بهداشت و سلامت

درمان گیاهی یبوست | یبوست را با آب سبزیجات ریشه‌کن کنید

درمان گیاهی یبوست : یبوست بیماری آزاردهنده ای که این روزها بسیار شایع است تاثیر فوق العاده ای از بهداشت و سلامت افراد میگیرد. در اینجا با مقاله ای درباره راه های درمان یبوست و پیشگیری از آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان یبوست با خاکشیر

درمان قطعی یبوست ,درمان گیاهی یبوست

 

 

یبوست را با آب سبزیجات ریشه‌کن کنید

یبوست یک مشکل گوارشی است که بر اثر مصرف غذا‌های بی‌کیفیت و دیر هضم به وجود می‌آید و مبتلایان می‌توانند با مصرف آب برخی سبزیجات این عارضه را درمان کنند.

یبوست یک مشکل گوارشی است که بر اثر مصرف غذا‌های بی‌کیفیت و دیر هضم به وجود می‌آید و مانع دفع مواد زائد بدن از روده‌ها می‌شود.

عوامل مختلفی در بروز یبوست نقش دارند که عبارتند از: مصرف محصولات لبنی بدون مصلح، استفاده از غذا‌های چرب و شیرین، نوشیدن کم مایعات، مصرف کم مواد غذایی و سبزیجات حاوی فیبر، استعمال الکل و مواد مخدر، تنبلی معده و روده و اختلال سندروم روده تحریک‌پذیر (این اختلال در برخی از افراد موجب اسهال می‌شود)؛ سن بالا، همچنین کم‌تحرکی و استرس هم در ابتلای اشخاص به یبوست موثر هستند؛ یبوست مزمن می‌تواند موجب بروز بواسیر (هموروئید) در افراد شود.

برای بررسی اینکه چه سبزیجاتی می‌توانند در کنترل یبوست تاثیرگذار باشند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 

آب سبزیجات مفید برای مقابله با یبوست

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مصرف آب هویج، شلغم، جعفری، کاهو و اسفناج را برای مبتلایان به یبوست موثر دانست و درباره طرز تهیه آن اظهار کرد: افراد دچار این عارضه باید سه عدد هویج، یک عدد شلغم، ۱۵ ساقه جعفری، هفت برگ کاهو و پنج برگ اسفناج را داخل مخلوط‌کن بریزند و آب آن‌ها را بگیرند؛ مقدار مصرف آب هویج، شلغم، جعفری، کاهو و اسفناج روزانه ۲ تا سه استکان است.

 

مواد غذایی موثر در رفع یبوست

وی درباره مواد غذایی موثر در رفع یبوست بیان کرد: مصرف آلو و انجیر برای مبتلایان به یبوست بسیار مفید است؛ افراد دچار این عارضه همچنین می‌توانند برای بهبود یبوست سه عدد کیوی رسیده را خوب بشویند و آنها را با پوستشان رنده کنند، سپس به کیوی‌های رنده شده کمی عسل اضافه و آن‌ها را میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مصرف روغن زیتون، کرچک و بادام‌شیرین نقش موثری در رفع یبوست دارد.

 

دمنوشی برای درمان یبوست

عظمایی یادآور شد: مبتلایان به یبوست باید ۳۰ گرم برگ سنا، ۱۰ گرم گل ختمی، ۱۰ گرم گل سرخ و ۱۰ گرم تخم گشنیز را با هم ترکیب و یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه سه لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ افراد دچار این عارضه باید یک لیوان از این دمنوش را قبل از هر وعده غذایی به همراه کمی عسل میل کنند.

 

 

 

درمان یبوست با روغن زیتون

درمان گیاهی یبوست

 

 

درمان خانگی یبوست

راهکارهای زیر برای درمان یبوست توصیه میشود:

    نوشیدن یک لیوان آب گرم اول صبح

اولین راه درمان خانگی یبوست نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه چند قطره آبلیموی تازه در اول صبح است. بعد از آن مدتی راه بروید. این آب حرکات دودی روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش را به حرکت می اندازد.

 

    مصرف میوه، سبزی و غذاهای حاوی فیبر

مقدار زیادی سالاد و سبزیجات به رنگ سبز بخورید. فیبر موجود در میوه و سبزی برای درمان یبوست بسیار مفید است. سیب، موز رسیده، خربزه، پرتقال، انبه رسیده، انگور و گلابی میوه هایی هستند که دارای اثرات اشکار ملینی بوده و به درمان خانگی یبوست کمک میکنند. خوردن این میوه‌ها به طور منظم شخص را از عملکرد نرم روده‌ها مطمئن میسازد.

 

    شربت عسل

از دیگر راه‌های درمان یبوست خوردن یک لیوان کامل آب با یک قاشق عسل قبل از خواب است.

 

    رازیانه

برای رفع یبوست یک قاشق چایخوری رازیانه را بو داده و با یک لیوان آب در هنگام خواب خورده شود. رازیانه بو داده به عنوان یک ملین خفیف عمل میکند.

 

    انجیر خشک + بادام

انجیر خشک و بادام نیز برای درمان خانگی یبوست مزمن موثر است. به این منظور ۲ تا ۳ عدد انجیر خشک را با ۲ تا ۳ عدد بادام چند ساعت خیس کنید. سپس هسته انجیر را در آورده، پوست بادامها را نیز جدا کنید. آنا را با هم بکوبید و دو بار در روز همراه با عسل بخورید.

 

    سبوس برنج

سبوس برنج و سبوس سایر غلات محتوی فیبر فراوان هستند و به عنوان یک درمان ساده و بی ضرر یبوست‌هایی که علت مشخصی ندارند مطرح میباشند.

 

درمان خانگی یبوست در طب سنتی

خاکشیر: یکی از راهکارهای درمان یبوست در طب سنتی مصرف خاکشیر است. خوردن دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب گرم صبح و شب برای انواع مزاجها مناسب بوده و درمان مفیدی برای یبوست‌های خفیف است.

آب کله پاچه: برای درمان یبوست مزمن با طب سنتی استفاده از آب کله پاچه توصیه میشود. آب کله پاچه باعث افزایش رطوبت و دفع مواد زائد روده‌ها میگردد. به این منظور تا دو هفته روزی یکبار آب کله پاچه را بخورید تا اجابت مزاج عادی گردد.

آب انجیر: خوردن آب انجیر نیز برای درمان یبوست بسیار موثر است. به این منظور ۷ عدد انجیر را در آب خیس کرده و بعد از نیم ساعت شربت انجیر را بخورید. این شربت بسیار ملین بوده و برای رفع پوکی استخوان هم بسیار مفید است.

روغن زیتون: زیتون و روغن آن خاصیت ملین داشته و برای درمان و رفع یبوست بسیار مفید هستند.

روغن کرچک: آخرین راه حل درمان خانگی یبوست با کمک طب سنتی، استفاده از روغن کرچک است. به این منظور یک قاشق چایخوری روغن کرچک را بعد از غذا بخورید.استفاده از روغن کرچک، بهتر است در خط آخر درمان یبوست مصرف شود.

 

 

علل یبوست

درمان فوری یبوست

 

درمان سریع یبوست | یبوست را با آب سبزیجات ریشه‌کن کنید

منبع : سلامت نیوز / ستاره

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا