روان

درمان افسردگی ژنتیکی | علل و راه های درمان موثر

درمان افسردگی ژنتیکی : علل افسردگی ژنتیکی چیست ؟ درمان افسردگی های ژنتیکی چگونه است ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان افراد ، درمان های افسردگی ژنتیکی در افراد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان افسردگی ارثی

دلایل ژنتیکی افسردگی ، درمان افسردگی ژنتیکی

 

 

ارتباط افسردگی با ژنتیک

آیا افسردگی نیز می تواند با ژنتیک ما ارتباط داشته باشد ؟محققین به تازگی پی به ارتباط میان اختلالات روحی و روانی با ژن خاصی در بدن برده اند که می توان با دستکاری این ژن این عارضه را  در مبتلایان برطرف کرد.از برخی از علائم رفتاری افسردگی میتوانیم به احساس خستگی دائم و بی انگیزگی و عدم تمرکز در امور روزانه اشاره کنیم .

 

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با بیان اینکه میلیون ها نفر سالیانه از افسردگی رنج می برند، نوشت: دانشمندان هلندی کشف کردند که دلیل افسردگی ممکن است مرتبط به یک ژن خاص NKPD1 باشد.

این روزنامه چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: طبق مطالعاتی که محققان انجام داده اند، آنها یک ژن مرتبط با افسردگی را کشف کردند.

 

این روزنامه نوشت: محققان برای بررسی بیماری های روانی که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، آرایش ژنتیکی یک گروه تقریبا ۲ هزار نفره در یک روستای دور افتاده در جنوب غرب هلند را مورد مطالعه قرار دادند.

 

تیم مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در هلند و آکادمی علوم روسیه در نووسیبیرسک دریافتند که ژن NKPD1 دلیل ۴ درصد افزایش خطر ابتلا به تجارب علائم افسردگی است. این موارد شامل احساس بی ارزشی، عدم تمرکز و خستگی می باشد.

 

این دو تیم هلندی و روسی از DNA افراد برای انجام تحقیقات خود استفاده کردند. یافته های این تحقیقات در مجله « Biological Psychiatry» منتشر شده است.

 

هرچند یک ژن تنها، بطور قطع با شرایط مرتبط نیست و عوامل محیطی نیز تصور می شود که نقش داشته باشند، اما اعتقاد بر این است که آرایش ژنتیکی فرد در احتمال اینکه آنها سبب گسترش بیماری روانی خواهند شد، نقش دارند.

 

داده ها توسط گروه تحقیقاتی «خانواده راچپین اراسموس» و مطالعه ۲۲ خانواده که تا چند دهه اخیر در هلند جداسازی شده بودند، بدست آمده است. محل ذخیره ژن کوچک آنها باعث تقویت انواع نادر از جمله NKPD1 شد.

 

پس از آن نیز نتایج در یک نمونه از افراد که به نمایندگی از کل جمعیت انتخاب شده بودند، تکرار شد و انواع مختلف در داخل NKPD1 مشخص شد.

 

دکتر «نجف امین» یکی از گردآورندگان این تحقیقات در مرکز پزشکی اراسموس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما اولین گروهی بودیم که یک ارتباط ژنتیکی محتمل در این رابطه را نشان دادیم.

 

وی گفت که امیدوار است یافته های این تحقیق به محققان این امکان را خواهد داد که افسردگی را در سطح مولکولی هدف قرار دهند و به آنها اجازه می دهد تا این بیماری در یک شیوه ای عینی اندازه گیری و تشخیص داده شود.

 

دکتر امین افزود:NKPD1  ممکن است یکی از این مکانیسم مولکولی باشد.

 

این یافته ها در حالی بدست آمده است که پیشتر محققان در استرالیا بزرگترین مطالعه ژنتیکی در جهان در ارتباط با افسردگی را آغاز کرده بودند.

 

تاثیر ژن های بدن در افسردگی

بر اساس نتایج پژوهش هایی که هفته گذشته در آمریکا منتشر شده است، دانشمندان برای اولین بار ارتباط بین افسردگی  با ژن را کشف کرده اند.

 

این تحقیقات که توسط دو گروه پژوهشی مستقل در بریتانیا و آمریکا صورت گرفته است به درک بهتری از شناخت ژنتیک افسردگی  و در نتیجه یافتن داروها و روش های بهتر مقابله با این بیماری روحی منجر خواهد شد.

 

 

درمان افسردگی ژنتیکی

درمان قطعی افسردگی

 

 

به گزارش روزنامه «فایننشیال تایمز» میلیون ها نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و طبق آمار «سازمان بهداشت جهانی» افسردگی چهارمین عامل بزرگ نقص عضو و بیماری های جدی دیگر است.

 

انتقال موروثی این عارضه روحی از والدین به برخی از فرزندان نشان می دهد که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیک در بروز آن موثر هستند. با این وجود تاکنون دانشمندان به نسبت سایر بیماری های مزمن، نتوانسته بودند ژن موثر در شکل گیری افسردگی  را شناسایی کنند.

 

شواهد قانع کننده

طی یک دهه گذشته تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته و فرضیه هایی منتشر شد ولی هیچ یک قانع کننده به نظر نمی رسید و محافل علمی و پزشکی را قانع نکرد.

 

این روزنامه بریتانیایی در مورد پژوهش های جدید می گوید که شواهد ارائه شده به نسبت موارد قبلی بسیار قانع کننده تر است. یکی از این تحقیقات در مورد ۸۰۰ خانواده با عارضه افسردگی  دائم و توسط دانشکده پزشکی دانشگاه لندن انجام شده است و مورد دیگر نیز توسط دانشگاه واشنگتن و در مورد صد خانواده صورت گرفته است.

 

«جرومی برین» مسئول این پژوهش در دانشگاه لندن می گوید: «در مورد خانواده هایی که دو یا سه نفر از اعضای آن به افسردگی  مزمن دچار هستند ما متوجه شدیم که بخشی از کروموزوم ۳ با بروز افسردگی  ارتباط بسیار نزدیکی دارد. این تحقیقات بسیار مهم هستند چون برای اولین بار ارتباط افسردگی  با عوامل ژنتیک مشخص شده اند.»

 

دامنه تاثیرات بخش آسیب دیده کروموزوم ۳ حدود ۴۰ مورد از ژن های موجود در بدن انسان را شامل می شود. به احتمال فراوان ادامه این پژوهش ها طی یک سال آینده خواهد توانست ژن های مسئول بروز یا تشدید افسردگی  را از میان این ۴۰ ژن پیدا کنند.

 

روزنامه بریتانیایی می افزاید که گام بعدی این تحقیقات مشخص کردن ترکیب بیوشیمی این ژن هاست که به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا داروی مناسب را برای آن بسازند. البته روند تکمیل کردن این دارو تولید گسترده آن برای عرضه به بازار ممکن است ۱۰ سال طول بکشد. داروهای ضد افسردگی  موجود در مورد بخش وسیعی از بیماران مبتلا به افسردگی  تاثیر زیادی ندارند.

 

کارشناسان علوم پزشکی می گویند چیزی حدود صد مورد از ژن های بدن انسان کم و بیش در بروز و تداوم حالت افسردگی  دخیل هستند اما کشف شیوه تاثیرگذاری یکی از این ژن ها، حتی اگر نقش ناچیزی در این فرآیند داشته باشد، می تواند به درک بهتر این بیماری کمک شایانی بکند.

 

فرآیندهای ژنتیک و مولکولی

میشل پرگادیا مسئول پژوهش اخیر در دانشگاه واشنگتن می گوید: «ما در آغاز راه کشف عوامل ژنتیک موثر در بیماری افسردگی  هستیم و این تحقیقات گام بزرگی در مسیر درک بهتر از فرآیندهای ژنتیک و مولکولی مربوط به این بیماری است.»

 

آمار افسردگی  در دنیا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهد. این آمار در کشورها در شرایط مختلف فرق می کند. به عنوان مثال در کشورهایی که زلزله یا جنگ اتفاق می افتد یا تغییرات اقتصادی و اجتماعی سریع دیده می شود، میزان افسردگی  بیشتر می شود از جمله در تهران آمار نشان می دهد که نزدیک به ۳۴ درصد تهرانی ها دارای نشانه هایی از بیماری روانی بوده اند ولی آمار مربوط به بیماری های روانی و افسردگی  در سطح جامعه ایران، حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد است.

 

به عقیده محققان، داروهای ضدافسردگی هر چند تعادل شیمایی مغز شما را برقرار می کنند اما مانند سایر داروها ممکن است عوارضی را هم به همراه داشته باشند و همچنین از آنجا که درمان این قبیل بیماری ها طولانی است، علاوه بر صرف هزینه های سنگین ممکن است عوارض به جا مانده از داروها را تشدید و مزمن کند. البته روش هایی همچون ورزش، باغبانی و … روش هایی ساده است که احتمالا در اوایل ابتلا به بیماری می تواند پیشگیرانه یا درمانگر باشد. در موارد خاص و حاد این بیماری کماکان مراجعه به پزشک توصیه می شود.

 

 

درمان سریع افسردگی

افسردگی چه مدت طول میکشد

 

درمان افسردگی ژنتیکی | علل و راه های درمان موثر

 

منبع خبرگزاری صدا و سیما / سلام دکتر / ستاره صبح/عصرایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا