دوران بارداری

عوارض استفاده از رنگ مو در بارداری چیست ؟

آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری ضرر دارد ؟ عوارض استفاده از رنگ مو در دوران بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای از طرز استفاده صحیح رنگ مو و همچنین عوارض استفاده از رنگ مو در دوران بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 رنگ کردن مو در هفته اول بارداری

رنگ موی گیاهی در دوران بارداری , رنگ مو در بارداری

 

زمان اقدام به بارداری، رنگ مو ضرر دارد؟

دوران بارداری برای یک زن دوره شگفت‌انگیزی است؛ ماه‌هایی لبریز از حسی زیبا از جنس مادر شدن که با تردید و نگرانی‌های خاصی همراه است. این نگرانی‌ها حتی از زمان تصمیم‌گیری برای مادر شدن نیز در وجود یک زن شکل می‌گیرد و با رشد موجودی تازه در درون بدن وی، بزرگ‌تر می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در شروع بارداری، نگرانی از تغییراتی است که بارداری بر چهره ظاهری یک زن به جا می‌گذارد. به خصوص خانم‌هایی که در دهه سوم زندگی‌شان تصمیم به بارداری می‌گیرند، بیشتر نسبت به ظاهر شدن آثار ناشی از بارداری بر چهره خود حساسیت نشان می‌دهند.

اگر شما هم جزو آن دسته خانم‌هایی هستید که دلتان نمی‌خواهد طی دوران بارداری موهایتان سفید به نظر برسد، باید بدانید در ارتباط با رنگ کردن موها و تاثیرات منفی ناشی از موادشیمیایی موجود در رنگ مو، نظرات علمی قطعی وجود ندارد. چراکه درصد بسیار ناچیزی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، در صورت تماس رنگ با کف سر وارد سیستم جریان خون می‌شود و می‌تواند از این طریق اثرات منفی بر جنین داشته باشد.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو با تاکید بر ضرورت ساده‌زیستی خانم‌ها در دوران حساس بارداری می‌گوید:

از آنجا که سیستم دفاعی بدن و ترشحات هورمونی طی دوران بارداری، دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود، احتمال بروز واکنش‌های آلرژی‌زا حتی نسبت به موادی که در گذشته حساسیت به آن وجود نداشته، مطرح است.

بهتر است رنگ، های‌لایت، مش و فر کردن موها تا پایان دوره ۹ ماهه بارداری و به طور قطع، ‌طی سه ماهه ابتدایی این دوران صورت نگیرد

 

آسیب‌پذیری جنین طی سه ماهه اول بارداری

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند رنگ کردن موها تا سه ماهه دوم بارداری به عقب بیفتد، اما این پزشکان راهکار دیگری را نیز به خانم‌ها پیشنهاد می‌کنند و آن «های‌لایت کردن یا مش کردن» موهاست که در آنها رنگ مو با کف سر تماس مستقیم ندارد، بلکه ساقه موها از کلاهی بیرون آمده و رنگ می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از این روش‌ها، موهای سفید کمتر خود را نشان می‌دهد.

اما دکتر نیکبخت با تاکید بر این‌که موادشیمیایی موجود در رنگ مو حتی از ساقه موها نیز جذب می‌شود، می‌افزاید: نباید فراموش کنید پوست سر به آسانی مواد مختلف را جذب کرده و از خود عبور می‌دهد. بر این اساس امروزه تماس رنگ مو با کف سر حتی برای خانم‌هایی که باردار هم نیستند، به دلیل اثرات منفی ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود در آن نفی می‌شود.

 

 

رنگ کردن ابرو در دوران بارداری

رنگ کردن مو در دوران بارداری+نی نی سایت

 

 

جالب است بدانید آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده، مواد شیمیایی موجود در رنگ مو باعث نقص جنینی می‌شود، البته این مساله وقتی پیش می‌آید که دفعات استفاده از رنگ زیاد باشد و پوست سر، زیاد در معرض رنگ شیمیایی قرار بگیرد، اما این مطالعات روی انسان به نتیجه قطعی نرسیده است.

تا کنون در محافل علمی دنیا، پاسخ قطعی و روشنی به عوارض رنگ مو روی جنین داده نشده است. به همین دلیل برخی پزشکان رنگ کردن موها را حتی در ابتدای بارداری نیز نفی نمی‌کنند، اما از آنجاکه در سه ماهه اول بارداری، تقسیمات اصلی سلولی و ایجاد شبکه‌های عصبی جنین شکل می‌گیرد، جذب هر نوع ماده و ترکیب شیمیایی می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر جنین به جا گذارد. گرچه این آسیب‌پذیری طی ۹ ماه بارداری به درجات کمتری نیز ادامه دارد و بهتر است تماس مادر با ترکیبات شیمیایی و آلرژی‌زا طی این دوران صورت نگیرد.

 

کسانی که زمینه آلرژیک دارند، ‌‌آسیب‌پذیرترند

پس در سه ماهه اول بارداری که زمان شکل‌گیری جنین و پیشرفت سلول‌های اولیه جنینی است و بیشترین آسیب‌پذیری برای جنین وجود دارد، باید از رنگ کردن مو خودداری شود و این کار را در صورت ضرورت به سه ماهه دوم یا سوم بارداری موکول کرد، اما به گفته دکتر نیکبخت مادرانی که زمینه‌های آلرژیک پوستی، تنفسی یا گوارشی دارند، باید بیشتر از دیگران، نسبت به انجام کارهای آرایشی و زیبایی پرخطر حساس باشند.

استفاده از رژلب‌های استانداردی که سرب ندارد، در دوران بارداری منعی نخواهد داشت

وی تاکید می‌کند: ما دقیقا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در بدن یک زن باردار چه واکنش‌های هورمونی و آلرژی ممکن است رخ دهد، برای همین واکنش‌های جدید و شدید در این دوران غیرمحتمل نخواهد بود. آن هم در شرایطی که یک زن باردار قادر به دریافت هر نوع درمان دارویی نیز نیست. در چنین شرایطی بهتر است یک خانم باردار خود را با خطر بروز آلرژی‌های جدید روبه‌رو نکند.

 

 مصرف رژ لب برای بارداران ممنوع!

اغلب خانم‌ها علاقه زیادی به استفاده از لوازم آرایشی به خصوص رژ لب دارند. بی‌شک منع یک خانم در دوران بارداری به عدم استفاده از لوازم آرایشی چندان ساده نیست.

دکتر نیکبخت با تاکید بر استفاده از لوازم آرایشی و به خصوص رژلب‌های استاندارد و دارای تاییدیه وزارت بهداشت، بخصوص در دوران بارداری، می‌گوید: سرب موجود در رژلب‌های غیراستاندارد می‌تواند اثرات تخریبی زیادی بر سیستم عصبی جنین داشته باشد. پس استفاده از رژلب‌های استانداردی که سرب ندارد، در دوران بارداری منعی نخواهد داشت.

لازم است خانم‌های باردار، پیش از خواب آرایش خود را به طور کامل پاک کنند و مهم‌تر آن که، هرگز طی بارداری نه از لوازم آرایش جدید، بلکه از همان مارک‌های قبلی خود استفاده کنند.

اگر نخواهیم دچار اغراق شویم باید بگوییم بارداری به خودی خود زیباست و حیف است در طی این دوره کوتاه که در زندگی یک زن اتفاق می‌افتد، سلامتی موجودی که در حال شکل‌گیری است به مخاطره بیفتد.

من ۳۰ساله و متاهل هستم. در حال اقدام به بارداریم. در روز تخمک گذاری موهام رو دکلره و رنگ کردم. الان خیلی نگرانم که اگر حامله بشم ضرر داره برای جنین یا نه؟

 

پاسخ دکتر کتایون برجیس، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:   

اگر نمی دانستید که باردارید و از رنگ موی شیمیایی استفاده کردید نگران نباشید ان شاء الله که مشکلی برای جنین پیش نمی آید. چون به هر حال نتیجه مطالعات در این زمینه که رنگ مو بر جنین تاثیر منفی دارد یا ندارد هنوز کافی نیست و به همین خاطر ما توصیه می کنیم که خانم ها به خصوص در سه ماهه اول از رنگ موی شیمیایی استفاده نکنند. به هر حال نگران نباشید و اگر باردار بودید دیگر موهای تان را حداقل تا پایان سه ماهه اول رنگ نکنید.

 

 

رنگ کردن مو قبل از اقدام به بارداری

استفاده از رنگ مو در بارداری

عوارض استفاده از رنگ مو در بارداری چیست ؟

منبع : نی نی بان – تبیان – جام جم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا