اصلی

نکاتی برای شست و شوی بهتر کفش ها

شاید وقتی صحبت از بهداشت و تمیزی لباس ها می شود ، شما هم مانند خیلی از افراد به یاد پاکی و آراستگی لباس های تنتان بیوفتید و اصلا یادتان هم نیاید کفش های شما هم جزیی از پوشاک و ظاهر شماست ، اما متاسفانه باید بگویم شما از بخش مهمی از تیپ و ظاهر خودتان غافلید ، کفش ها ، دو یار همراه که شما را در همه جا یاری میکنند و صد البته نقش بسیار مهمی از تیپ و ظاهر شما را ایفا میکنند.

شست و شوی کفش ها چنان مهم است که اگر تمام آراستگی ظاهری را داشته باشید و کفش هایتان تمیز نباشد ، حسابی ظاهرتان را خراب میکند. در اینجا با نکاتی برای شست و شوی کفش ها همراه شما هستیم.

 

چگونه کتانی سفید را تمیز کنیم

شست و شوی کفش ها

 

مراحل شست و شوی کفش ها:

بندهای کفش را باز کنید و کفه های داخل آن را بیرون آورید.

بند کفش را با یک ماده شوینده بشوئید و اجازه دهید در هوا خشک شود.

مخلوطی از یک صابون ملایم (مایع ظرفشویی یا پودر صابون سفید بهتر است) و آب تهیه کنید. اگر کفشهای شما خیلی کثیف باشد،

شوینده مخصوص کفشهای ورزشی را فراهم کنید. به بر چسب روی بطری توجه کنید تا مطمئن شوید برای کفشهای نایلونی، چرمی،کتانی، لاستیکی و … مناسب است.

با یک فرچه نرم و آب صابون یا تمیز کننده کفش، داخل و خارج کفش ها و همچنین کفه های آن را بشوئید، سپس آنها را با آب تمیز آبکشی نمائید.رطوبت باقیمانده را با دستمال کاغذی برطرف کنید.

داخل کفشها را با دستمال کاغذی پر کنید تا رطوبت داخل کفشها را جذب کنید و حالت و شکل کفشها حفظ شود.

کفشها و کفه ها را در محلی با تهویه مناسب در اتاق خشک کنید. اگر رطوبت داخل کفشها جذب شده باشد، دستمال های کاغذی را ازداخل آن خارج نمائید.

وقتی کفش ها کاملاً خشک شدند، بندها و کفه های کفش را در جای خود قرار دهید.

مقداری جوش شیرین به داخل کفشها بپاشید تا بوی خوش بگیرند.

پس از هر بار استفاده از کفش اجازه دهید تا کاملاً خشک گردد تا عمر آن زیاد شود.

 

توصیه کلی :

قراردادن کفشها در ماشین لباسشویی، بدترین روش برای تمیز کردن کفشهای کثیف است. حتی وقتی روی کفش شما بر چسب « قابل شستشو» وجود دارد، حرارت، چرخاندن و خیساندن آنها موجب خرابی کفشها می شود. بنابراین هیچگاه نباید کفشها را در ماشین لباسشویی شستشو داد.

داشتن مشغله دلیلی بر کثیف بودن و بوی بد کفشها نیست. این توصیه‌ها برای کفشهای ورزشی با جنسهای مختلف بکار برده می شود

 

مراحل شستشوی کفشهای ورزشی:

محلولی از آب و یک پاک کننده خنثی (مثل مایع ظرفشویی یا تمیز کننده ملایم دیگر ) تهیه کنید.

بندها و کفه‌های کفش‌ها را جدا کنید و داخل و خارج آنرا آب کشی نمائید.

توسط یک فرچه نرم و محلول تمیز کننده ، تمام قسمتهای کفش (شامل داخل، رو و کف کفش) را بشوئید.

با استفاده از یک صفحه خشگیر مناسب، خراشهای موجود برروی کفش را از بین ببرید.

کفش ها را بطور کامل آبکشی نمائید.

داخل کفشها را با کاغذ پر کنید (نباید از کاغذ روزنامه استفاده کنید زیرا ممکن است جوهر روزنامه باعث کثیف شدن کفشها شود) تا آباضافی آن جذب شده و باعث شود شکل کفش ها حفظ گردد. سپس اجازه دهید تا خشک شوند.

بند کفشها را با پودر لباسشویی بشوئید. اجازه دهید کفه های کفش ها در هوای آزاد قرار گیرند و اگر بوی بدی می دهند از جوش شیریناستفاده کنید.

وقتی کفشها کاملاً خشک شدند، کفه ها را در جای خود قرار دهید و بندها را ببندید.

 

توصیه ها:

اگر کفش ورزشی شما در اثر چرخش خراب نمی شود، از ماشین لباسشویی برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

 

طریقه حذف بوی کفش

حذف بوی بد از کفش زحمت زیاد و وقت زیادی می خواهد، اما کفشهای شما ارزش آن را دارد.

 

مراحل حذف بوی کفش

داخل و خارج کفش خود را با ماده شوینده صابونی و سفید کننده کاملاً بشوئید.

مقدار مناسبی جوش شیرین یا کربنات سدیم به داخل کفش خود بپاشید. یک شب بگذارید بماند و قبل از آنکه دوباره بپوشید، آنرا تکان دهید.

هر روز مواد ضدعفونی کننده و مواد بوبر مخصوص بوی پا به داخل کفش های خود اسپری کنید.

هر روز پودر طراحی شده برای بوی بد پا، به پا یا کفش خود بزنید.

 

توصیه ها:

دنبال محصولاتی بگردید که باکتریهای بوزا را جذب و از بین می برند. محصولاتی که به سادگی بوی بد ترکیبات را بر طرف می کنند.

 

 

باکتریهایی که در محیط های نمناک و تاریک رشد می کنند، باعث ایجاد بوی پا می شوند. ضرورتاً برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در کفش بایستی پا و کفش ها را تمیز کرده و در مجاورت با هوا قرار داد.

 

مراحل جلوگیری از ایجاد بوی کفش

پاهای خود را با صابون ضدباکتری کاملاً بشوئید (بین انگشتان خود را مالش دهید). پس از شستشو، پاهای خود را کاملاً خشک کنید.

اگر پاهایتان زیاد عرق می کند، برای کنترل رطوبت از مواد ضد عرق استفاده کنید. استفاده از مواد ضد عرق پا بهتر از مواد ضد عرق زیربغلاست. می توان از ژلهای ضدباکتری برای کنترل رشد باکتریها در پا یا پودرهای ضد قارچ برای جلوگیر از رشد قارچ در پای ورزشکاران استفاده کرد.

جورابهای جذب کننده مثل جوراب پنبه ای بپوشید و از پوشیدن جورابهای نایلونی که عرق را به خوبی جذب نمی کنند پرهیز کنید . اگر پاهایشما زیاد عرق می کند، جورابهای خود را یکبار یا دوبار در روز عوض کنید.

کفش هایی بپوشید که روی آنها باز و یا دارای سوراخهای زیاد و یا از جنس کرباس باشد. اجازه دهید پاهایتان در هوای آزاد قرار گیرد تارشد باکتری کاهش یابد.

از پوشیدن یک کفش در دو روز پشت سر هم پرهیز کنید و اجازه دهید بین هر استفاده از کفش به مدت ۲۴ ساعت کفش‌هایتان در هوایآزاد قرار گیرد.

کفه های کفش خود را خارج کنید و پس از یک روز پر عرق اگر کفش هایتان خیس شده است، به مدت ۲۴ ساعت آنرا در هوای آزاد قراردهید.

 

توصیه ها:

اگر مد به شما تحمیل می کند که کفش بدون جوراب بپوشید، پودر تالک در کفش خود بپاشید تا عرق را جذب کند.

اگر کفش شما در یک روز بارانی خیس شده، قبل از آنکه دوباره بپوشید، اجازه دهید کاملاً خشک شود.

جای تعجب نیست که همه ما چند چیز را به عنوان اشیای کثیف و بد بو به حساب می آوریم مانند یک جفت کفش ورزشی کهنه و قدیمی. پاهایتان به مدت طولانی و گاه ساعتها در یک فضای بسته باقی می مانند در حالی که شما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهید، هیچ منفذی هم برای خروج عرق و بو وجود ندارد در نتیجه همه آنها جذب کفش می شوند.

برای جایگزینی این بو با یک رایحه خوب در کفش کتانی تان شما نیاز به شستن آنها دارید. یک پارچه نرم و مقدار کمی مایع شوینده جانی تازه به آنها ببخشد اما کفش های کتانی خاکی مستلزم شستشوی کامل در لباسشویی هستند.

 

شستن کتانی با دست

انداختن کفش در ماشین لباسشویی

 

مواد لازم برای شستن کفش کتانی :

کیسه توری مخصوص لباسشویی یا یک رو بالشی

پودر لباسشویی

پودر تقویت کننده لباسشویی(اختیاری)

جوش شیرین

چند عدد حوله یا لباس اضافی برای شستشو

یک عدد برس یا فرچه

 

نحوه تمیز کردن کفش های کتانی :

همه چرک های سطحی را با برس زبر جدا کنید. برای جداسازی شن و خاک، یک برس نرم می تواند برای جداسازی گل و لای خشک شده یا کثافات ظاهری مناسب باشد.

 

کفشها را داخل کیسه مخصوص لباسشویی قرار داده و درب آن را کاملا ببندید این کار بند کفشها را از گره خوردن به هم در طول مدت زمان شستشو در امان نگاه داشته و مانع از گیر کردن ته کفش در درام واشر ماشین لباسشویی می شود. اگر این کیسه های مخصوص را در دسترس ندارید می توانید از رو بالشی و تعدادی سنجاق قفلی استفاده کنید. کفش ها را داخل روبالشی قرار داده و همانند شکل توسط چند سنجاق قفلی آن را بسته و داخل لباسشویی بگذارید.

 

وضعیت لباسشویی را روی دور کند یا شستشوی آهسته قرار دهید و حدودا نصف تا یک چهارم فنجان پودر لباسشویی اضافه کنید. اگر قصد داشتید تقویت کننده شستشو را نیز به منظور تمیزی هر چه بیشتر در همین مرحله اضافه کنید. پودر لباسشویی که با فرمولاسیون ضد بو ساخته شده باشد برای این منظور مناسب تر خواهد بود اما در هر صورت هر پودری جواب گو می باشد. برای داشتن کفش های کتانی هر چه خوش بو تر نصف فنجان جوش شیرین نیز اضافه کنید این کار میزان رشد باکتریها را به حداقل خواهد رساند.

 

حالا نوبت روشن کردن ماشین لباسشویی است اجازه دهید تا همه شوینده ها به مدت چند دقیقه با هم ترکیب شده و فرآیند شستشوی کفشهای شما را کامل کنند. به یاد داشته باشید که همراه کفشهایتان، برای بهتر شسته شدن حتما تعدادی لباس و حوله های ضخیم را نیز در ماشین لباسشویی بیاندازید.

 

بعد از اتمام شستشو کفش ها را از لباسشویی خارج کرده و آن ها را برای خروج آب اضافه روی پد یا حوله قرار دهید. سپس قسمت پنجه پا را با روزنامه بازیافتی یا نمد پر کرده و برای خشک شدن هر چه بهتر در آفتاب قرار دهید.

 

توجه :

  • قبل از شستشو بند کفش ها را جدا کرده در هر صورت اگر ترجیح می دهید آن ها را نیز بشویید حتما آن ها را با دست شسته و آویزان کنید.
  • می توانید از یک لیوان کوچک سرکه برای خوشبوتر ماندن کتانی هایتان در آینده به مواد شستشو اضافه کنید.

تمیز کردن کفش اسپرت سفید

انداختن کفش در ماشین لباسشویی

نکاتی برای شست و شوی بهتر کفش ها

 

منابع: beytoote.com – sportbrand.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا