بهداشت و سلامت

درمان سریع و خانگی سرفه و گلو درد

سرفه و گلو درد یکی از آن مواردی است که اگر به آن توجه نشود ممکن است مشکلات شدید تری را به وجود آورد. در اینجا با روش های خانگی و بسیار آسان درمان سرفه و گلو درد آشنا میشویم.

 

درمان سرفه خلط دار

درمان عفونت گلو درد

 

انواع درمان سریع و خانگی سرفه و گلو درد را بدانید :

سرفه و گلو درد را باید جدی بگیرید و در درمان آنها به خصوص از راه طبیعی که بهترین راه و روش است و کمترین عوارض را دارد تلاش کنید.

۱- با عسل و لیمو به جنگ سرفه بروید:

مقدار ۳ قاشق عسل را به همراه ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو در یک لیوان آب جوش حل کنید تا یک محلول جادویی برای تسکین سرفه و گلودرد در خانه بسازید.

۲- فلفل سیاه و عسل را امتحان کنید:

۱ قاشق چای خوری فلفل سیاه را به همراه ۲ قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب جوش حل کنید و میل بفرمائید البته باید بدانید که این محلول برای سرفه های خلط دار و تر تجویز می شود.

۳- آبلیمو و نمک غرغره کنید:

مقداری آبلیمو و نمک را در یک لیوان آب ولرم و یا گرم حل کنید و در روز ۲ تا ۳ بار غرغره کنید.

۴- نوشیدنی های داغ بنوشید:

شیر و یا دمنوش های گرم سرفه و گلو درد را تسکین می بخشد. همچنین سوپ ها و آش های خانگی بسیار توصیه می شوند.

۵- بادام و آب پرتقال را فراموش نکنید:

بسیاری از مردمان آسیایی این محلول را موثر در درمان و تسکین گلودرد و سرفه می دانند. بادام ها را پودر کرده و در یک لیوان آب پرتقال طبیعی مخلوط کنید و بنوشید فقط آب پزتقال نباید زیاد ترش باشد.

۶-آویشن و پونه دم کنید:

آویشن و پونه به دلیل دارا بودن املاح گیاهی و خواص خاص شان از قدیم برای درمان عفونت ها و برخی بیماری ها توصیه می شدند که دم کرده این دو با هم برای درمان گلودرد و سرفه بسیار موثر است.

۷-پماد ویکس مصرف کنید:

ویکس مثل یک حرارت دهنده گرمایی را ایجاد می کند که در گلو و سرفه های خشک را التیام می بخشد.

۸-چهار تخم دم کنید:

به جرات می توان گفت چهار تخم بهترین داروی گیاهی برای درمان سرفه و گلودرد های شدید است. به دانه ی موجود در این ترکیب موجود در عطاری ها برای از بین بردن خلط مفید است.

بسیار جالب است که مصرف این دمنوش ها در کشورهای خارجی به خصوص در اروپا به طور گسترده مصرف می شوند و از آنها به جای داروها و شربت های شیمیایی مصرف می کنند.

 

در ادامه ۲۱ درمان خانگی سرفه خشک آمده است:

۱. عسل

عسل به عنوان یکی از بهترین درمان‌های سرفه خشک شناخته می‌شود چون غلظت و ویسکوزیته‌ی آن می‌تواند لایه‌ی تحریک شده‌ی دستگاه تنفسی شما را بپوشاند. این درمان طبیعی همچنین به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی به مقابله با هر باکتری که ممکن است باعث سرفه‌ی شما شده باشد کمک می‌کند. شما می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل خام را سه بار در روز برای تسکین خارش گلوی‌تان مصرف کنید.

 

۲. لیمو

اگر به دنبال راه‌حل سریعی برای درمان سرفه خشک هستید، چرا از کمی لیمو استفاده نکنید؟ کمی نمک و فلفل سیاه را روی یک برش از لیمو بپاشید و بعد آن را خیلی سریع بمکید. هرچند این درمان برای کسانی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست اما از اینکه چقدر سریع سرفه خشک شما را درمان می‌کند تعجب زده خواهید شد.

 

۳. چای ریشه‌ی شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان خلط آور و تسکین دهنده است، که همزمان مجاری تنفسی‌تان را آرام می‌کند و مخاط شما را نرم و رقیق می‌کند و از حجم آن می‌کاهد. آب را بجوشانید و ریشه‌ی شیرین بیان (۲ قاشق غذاخوری) را داخل لیوان بریزید. لیوان را از آب جوش پر کنید(۲۳۰ گرم) و بگذارید ریشه‌ی شیرین بیان به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. دو بار در روز یک فنجان کامل از این نوشیدنی بخورید.

 

۵. بادام

طبق چند رسم باستانی از بادام برای درمان سرفه‌ی خشک استفاده می‌شود. فقط کافی است که چند بادام را با یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و آن نوشیدنی را در طول روز سر بکشید تا از دست سرفه‌های خشک و آزاردهنده خلاص شوید.

 

۶. شربت نعناع زنجبیل

این درمان سرفه قطعا نتایجی را به بار خواهد آورد که به دنبالش هستید بدون آن که برای افزودن زنجبیل به سیستم‌تان با مشکل مواجه شوید. زنجبیل به عنوان یک خلط آور شناخته می‌شود که می‌تواند به بیرون راندن خلط از ریه‌های‌تان کمک کند. و فراتر از آن، زنجبیل می‌تواند به تسکین خارشی که اغلب از انتهای گلو شروع می‌شود کمک کند تا اینکه شما نگران دچار شدن به سرفه‌های خشک و پی در پی نباشید.

برای تهیه‌ی این شربت، لازم است که ۱ قاشق غذاخوری نعناع خشک شده، سه قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده، یک فنجان عسل، و چهار فنجان آب را با هم مخلوط کنید. باید زنجبیل و نعناع را به آبی که قبلا آماده کرده‌اید و قبل از آن که جوش بیاید اضافه کنید. بعد بگذارید آن مخلوط به جوش بیاید سپس وقتی کم شد آن را صاف کنید. عسل را اضافه کنید و هم بزنید. بسته به میزان نیازتان باید یک قاشق غذاخوری از این شربت را هر سه ساعت یک بار در روز مصرف کنید.

 

۷. بخار، بخار، بخار!

باورتان نمی‌شود وقتی صحبت از چیزی برای درمان سرفه، سرماخوردگی یا گرفتگی می‌شود آدم‌ها چقدر اهمیت بخار را دست کم می‌گیرند. بخار نه تنها کاملا خلط و مخاط را، تقریبا بلافاصله، شل و نرم می‌کند بلکه می‌توان روغن‌های معطر فراوانی نیز به آن اضافه کرد که مزایای درمانی شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت. برای ساخت چنین مخلوط بخصوصی من روغن درخت چای(۳قطره) و روغن اوکالیپتوس(۱ تا ۲ قطره) را با هم ترکیب کرده‌ام، که می‌تواند به تسکین دادن و باز کردن مجاری تنفسی‌تان کمک کند و همچنین با باکتری‌‌ها یا ویروس‌ها مبارزه کند.

آب را بجوشانید و آن را در یک کاسه‌ی عایق حرارت با اندازه‌ی متوسط بریزید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه سرد شود، بعد روغن‌های معطر را به آن اضافه کنید. یک حوله روی سرتان بیندازید و روی کاسه خم شوید و نفس‌های عمیق بکشید. این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

 

۸. چای آویشن

قرن‌ها از آویشن استفاده می‌شده است. حتی در خلال شیوع یکی از ویرانگرترین بیماری‌های همه‌گیر که در تاریخ بشر رخ داد نیز از آن استفاده شد. مرگ سیاه، طاعونی بود که از ۱۳۴۶-۱۳۵۳ میلادی در اروپا شایع شد. مردم برای مبارزه با این بیماری و دور نگه داشتن آن از خود دسته‌دسته گیاه آویشن می‌سوزاندند. آویشن عضلات نای و نایژه را آرام و مجاری تنفسی را باز می‌کند. نتیجه‌ی آن سرفه‌ی کمتر و راحتی بیشتر است.

به آرامی آویشن را درون یک هاون بکوبید و بعد آن را داخل یک لیوان بریزید. ۲۳۰ گرم آب جوش روی آن بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. برای داشتن طعم بهتر کمی لیمو یا عسل به آن اضافه کنید و آن را به طور کامل سر بکشید. در صورت نیاز این کار را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید. نوشیدن چای آویشن قبل از خواب بسیار دلپذیر و لذت بخش است.

 

۹. فلفل و عسل

فلفل سیاه پرفروش‌ترین ادویه‌ی جهان است، اما بیشترین استفاده‌ی آن به دنیای آشپزی محدود می‌شود. آنچه مردم از آن اطلاع ندارند این است که از فلفل سیاه می‌توان به عنوان یک درمان عالی برای سرفه‌هایی که با خلط زیاد یا احتناق سینه همراه هستند استفاده کرد.

عسل خواص ضد باکتریایی به آن می‌افزاید و از تحریک کنندگی بیش از اندازه‌ی آن می‌کاهد. داخل یک لیوان یک قاشق چایخوری پودر فلفل و یک قاشق غذاخوری عسل بریزید و آن را از آب جوش(۲۳۰ گرم) پر کنید. این مخلوط را هم بزنید تا ذرات فلفل پخش و در عسل ذوب شوند. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد، بعد یک بار دیگر آن را هم بزنید، و به طور کامل آن را سر بکشید. در صورت نیاز، برای نرم کردن مخاط این عمل را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

 

درمان سرفه شبانه

درمان سریع و خانگی سرفه و گلو درد

 

۱۰. زردچوبه

زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است، بنابراین میکروب‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد.

 

روش ۱:

– ۱ قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با ۱ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید تا یک خمیر آماده شود.

– خمیر حاصل را ۴ بار در روز مصرف کنید.

– این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از سرفه خشک رهایی بیابید.

روش۲:

– ۴ لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید.

– خوب هم بزنید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه دم بکشد.

– مقداری آب لیمو و عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید.

– این چای را به طور منظم بنوشید تا از شر سرفه خشک خلاص شوید.

 

۱۱. ژلاتین

ژلاتین گلو را آرام می‌کند و سرفه‌ی خشک را تسکین می‌دهد.

روش استفاده از ژلاتین برای درمان سرفه‌ی خشک:

– یک لیوان آب را گرم کنید.

– ۵ تا ۱۰ گرم ژلاتین را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید.

– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب کمی خنک شود.

– این مایع گرم را به طور منظم بخورید.

 

۱۲. چای گیاه ختمی

گیاه ختمی باعث کاهش التهاب می‌شود و به عنوان یک مسکن درد عمل می‌کند. این گیاه دارویی همچنین از غشای مخاطی و بافت گلو در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

روش استفاده از گیاه ختمی برای درمان سرفه‌ی خشک:

– یک لیوان آب را بجوشانید و سپس ۲ تا ۳ گرم برگ خرد شده‌ی ختمی را داخل آب بریزید و خوب هم بزنید.

– اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

– ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.

– هر روز ۳ فنجان چای ختمی میل کنید.

 

۱۳. نارون قرمز

پوست درخت نارون قرمز، حاوی یک ماده‌ی ژل مانند است که گلو را پوشش می‌دهد و سرفه را به حداقل می‌رساند.

روش استفاده از نارون قرمز برای رفع سرفه‌ی خشک:

– در یک فنجان آب گرم، ۱ قاشق غذاخوری پوست درخت نارون قرمز پودرشده را اضافه کنید.

– خوب مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دم بگذارید.

– چای گرم آماده شده را بنوشید تا از سوزش گلو و سرفه‌ی خشک جلوگیری شود.

– همچنین برای مرطوب کردن گلو با افزایش میزان بزاق، آب‌نبات‌های تهیه شده از پوست نارون قرمز را امتحان کنید.

 

۱۴. پیاز خام

پیاز ترکیباتی را که باعث رفلکس سرفه می‌شوند مهار می‌کند و به خارج شدن خلط از گلو کمک می‌کند.

روش استفاده از پیاز خام جهت درمان سرفه‌ی خشک:

– یک پیاز را ریز خرد کنید.

– پیاز خرد شده را داخل دستگاه میکسر بریزید تا له شود و بعد آب آن را بگیرید.

– یک قاشق غذاخوری عسل به آب پیاز اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۴ تا ۵ ساعت بماند.

– یک قاشق چایخوری را به عنوان شربت سرفه دوبار در روز مصرف کنید.

– این ترکیب به درمان گلودرد نیز کمک می‌کند.

 

۱۵. شیر داغ و عسل

شیر داغ به تولید مخاط کمک می‌کند تا گلو و سیستم تنفسی نرم شود، در حالی که عسل گلو را آرام می‌کند و باکتری‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند، از بین می‌برد.

روش انجام این درمان:

– یک قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید.

– این ترکیب را به طور منظم بخورید تا از سرفه‌ی خشک رهایی پیدا کنید.

– نوشیدن این ترکیب در شب موجب خواب بهتر خواهد شد.

 

۱۶. اورگانو (پونه‌ی کوهی)

اورگانو یا پونه‌ی کوهی به شل شدن خلط کمک می‌کند، و به این ترتیب می‌توان آن را به راحتی از سیستم تنفسی خارج کرد.

روش استفاده از اورگانو برای درمان سرفه‌ی خشک:

– یک فنجان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری اورگانوی خشک یا ۲ قاشق غذاخوری اورگانوی تازه را داخل آب بریزید و خوب هم بزنید.

– شعله را پایین بیاورید و اجازه بدهید ترکیب روی حرارت کم ۵ دقیقه دیگر هم به آرامی بجوشد.

– شعله را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا اورگانو دم بکشد.

– در نهایت ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.

 

۱۷. چای سبز و عسل

چای سبز گلو را آرام می‌کند در حالی که عسل باکتری‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد. چای را با استفاده از یک چای سبز کیسه‌ای خریداری شده از فروشگاه آماده کنید و کمی عسل برای طعم دادن به آن اضافه کنید، یا می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

روش آماده کردن چای سبز و عسل برای درمان سرفه‌ی خشک:

– یک لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری برگ چای سبز را به آن اضافه کنید.

– شعله را پایین بکشید و اجازه بدهید ترکیب ۵ دقیقه‌ی دیگر هم روی حرارت پایین به آرامی بجوشد.

– شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه دم بکشد.

– ترکیب را صاف کنید، مقداری عسل خام و ارگانیک را برای افزودن طعم و مزه به چای اضافه کنید و به طور منظم آن را بنوشید.

 

۱۸. بادیان رومی

بادیان رومی به شل شدن مخاط کمک می‌کند و به این ترتیب سبب می‌شود که راحت‌تر از سیستم تنفسی خارج شود.

روش استفاده از بادیان رومی جهت درمان سرفه‌ی خشک:

– یک لیوان آب را بجوشانید و یک قاشق چایخوری برگ بادیان رومی خشک شده یا ۳ قاشق چایخوری برگ بادیان رومی تازه را به آن اضافه کنید.

– حرارت را پایین بیاورید و اجازه بدهید ترکیب ۵ دقیقه روی حرارت پایین آرام بجوشد.

– شعله را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

– ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.

 

۱۹. کشمش

کشمش پر از قندهای طبیعی است که به آرام کردن گلو کمک می‌کنند و سرفه‌های خشک را درمان می‌کنند.

روش استفاده از کشمش جهت درمان سرفه‌ی خشک:

– در یک دستگاه مخلوط‌کن نصف فنجان کشمش، ۱/۳ فنجان شکر و ۱ قاشق غذا خوری آب بریزید و مواد را محلوط کنید تا یک خمیر آماده شود.

– مخلوط را در یک تابه‌ی کوچک بریزید و حرارت دهید تا به قوامی سس-مانند برسد.

– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب خنک شود.

– ۲ قاشق غذاخوری از این دارو را هر شب قبل از خواب میل کنید.

 

۲۰. زنجبیل و ریحان

ریحان یک مسکن طبیعی درد است و زنجبیل به تسکین گلو کمک می‌کند و با میکروب‌هایی که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، مبارزه می‌کند.

روش استفاده از زنجبیل و ریحان جهت درمان سرفه‌ی خشک:

– ۲ قاشق چایخوری ریشه‌ی زنجبیل خرد شده و ۴ برگ تازه ریحان را در یک لیوان بریزید.

– یک فنجان آب جوش روی زنجبیل و ریحان داخل لیوان بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

– ترکیب را صاف کنید و بنوشید.

 

۲۱. تکنیک آرام سرفه کردن

سرفه‌ی شدید بدون توقف، گلو را تحریک می‌کند، باعث بروز آسیب در گلو و سرفه‌ی بیش‌تر می‌شود. وقتی احساس می‌کنید که قرار است سرفه کنید، سعی کنید آن را کنترل کنید. چند سرفه‌ی کوچک و ملایم بکنید برای این‌که موکوس (خلط) به سمت قسمت بالایی مجاری تنفسی حرکت کند، سپس یک سرفه‌ی شدید بکنید تا خلط را تا جایی که می‌توانید خارج کنید.

 

نکات دیگری برای پیشگیری و درمان سرفه‌ی خشک:

– سر خود را هنگام خواب بالا بگذارید. این حالت به کاهش سرفه کمک می‌کند.

– مایعات زیادی بنوشید، به ویژه آب و آب میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک.

– از دستگاه رطوبت‌ساز برای اضافه کردن رطوبت به هوای خشک استفاده کنید.

– ویتامین A و C را برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرفه‌ی خشک مصرف کنید.

– انگور بخورید یا آب انگور ترکیب شده با یک قاشق غذاخوری عسل بنوشید.

– برش‌های زنجبیلی که رویش مقداری نمک دریا پاشیده‌اید میل کنید.

– ۱۰ عدد بادام را شب تا صبح خیس بگذارید و صبح روز بعد پوست آنها را جدا کنید. سپس بادام‌های پوست کنده را له کنید و ۲۰ گرم شکر و ۲۰ گرم کره به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز میل کنید.

– هویج حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که به درمان سرفه‌ی خشک کمک می‌کنند. هویج یا آب هویج را ۴ تا ۵ بار در روز میل کنید.

– سرکه سیب و عسل را به نسبت مساوی مخلوط کنید و ۲ قاشق غذاخوری از این ترکیب را قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

– دمنوش‌های گیاهی را به طور منظم بنوشید تا گلو نرم شود.

– به طور منظم سیر بخورید.

اگر سرفه خشک بیش از ۱۰ روز طول کشید، با پزشک‌تان مشورت کنید. پس از آن‌که سرفه خشک شما درمان شد، از این روش‌ها برای پیشگیری از عود مجدد آن استفاده کنید

 

درمان سرفه خشک حساسیتی

درمان خانگی گلودرد چرکی

درمان سریع و خانگی سرفه و گلو درد

 

منبع :  bazdeh.org

 نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا