آموزش آشپزی

طرز تهیه آش برنج و گشنیز | آش محلی همدان

آش ها همیشه به عنوان غذاهای لذیذ محلی طرفداران پر و پا قرص خود را دارند. امروز با آموزش آشپزی آش برنج و گیشنیز که آش محلی استان همدان است در خدمت شما هستیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

 طرز تهیه آش برنج و گشنیز

طرز تهیه آش برنجی , آش برنج و گیشنیز

 

طرز تهیه آش برنج و گشنیز :

 مواد لازم برای آش برنج و گشنیز

    برنج  ۱ پیمانه

    گشنیز خرد شده   ۲۰۰ گرم

    عدس یک چهارم پیمانه

    آب قلم  ۲ لیوان

    نمک  به میزان لازم

    ماست برای سرو با غذا  مقداری

 

طرز تهیه آش برنج و گشنیز

ابتدا برنج را حدود یک تا دو ساعت زودتر خیس می کنیم(بدون نمک). قلم را هم با کمی نمک جداگانه می پزیم تا خوب پخته شود.

بعد از اینکه قلم خوب پخته شد، آب آن را روی برنج ریخته و می گذاریم چند جوش بزند.

پس از آن عدس، گشنیز خرد شده و مقداری نمک اضافه می کنیم و می گذاریم بپزد.

وقتی خوب لعاب دار شد، برای سرو آماده است. سپس آن را در ظرف مورد نظر کشیده.

هرکس بسته به ذائقه ی خود می تواند به آن، ماست یا آبغوره اضافه کند تا این آش، بیش از پیش باب طبع شود.

 

خواص آش برنج و گشنیز همدانی

*. آش برنج با استفاده از مواد غذایی ساده ای شامل گروه های مختلف غذایی تهیه می شود. هضم ساده، وجود منابع مواد مغذی مختلف و سادگی پخت، آن را برای مصرف بیماران…

*. سرمای زمستان های همدان، سرمای معروفی است. در آن هوای سرد، تهیه و مصرف انواع آش ها و غذاهایی که در برابر سرما به حفظ سلامت کمک کند، از سنت های دیرینه این شهر است. اگر سرما خورده اید، این آش را امتحان کنید.

*. آش برنج با استفاده از مواد غذایی ساده ای شامل گروه های مختلف غذایی تهیه می شود. هضم ساده، وجود منابع مواد مغذی مختلف و سادگی پخت، آن را برای مصرف بیماران مبتلا به سرما خوردگی به غذایی مناسب تبدیل کرده است. آشی که می شود به جای ماست آن را با آبغوره هم مصرف کرد.

مواد اصلی تشکیل دهنده ی این آش شامل : برنج، سبزی گشنیز، عدس و ماست است.

 

برنج

*. برنج خاصیت انرژی زایی داشته و به راحتی قابل هضم است. برنج برای سلامت روده بسیار مفید بوده و منبعی غنی از ویتامین B1 است و سطح قند خون را تنظیم می کند. کربوهیدرات های مرکب در حدود نیمی از کالری دریافتی در روز را فراهم می کنند.برنج قهوه ای که ماده مغذی در سطوح خارجی آن طی مراحل تصفیه سازی از آن جدا نمی شود، بسیار مفیدتر از برنج سفید است.

 

 

 

آش برنج همدان

طرز تهیه آش برنج و عدس

 

 

گشنیز

*. همه قسمت های گیاه گشنیز قابل خوردن است، اما بیشتر دانه های خشک شده و برگ های آن در آشپزی مصرف دارند. استفاده از گشنیز به عنوان یک گیاه دارویی برای رهایی از استرس و بی خوابی در بین ایرانیان مرسوم بوده است. آزمایش های انجام شده روی موش ها مصرف آن را برای رفع استرس تأیید می کند. مصرف تخم گشنیز در بین هندیان باستان با جوشاندن مقدار مساوی از تخم گشنیز و تخم زیره و سپس خنک کردن و مصرف آن به عنوان یک داروی مدر(ادرارآور) مرسوم بوده و از آن به عنوان هضم کننده نیز استفاده می شده است.

 

عدس

*. عدس منبع سرشاری از مواد مغذی مختلف است. عدس منبعی غنی از پروتئین و آهن بوده و در حفظ قدرت استخوان ها و تنظیم علایم یائسگی نقش به سزایی دارد. متوسط مصرف عدس پخته شده تقریباً ۱۲۰ گرم خصوصا در زنان یائسه می باشد. تهیه و پخت عدس، ساده و آسان است و به راحتی از پوسته بیرونی خود جدا می شود. برای پخت، باید عدس را بعد از جدا کردن از پوسته خارجی بشویید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید. عدس احتیاج به خیس کردن ندارد، همچنین موقع پخت، نمک اضافه نکنید، زیرا باعث سفت شدن آن می شود.

*. نگهداری عدس نیز راحت است، می توان در یک محل خشک و خنک برای مدت زیادی آن را نگه داشت. ولی بعد از یک مدت طولانی، رنگش به مقدار جزیی از بین می رود، ولی مزه آن تغییر چندانی نمی کند. عدس دارای مواد مغذی، فیبر، کربوهیدرات های پیچیده و اسیدفولیک است. همچنین کم چربی، کم کالری، بدون کلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت است.یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود در عدس اسید فولیک است. اداره بهداشت و سلامتی آمریکا توصیه می کند تمام خانم هایی که نزدیک به زایمانشان است، باید روزانه ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک دریافت کنند، ولی بیشتر افراد این کار را انجام نمی دهند.

*. یک لیوان عدس پخته، درصد مقدار مورد نیاز اسید فولیک را در روز را تأمین می کند و بیشتر از هر غذای غنی نشده دیگری، اسید فولیک را برای بدن فراهم می کند. عدس منبع خوبی از آهن است. به خصوص برای خانم ها که نیاز آهن بدنشان بیشتر است. مصرف عدس به همراه منابع غذایی ویتامین C، باعث جذب بهتر و مؤثرتر آهن در بدن می شود. سایر منابع ویتامین C شامل گوجه فرنگی ، فلفل سبز ، کلم بروکلی ، مرکبات یا آب میوه هاست.عدس از لحاظ پروتئینی غنی است، فقط اسید آمینه متیونین درآن کم است.

*. مصرف غلات، تخم مرغ، آجیل و دانه های خوراکی دیگر، گوشت و لبنیات به همراه آن، یک پروتئین کامل و غنی را تشکیل می دهد.عدس دارای فیبرهای محلول است که این فیبرها مانند یک جاروی زبر، دستگاه گوارش را تمیز می کنند. این نوع فیبر، قند و کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند.سایر مواد غذایی حاوی فیبر شامل سبزی ها، جوی دوسر، جو و سبوس جو، میوه ها و انواع لوبیا است.

 

…و اما ماست

*. ماست نه تنها یک غذای سریع، ساده و مغذی است، بلکه دانشمندان دریافته اند این ماده به افزایش طول عمر کمک می کند. ماست به عنوان یک منبع غنی از کلسیم ، فسفر ، ویتامین B2 و ید است. ماست همچنین حاوی ویتامین B12، اسید پانتوتنیک، روی، پتاسیم، پروتئین و مولیبدن می باشد. این ۱۰ ماده مغذی ماست را تبدیل به یک غذای سالم می کند. ماست سطح کلسترول LDL را پایین می آورد وHDL  را بالا می برد. همچنین مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم، چربی بدن را پایین می آورد. ماست همچنین به مقدار قابل ملاحظه ای تحلیل چربی را افزایش داده و اگر بعد از غذا مصرف شود، سوختن چربی بدن را بالا می برد. ماست توانایی ساخت استخوان را به خصوص در دختران افزایش می دهد و باکتری هایی را که در بروز بیشتر زخم ها نقش دارند، سرکوب می کنند. همچنین خطر ابتلا به سرطان انتهای روده را کاهش داده و در سلامت دهان و تنفس نقش مهمی ایفا می کند.

 

 

طرز تهیه آش گشنیز خوشمزه

طرز تهیه آش برنج و گیشنیز

طرز تهیه آش برنج و گشنیز | آش محلی همدان

 

منبع : نمناک / آکاایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا