پوست و مو

انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها | ماسک برای همه پوست ها

انواع پوست و مراقبت از پوست : مراقبت از پوست و مو همواره مهم و قابل توجه بوده است. گاهی در اثر عدم توجه به پوست و مو آسیب های غیر قابل جبران به آنها وارد میشود . در ادامه این مقاله با نکات مراقبت از انواع پوست در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

انواع پوست چرب

مراقبت از پوست چرب , انواع پوست و مراقبت از پوست

 

گسترده‌ترین عضو بدن پوست نام دارد که در افراد مختلف حالت‌های متفاوتی دارد. پوست پوششی است که سطح بدن را پوشانده و ضخامت آن در جاهای مختلف بدن متفاوت است. برای رعایت بهداشت و سلامت پوست خود ابتدا باید اطلاعات کافی از پوست خود داشته باشید و پوست خود را بشناسید و براساس نوع پوستتان از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌ها استفاده کنید. پوست‌ها برحسب ظاهر خارجی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند. پوست خشک، چرب، مختلط و پوست طبیعی. در این مقاله انواع پوست‌ها، مراقبت از آنها و ماسک‌های مخصوص آنها را بررسی می‌کنیم.

پوست چرب
پوست چرب برخلاف پوست خشک نسبتا ضخیم بوده و دارای منافذ فراوان و بازی است. غده‌های چربی پوست بسیار فعالند و بیش از حد معمول چربی ترشح می‌کنند و اکثرا به دلیل لایه چربی که روی پوست دیده می‌شود، براق به نظر می‌رسد. این پوست مقاوم‌تر از پوست خشک است و دیرتر دچار چین و چروک می‌شود، اما به دلیل اینکه پوست‌های چرب مستعد جذب گرد و غبار هستند، زودتر کثیف می‌شوند و باید چندین مرتبه در طول روز پاک شوند.

 

مراقبت از این پوست اهمیت خاصی دارد

برای مراقبت از پوست چرب، در درجه اول باید از یک رژیم غذایی درست پیروی کنید. مصرف انواع شیرینی‌جات و غذاهای چرب و سرخ‌شده را محدود کنید، زیرا این موادغذایی باعث تحریک غددچربی شده و باعث می‌شود تا پوست چربی بیشتری ترشح کند، اما صرف انواع میوه‌ها و سبزیجات چربی پوست را به حالت تعادل می‌رساند. پوست چرب باید همیشه تمیز و دور ازهرگونه آلودگی باشد، زیرا مستعد جوش زدن است. همیشه باید پوست چرب را با نوعی کرم مرطوب‌کننده ملایم و کم‌چرب مرطوب نگه دارید. استفاده از ماسک‌هایی که باعث از بین رفتن پوسته و بقایای سلولی می‌شوند برای این نوع پوست‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، زیرا نه تنها به پاک کردن منافذ مسدود شده پوست کمک می‌کند، بلکه بقایای سلول‌های مرده پوست را که باعث ضخیم و چرب شدن پوست می‌شود، از بین می‌برد. از گیاهانی مثل رازیانه، همیشه بهار، مریم‌گلی، بابونه، اسطوخودوس و برگ شمعدانی برای بخور این پوست می‌توانید استفاده کنید.

 

ماسک جادویی برای پوست چرب

مواد لازم
گوجه‌فرنگی ۲ عدد
نعناع یک قاشق غذاخوری
خمیرترش خشک نصف قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه یک قاشق غذاخوری


طرز تهیه
ابتدا گوجه‌فرنگی را پوست کنده و کاملا له کنید، گوشت آنها را از صافی خارج کرده، سپس نعناع و خمیرترش را به آن افزوده و مواد را خوب بکوبید تا به صورت خمیر درآید. در انتها آب ‌لیموی تازه را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. از مخلوط آماده شده یک لایه نازک بر روی پوست صورت خود بگذارید و در حالت درازکش ۲۰ دقیقه استراحت کنید، سپس ماسک را با پنبه‌ای برداشته و پوست را خوب شست‌وشو دهید. گوجه‌فرنگی غنی از ویتامین C و پتاسیم است و باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود.

پوست خشک
پوست‌های خشک، نازک و ظریفند و اپیدرم – رو پوست – در این نوع پوست بسیار نازک و ترشح غددچربی در این نوع کم است و پوست کم‌چرب و حساسی است و قابلیت تحریک‌ناپذیری دارد و در بعضی موارد عروق خونی آن مشخص است. مقدار منافذ پوست‌های خشک بسیار کم است و گاهی هیچ منفذی را برروی آن نمی‌توانید مشاهده کنید. معمولا در این افراد بعد از شستن صورت، کشیدگی پوست مخصوصا بر روی گونه‌ها حس می‌شود.


مستعد چین و چروک است
به علت شکنندگی و حساسیت زیاد پوست خشک، در ابتدا خطوط ظریفی در اطراف چشمان و لب‌ها تشکیل می‌شود که اگر به آنها رسیدگی نشود، تبدیل به چروک خواهند شد. این خطوط معمولا ابتدا در گوشه بالایی چشم‌ها، دو طرف بینی و دهان و بعد روی پیشانی و میان ابروها ظاهر می‌شوند؛ در ضمن باید توجه داشت که کمبود پروتئین، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌ها می‌توانند در بدن سبب خستگی پوست شوند.

 

مراقبت‌های اولیه
از مواد بسیار ملایمی برای شست‌وشوی این نوع پوست‌ها باید استفاده کرد و باید دائما پوست با مواد مرطوب‌کننده مرطوب شود. البته کرم‌های خیلی چرب هم مناسب نیستند، زیرا چربی زیاد باعث تحریک غددچربی و تنبلی آنها در ترشح چربی می‌شوند. پوست خشک آمادگی زیادی برای چین و چروک دارد، اما مزیت آن، این است که مستعد جوش زدن نیست. پوست خشک نسبت به تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و هوای سرد حساس است، بنابراین استفاده از کرم‌های ضدآفتاب هنگام خروج از منزل برای افرادی که پوست خشکی دارند، الزامی است.

 

بخوری شوید
بخور گیاهی، تمیزکننده عمیق پوست است و دانه‌های سرسیاه را از بین می‌برد و در اثر تعرق بیشتر، سموم بیشتری دفع می‌شود و گردش خون زیر پوست تسریع و رطوبت پوست افزایش پیدا می‌کند و باعث طراوت و زیبایی پوست می‌شود. موهای سر را توسط روسری به‌طور کامل بپوشانید، سپس صورتتان را بشوئید. در ظرف فلزی تمیزی ۲ قاشق غذاخوری گیاهان خشک مثل جعفری، ختمی، گل‌گاوزبان، ترشک، بنفشه فرنگی، خرفه و بنفشه را بریزید و روی آن آب‌جوش بریزید و بهم بزنید و روی حرارت ملایم قرار دهید، می‌توانید از مخلوط چند نوع از این گیاهان استفاده کنید، زیرا این گیاهان مخصوص پوست‌های خشک هستند، سپس حوله بزرگی را روی سر انداخته و در حالیکه چشمان خود را بسته‌اید، سر را روی بخار ناشی از ظرف بگیرید. این حالت را در حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید تا بخار روی پوست صورت شما اثر بگذارد.

نکته: اگر پوست ظریف و حساسی دارید، صورت خود را حدود ۴۵ سانتی‌متری بخار نگاه دارید و مدت زمان آن را به ۱۰ دقیقه کاهش دهید؛ پس از اتمام بخور، محلول باقیمانده در ظرف را صاف کرده و صورت را با آن شست‌وشو دهید؛ هنگام شست‌وشو، صورت را با دست ماساژ دهید.

پس از اتمام کار، صورت را با آب سرد بشوئید تا منافذ آن جمع شود و پس از خشک کردن ملایم پوست، نصف قاشق چایخوری روغن حاوی ویتامین E یا هر کرم تقویتی و ویتامینه را روی پوست ماساژ دهید، سپس اگر بر روی پوست هرگونه دانه سرسیاه یا سفیدی وجود دارد، بافشار آرام دست، آن را خارج کنید. پس از شست‌وشو می‌توانید از محلول‌های تونیک جمع‌کننده – خیار رنده شده یا آب کدوی رقیق شده یا گلاب – نیز استفاده کنید.

 

ماسک تخم‌مرغ

مواد لازم
تخم‌مرغ ۱ عدد
روغن آفتابگردان یا نارگیل ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سیب ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه
زرده تخم‌مرغ را بهم بزنید و کم‌کم روغن را به آن اضافه کنید و آنقدر مخلوط را بهم بزنید تا حالت یکدستی پیدا کند، سپس سرکه را به آن اضافه کنید و باز هم بهم بزنید تا مخلوط حالت خمیری شکل پیدا کند. روی تخت دراز بکشید و مخلوط خمیری شکل را روی صورت خود به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید، سپس ماسک را با پنبه پاک کنید و با آب ولرم بشوئید. بهتر است بعد از شست‌وشو از یک کرم مرطوب‌کننده تقویتی استفاده کنید.

 

پوست مختلط

پوست‌های مختلط مجموعه‌ای از پوست چرب، خشک و معمولی هستند؛ به این صورت که قسمت‌هایی از بدن چرب، قسمتی دیگر خشک و قسمتی هم معمولی است. به‌طور مثال در صورت، پوست پیشانی، بینی و چانه چرب و بقیه نقاط صورت مخصوصا شقیقه‌ها و گونه‌ها خشک است. نگهداری و رسیدگی به این نوع پوست‌ها کمی مشکل‌تر است، زیرا باید از هر دو روش نگهداری از پوست‌های خشک و چرب استفاده شود. متاسفانه این نوع پوست عمومیت بیشتری دارد و برای سلامت آن باید از پاک‌کننده‌ها، تقویت‌کننده‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده در قسمت‌های خشک و چرب پوست، مطابق با نوع پوست آن ناحیه، استفاده شود.

 

بخور گیاهی پوست مختلط

برای بخور پوست باید از گیاهان خشک مخصوص پوست‌های مختلط که شامل برگ‌بو یا بابونه، آویشن و اکلیل کوهی هستند استفاده کنید. یک لیوان آب را در ظرفی ریخته و صبر کنید تا جوش بیاید و یکی از گیاهان گفته شده را به اندازه ۲ قاشق غذاخوری درون آب‌جوش بریزید، سپس حرارت را کم کنید تا کم‌کم بخار ناشی از آب‌جوش متصاعد شود. موها را بسته و حوله بزرگی روی سر بیندازید و روی بخار بگیرید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پوست در مجاورت بخار قرار گیرد و سپس صورت را با آب شست‌وشو دهید.

ماسک فندق برای پوست‌های مختلط

مواد لازم
فندق ۲۰ عدد
توت‌فرنگی ۵ عدد
ماست مقداری


طرز تهیه
فندق‌ها را پوست کنده، کمی بو دهید و خوب بکوبید و با ۵ عدد توت‌فرنگی و ماست بهم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند، سپس خمیر را به مدت ۲۰دقیقه در حالت درازکش روی پوست خود قرار دهید. سپس ماسک را با پنبه برداشته و پوست را خوب شست‌وشو دهید. این ماسک جمع‌کننده و مغذی است.

پوست طبیعی

بهترین و سالم‌ترین نوع پوست، پوست طبیعی است. پوست طبیعی، پوستی سالم و بی‌عیب است؛ نه خیلی خشک بوده نه خیلی چرب و این بدین معناست که تمام اجزای پوست به اندازه و به موقع فعالیت می‌کنند. پوست طبیعی رنگی زیبا دارد، صاف و نرم است و معمولا بر روی آن چین و چروک، لکه‌های ریز سفید، قهوه‌ای و آثار جوش دیده نمی‌شود. اشخاص کمی دارای این پوست هستند. شست‌وشو و تمیز کردن مرتب پوست با استفاده از لوسیون‌های گیاهی و تقویتی مناسب، باعث حفظ سلامتی این نوع پوست‌ها می‌شود. از گیاهانی نظیر گل‌گاوزبان، نعناع و شکوفه لیمو برای بخور گیاهی این نوع پوست می‌توانید استفاده کنید.

 

طرز تشخیص نوع پوست

برای تشخیص نوع پوستتان کافی است صورت خود را با آب و صابون بشوئید و خشک کنید. بعد از شست‌وشو از هیچ نوع کرم یا لوازم آرایشی استفاده نکنید. بعد از ۴ یا ۵ ساعت یک تکه کاغذ را روی پیشانی، گونه‌ها و چانه خود بکشید و سپس به آن نگاه کنید، اگر بر روی کاغذ لکه‌های روغنی مشاهده کردید، بدین معناست که پوست شما چرب است. اگر فقط مقداری ناچیز چربی روی کاغذ بیفتد بدین معناست که پوست شما معمولی است. اگر در اثر مالش کاغذ بر روی پوست هیچ‌گونه اثری از چربی روی آن نباشد، نشانه خشک بودن پوست شماست، اما اگر کاغذی که بر روی پیشانی، چانه وبینی کشیده می‌شود، چرب شود ولی کاغذی که بر روی گونه‌ها کشیده می‌شود فاقد هرگونه چربی باشد، نشان دهنده این است که پوست شما ازنوع مختلط است. پس از اینکه توانستید نوع پوستتان را تشخیص دهید، با استفاده از روش‌های مخصوص و نوع پوست باید از آن مراقبت کنید و از ماسک‌های مخصوص آن برای پوست خود استفاده کنید.

 

ماسک نعناع برای پوست‌های طبیعی

مواد لازم
نعناع تازه خرد شده ۴ قاشق غذاخوری
روغن جوانه گندم یک قاشق چایخوری
شربت گیاهی مقداری

طرز تهیه

نعناع را خوب بشوئید و له کنید. روغن و مقداری شربت گیاهی به آن اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا حالت خمیری شکر پیدا کند، سپس صورت خود را با آب ولرم بشوئید، ولی آن راخشک نکنید و در حالیکه پوست کمی مرطوب است، ماسک آماده شده را با قلم‌مو یا انگشت به صورت لایه‌ای نازک روی پوست بمالید. به آرامی دراز بکشید و پاهای خود را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا خون به خوبی جریان داشته باشد. پس از ۲ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشوئید و کمی مخلوط آب و گلاب به پوست صورت خود بزنید.

 

 

انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

نـخـستین گـام برای داشـتن پوستـی زیبا آگاهی یافتن ازنوع پوست میباشد زیرا ازاین طریق شما قادر خواهید بودهر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـیـن فـراورده های بـهـداشـتـی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید. بطور کلی ۵ نوع پوست وجود دارد:

انواع پوست پوست نرمال: نه زیاد خشک و نه زیاد چرب میباشد-مــنــافــذ پـوست قابل رویت بـوده امـا بـزرگ و یـا مســدودنیستند- پس از شستشو نرم و لطیف میگردند- به نـدرت صورت جوش میزند.

طرز مراقبت: روزی دوبـارصـورت خـودرابا شوینده های مـلایم شستشو داده و از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

 

مراقبت از پوست چرب و جوش دار

انواع پوست بدن

 

 

پوست چرب: پوست اغلب چرب است- سطح پوست ضخیم و خشن می بــاشد -منافذ پوست بزرگ و قابل رویت میباشد- پوست براق است. صورت زیاد جوش می زند-گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند- غـدد چـربـی بـیـش از حـد فـعـال میباشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است- پـوست کـمـتـر چـروکیده میشود.

طرز مراقبت: روزی ۲ مرتبه صورت خود را با شوینـده هـای مـلایـم شسـتـشو دهـیـد-همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الکل استفاده کنید- از لــوازم آرایشی غیر چرب استفاده کنید- به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مـرطـوب کــننده دارد بنابراین از مرطوب کننده هر روز استفاده کنید.- با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شکلات کمتر استفاده کنید.

 

پوست خشک: پوست نازک و کاغذ مانند است- هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـک است- منافذ پوست بسیار ریز میباشند- صورت بندرت جوش می زند- چون غدد چربی کم کار میباشند بنابراین پوست خشک و معمولا پوسته پوسته میگردد- مـستعد چین و چروک می بـاشد- در زمستان پوست خشک تر شده و خارش پیدا می کند.

طرز مراقبت: همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الکل استفاده کنید-هر روز پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کنید- همواره صورت خـود را بـا شـویـنـده هـای مـلایــم و غیر صـابونی بشویید زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید- از کـرمـهـایـی کــه محتوی آلفاهیدروکسی اسید میباشد استفاده کنید. این ماده سبب پیلینگ ملایم لایه خشک و مرده خارجی پوست می شـود- شستـشوی صـورت بـا روغــن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد- یـک سیب را رنده کرده مدتی در یخچال گذاشته و ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید.

 

پوست ترکیبی: اغلب افراد پوستشان پوست ترکیبی می بـاشد بـدیـن مـفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است- خشکی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحی پیشانی، بینی و چانه- بهتر است برای نواحی چرب یک نوع فراورده و نواحی خشک فراورده دیگری استفاده کنید.

 

طرز مراقبت: صورت خود را روزی ۲ مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید-گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.

انواع پوست حساس: بـه آسـانـی تــحریـک می گردد و ایجاد خارش، سوزش، قـرمــزی و ساییدگی در پوست می گردد- گهگاهی جوش میزند.

طرز مراقبت: از صابون استفاده نکنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بکار ببرید.

 

 

 

محصولات مراقبت از پوست چرب

درمان پوست های ضخیم

انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها | ماسک برای همه پوست ها

 

 منبع : بیتوته /عصرایران / نسل امروز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا