بهداشت و سلامت

شب ادراری کودکان | علل و راه های درمان

شب ادراری کودکان : علل شب ادراری در کودکان چیست ؟ چگونه شب ادراری کودک را درمان کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، راه های پیشگیری و درمان شب ادراری کودکان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

شب ادراری کودکان سه ساله

درمان شب ادراری کودکان ۸ ساله ، شب ادراری کودکان

 

 

شب ادراری کودکان و مشکلات آن

یکی از مشکلاتی که والدین تا یه سنی با آن دست و پنجه نرم میکنند مشکل شب ادراری کودک میباشد که البته در روز هم ممکن است ادرار کردن کودک در خواب و بیداری اتفاق بیفتد.باید والدین این نکته را بدانند که شب ادراری کودکان فقط خودشان را آزار نمیدهد و این شب ادراری کودکان شان را هم مورد آزار و اذیت قرار میدهد.

 

شب ادراری به حالتی گفته می‌شود که در سنی که معمولا هم سن و سالان بیمار می‌توانند خود را کنترل کنند، شخص به طور غیرارادی در هنگام خواب ادرار می‌کند. اگر از ابتدای تولد هنوز کودک در شب ادرار می‌کند به این حالت شب ادراری اولیه (PNE) می‌گویند. اگر کودک شب ادراری نداشته و بعدا دچار آن شده باشد به آن شب ادراری ثانویه (SNE) می گویند.

این در حالی است که بیشتر دختران تا سن ۶ سالگی و بیشتر پسران تا سن ۷ سالگی از این حالت خارج می‌شوند،

 

اگر تا سن ۵ سالگی تنها مشکل کودک، شب ادراری باشد این مشکل به عنوان یک بیماری تلقی نمی شود. گزارشات نشان می دهد که حدود ۱۵ درصد کودکان تا سن ۵ سالگی در طول هفته و یا ماه، ممکن است دفعاتی از شب ادراری را تجربه کنند.

 

به گونه ای که تا سن ۱۰ سالگی نزدیک به ۹۵ درصد از کودکان بهبود می‌یابند.

 

روش های درمانی متفاوتی بدون در نظر گرفتن علت شب ادراری برای حل این مشکل وجود دارد. اما اگر بیماری های جسمی مانند دیابت، یبوست و عفونت ادراری علت قضیه باشد، حتما لازم است که پزشک درمان بیماری اصلی را شروع کند.

 

در خصوص شب ادراری کودکان و مشکلات آن با “دکتر آلاله قیصری، فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان” به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

 

ممکن است در اذهان عمومی تعاریف زیادی در مورد شب ادرای شکل گرفته باشد. به طور کلی شب ادراری به چه بیماری گفته می شود ؟

 

تصور افراد بر این است زمانی که کنترل ادرار در روز به دست می آید و به کودکان آموخته می شود تا در طول روز بتوانند ادرار خود را کنترل کنند، باید کودک بتواند در طول شب نیز ادرار خود را کنترل کند. این در حالی است که کنترل ادرار در شب ممکن است مدت ها پس از آموزش کنترل ادرار در روز به دست آید.

 

اگر تا سن ۵ سالگی تنها مشکل کودک، شب ادراری باشد این مشکل به عنوان یک بیماری تلقی نمی شود. گزارشات نشان می دهد که حدود ۱۵ درصد کودکان  تا سن ۵ سالگی در طول هفته و یا ماه، ممکن است دفعاتی از شب ادراری را تجربه کنند. اما پس از ۵ سالگی به تعریف شب ادراری بازگشته و بررسی می شود که شب ادراری تک علامتی و یا چند علامتی است.

 

منظور از تک علامتی بودن این است که شب ادراری تنها مشکل کودکان باشد

 

گاهی اوقات پزشک با معاینه کودک متوجه می شود که شب ادراری همراه با تشنج شبانه و یا اختلالات خواب در شب است. بنابراین معاینه دقیق، شرح حال کامل و انجام آزمایشات خاص می تواند در تشخیص بیماری موثر باشد.

 

در غیر این صورت موارد جنبی دیگر نیز در کنار این معضل مشاهده می شود. برای مثال ممکن است شکایت والدین این باشد که فرزند ۶ ساله آنها به دفعات در طول شب و یا چندین مرتبه در طول هفته و یا ماه شب ادراری را تجربه می کند، به گونه ای که از بدو تولد کودک این مشکل وجود داشته و تا کنون نتوانسته است کنترل ادرار شب را به دست آورد.

 

این در حالی است که کودک در طول روز هیچ گونه مشکلی ندارد، تکرر ادرار نداشته و موقع دفع ادرار شکایتی از دل درد ندارد. اما ممکن است شب ادراری با اختلالات خواب نظیر خواب های سنگین همراه با خرو پف کردن همراه باشد، به گونه ای که در برخی مواقع کودک دچار وقفه تنفس شود. همچنین در برخی مواقع همراه شب ادراری، کودک چاقی شدید دارد و یا اینکه علاوه بر وجود مشکل در شب، کودک در روز نیز دچار مشکل است و یا در اجابت مزاج دچار مشکل است.

 

آیا زمانی که کودک دچار شب ادراری می شود، والدین باید نگران بیماری زمینه ای دیگری در فرزند خود باشند ؟ آیا شب ادراری می تواد نشانه بیماری دیگری باشد ؟

 

اگر تنها علامت و شکایت بیمار، شب ادراری باشد معمولا جای نگرانی وجود ندارد. ممکن است بیمار مواردی مانند بیماری دیابت و نارسایی کلیه را تجربه کند که توانمندی وی در کنترل ادرار را از دست می دهد و اولین تظاهر آن به شکل شب ادراری باشد.

 

همچنین ممکن است کودک زمانی که از خواب بیدار می شود، احساس عطش شدید داشته باشد، به گونه ای که قبل از صرف صبحانه مقدار تکرر ادرار در کودکان در هنگام روز و شب جزو شب ادراری های غیر تک علامتی محسوب می شود. برای تشخیص این موضوع روش های غیر تهاجمی مانند سونوگرافی توصیه می شود.

 

زیادی آب بنوشد. علاوه بر این ممکن است علامت های دیگر نظیر اختلال رشد همراه شب ادراری وجود داشته باشد که نشان می دهد شب ادراری تنها مشکل کنترل ادرار کودک در طول شب نیست.

گاهی اوقات پزشک با معاینه کودک متوجه می شود که شب ادراری همراه با تشنج شبانه و یا اختلالات خواب در شب است. بنابراین معاینه دقیق، شرح حال کامل و انجام آزمایشات خاص می تواند در تشخیص بیماری موثر باشد.

 

آیا ترس می تواند زمینه ساز مشکل شب ادراری در کودکان شود ؟

گاهی کودک به دلایل مختلف دچار ترس از اجابت مزاج می شود که معمولا به دلیل تجمع کودکان پشت درب دستشویی و اجازه ندان اولیلی مدرسه برای خارج شدن کودکان سر کلاس درس و همچنین تنبیهاتی که برای آنها مفید نیست در مدارس اتفاق می افتد. باید توجه داشت که این موضوع به شب ادراری مربوط نمی شود، اما بسیاری از کودکان که ادرار خود را به موقع تخلیه نمی کنند در مورد دفع مدفوع نیز با همین مشکل مواجه هستند و بالعکس. در این هنگام والدین باید به پزشکان فوق تخصص گوارش کودکان مراجعه کرده و از آنها کمک بگیرند.

 

در واقع تکرر ادرار در کودکان در هنگام روز و شب جزو شب ادراری های غیر تک علامتی محسوب می شود. برای تشخیص این موضوع روش های غیرتهاجمی مانند

چنانچه به طور مثال برای ۶ ماه کودک دچار شب ادراری نشده و پس از این مدت آن را تجربه می کنند، باید موارد ثانویه و عوامل روانی عامل بیماری مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

درمان شب ادراری کودکان با طب سنتی

درمان شب ادراری کودکان دکتر روازاده

 

 

سونوگرافی توصیه می شود که ممکن است نشان از دفع بیش از حد کلسیم در کودک و وجود سنگ کلیه باشد. همچنین لازم است ظرفیت مثانه و یبوست کودکان در شروع شب ادراری و یا ناتوان ماندن  شیوه درمان مورد بررسی قرار گیرد.

 

والدین کودکان مبتلا به شب ادراری چگونه می توانند تشخیص دهند که بیماری جنبه بیولوژیکی و یا روانشناسی دارد ؟ آیا علائم بالینی خاصی وجود دارد که آنها متوجه  این مسئله بشوند ؟

 

معمولا افرادی که زمینه های ژنتیکی در آنها وجود دارد، وقفه ای در نحوه مشکل شب ادراری در آنها دیده نمی شود. اما چنانچه به طور مثال برای ۶ ماه کودک دچار شب ادراری نشده و پس از این مدت آن را تجربه می کنند، باید موارد ثانویه و عوامل روانی عامل بیماری مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ممکن است استرس های محیط، تولد کودک جدید در خانواده، تغییر محل مدرسه، جدایی پدر و مادر از یکدیگر و …در روند بیماری تاثیر گذار باشد.

 

این در حالی است که حتی برای کودکانی که از ابتدا تا به حال تجربه شب ادراری داشته اند نیز فشارهای محیط می تواند اوضاع را وخیم تر کند. بنابراین توصیه می شود این کودکان از موارد استرس زا و حتی تماشای فیلم های مهیج و انجام بازی های کامپیوتری تا حدودی دور نگه داشته شوند.

 

 

مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان

کودکان

یک متخصص کودکان با اشاره به مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان،بر لزوم توجه بیشتر والدین و ممانعت از سرزنش فرزندان تاکید کرد.

 

دکتر احمدرضا یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عارضه شب ادراری در کودکان عنوان کرد: شب ادراری به معنای ناتوانی کودک در کنترل ادرار است. این بیماری علل مختلفی دارد و والدین باید به جای سرزنش کودکان در صدد رفع این بیماری باشند.

 

این متخصص کودکان افزود: شب ادراری یک عارضه نسبتا شایع در کودکان است که با افزایش سن کودک، شیوع آن کمتر می‌شود.

 

وی با اشاره به مهم‌ترین این عوامل خاطرنشان کرد: عواملی همچون عفونت مثانه یا کلیه، سابقه خانوادگی و جنبه ارثی، حجم مثانه، خواب بسیار عمیق کودک، رژیم غذایی مانند مصرف کافئین و شکلات، تاخیر رشدی دستگاه عصبی، عوامل روانی، عاطفی، اجتماعی یا محیطی می‌توانند شب ادراری را تشدید کنند.

 

یعقوبی اظهارکرد: اغلب عارضه شب ادراری در کودکان ارثی است و طبق تحقیقات، والدینی که در کودکی شب ادراری داشته‌اند تا بیش از ۳۰ درصد می‌توانند این بیماری را به فرزندان خود نیز منتقل کنند. در این کودکان تخلیه مثانه در کنترل مغز نیست و ظرفیت مثانه نیز محدود است که همین امر موجب شب ادراری در کودک می‌شود.

 

این متخصص کودکان عنوان کرد: سرزنش کودکان توسط والدین و سوال و جواب در مورد شب ادراری می‌تواند آن را تشدید کند. در این باه بهتر است شب ادراری‌هایی که منشاء ارثی دارد را با روش‌های درمانی پیگیر شد. بخشی از عوامل شب ادراری، عصبی و عاطفی است؛ بدان معنا که مشکلات عاطفی و مشاجرات در محیط خانه، ایجاد استرس و اضطراب در فرزندان، ترس و دلهره می‌تواند در شب ادراری موثر باشد.

 

یعقوبی یادآور شد: همچنین شب ادراری به دلیل عفونت کلیه و مثانه نیز اتفاق می‌افتد که در این زمینه باید پروسه درمان را برای رفع عفونت پیمود تا شب ادراری نیز درمان شود.

 

وی در مورد مهم‌ترین اقدامات در جهت درمان شب ادراری خاطرنشان کرد: مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی برای انجام معاینات جسمی و انجام آزمایش‌های پزشکی پیرامون انگل، کلیه، مثانه، اوره یکی از این روش‌ها جهت درمان است. همچنین مراجعه به روانپزشک کودک در جهت درمان شب ادراری‌های عاطفی و عصبی موثر است.

 

وی اظهارکرد: همچنین باید میزان مایعات و میوه و آب میوه و دوغ را در هنگام خواب کودک کاهش داد. ضمن اینکه از کودک بخواهیم فواصل رفتن به دستشویی را کاهش دهد. توجه به تغذیه کودک و تشویق و ترغیب فرزندان به جای تنبیه و همدلی به جای سرزنش می تواند بخش زیادی از مشکل کودکان را در زمینه شب ادراری رفع کند.

 

 

درمان دارویی شب ادراری کودکان

درمان شب ادراری کودکان

 

شب ادراری کودکان | علل و راه های درمان

 

منبع : ایسنا/ایمنا / دکترسلام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا