آموزش شیرینی پزی و دسر

طرز تهیه نان تافتون خانگی

توی خونه نون تافتون درست کنید

نان تافتون خانگی

اگر جز افرادی هستید که به بهداشت و سلامتی خود خصوصا در این روزهای وجود کرونا اهمیت میدهید و در قرنطینه ی شدید خونگی هستید و دلتان نمیخواهداز خانه بیرون برید یا اینکه دلتان میخواد نانی درست کنید که به سلیقه ی خود و ذائقه ی شخصی خودتون هستش باید بگم امروز با طرز تهیه ی نان تافتون خوشمزه ی خویگی اومدیم امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

طرز پخت نان بربری را هم بخوانید

طرز تهیه تافتون نیشابوری

نان خرمایی(تافتون)

مواد لازم

خرمای هسته گرفته ۲لیوان
آب گرم ۱لیوان
آرد نان ۴لیوان
روغن ۱/۴لیوان
مایه خمیر ۱ ق غ
رازیانه ۲ق غ

طرز تهیه نان تافتون خانگی

آبجوش را روی خرما ریخته تا نرم شود وسپس با ڪوشتڪوب یا قاشق صاف ویڪدست ڪنیم وبزاریم ڪمی خنڪ شه وسپس روغن را مخلوط ڪرده ورازیانه ومایه خمیر را اضافه ڪرده و ڪم ڪم آرد رو اضافه ڪرده تا خمیر جمع بشه اگه خمیر چسبناڪ بود دستمون رو با روغن چرب ڪرده وخمیر رو خوب ورز بدیم وتوی جای گرم گذاشته تا دوبرابر بشه.سپس از خمیر گلوله های ڪوچڪی برداشته ودر ڪنجد بزاریم وبا وردنه پهن ڪرده وباڪاردڪ شانه ای یا هسته خرما(ڪه یه روش سنتیه) مدل داده ودر فر با حرارت ۱۸۰درجه بمدت ۱۵الی ۲۰دقیقه بپزیم

طرز تهیه نون تافتون

مواد لازم

آرد ۳۵۰ گرم
ماست ۱۵۰ گرم
بیڪینگ پودر ۱/۲ ق چ
نمڪ ۱ ق چ
روغن مایع ۱ ق غ
مایع خمیر فوری ۱/۲ ق غ
شڪر ۲ ق چ
شیر ولرم ۱۵۰ میلی لیتر
زرد چوبه ۱/۴ ق غ

طرز تهیه

همه ی مواد را مخلوط ڪرده ورز داده اگه ماست شل باشه آرد بیشتری نیازه
۲ ساعت استراحت میدهیمسپس چونه هایی به اندازه ی نارنگی میگیریم و ۱۵ دقیقه استراحت میدهیم
سپس نان ها را به قطر دلخواه باز ڪرده و با چنگال سوراخ ڪرده در صورت تمایل اواسط وردنه ڪشی ڪنجد یا سیاه دانه میپاشیم و در تابه ی چدنی از قبل گرم شده پهن میڪنیم و وقتی یڪ طرف پخت برگردانده طرف دیگر را میپزیم.

طرز تهیه نان خانگی فوری

‌ نان تافتون خانگی

مواد لازم برای۶ نفر

آرد به مقدار لازم
آب ۲ لیوان
روغن ۲ قاشق غذا خوری
شڪر ۱ قاشق غذا خوری
پودر مخمر ۱ قاشق چای خوری
نمڪ ۱/۲ قاشق چای خوری

طرز تهیه

۱- ابتدا آب را جوشانده و کمی صبر کنید تا ولرم شود سپس آن را با مخمر و شکر مخلوط کرده و ۱۰ دقیقه در جای گرم قرار دهید تا مخمر عمل بیاید.سپس روغن را اضافه کرده و خوب هم بزنید.
۲- آرد را با نمک مخلوط کرده و ۳مرتبه الک کنید و بعد کم کم به مواد اضافه ڪنید و مخلوط نمائید تا جایی ڪه احساس ڪنید خمیر به دست نمیچسبد سپس ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید طوری که با ڪف دست به سمت جلو بڪشید و مجدد برگردانید.
۳- خمیر آماده را درون ڪاسه ای ڪه چرب ڪرده اید به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قرار دهید.تا حجم آن ۲برابر شود.
۴- روی سینی ڪمی آرد بپاشید ، تڪه ڪوچڪی از خمیر بردارید و با وردنه خوب باز ڪنید ، ڪف ماهیتابه را چرب ڪنید و روی حرارت متوسط قرار دهید سپس خمیرهای باز شده را ڪف ماهیتابه پهن ڪنید تا نان ها پخته شوند ( میتوانید مقداری ڪنجد روی خمیر بپاشید ) ، پس از مدتی برگردانید تا طرف دیگر نیز بپزد و نان آماده شود.

سایر نڪات

مقدار کره یا روغن نباید به حدی باشد که نان سرخ شود
هرچه خمیر نازڪ تر پهن شود نان شما تردتر خواهد بود ، این خمیر را میتوانید درون روغن سرخ ڪنید و ڪمی پودر قند بپاشید و بعنوان میان وعده نیز مصرف ڪنید
میتوانید از این خمیر برای تهیه انواع غذاها مانند پیتزا استفاده ڪنید ، برای مصارف دیگری به غیر از نان تافتون مقدار روغنی ڪه به خمیر اضافه میڪنید باید ۳ برابر باشد ( برای این مقدار مواد ۵ قاشق غذاخوری لازم است
در صورت تمایل نان را داخل فر بپزید.

نان تافتون

مواد لازم

آرد گندم به مقدار لازم
آب ۲ لیوان
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
شڪر ۱ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه ۱ قاشق چایخوری
نمڪ ۱/۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه

۱-درون ڪاسه ای آب ولرم ، شڪر و خمیر مایه را مخلوط ڪنید و حدود ۵ دقیقه استراحت دهید سپس روغن و نمڪ را اضافه ڪنید و خوب هم بزنید.
۲-قاشق قاشق آرد اضافه ڪنید و مخلوط نمائید تا جایی ڪه احساس ڪنید خمیر به دست نمیچسبد سپس ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید ( با ڪف دست به سمت جلو بڪشید و مجدد برگردانید و به همین صورت خمیر را ورز دهید ).
۳-خمیر اماده را درون ڪاسه ای ڪه چرب ڪرده اید به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قرار دهید.
۴-روی سینی ڪمی آرد بپاشید ، تڪه ڪوچڪی از خمیر بردارید و با وردنه خوب باز ڪنید ، ڪف ماهیتابه را چرب ڪنید و روی حرارت متوسط قرار دهید سپس خمیرهای باز شده را ڪف ماهیتابه پهن ڪنید تا نان ها پخته شوند ( میتوانید مقداری ڪنجد روی خمیر بپاشید ) ، پس از مدتی برگردانید تا طرف دیگر نیز بپزد و نان اماده شود.

نڪته

هرچه خمیر نازڪ تر پهن شود نان شما تردتر خواهد بود ، این خمیر را میتوانید درون روغن سرخ ڪنید و ڪمی پودر قند بپاشید و بعنوان میان وعده نیز مصرف ڪنید. میتوانید از این خمیر برای تهیه انواع غذاها مانند پیتزا استفاده ڪنید، برای مصارف دیگری به غیر از نان تافتون مقدار روغنی ڪه به خمیر اضافه میڪنید باید ۳ برابر باشد برای این مقدار مواد ۵ قاشق غذاخوری لازم است.

طرز تهیه تافتون ملایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا