خواص میوه ها و سبزیجات

خواص آلبالو | خواص آلبالو خشکه

در ادامه ی معرفی فواید و خواص میوه ها در این نوبت خواهیم پرداخت به خواص آلبالو که علاوه بر دارا بودن فواید بسیار برای بدن از بروز و گسترش برخی بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

خواص آلبالو برای پوست

خواص آلبالو در دوران بارداری

 

 

خواص آلبالو

خواص آلبالو برای بیماران قلبی و روماتیسمی فوق‌العاده مفید است و زیبایی و طراوت خانم‌ها را تضمین می‌کند.کشت آلبالو در کشورهایی که تولیدکننده آلبالو هستند روز به روز رو به توسعه است.

ایتالیا و آمریکا جزو اولین کشورهای تولیدکننده آلبالو هستند و بیش از ۲۰۰ هزار تن هر ساله میوه آلبالو دارند، بعد از ایتالیا در اروپا کشور آلمان است که محصول سالانه آن به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد.

درخت آلبالو اصلا در ایران بوده است و از ایران به کشورهای دیگر رفته و کشت شده است. منطقه‌ای که در قدیم درختان آلبالوی فراوان داشته در منطقه وسیعی از آناتولی ترکیه تا دریای خزر بوده است.

در حال حاضر در مناطق مختلف ایران درخت آلبالو و میوه آن وجود دارد و بعضی سال‌ها محصول فراوانی دارد که از آن به عنوان میوه استفاده می‌شود یا آن را خشک می‌کنند و یا از آن شربت و مربا و یا آلبالوپلو و یا خورش آلبالو درست می‌کنند.

ارزش غذایی آلبالو زیاد نیست و صد گرم آلبالو فقط ۷۰ کالری دارد. آلبالو دارای ویتامین آ، ب و ث است.املاح معدنی آلبالو عبارت است از آهن، کلسیم، فسفر، کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس، روی، منگنز و کوبالت.

 

قند آلبالو از نوع لولوز است و برای اشخاصی که دیابت دارند جذب آن آسان است.

از لحاظ خواص آلبالو، آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد. از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است دوری کنید زیرا مصرف آن سوء‌هضم می‌آورد و کار روده‌ها را مختل می‌کند.

آلبالو وقتی تیره‌رنگ است و دارای لکه‌‌های قهوه‌ای است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است. گاهی میوه‌فروشان برای اینکه آلبالو را خوش‌منظره سازند به آن آب می‌زنند این کار زود آلبالو را خراب می‌کند و آماده می‌سازد که زودتر فاسد شود.

 

آلبالو را چه وقت و چگونه باید مصرف کرد:

وقتی آلبالو خوردید روی آن آب نخورید، مایعات به طور کلی روی میوه‌ها آن را «باد کرده» می‌کند و این وضع برای دستگاه هاضمه خطرات جدی در بر دارد. در فاصله غذاهای اصلی می‌توانید آلبالو را بخورید زیرا خیلی زود هضم می‌شود یک مرتبه مقدار زیادی آلبالو نخورید بلکه به مقدار کم بخورید و در موقع خوردن هم خوب آن را بجوید.

آلبالو برای چه اشخاصی خوب نیست

کسانی که ورم روده دارند چون آلبالو ترش است و سلولز دارد دیر هضم می‌شود.

کسانی که از معده یا روده‌ها علیل هستند می‌توانند آلبالوی پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف کنند، البته در این موارد آلبالو چون پخته می‌شود، قسمتی از مواد حیاتی خصوصا ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد ولی به آسانی هضم می‌شود. با وجود این بعضی از کسانی که از جهت معده و یا روده‌ها علیل هستند، می‌توانند هضم آلبالو را تحمل کنند به شرطی که صبح ناشتا به مقدار کم آن هم کاملا رسیده باشد، مصرف کنند.

کسانی که دیابت دارند می‌توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند زیرا قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می‌توانند جذب کنند.

اشخاصی که چاق هستند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذای اضافی علاوه بر غذاهای مخصوص رژیم خود مصرف کنند ولی به عنوان یک غذای اصلی می‌توانند آلبالو مصرف نمایند زیرا آلبالو دارای کالری کمی است و شیپور اشتهای کاذب را خفه می‌کند!

 

چه کسانی باید آلبالو بخورند؟

کسانی که بیماری کلیه دارند، اشخاصی که رماتیسم دارند اگر آلبالو بخورند از بروز نقرس در آنها جلوگیری خواهد شد.

کسانی که بیماری قلبی دارند چون آلبالو ادرارآور است پتاسیم آن از باقیمانده نمک در عروق جلوگیری می‌کند و به صورت ادرار آن را خارج می‌کند و در نتیجه به قلب کمک می‌کند. خانم‌هایی که می‌خواهند دارای رنگ درخشانی شوند و زیبایی چهره آنها مورد توجه قرار گیرد برای صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.

 

 

هسته آلبالو

خواص اب آلبالو

مصارف دیگر آلبالو

جوشانده دم آلبالو بی‌اندازه ادرارآور است و کسانی که به حبس‌البول یا اختلال کلیه و یا مثانه مبتلا هستند باید آن را مصرف کنند. برای تهیه این جوشانده باید ۳۰ گرم دم آلبالو را که خشک کرده‌اید در یک لیتر آب ۱۰ دقیقه بجوشانید و بعد آن را مصرف کنید. در طب جدید هم جوشانده دم آلبالو در مواردی که بخواهند خروج ادرار را زیادتر کنند، مصرف می‌شود.

مغز هسته آلبالو را می‌کوبند و از آن روغن مایعی می‌‌گیرند که قرن‌هاست با موفقیت رماتیسم را شفا می‌بخشد.

 

مصرف آلبالو از بروز نقرس و روماتیسم پیشگیری می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف آلبالو از بروز نقرس، روماتیسم و بیماری‌های کلیه پیشگیری می‌کند.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کالری آلبالو بسیار پایین است و هر یکصد گرم آلبالو حدود ۷۰ کیلو کالری انرژی دارد.

وی گفت: آلبالو سرشار از ویتامین‌های A، B، C و دارای املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، گوگرد، سدیم، منیزیم، کبالت و منگنز است.

این متخصص تغذیه افزود: قند موجود در آلبالو «لوولوز» نام دارد که برای افراد مبتلا به دیابت جذب آن آسان است. از مصرف آلبالوی نرسیده باید پرهیز کرد به دلیل اینکه موجب بروز بیماری‌های روده‌ای می‌شود.

وی اضافه کرد: خواص آلبالو برای کسانی که دچار بیماری‌هایی مانند ورم روده و ورم معده هستند، مضر است به دلیل اینکه نمی‌توانند به خوبی آن را هضم کنند.

صفوی بیان کرد: آلبالو برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه بسیار مفید است، از بروز نقرس و روماتیسم پیشگیری می‌کند، ادرار‌آور است و از رسوب نمک در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و به کار منظم قلب نیز کمک می‌کند.

 

خواص آلبالو خشکه :

 

آلبالو خشک ، فعالیت آنزیم های دخیل در فرآیند التهاب و احساس درد را کاهش می دهد؛ در نتیجه می توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.

روزهای گرم تابستان آغاز شده اند و میوه‌های متنوع این فصل زیبا، نیز هر روز بیشتر از روز قبل رخ می نمایند. یکی از میوه های خوش طعم این فصل که از آن محصولات متنوعی هم تهیه می شود، آلبالو می باشد.

منبع : پارسی طب.آمازینگ

 

خواص آلبالو  | خواص  البالو در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا