آموزش آشپزی

طرز تهیه ی دمی باقالی و لوبیا و ماش

طرز تهیه انواع دمی باقالی

امروز با آموزش طرز تهیه دمی باقالی و ماش اومدیم ، امیدوارم این غذای خوشمزه رو در منزل درست کنید و لذت ببرید، درست کردن دمی آسونه و معمولا ، مواد مورد نیاز غذا در منزل موجود می باشد ، دمی غذای خوشمزه ای هستش ، بعضی ها درست کردن این غذا رو ، به صورت  گیاهی فقط با گوجه و سیب زمینی، یا لوبیا و باقالی و … دوست دارن ، اما با اضافه کردن گوشت و مرغ ، غذاتون خوشمزه تر میشه . بریم تا داشته باشیم دمی های خوشمزه طرز تهیه ی کباب تابه ای را هم بخوانید

طرز تهیه دمی باقالی با گوشت

طرز تهیه دمی باقلا ( باقلای زرد ) :

مواد لازم

برنج ۴ پیمانه
باقلا ۲ پیمانه
پیاز ۴ عدد درشت
برای داخل غذا و برای تزیین روی غذا
روغن کمی
زردچوبه ۲ تا ۳ قاشق مربا خوری
تخم مرغ به تعداد نفرات یکعدد

طرز تهیه دمی باقالی :

پیاز را خرد کرده با روغن سرخ میکنیم تا طلائی شود در انتها زردچوبه را در آن تفت میدهیم . باقلا را که قبلا تمیز کرده و شسته و خیس کرده ایم ، داخل پیازها میریزیم و کمی تفت میدهیم تا هنگام پخت وا نروند . سپس ۲ تا۳ لیوان آب در آن میریزیم و یک قاشق سوپخوری نمک بآن اضافه مینمائیم میگذاریم کمی باقلا نیمه پز شود و در آخر آبش بخور باقلا برود و کم شود .

( حدود ۱۰ دقیقه کافیست( برنج را که قبلا شسته و با نمک خیس کرده ایم .اکنون روی باقلا می ریزیم و هم میزنیم و بعد حدود ۳ لیوان آب اضافه میکنیم و حرارت را ملایم میکنیم و کمی هم کره به آن اضافه می کنیم تا برنج و باقلا بپزد و آب آن تبخیر شود . اگر برنج زنده بود کمی هم آب اضافه میکنیم .

اکنون اگه برنج مغز پخت شده دم کنی میگذاریم و دم میکنیم . هنگام کشیدن ازپیازداغ های کنارگذاشته شده ونیمرورویش راتزیین می کنیم و با ترشی سرو میکنیم .

نکات: قبلاباقلای زردرویکی دوساعت زودترخیس میکنیم.

طرز تهیه دمی باقالی با قالیچه

طرز تهیه ی دمی باقالی

دمی باقالی با ته دیگ باقالی و مرغ

شوید خرد شده و باقالی رو کمی تفت دادم کمی هم برگ سیر تازه اضافه کردم بعد آب رو پیمونه کردم وریختم(به ازای هر پیمانه برنج ۱پیمانه آب اضافه کردم +۱ پیمانه آب اضافه ینی برای ۲ پیمانه برنج ۳ پیمانه آب اضافه کردم ) عصاره گوشت و نمک هم اضافه کردم تا جوش اومد بعد برنج خیس خورده رو اضافه کردم تا آبش کشیده شد تویه قابلمه دیگه باقالی رو چیدم و روش هم یه تکه نان وگرد برش زدم و گذاشتم روی باقالیا تا موقع ریختن برنج باقالیها بهم نریزه بعد هم برنج رو روش ریختم وگذاشتم تا دم کشید .
مرغم به هر روشی که دوست دارید میتونید آماده کنید.
.من اول مرغ و چنددقیقه ای با آب ونمک وزرد چوبه وپیاز وسیر جوشوندم وآبش رو خالی کردم بعد مرغ رو شستم و توی تابه روغن ونمک وفلفل وزردچوبه وزعفرون ریختم ومرغ رو سرخ کردم وکنار گذاشتم تویه قابلمه دیگه پیاز رنده شده رو تفت دادم نمک وفلفل وزرچوبه اضافه کردم بعد رب رو ریختم وتفت دادم ۲ لیوان آب وآب یک نارنج تازه رو اضافه کردم +هویج وفلفل دلمه ای ومرغ رو گذاشتم روی سس وگذاشتم تا با حرارت ملایم پخت حین پخت روش رو بابرس محلول زعفرون زدم.

طرز تهیه دمی ماش

مواد لازم

۷۰۰ گرم برنج
۵۰۰ گرم ماش
۷۰۰ گرم گوشت گوسفندی
۲ قاشق غذاخوری رب گوجه
۲۰۰ گرم روغن
نمک و زردچوبه : به مقدار لازم

طرز تهیه دمی ماش :

گوشت را قیمه ای خرد کرده و با پیاز سرخ کرده کمی سرخ می کنیم
دو لیوان آب می ریزیم می گذاریم با حرارت ملایم گوشت بپزد بعد رب گوجه فرنگی خانگی و کمی نمک و فلفل را به آن می زنیم می گذاریم آب گوشت کشیده شده ماش را کمی بو می دهیم و با گوشت کوب کمی می کوبیم تا پوست آن گرفته شود بعد مثل دمی باقلا طبخ می نمائیم وقتی آب برنج کشیده شد قیمه را وسط برنج می‌ریزیم رویش را با برنج می پوشانیم و دم می کنیم.

کته عدس و لوبیا چیتی

مواد لازم برای۴ نفر

برنج ۳ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
لوبیا چیتی ۱ پیمانه
هویج (خرد شده) ۱ پیمانه
کلم (خرد شده) ۵۰۰ گرم
سبزی (پلویی یا دلخواه) ۱۵۰ گرم
پیاز (سرخ شده) ۲ گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه کته عدس و لوبیا

۱- ابتدا لوبیا چیتی و عدس را جداگانه پخته و در انتهای پخت به آنها نمک و فلفل می‌زنیم تا طعم‌دار شوند. کلم و هویج را به پیاز سرخ شده افزوده و با کمی روغن تفت می‌دهیم.

۲- نمک، فلفل و زردچوبه را به آنها اضافه کرده، سپس سبزی را نیز تفت داده و کنار می‌گذاریم. برنج شسته شده را با پنج پیمانه آب درون قابلمه روی حرارت گذاشته تا آب آن تبخیر شود.

۳- کمی نمک و روغن داخل آن ریخته و تمام مواد را به آن اضافه می‌کنیم تا مثل استانبولی برنج دم بکشد و به صورت کته آن را می‌پزیم و در آخر آب زعفران روی آن ریخته و سرو می‌نماییم.

سایر نکات

۱)اگر دوست دارید به این دمی گوشت یا مرغ اضافه کنید.

۲)استفاده از هر نوع کلمی در این غذا ازاد است اما کلم قمری آن را خوشمزه تر میکند.

۳)عدس قرمز یا همان دال عدس این غذا را لذیذ تر میکند

طرز تهیه باقالی تهران

طرز تهیه ی دمی باقالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا