بر اساس مطالعات انجام شده روی حیوانات از چندین سال قبل استفاده از داروهای کلرفنیرامین, تری فینل آمین و دی فن هیدرامین در دوران بارداری مفید گزارش شده است ولی در کل کلرفنیرآمین ترجیح دارد و انتخابی است.

بزرگ ترین عارضه این داروها ایجاد خواب آلودگی در تعدادی از بیماران است. در خصوص آنتی هیستامین های جدیدتر بدون عارضه خواب آلودگی اگر چه عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است تجارب موجود در انسان نیز محدود است.

 

برخی از این داروها عبارت اند از:

  • آستیسرول
  • فکسوفدادین
  • افشانه های بینی آزلاستین
  • سیتربزین

در صورتی که این داروهای قدیمی تر خواب آلودگی شدید ایجاد کنند استفاده از لوراتادین و سیتریزین توصیه می شود. استفاده از ضداحتقان ها (دکونژستان ها) ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. افشانه بینی اکسی متازوفین سالم ترین دارو از این گروه است زیرا با وجود ورود به گردش خون کمترین غلظت را خواهد داشت درحالی که سایر افشانه های بینی پس از مصرف نسبتاً طولانی منجر به احتقان راجعه در بینی شده و گرفتگی آن را نشدید می کنند. در صورت لزوم استفاده از این داروها بایستی بسیار محدودشده و تنها به مدت کوتاه حداکثر سه روز متوالی مصرف شود.

اگر چه سالیان بسیاری است که از بسودوافدرین استفاده می شود و تجارب فراوانی نیز در خصوص این دارو وجود دارد ولی گزارش های اخیر حاکی از بروز اختلالات مادرزادی به صورت نقص دیواره شکمی نوزادان به دنبال استفاده مادر از این دارو است. استفاده از ضداحتقان ها در سه ماهه اول بارداری تنها بایستی محدود به مواردی باشد که علائم مادر با سایر داروها برطرف نمی شود بر اساس اطلاعات موجود استفاده از پسودوافدرین مفیدتر از فنیل افرین و فنیل پروپانولامین است.

در هر بیمار که علائم حساسیت بینی بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد استفاده از افشانه های بینی ضد التهابی نظیر کرومولین (nasacrom) بکلومتازون (beconnase, vancenase) کورتیکوستروئید توصیه می شود استفاده از این داروها باعث تخفیف علائم شده و نیاز به استفاده از داروهای خوراکی را کاهش می دهد تجارب فراوانی در استفاده طولانی مدت از این داروها وجود دارد.

در خصوص افشانه های جدیدتر کورتیکوستروئیدی نظیر تریامسینولون و فلوتیکازون ودسونید وفلونیزولید و مومتازون و استفاده از آن در دوران بارداری تجاربی وجود ندارد اگر چه جذب آن ها به داخل خون به قدری ناچیز است که به نظر نمی رسد خطری ایجاد کند.

 

چگونه می توان حساسیت فصلی را در بارداری کاهش داد؟

فصل گیاهان خشک آگوست شروع می شود و تا اکتبر ادامه می یابد. در این فاصله به خاطر گرده افشانی گیاهان و هاگ ها در هوا، عطسه، آب ریزش بینی و خارش چشم ها بسیار زیاد دیده می شود. این علائم به تورم بینی که ناشی از بارداری است افزوده می شود. علائم حساسیت را از علائم سرماخوردگی در بارداری تشخیص دهید.

معمولا سیستم ایمنی بدن به تهدیدهایی از قبیل باکتری های خطرناک از طریق آزادسازی مواد شیمیایی برای از بین بردن آن ها عکس العمل نشان می دهد. حساسیت زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن در مقابل گرده ها و پوسته های حیوانات عکس العمل نشان می دهد.

اولین روش دفاع شما دوری از عوامل و موادی است که باعث شروع حساسیت شما می شوند. اگر نسبت به گرده گیاهان حساسیت دارید، مراحل زیر را برای کاهش در معرض بودن انجام دهید:

به جای باز کردن پنجره از سیستم سرمایشی استفاده نمایید. تا آخر اکتبر هر ماه فیلتر را تمیز کنید.

هنگامی که گرده افشانی در سطح بالایی است، از فعالیت هایی که در خارج از منزل انجام می شود دوری کنید.

پس از ورود به منزل لباس خود را عوض کنید و برای از بین بردن گرده های قرار گرفته بر روی موهای خود حمام کنید.

لباس های خود را برای خشک شدن بیرون از خانه آویزان نکنید.

برای هرس کردن برگ ها و کوتاه کردن چمن ها از فردی دیگر کمک بگیرید.

 

 

مصرف لوراتادین در بارداری

درمان آبریزش بینی در دوران بارداری

 

 

 

چگونه می توان حساسیت داخل خانه را کاهش داد؟

اگر شما از حساسیت فصلی رنج می برید با نزدیک شدن به زمستان علائم شما کاهش می یابد. اما اگر در طول سال حساسیت دارید، عاملی داخل خانه شما را آزار می دهد. عوامل مشکوک اصلی کپک ها، گرد و غبار، سوسک ها و انگل های حیوانات خانگی می باشند. شما می توانید با استفاده از دستگاه خلا با فیلتر HEPA این تاثیرات را کاهش دهید.

همچنین در صورتی که حیوان خانگی دارید از ورود آن به اتاق خواب خود جلوگیری کنید و هفته ای یک بار آن را حمام کنید.

به دلیل این که شما یک سوم روز را در اتاق خواب خود به سر می برید راه هایی برای کاهش گرد و غبار و کرم های ریز وجود دارد. بالشت ها را روکش کنید و آن ها را هفته ای یک بار در آب داغ بشویید. همچنین از پوشش های پنجره به جای پرده استفاده کنید و هر هفته طاقچه پنجره و کف اتاق را تمیز کنید. کرم های ریز زمانی که منزل شما گرم و مرطوب است رشد می کنند و تکثیر می شوند بنابرای با خرید یک مانیتور رطوبت، رطوبت منزل خود را تنظیم کنید (سطح رطوبت باید بین ۳۰ تا ۵۰% باشد).

 

آیا داروهای حساسیت در طول بارداری مجاز هستند؟

اگر حساسیت باعث ایجاد اختلال در خورد و خوراک و خواب شما شده باشد، بهتر است با پزشک خود در خصوص مصرف دارو مشورت نمایید. اگرچه بهتر است از مصرف داروهای غیرضروری در سه ماه اول بارداری بپرهیزید. اما بیشتر داروهای حساسیت در ۶ ماه آخر بارداری مجاز می باشند.

استفاده از اسپری بینی باعث می شود گرفتگی بینی شما بهتر شود و به فرزند شما نیز آسیبی نمی رساند. پزشک ممکن است به شما آنتی هیستامین یا قرص های گرفتگی بینی پیشنهاد دهد. قرص Chlor-Trimeton یکی از آنتی هیستامین های مجاز است اما باعث خواب آلودگی می شود. آنتی هیستامین هایی مثل کلاریتین و زیرتک برای زنان باردار مناسب هستند و بدون تجویز پزشک قابل خریداری می باشند.

بیشتر پزشک ها مصرف آفرین (اسپری بینی) را توصیه می کنند. اگر مقدار کمی از دارو جذب سیستم شما شود نتیجه ای مطلوب را به دنبال دارد. اسپری دیگر NasalCrom نیز مشابه استروئید بینی Nasacort مجاز می باشد.

اگر در حال حاضر از قرص های حساسیت استفاده می کنید، آن ها را ادامه بدهید. زیرا بهتر است در طول بارداری قرص حساسیت جدیدی را امتحان نکنید. قرص جدید احتمال واکنش های جدی به حساسیت را بالا می برد.

 

چگونه تنگی نفس در طول بارداری درمان می شود؟

بین ۴ تا ۸% زنان باردار تنگی نفس دارند؛ نوعی مشکل تنفسی که زمانی که در معرض موادی خاص قرار می گیرند راه تنفسی باریک می شود. علائم آن شامل خس خس، فشردگی سینه، کوتاه شدن نفس ها و سرفه است. کنترل نشانه ها و علائم امری مهم است زیرا در صورتی که شما هوای کافی دریافت نکنید جنین نیز هوای کافی دریافت نمی کند.

حدود ۷۰% افراد مبتلا به تنگی نفس حساسیت نیز دارند. عواملی که باعث شروع تنگی نفس می شوند شامل هوای سرد، ورزش، عطرهای قوی و محرک های شش (مثل سیگار) می باشند.

کنترل نادرست تنگی نفس باعث محروم شدن جنین از اکسیژن و افزایش خطر زایمان زودهنگام، رشد ضعیف جنین و کم بودن وزن آن می شود. این مسئله همچنین باعث افزایش فشار خون می شود که باعث رشد کم جنین و نارس شدن آن می شود.

خوشبختانه بیشتر قرص های تنگی نفس در طول بارداری مجاز می باشند. اگر شما نشانه های خفیفی مشاهده کردید می توانید از اسپری ونتولین استفاده نمایید. اما در صورتی که علائم به صورت شدید نمایان شدند پزشک شما استروئید تنفسی (مانند Pulmicort) را پیشنهاد می کند.

پزشک ها معمولا ترجیح می دهند تنگی نفس را با استفاده از داروهای تنفسی درمان کنند زیرا مقدار کمی دارو به جنین می رسد. اما در صورتی که با مصرف دارو، تنگی نفس کنترل نشود، استفاده از استروئید تنفسی مثل prednisone تا کنترل علائم ضروری می باشد.

ممکن است شدت علائم در طول بارداری تغییر نماید. مطالعات نشان می دهد علائم در یک سوم زنان باردار بدتر می شوند، در یک سوم بهبود می یابد و در مابقی بدون تغییر باقی می ماند. بیشتر مبتلایان به تنگی نفس از سوزش معده رنج می برند و این مسئله باعث بدتر شدن علائم تنگی نفس می شود. برای بهبود سوزش معده و تنگی نفس در هنگام خواب سر خود را بالاتر قرار دهید، وعده های غذایی خود را زیاده کرده ولی حجم غذا را کم کنید، از خوردن غذا دو ساعت پیش از خواب اجتناب کنید و مصرف آنتی اسیدها را افزایش دهید.

علائم حساسیت و تنگی نفس باعث آزار شما می شود اما در بسیاری موارد به جنین آسیبی نمی رساند. قرص های خود را مصرف کنید و سعی کنید از مواردی که باعث شروع علائم می شود دوری کنید تا مصرف دارو به حداقل برسد.

 

آیا می توان در طول بارداری آزمایش های حساسیت را انجام داد؟

اگر علائم حساسیت را مشاهده می کنید اما نمی دانید چه عاملی باعث حساسیت می شود، انجام آزمایش حساسیت به درمان شما کمک زیادی می کند.

 

در اینجا نکاتی برای انجام آزمایش حساسیت در طول بارداری ذکر شده است:

آزمایش (RAST) برای مادر و جنین مجاز است. به گفته سخنگوی انجمن حساسیت و تنگی نفس امریکا این آزمایش در بیرون بدن انجام می شود و هیچ گونه احتمال واکنش حساسیت وجود ندارد. در این آزمایش مقداری خون از شما گرفته می شود. با استفاده از این نمونه، کلینیک ۲۰ نوع ماده حساسیت زا را بررسی می کنند و پس از چند روز نتیجه آزمایش به شما اعلام می شود.

با استفاده از یک سوزن نازک خراش هایی سطحی بر روی بازو ایجاد می شود و مواد حساسیت زا بر روی خراش ها قرار می گیرند. اگر به ماده ای حساسیت داشته باشید، محل آزمون قرمز می شود و ورم می کند. این آزمایش برای زنان باردار مجاز است اما احتمال واکنش هایی از قبیل کهیر، تنگی نفس یا بسته شدن گلو وجود دارد. به همین دلیل بیشتر پزشکان این آزمون را بر روی زنان باردار انجام نمی دهند.

 

 

عوارض لوراتادین در بارداری

درمان حساسیت در بارداری

 

مصرف داروهای ضدحساسیت در بارداری چه خطراتی دارد

منبع :  سلامت بانوان اوما / نی نی بان / نمناک /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا