دوران بارداری

علائم بارداری دوقلو را بشناسید | نکات مهم در بارداری دوقلو حتما بخوانید

علائم بارداری دو قلو چیست ؟ از کجا بدانیم دو قلو حامله هستیم؟ در اینجا با مقاله ای دیگر درباره دوران بارداری و علائم دو قلو باردار بودن و نحوه تشخیص آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

تغذیه در بارداری دوقلویی

رژیم غذایی برای بارداری دوقلو  , علائم بارداری دوقلو

 

 

علائم بارداری دوقلو را بشناسید

اگر شما هم علاقه مند به داشتن دوقولو هستید و مراحل قبل از بارداری برای داشتن دوقلوها را گذرانده اید حالا نوبت به تست نشانه ها و علائم بارداری دوقلو ها است.

اگر شما یکی از آنها باشید، ممکن است که بعضی از این علائم را داشته باشید. اگر این علائم را نداشته باشید پس جزء آنها نیستید. در این مقاله نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما بیش از یک بچه باردارید.

 

علائم بارداری دو قلویی می شود:

به طور طبیعی حالت تهوع صبح ها خیلی بیشتر از بارداری های نرمال و عادی است. سوء هاضمه، تورم و خستگی هم در این گونه بارداری ها شدیدتر است. اگرچه این علائم نشانه این است که دوقلو باردارید اما ممکن است گاهی اوقات این علائم ناشی از آن باشد که بارداری شما از بارداری های نرمال سخت تر است.

 

سه ماهه اول بارداری تان سنگین می شوید:

درطول سه ماهه اول بارداری دوقلو، ممکن است که وزنتان بیشتر از آن حدی باشد که یک خانم باردار معمولی می تواند داشته باشد.

 

طبیعتا اندازه رحم تان بزرگتر است:

اگر اندازه رحم تان بزرگتر از حدی باشد که در آن زمان بایستی باشد، ممکن است پزشک تان شک کند که شما دوقلو زایمان می کنید. اما این به این معنی نیست که شما دوقلو باردارید بلکه این فقط یک نشانه است. اگر زایمان اول تان نیست، ممکن است اندازه رحم نسبت به زایمان اول تان کمی تغییر کرده باشد.

 

تجربه ی ضربان قلب چند گانه:

پزشکتان درطول معاینات قبل از زایمان ، بیش از یک ضربان قلب می شنود.

 

 حرکت های جنین بیشتر می شود:

اگر زایمان اولتان نیست، نسبت به بارداری قبلی لگد زدن های بیشتری از جنین احساس می کنید.

 

چگونه دوقلوها شکل می گیرند؟

هیچ کس نمی تواند در به دنیا آوردن دوقلوهای همسان تاثیرگذار باشد و زمینه آن را فراهم کند. وقتی که تخمک به صورت خودکار بارور می شود به دو نیم تقسیم می شود و دوقلوهای همسان شکل می گیرند.

دوقلوهای غیر همسان زمانی که تخمک ها به وسیله اسپرم های مختلف در یک زمان بارور می شوند شکل می گیرند.

عواملی که در مشخص شدن دوقلوهای همسان یا غیر همسان نقش دارند شامل موارد زیر می باشد:

 

مصرف داروهای باروری یا لقاح مصنوعی

داروهای باروری ، باعث می شود که درطول یک سیکل، تخمدان ها بیشتر از یک تخمک آزاد کنند. در لقاح مصنوعی یا IVF ممکن است بیش از یک رویان در رحم جایگزین شود.

 

 سن مناسب

به طور عمده در خانم هایی که بیشتر از ۳۰ سال سن دارند، احتمال اینکه در تخمک گذاری تخمک های بیشتری آزاد کنند بیشتر است.

 

زایمان قبلی یا چندقلوهای قبلی

اگر قبلا بچه ای به دنیا آورده اید، یا زایمان چندقلویی داشته اید، شما شانس بیشتری برای دوقلویی دارید.

 

 سابقه فامیلی

اگر دوقلوهای همسان در خانواده تان دارید، شانس تان برای داشتن دوقلو زیاد می شود.

 

نژاد

جالب است بدانید که خانم های سیاهپوست بیشتر از خانم هایی که پوست سفیدتری دارند احتمال بارداری چندقلو دارند. در خانم های آسیایی و اسپانیایی احتمال کمتری وجود دارد.

 

سونوگرافی

چنانچه پزشکتان به بارداری چندقلو شک کند برای شما سونوگرافی تجویز می کند که معمولا در اوایل سه ماهه دوم بارداری مشخص می شود. اگر تست نشان داد که شما دوقلو باردار هستید، امکان اینکه پزشک بتواند بگوید که دوقلوهای شما همسان یا ناهمسان هستند وجود دارد.

اصولا برخی اوقات، یکی از قلها از بین می رود که به این بیماری سندرم قل ناپدید شده می گویند. از بین رفتن یکی از دوقلوها به علت ناهنجاری های کروموزمی است اما دانشمندان هنوز خیلی از این بابت مطمئن نیستند. اگر یکی از دوقلوها در اوایل بارداری از بین برود، معمولا خطری برای قل دیگر نیست.

 

 

 مراقبت های بارداری دوقلویی

بارداری دوقلویی نی نی سایت

 

 

مراقبت های پیش از تولد

دقت کنید که  اگر دوقلو باردارید، ماما یا پزشکتان باید شما را بیشتر از کسی که یک بچه باردار است ویزیت کند. زیرا خطرهای بیشتری برای چندقلوها وجود دارد. بیشتر ویزیت شدن شما پیش از بارداری از عوارض و خطرات احتمالی پیشگیری می کند.

 

نکات مهم در بارداری دوقلو، حتما بخوانید

براساس آخرین آمار مرکز کنترل و پیشگیر از بیماری‌ها، در هر سال، حدود ۱۳۵ هزار کودک دوقلو در آمریکا متولد می‌شوند که ۳.۴ درصداز تولدهای زنده را تشکیل می‌دهند. بارداری‌های سه قلو، چهارقلو و بیشتر از آن، نادرتر هستند و فقط ۰.۱ درصد از تولدهای زنده را شامل می‌شوند. بیشترین میزان تولد دوقلو بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ بوده است. دلیل آن می‌تواند ظهور IVF در آن سال‌ها باشد که پزشکان به جای یک تخمک بارور، چندین تخمک یا رویان را داخل رحم قرار می‌دادند تا شانس بارداری را بالا ببرند زیرا نمی‌شد تشخیص داد که کدام رویان می‌تواند زنده بماند و رشد کند. امروزه، در اکثر کلینیک‌های ناباروری، یک رویان به داخل رحم منتقل می‌شود زیرا پیشرفت علم، این امکان را به ما می‌دهد که احتمال زنده ماندن یا نماندن رویان را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهیم. به همین خاطر امروزه اکثر بارداری‌های دوقلو، به طور طبیعی رخ می‌دهند مگر اینکه مادر و پدر خودشان بخواهند به کمک IVF دوقلو باردار شوند و حتی جنسیت آن‌ها را هم مشخص کنند. در ادامه شما را با واقعیت‌های جالبی درباره بارداری دوقلویی آشنا می‌کنیم.

 

۱-    به لحاظ فنی بارداری شما پرخطر محسوب می‌شود.

خطر بروز بسیاری از پیچیدگی‌های بارداری، مانند زایمان پیش از موعد، پره‌اکلامپسی (فشار خون بارداری) و دیابت بارداری در بارداری دوقلو افزایش می‌یابد. به همین خاطر باید به تمامی دستورات پزشکتان توجه داشته باشید. با تلاش‌های پزشک، می‌توان امیدوار بود که احتمال بروز مشکلات بارداری به کمترین حد برسد.

 

۲-    باید از پزشکتان بپرسید بچه‌ها چند جفت دارند.

دوقلوهای همسان، برخلاف دوقلوهای ناهمسان، از یک جفت تغذیه می‌کنند و به همین خاطر هر کدام از آن‌ها در معرض این خطر قرار دارند که نتوانند به اندازه قل دیگر از جفت تعذیه کند. کودکی که بیشتر تعذیه می‌کند زودتر بزرگ می‌شود و نیاز بیشتری به مواد مغذی پیدا می‌کند درنتیجه قل کوچک‌تر در معرض تولد با وزن کم قرار می‌گیرد.

 

۳-    شما زودتر از مادران دیگر زایمان می‌کنید.

شایع‌ترین خطر بارداری چندقلویی، زایمان زودرس است. به طور کلی به ازای هر جنین اضافی در داخل رحم، شما یک ماه زودتر زایمان می‌کنید. در بارداری دوقلویی، به صورت میانگین، زایمان به جای ۳۹ تا ۴۰ هفتگی در ۳۶ هفتگی رخ می‌دهد. بسیاری از کودکانی که در ۳۶ هفتگی متولد می‌شوند سالم هستند و مشکلی ندارند، اما برخی هم دچار مشکلات ریوی و دیگر بیماری‌های مزمن یا موقت می‌شوند. بنابراین بهتر است با علایم زایمان زودرس آشنا باشید.

 

۴-    بیشتر از مادران دیگر باید نزد پزشک بروید.

انتظار این را داشته باشید که پزشکتان، تا ۳۲ هفتگی از شما بخواهد هر ماه نزد او بروید تا آزمایش‌های لازم مانند سونوگرافی را انجام دهید. معمولا اگر بچه‌ها جفت مشترک نداشته باشند، چکاپ‌ها ماهیانه هستند اما اگر هردو از یک جفت تعذیه کنند، نیاز به نظارت شدیدتر است و ممکن است دوبار در ماه نیاز به مراجعه داشته باشید.

 

۵-    زودتر از دیگر مادران شکمتان بزرگ می‌شود.

معمولا از زمانی که شکم آغاز به بزرگ شدن می‌کند، در بارداری دوقلو، ظاهر مادر ۶ تا ۸ هفته بیشتر به نظر می‌رسد. معمولا مادرانی که دوقلو باردار هستند زودتر با کمبود لباس مواجه می‌شوند. در بارداری دوقلویی، مادر زودتر احساس خستگی می‌کند، پا درد بیشتری احساس می‌کند و ممکن است بیشتر با درد مفاصل روبه‌رو شود.

 

  ۶-    سه وعده غذای اصلی را باید فراموش کنید.

به ازای هر جنین اضافه، مادر باید ۳۰۰ کالری اضافه دریافت کند. برای این منظور مجبور است سه وعده در روز را فراموش کند و به جای آن مرتب و کم‌کم تعذیه کند. تعداد وعده‌ها را باید به ۶ وعده در روز برساند امام حجم آن‌ها را کم کند تا با مشکلات گوارشی روبه‌رو نشود. حالت تهوع، استفراغ و سوزش معده، از شایع‌ترین مشکلات گوارشی بارداری، ناشی از تغییرات هورمونی هستند. گاهی ممکن است در بارداری دوقلو یا بیشتر، مادر به مکمل‌های دارویی مانند فولیک‌اسید یا ویتامین‌های دیگر احتیاج داشته باشد.

 

۷-    تغییرات خلق و خو، طبیعی است.

به دلیل ترشح بیشتر هورمون بارداری، در بارداری دوقلو، گاهی رفتارها و واکنش‌هایی از خود می‌بینید که برای خودتان هم غیرقابل باور است. حساس‌تر هستید و زودتر از هر زمان دیگری در زندگی‌تان ناراحت می‌شوید که کاملا طبیعی است. در نوعی بهت و شوک به سر می‌برید و درکتان از محیط اطراف پایین است. هرگز تصور نمی‌کردید که تا این حد تغییر کنید.

 

 

نحوه خوابیدن در بارداری دوقلویی

علائم بارداری دو قلو

علائم بارداری دوقلو را بشناسید | نکات مهم در بارداری دوقلو حتما بخوانید

 

منبع : سلامتیسم / نی نی بان / نمناک

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا