دوران بارداری

بواسیر در بارداری | علل و راه های درمان بواسیر در حاملگی

بواسیر در بارداری : درمان های بواسیر در بارداری چیست ؟ چرا در دوران حاملگی دچار بواسیر میشویم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره درمان های بواسیر در دوران بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بواسیر در بارداری نی نی سایت

درمان گیاهی بواسیر در بارداری

 

 

درمان بواسیر در بارداری، شناخت علل و علائم آن

بواسیر یک شبه ایجاد نمی‌شود، این مشکل طی زمان و به تدریج بروز می‌کند. در اثر افزایش حجم خون، افزایش فشار در مقعد تحت تاثیر وزن بارداری و یبوست در دوران بارداری این مشکل بروز می‌کند. عوامل ارثی نیز نقش دارند. همچنین نشستن روی سطحی سخت در مدتی طولانی، برداشتن اشیای سنگین و نیز نشستن یا ایستادن در دوره زمانی طولانی می‌تواند باعث ایجاد بواسیر شود.

 

علل بروز بواسیر در بارداری

 

۱- تاثیر حجم خون بر بروز بواسیر

در دوران بارداری حجم خون شما به میزانی افزایش می‌یابد که رگ هایتان گشاد می‌شود. رگ هایی که توسط وزن اضافه شده رحمتان تحت فشار قرار می‌گیرند برای واریسی شدن (تورم یا گشاد شدن غیرعادی) آسیب‌پذیرترند، زیرا فرزند و رحم درحال رشد شما فشار فزاینده ای روی آنان می‌گذارد.

 

۲- تاثیر یبوست بر بروز بواسیر

یبوست به علت ایجاد فشار به بواسیر منجر می‌شود که امکان دارد رگ های خونی را ضعیف کند و باعث این مشکل شود. برای پیشگیری از یبوست، رژیمی سرشار از فیبر خوراکی داشته باشید، آب کافی بنوشید و به طور منظم ورزش ‌کنید.

 

اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، لطفاً با پزشک یا متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید:

– اگر پس از هفت روز نشانه‌ها بهبود نیافت یا بدتر شد.

– تغییر در دفع مدفوع طبیعی برای بیش از هفت روز

– درد مداوم در شکم یا ناحیه مقعدی

 

علائم بواسیر در بارداری

بواسیر با نشانه‌های همراه با آن، می‌تواند بسیار تنش‌زا باشد. نشانه‌ها شامل:

– دردی که در زمان دفع مدفوع یا پس از آن بدتر شود.

– درد تیز و متناوب در ناحیه مقعدی

– مشاهده خون روشن (تازه) در ناحیه مقعد یا روی مدفوع

– احساس سوزش

– خارش در مقعد

– تکه پوست یا برآمدگی اطراف مقعد

– خروج مواد مخاطی

– اگر خون داخل ناحیه متورم لخته شد، باعث درد شدیدی در مقعد می‌شود.

– اگر دچار هر یک از این نشانه‌ها هستید، به‌ویژه خونریزی، نزد پزشک بروید، زیرا اینها نشانه‌های مشکلات جدی دیگری نیز هستند.

 

روش های درمان بواسیر در بارداری

رژیمی ترکیبی، درمان های طبیعی و داروهای بدون نسخه، راهکارهایی‌اند که برای درمان بواسیر توصیه می‌شود.

 

درمان های طبیعی برای بواسیر در بارداری

درمان های طبیعی فراوانی برای بواسیر وجود دارد، اما برای اطمینان از اینکه آیا چنین دارو‌هایی مناسب مشکل شماست یا خیر، پیش از مصرف هر دارویی نخست با پزشک خود مشورت کنید.

 

رژیمی سرشار از فیبر خوراکی

رژیمی سرشار از فیبر خوراکی شامل سبزیجات، میوه‌ها و پودر غلات کامل به بهبود حرکت روده‌ها کمک می‌کند، دفع مدفوع را ساده می‌سازد و به تنظیم آن یاری می‌رساند. مطمئن شوید که روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب می‌نوشید. پودر نارگیل سرشار از فیبر خوراکی است، پس هنگام پخت و پز از پودر نارگیل به جای آرد استفاده کنید. از روغن نارگیل نیز می‌توانید استفاده کنید. روغن نارگیل برای پخت و پز و جایگزینی آن با کره عالی است. برای انواع مصارف، مرطوب ساختن تا رفع کلاه گهواره سر نوزاد نیز می‌تواند مفید باشد.

 

درمان های دارویی برای بواسیر در بارداری

جز پیشنهادهای رژیمی و دیگر توصیه‌های ذکر شده، درمان‌ها دیگری برای بواسیر (بر اساس انواع آن) وجود دارد که عبارتند از:

– پمادهای التیام بخش (جمع کننده رگ های خونی) یا شیاف ها برای کوچک کردن بواسیر (بدون نسخه در داروخانه دسترس است)

– تزریقی

– جراحی در آخرین مرحله

– درباره‌ی شیوه‌های درمانی خود با پزشک مشورت کنید، و برنامه‌ای را در نظر بگیرید که برای شما و فرزندتان ایمن است.

 

 

بواسیر قبل از بارداری

آیا بواسیر در بارداری خطرناک است

 

 

نکات مهم برای کاهش درد بواسیر در بارداری

– اگر دچار بواسیر خارجی هستید و پس از رفتن به توالت خشک کردن آن با دستمال توالت برایتان دردناک است، از دستمال های پاک کننده نوزاد استفاده کنید.

– اگر هنگام نشستن درد دارید، حلقه لاستیکی برای نشستن بخرید.

 

بواسیر مثل رگ‌ های واریسی برای مقعد است، یعنی رگ هایی در انتهای مقعد که متورم و ملتهب می‌شود. بواسیر می‌تواند داخلی یا خارجی باشد.  بواسیر داخلی درون مقعد یافت می‌شود که معمولاً بدون درد است، اما به خونریزی گرایش دارد.  بواسیر خارجی مثل برآمدگی سختی است. آنها مثل خونریزی های کم زیر پوست پیرامون مقعد است.

برخی از افراد دچار پایین افتادگی بواسیر می‌شوند که از بواسیر داخلی دردناک‌تر است. بواسیر پایین افتاده از میان مقعد فشار می‌آورد و معمولاً پس از رفتن به توالت از بدن بیرون می‌زند. گاهی، این رگ ها در اثر فشار آوردن ماهیچه های مقعد به آنان برای همیشه بیرون می‌ماند.

 

چرا همورویید در بارداری اتفاق می افتد؟

در طول دوران بارداری بدن مادر تغییرات زیادی می کند.داشتن حالت تهوع و ویار تنها یکی از تغییرات این دوران است.هموروئید یکی دیگر از تغییرات دستگاه گوارش در دوران حاملگی می باشد که مادران زیادی از آن رنج می برند.در این مطلب قصد داریم ضمن بیان توضیحاتی در مورد این بیماری روش های درمان آن در دوران بارداری را بیان نماییم.همورویید یا بواسیر، بافتی عروقی است که در قسمت انتهای روده بزرگ و مقعد وجود دارد. اگر این رگها به هر دلیلی گشاد و متورم شوند، علایمی ایجاد میشود که با توجه به اینکه همورویید داخلی یا خارجی باشد، متفاوت است.

 

همورویید داخلی معمولا با خونریزی بدون درد و در موارد شدید با بیرونزدگی رگ متورم از مقعد همراه است و نشانه همورویید خارجی، معمولا درد و خونریزی موقع دفع و برجستگی رگ متورم در حاشیه مقعد است. علت ایجاد همورویید کاملا مشخص نیست ولی افزایش فشار داخل شکم به علل مختلف و یبوست، از عوامل مهم ایجاد آن هستند. از طرفی نباید هرگونه خونریزی از مقعد را همورویید دانست زیرا بیماریهای مهم و گاهی خطرناک دیگری ممکن است با همین علایم شروع و ظاهر شوند و تاخیر در تشخیص و درمان نامناسب آنها گاهی آسیبهای غیرقابل جبرانی به سلامت فرد میزند.

 

افزایش فشار داخل شکم و یبوست بارداری باعث همورویید میشود

در دوران بارداری هم گاهی افزایش فشار داخل شکم و یبوست بارداری باعث همورویید میشود و مصرف مایعات فراوان درصورت اینکه پزشک آن را منع نکرده باشد، از آن پیشگیری میکند. معالجه و رژیم پرفیبر برای پرهیز از زورزدن هنگام دفع مدفوع و نشستن در آب گرم و استفاده از مسکن و داروهای موضعی نیز در کنترل علایم مفید خواهد بود.

 

هنگام بارداری، به علل هورمونی و تغییرات فیزیکی و حتی روانی، تغییراتی در تون عضلات، ترشحات و حرکات نواحی مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش ایجاد میشود که گاهی باعث بروز علایم گوارشی مختلف از جمله سنگینی سر دل، آروغ زدن و برگشت اسید میشوند.

 

اقدامهایی مثل :

خوب جویدن غذا،

خوردن حجم کم غذا در دفعات مکرر،

پرهیز از مصرف مایعات زیاد همراه غذا

و آرامش روانی

و در صورت لزوم مصرف داروهایی که در بارداری بلامانع است،

کمکک ننده است.

 

راهکارهایی مثل :

استفاده از نی برای نوشیدن مایعات

و پرهیز از عواملی که باعث آئروفاژی (بلع هوا) میشود مثل هورت کشیدن مایعات نیز میتواند مفید باشد.

 

 

عکس بواسیر در بارداری

درمان خانگی بواسیر در بارداری

 

بواسیر در بارداری | علل و راه های درمان بواسیر در حاملگی

 

منبع: نی نی پلاس / خبرپو/نی نی بان / نمناک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا