خواص میوه ها و سبزیجات

خواص بادمجان | مضرات بادمجان | خواص بادمجان در بارداری

بادمجان دارای خواص زیادی برای کاهش وزن و رژیم غذایی است ، و همچنین دارای خواص درمانی بالایی است . در ادامه با خواص شگفت انگیز این ماده غذایی بسیار لذیذ آشنا می شویم.

 

خواص کلاهک بادمجان

خواص بادمجان

 

 

خواص بی نظیر بادمجان

بادمجان که بعربی بادنجان نامیده می شود گیاهی است یکساله و دارای ساقه نسبتا ضخیم و پوشیده از کرک . برگهای آن بیضی شکل با نوک باریک و گلهای آن بنفش رنگ است میوه این گیاه دراز و باریک و یا گرد ، برنگهای بنفش ، سیاه ، زرد و سفید دیده می شود .بادمجان از تیرهٔ سیب زمینیان است ،  این گیاه بومی هندوستان بوده است و این گیاه در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند.ارتفاع آن به ۴۰ تا ۱۵۰ سانتی متر نیز می رسد.

بادمجان باید تازه و کم تخم و جوان بوده و پوست براق داشته باشد و نوع طویل آن از نوع مدورش بهتر است. قبل از پختن باید پوست آنرا کنده و هر بادمجان را چهار قسمت کنند و یا ورقه ورقه نمایند و بر آن ها نمک بمالند و مدت چند ساعت در آب خنک گذارند تا آب قدری سیاه و تیز طعم گردد. این آب را عوض کرده و عمل را تکرار کنند تا مواد سیاه رنگ و مواد نفخ زا و مواد سست کننده در آب داخل شده و با آب دور ریخته شوند. سپس با آب پاک آنرا شسته و از خواص بی نظیر آن استفاده کنند.

 

ویتامین های بادنجان :

از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروهB ، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

بادمجان، با سرطان مقابله می کند

علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد.

بادمجان را با پوست بپزید تا از یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره مند شوید. محققان روی رشد سلول های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی دهد رگ های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

بادمجان به دلیل ذخیره فیبر زیادی که دارد در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ بسیار موثر است. این خوردنی هنگام عبور از روده ها مواد سمی و شیمیایی را جذب می کند و روده را از این مواد سرطان زا پاکسازی می نماید.

بادمجان، هوای قلب نازنینتان را دارد

نتایج پژوهشی که در مجله ی Food & Function  به چاپ رسیده است خبر از خواص مفید بادمجان برای سلامتی قلب می دهد.

در این پژوهش محققان حلقه های خام و یا کباب شده ی بادمجان را به مدت ۳۰ روز به حیوانات آزمایشگاهی دادند و سپس وضعیت قلبشان را بررسی کردند. نتایج بررسی ها نشان داد که این ماده ی غذایی، عملکرد بطن چپ قلب را تقویت کرده و شدت سکته های قلبی را کاهش می دهد.

 

بادمجان برای کاهش وزن مفید است

بادمجان برای کاهش وزن نیزمفید است. این غذا برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کم کنند مفید است چون ذخیره فیبر بالایی دارد و ضمن ایجاد احساس سیری، انرژی بدن را نیز تامین می کند. فیبر خوراکی در فرآیند هضم مدت بیشتری طول می کشد تا از لوله های گوارشی شامل معده و روده ها خارج شود وبه همین دلیل احساس سیری زمان طولانی تری باقی می ماند.

بادمجان پوست را شاداب نگه می دارد

بادمجان برای پوست نیز مفید است چون حاوی مقدار زیادی آب است که علاوه بر بهبود سایر دستگاه های بدن به حفظ سلامت پوست و موها نیز کمک می کند. کم شدن آب بدن و درنتیجه خشک شدن پوست از عوامل مهم افزایش چین و چروک های پوستی است اما خوردنی هایی مثل بادمجان می توانند ذخیره آب بدن را به میزان قابل توجهی تامین کند.

خواص دارویی بادمجان

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است . بادمجان بر خلاف آنچه که عوام اعتقاد دارند که بی بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است . مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد .

۱)بادمجان را حتما باید بحالت کاملا رسیده مصرف کرد زیرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائیکه آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماریها می شود.

۲)بادمجان اثر نرم کننده و مدر درد .

۳)بادمجان بعلت درا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است .

۴)بادمجان را می توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت .

۵)دانه بادمجان ایجاد یبوست می کند .

۶)ریشه بادمجان و شاخه های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و می توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزیها استفاده کرد.

۷)بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت های حاصل از خوردن قارچ سمی است .

۸)خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می درد .

۹)بادمجان برطرف کننده یبوست است .

۱۰)برگها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است .

۱۱)جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم است.

۱۲)بادمجان مقوی معده است .

۱۳)آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.

۱۴)اگر بادمجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد .

۱۵) از بادمجان می توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادمجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد بمقدر نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه ای اضافه کنید آنرا هم بزنید و بنوشید

۱۶)با تحقیقاتی که جدیدا روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده نتیجه گرفته اند که بادمجان دارای یک ماده ضد تشنج است که در درمان بیماری صرع اثر بسیار خوبی درد . بنابراین اشخاصی که تشنج دارند و یا مبتلا به این بیماری می باشند بهتر است که از بادمجان استفاده کنند.

 

 

 خواص بادمجان کبابی

مضرات بادمجان

 

 

مضرات بادمجان را بدانید :

بادمجان با همه ی خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده ی اشخاصی که  بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آن ها راتشدید می کند اگر این اشخاص می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آن را با گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند.

 

خواص بادمجان برای سلامتی

در بادمجان مقدار قابل توجهی اسید کلروژنیک یافت می‌شود که یک آنتی‌اکسیدان قوی برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد به شمار می‌رود. این ترکیب سبب کاهش کلسترول بد خون می‌شود و در بدن نقش یک آنتی‌بیوتیک و آنتی‌ویروس قوی را ایفا می‌کند. اگر می خواهید از خواص بادمجان بهره مند شوید بهتر است آن را به صورت بخارپز یا کبابی مصرف کنید و از خوردن بادمجان سرخ کرده بپرهیزید.

 

بادمجان برای مبتلایان به فشار خون بالا

یکی از خواص بادمجان کمک به کاهش فشار خون است. در میان املاح معدنی تشکیل‌دهنده بادمجان تقریبا هیچ نمکی پیدا نمی‌شود. در واقع در هر فنجان بادمجان پخته شده فقط یک میلی‌گرم نمک وجود دارد که مقدار بسیار ناچیزی است. افزایش نمک در رژیم غذایی سبب بالارفتن فشار خون و بروز مشکلات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی می‌شود. به گفته متخصصان تغذیه، افراد بالغ نباید روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در رژیم غذایی‌شان داشته باشند. پتاسیم موجود در بادمجان ماده معدنی دیگری است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. در هر فنجان بادمجان ۱۲۲ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد و البته مقدار مجاز مصرف روزانه پتاسیم ۴۷۰۰ میلی‌گرم است.

یک روش مصرف بادمجان، کبابی کردن آن در غذای میرزاقاسمی است. معمولا در میرزاقاسمی همراه بادمجان سیر هم به کار می‌رود که اثر کاهش‌دهندگی فشار را تشدید می‌کند. حداکثر در هفته دو بار می‌شود بادمجان مصرف کرد،. بعضی‌ها برای اینکه سرخ شدن بادمجان روغن کمتری بطلبد، بادمجان را در آب نمک می‌خوابانند. این روش برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، بسیار مضر است. افرادی که از چاقی رنج می‌برند و اضافه وزن دارند، نباید بادمجان بخورند چون در آماده‌سازی بادمجان به شکل سالم حتما از روغن استفاده می‌شود و این روغن برای افراد چاق مضر است.

 

تاثیر بادمجان در پیشگیری از کم خونی

کمبود آهن خون مشکلی است که می‌تواند سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازد. بیماری کمبود آهن همان کم‌ خونی است که با علائمی مانند سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی همراه می‌شود و حتی ممکن است عملکرد شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف مواد غذایی آهن‌دار از این جهت اهمیت دارد و با کم‌خونی می‌جنگد.

در ترکیبات بادمجان هم مقداری آهن وجود دارد. علاوه بر این در جدول ترکیبات بادمجان مس هم به چشم می‌خورد که این ماده معدنی مانند آهن برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز ضروری است. بدون این دو ماده معدنی تعداد گلبول‌های قرمز خون کاهش می‌یابد و کم‌خونی ایجاد می‌شود. از این رو بادمجان پخته شده می‌تواند در پیشگیری از کم‌خونی هم نقش داشته باشد.

 

خواص بادمجان برای سلامت قلب

دانشمندان معتقدند احتمال مرگ‌ و ‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی که در رژیم غذایی‌شان مصرف مواد غذایی حاوی فلاوونوئید وجود دارد به مراتب کمتر است. از این رو محققان می‌گویند غذاهای حاوی فلاوونوئید را برای سلامت قلب در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. بادمجان با داشتن این ترکیب مفید به شما کمک می‌کند قلب و عروق سالم‌تری داشته باشید.

یکی دیگر از ترکیبات مفید موجود در بادمجان آنتوسیانین است. در تحقیقی معلوم شد افرادی که در هفته سه وعده میوه و سبزیجات حاوی آنتوسیانین مصرف می‌کنند، نسبت به بقیه با احتمال ۳۴ درصد کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. علاوه بر این آنتوسیانین با کاهش فشار خون هم در ارتباط است و از این راه هم به سلامت قلب شما کمک می‌کند.

 

خواص بادمجان در پیشگیری و درمان سرطان

بادمجان به دلیل وجود ماده ای به نام پلی فنول, دارای خواص ضد سرطانی است. به علاوه آنتوسیانین ها و اسید کلروژنیک در بادمجان, خواص ضد التهابی دارند و از سلول ها در برایر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و به نوبه ی خود مانع رشد و تهاجم تومورها و گسترش سلول های سرطانی می شوند.

همچنین اگر بادمجان را با پوست بپزید از آنتی اکسیدانی بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره‌مند می شوید. محققان روی رشد سلول‌های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی‌دهد رگ‌های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش‌خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

 

خواص بادمجان برای پوست

بادمجان برای پوست نیز مفید است چون حاوی مقدار زیادی آب است که به حفظ سلامت پوست و مو کمک می کند. کم شدن آب بدن و درنتیجه خشک شدن پوست از عوامل مهم افزایش چین و چروک های پوستی است اما خوردنی هایی مثل بادمجان می توانند ذخیره آب بدن را به میزان قابل توجهی تامین کند. استفاده موضعی از آن نیز برای کاهش درد آفتاب سوختگی موثر است. تنها کاری که باید بکنید پخت آن در فر یا به صورت بخارپز و یا در ماهیتانه با میزان کمی روغن زیتون است.

 

بادمجان برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

یکی از خواص بادمجان که در اینجا می خواهیم به آن بپردازیم، تاثیر مصرف بادمجان در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می باشد. دانشمندان دریافته اند که آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان خون‌رسانی به مغز را تسهیل می‌کند. ضمن اینکه از بروز اختلالات مغزی ناشی از کهولت سن پیشگیری کرده و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. بنابراین اگر این روزها تمرکزتان کاهش یافته و حافظه‌تان ضعیف شده برای بهبود وضعیت مغز از بادمجان استفاده کنید.

نکته مهم دیگر این است که بادمجان کالری کمی دارد (هر ۱۰۰ گرم از آن فقط ۲۰ کالری وارد بدن‌تان می کند) و همین موضوع سبب می‌شود که بتوانید به عنوان یک جز اصلی در رژیم‌های کاهش وزن از آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بادمجان فقط باید به صورت پخته شده مصرف شود زیرا بادمجان خام سمی است و به بدن آسیب می رساند.

 

خواص بادمجان برای لاغری و کاهش وزن

بادمجان برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند، یا اینکه وزن کم کرده اند و نمی خواهند دوباره چاق شوند، مفید است. البته برای کاهش وزن نباید بادجان را سرخ کنید، بلکه آن را به صورت کبابی یا بخارپز باید مصرف نمود. فیبر موجود در بادمجان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کنترل وزن است. در واقع خوردن بادمجان سبب ایجاد حس سیری و کاهش اشتها شده و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. در نتیجه کالری دریافتی بدن‌تان کاهش می‌یابد. بادمجان همچنین یک ماده دیوروتیک(ادرارآور) طبیعی فوق العاده است که باعث کاهش حالت احتباس آب می‌شود. در زیر نیز دو روش استفاده از بادمجان برای کاهش وزن مطرح شده است.

 

نوشیدنی پرتقال و بادمجان برای لاغری

همچنین می‌توانید با ترکیب بادمجان با آب پرتقال تازه نیز یک نوشیدنی لاغرکننده داشته باشید. برای اینکار به یک عدد بادمجان بزرگ یا دو عدد بادمجان کوچک و دو عدد پرتقال نیاز دارید. بادمجان را به ۷ قسمت مساوی تقسیم کنید و آب پرتقال ها را بگیرید. با هم ترکیب کنید و برای صبحانه بنوشید.

لازم است این نوشیدنی را در همان موقع مصرف آماده کنید و این کار را نیز به مدت دو هفته ادامه دهید. البته لازمه لاغری با آب بادمجان این است که در چهار چوب یک رژیم غذایی کم کالری و به همراه ورزش(۳ جلسه در هفته) مصرف شود. علاوه بر این لازم است که روزانه یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید تا روند لاغری تان با سرعت بیشتری پیش رود.

 

معجون بادمجان برای لاغری و کاهش وزن

برای کاهش چربی‌های دور شکم می‌توانید یک معجون خانگی تهیه کنید. برای تهیه این معجون لازم است که یک عدد بادمجان بزرگ را شسته و سپس به شکل مکعب‌های کوچک خرد کنید. بادمجان‌های خرد شده را داخل یک ماهیتابه متوسط بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید به طوری که تا نصف بادمجان‌ها را بپوشاند. ماهیتابه را روی گاز بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشد؛ سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود.

در نهایت آب بادمجان را صاف کنید و در یک ظرف شیشه ای بریزید و داخل یخچال قرار دهید. هر روز ۳ تا ۴ لیوان از آب بادمجان به دست آمده میل کنید. می‌توانید کمی آب پرتقال طبیعی با آن مخلوط کنید تا باب طبع تان شود. لیوان اول را به صورت ناشتا قبل از صبحانه میل کنید و لیوان آخر را قبل از خواب. این دوره را حداقل دو هفته ادامه دهید و هر روز آب بادمجان تازه تهیه کنید.

 

خواص پوست بادمجان

خواص بادمجان در بارداری

خواص بادمجان | مضرات بادمجان | خواص بادمجان در بارداری

 

منابع

تبیان – مجله اینترنتی برترین ها – زیباشو – مجله آرگا – خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –noavard.co

نمناک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا